Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Resolf (Jrg. 37 nr. 5, 2018)

Resolf is een spel voor de echte puzzelaar die van rekenen en redeneren houdt. De puzzels variëren van eenvoudig tot zeer moeilijk, puzzels die zelfs tot ver in de middelbare school een uitdaging kunnen zijn.

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - Jaargang 37 nummer 5 - Antwoorden (Jrg. 37 nr 5, 2018)

Redactioneel

Redactioneel - Keuzes, keuzes, keuzes… (Jrg. 37 nr. 4, 2018)

Door hoofdredacteur Cathe Notten.

Weten

Begrip ontstaat niet vanzelf - Interview met Zalman Usiskin over de voor- en nadelen van digitale reken-wiskundemethodes (Jrg 38 nr. 4, 2018)

Digitale reken-wiskundemethodes hebben steeds meer te bieden. Ze kunnen een enorme verrijking van het rekenwiskundeonderwijs
zijn en de mogelijkheden van de leerkracht vergroten als het gaat om het volgen, ondersteunen en uitdagen van leerlingen.

Columns

Groetjes van groep 4 - Blokuur (Jrg 37 nr 4, 2018)

Vandaag gaat juf Lia van Diem met de sterke rekenaars uit haar groep vier aan de slag met keersommen.

Weten

Een objectieve meting van het niveau - Kiezen uit de verplichte eindtoetsen (Jrg. 37 nr. 4, 2018)

Tegenwoordig kunnen scholen kiezen uit zes eindtoetsen. Wat zijn de verschillen tussen deze eindtoetsen en hoe kies je een eindtoets die goed bij de school en je leerlingen past? Corinne Harten vergeleek de verschillende toetsen.

Weten

Denken in doelen - rekenen zonder methode op de basisschool (Jrg. 37 nr. 4, 2018)

Rekenonderwijs op de basisschool kan anders, is het betoog van twee bevlogen IB’ers die samen een aanpak voor het rekenonderwijs ontwikkelden gebaseerd op doelen, niet op een methode. In dit artikel nemen zij u mee in het ontstaan en de werkwijze van Denken in doelen.

Draad van Ariadne

Ei van Columbus – Jaargang 37 – nummer 4 – Opgaven (Jrg. 37 nr. 4, 2018)

Een nieuwe editie van rekenpuzzels en breinkrakers voor leerlingen uit groep zeven en acht.

Weten

Vandaag beginnen - reken-wiskundeonderwijs voor de toekomst (Jrg. 37 nr. 4, 2018)

De auteurs van dit artikel laten zien hoe je de leerlingen kunt voorbereiden op wat de maatschappij van hen vraagt door binnen het huidige reken-wiskundeonderwijs de focus te verleggen.

Weten

Kan dit altijd zo? - Computational thinking in elke rekenwiskundeles (Jrg. 37 nr. 4, 2018)

Tot de 21e eeuwse vaardigheden wordt ook computational thinking gerekend. Anna Hotze en Ronald Keijzer geven een aantal voorbeelden en laten zien hoe u deze kunt gebruiken in uw onderwijs.

Columns

Kleine kinderen worden groot - Wiskunde in de wasmand (Jrg. 37 nr. 4, 2018)

Babette van 4 helpt haar moeder bij het opvouwen van de was.

Ontwikkeling en onderzoek

Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek - Van de redactie (jrg 37 nr. 4 2018)

De twee artikelen in dit maartnummer richten zich op de achtergronden bij het reken-wiskundeonderwijs.

Columns

Van de voorzitter - maart 2018 (Jrg. 37 nr. 4, 2018)

Francis Meester is de voorzitter van de NVORWO. Ze vertelt over de nationale netwerk dag van rekencoördinatoren op 9 maart 2018.

Spel en rekenles

Spel in de rekenles: Game of trains (Jrg. 37 nr. 4, 2018)

Nee, niet Game of thrones, maar Game of trains. Een kaartspelletje waarbij de spelers getallen op volgorde moeten krijgen van laag naar hoog. Dit eenvoudige spel is een mooie aanvulling op de spellen waarmee de rekendrempels uit het rekenmuurtje geoefend kunnen worden.

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - Jaargang 37 nummer 4 - Antwoorden (Jrg. 37 nr. 4, 2018)

Ontwikkeling en onderzoek

Ontwikkeling en onderzoek - Een beschrijvingskader voor rekenapps (jrg 37 nr. 4, 2018)

Veel kinderen spelen rekenapps op de smartphone om te werken aan hun rekenvaardigheid. Deze apps richten zich vooral op het oefenen van rekenvaardigheden. Dit onderzoek gaat over de ontwikkeling van een beschrijvingskader voor rekenapps, waarbij ook gekeken wordt naar andere aspecten van het reken-wiskundeonderwijs ...

Ontwikkeling en onderzoek

Ontwikkeling en Onderzoek - Sterke rekenaars in het basisonderwijs: De theoretische onderbouwing (jrg 37 nr. 4, 2018)

Recente TIMSS-scores (Meelissen & Punter, 2016) tonen aan dat investeren in goed reken-wiskundeonderwijs aan sterke rekenaars aandacht verdient. Aanleiding voor het bestuderen van sterke rekenaars was het ontbreken van aandacht voor deze doelgroep in het rapport ‘Doorlopende leerlijnen’ (Expertgroep Doorlopende Leer...

Redactioneel

Redactioneel - Zelf denken, zelf doen (jrg 37 nr 3, 2018)

Hoofdredacteur Cathe Notten geeft een overzicht van alle artikelen in deze Volgens Bartjens.

Weten

Niets erbij, niets eraf - Hoe leer je kinderen splitsen? (jrg 37 nr 3, 2018)

Een van de doelen eind groep 3 is het memoriseren van de splitsingen t/m 10. Memoriseren betekent dat de leerlingen niet meer (op hun vingers) tellen. In dit artikel vertelt Ceciel Borghouts hoe u vrij simpel voor elkaar kunt krijgen dat uw leerlingen dit belangrijke doel behalen.

Weten

Weinig verschillen tussen scholen in rekenprestaties (jrg 37 nr 3, 2018)

De prestatieverschillen in rekenprestaties tussen Nederlandse basisschoolleerlingen laten zich voor het overgrote deel verklaren uit factoren op leerlingniveau, blijkt uit een overzichtsstudie van de Universiteit Leiden van het rekenonderwijs op Nederlandse basisscholen.

Weten

De Kangoeroe is jarig - De 25e editie van de w4kangoeroe wedstrijd (jrg 37 nr 3, 2018)

Elk voorjaar doen over de hele wereld leerlingen op basisscholen en in het voortgezet onderwijs mee aan een erg leuke reken-wiskundewedstrijd. Ook in Nederland doen veel kinderen mee maar nog lang niet genoeg want deze wedstrijd is leuk voor alle kinderen.

Doen

Volgens Bartjens heeft wat gezien - Rekenen-wiskunde in de gymles (jrg 37 nr 3, 2018)

Soms zien of lezen we iets waar we heel vrolijk van worden bij Volgens Bartjens. Dit keer is het reken-wiskundig aspect weliswaar niet het belangrijkste, maar er zijn genoeg raakvlakken om onze vondst toch met u te delen.

Columns

Groetjes van groep 4 - Van... voor... (jrg 37 nr 3, 2018)

Vandaag gaat juf Lia van Diem met de sterke rekenaars uit haar groep vier aan de slag met halveren van prijzen.

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - Jaargang 37 nummer 3 - Opgaven (jrg 37 nr 3, 2018)

Een nieuwe editie van rekenpuzzels en breinkrakers voor leerlingen uit groep zeven en acht.

Weten

Kleuterwiskunde - Niet alleen voor kleuters (jrg 37 nr 3, 2018)

De overgang van groep 2 naar groep 3 kan in veel gevallen beter. De auteurs van dit artikel laten u zien hoe goed overdachte rekenhoeken zowel voor groep 2 als voor groep 3 voldoende uitdaging kunnen bieden.

Columns

Kleine kinderen worden groot - Gevoel voor verhoudingen (jrg 37 nr 3, 2018)

Bodhi van 2 leert aan de hand van zijn speelgoeddieren over verhoudingen.

Weten

Succesvol leren rijgen - Aftrekopgaven met tientaloverschrijding (jrg 37 nr 3, 2018)

In de cursus Met Sprongen Vooruit neemt het rijgen op de lege getallenlijn een belangrijke plaats in. In dit artikel laat Marije van der Laan zien dat de keuze voor deze strategie bij het leren rekenen tot en met 100 gerechtvaardigd is. Vervolgens doet ze een aantal aanbevelingen hoe de lege getallenlijn geïntroduce...

Weten

Toekomstbestendig reken-wiskundeonderwijs - ontwikkelteams curriculum.nu van start (jrg 37 nr 3, 2018)

In het komend jaar wordt door een ontwikkelteam gewerkt aan een toekomstig curriculum voor rekenen-wiskunde. Kees Hoogland licht het standpunt van de NVORWO toe.

Columns

Van de voorzitter - januari 2018 (jrg 37 nr 3, 2018)

Francis Meester is de voorzitter van de NVORWO. Ze vertelt over de visie van de NVORWO op het reken-wiskundeonderwijs.

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Leo moet naar de kapper (jrg 37 nr 3, 2018)

'Leo moet naar de kapper’ is een coöperatief spel voor 2 tot 5 spelers. Het biedt veel mogelijkheden om de executieve vaardigheden van leerlingen te stimuleren, zoals plannen, werkgeheugen, flexibiliteit, emotieregulatie en samenwerken.

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - Jaargang 37 nummer 3 - Antwoorden (jrg 37 nr 3, 2018)

Ontwikkeling en onderzoek

Ontwikkeling en Onderzoek - Een motortje erbij? Onderzoekende studenten en de ontwikkeling van het reken-wiskundeonderwijs op de basisschool (jrg 37 nr. 3, 2018)

Dit artikel is de weerslag van een onderzoek naar de koppeling tussen het onderzoek van studenten naar reken- wiskundeonderwijs en professionele leergemeenschappen of vergelijkbare organisatievormen.
Een vergelijking tussen de verschillende samenwerkingsvormen laat het belang van de school als leeromgeving voor leerk...

Ontwikkeling en onderzoek

Ontwikkeling en Onderzoek - Lesson Study: aderlating in de vertaling? Collaborative Lesson Research naar vorm en inhoud bij het Nederlandse reken-wiskundeonderwijs (jrg 37 nr. 3, 2018)

Lesson Study is een gestructureerde, integrale methode om te werken aan de professionalisering van leraren. In Japan, waar deze methode is ontwikkeld, blijkt de methode effectief. In andere landen worden vaak essentiële stappen in de methode weggelaten of wordt de inhoud van de fasen anders geïnterpreteerd dan wordt...

Redactioneel

Redactioneel - Doelen, aanbod en reflectie (jrg 37 nr 2, 2017)

Door hoofdredacteur Cathe Notten.

Weten

Tussendoelen Rekenen-Wiskunde - Voor primair onderwijs (jrg 37 nr 2, 2017)

Onlangs heeft SLO het document ‘Tussendoelen rekenen-wiskunde voor het primair onderwijs: uitwerking van rekendoelen voor groep 2 tot en met 8 op weg naar referentieniveau 1S’ gepubliceerd. Waarom en voor wie zijn deze tussendoelen gemaakt en wat kun je er mee? Bronja Versteeg vroeg het aan Anneke Noteboom, hoofdaut...

Columns

Groetjes van groep 4 - Spelletjes (jrg 37 nr 2, 2017)

Vandaag gaat juf Lia van Diem met de sterke rekenaars uit haar groep vier aan de slag met rekensommen aan de hand van dartborden.