Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.
Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieBoven, of onder NAP?
Bewijs uit het ongerijmde
Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld vertelt op rijm over de wereld van wiskunde en rekenen.
Rekencoördinator aan het woord
Angela Landoulsi en Jeannette Fölsche
Twee rekencoördinatoren reageren op enkele uitkomsten van het TIMSS-onderzoek.
Verschillen tussen jongens en meisjes?
De Kennisrotonde onderzoekt hoe jongens en meisjes op school verschillen en welke facoren daarbij een rol spelen.
Femke Timmermans en Alfred Wald
De Kennisrotonde van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek is een uniek loket voor de snelle beantwoording van vragen uit het onderwijs met kennis uit onderzoek. Iedereen die werkt in of nabij de onderwijspraktijk van het basisonderwijs, voortgezet onderwijs, (voortgezet) speciaal onderwijs, middelbaar beroep...
TIMSS-resultaten in perspectief
Een analyse van enkele opgaven
Koeno Gravemeijer
Volgens het TIMSS-onderzoek zijn leerlingen in groep 6 de afgelopen jaren beter gaan rekenen in vergelijking met veel andere landen. Maar hoe is dit onderzocht?
Welke opgaven maakten de leerlingen en hoe sluiten die aan op ons curriculum? Op verzoek van Volgens Bartjens ging Koeno Gravemeijer op onderzoek uit.
...
Volgens… de onderwijsadviseur
Wat kunnen onderwijsadviseurs met de resultaten van TIMSS?
Conny Bodin-Baarends
Welke aanwijzingen geeft het rapport voor de inrichting van ons reken-wiskundeonderwijs? We vroegen het aan Conny Bodin. Zij bespreekt een aantal opvallende uitkomsten vanuit haar ervaring als onderwijsadviseur.
Leerkansen in/en de methode
Differentiëren, niet determineren
Marc van Zanten
Methodes zijn belangrijk voor het leerstofaanbod dat leerlingen krijgen. Alle reken-wiskundemethodes bieden leerstof aan op verschillende moeilijkheidsniveaus. Hoe je daarmee omgaat is bepalend voor de leerkansen van je leerlingen.
Draad van Ariadne
Wiskunde voor kinderen van 4 t/m 12 jaar.
Anneke van Gool, Anneke Noteboom, Annette Markusse, Corinne Harten, Geeke Bruin-Muurling, Marike Verschoor, Pauline van Vliet & Cathe Notten
De rubriek 'Draad van Ariadne' bestaat uit 4 pagina's in het midden van het blad Volgens Bartjens.
Anders kijken naar basisvaardigheden
Van leren rekenen naar gecijferde burgertjes
Kees Hoogland
De resultaten van TIMSS 2019 zijn weer verschenen. De media staan bol van redeneringen en conclusies over wat de uitkomsten zeggen over de staat van ons (reken)onderwijs. Een belangrijk aspect blijft daarbij onderbelicht, namelijk een analyse van wat kinderen in deze tijd nu eigenlijk nodig hebben om zich te ontwikk...
Tien vriendjes
Groetjes uit groep 5
Lia van Diem
De rekenles in groep 5 gaat over het optellen van ‘grotere’ getallen. Ik weet dat sommigen dat al goed kunnen, maar besluit toch om te starten met een klassikale introductie. Hierin oefenen we de tienvriendjes nog eens. Sommige kennen vooral de term verliefde getallen, maar ik vertel dat ze vandaag door mij tienvrie...
Rekenbegaafde leerlingen naar een hoger niveau brengen
Verrijkingsprojecten voor rekenbegaafde leerlingen
Greetje van Dijk en Anneke van Gool
Bij bestudering van het TIMSS-rapport1 blijkt dat leerlingen in Nederland het ‘aan de onderkant’ onverminderd uitstekend doen. Bijna alle leerlingen halen het basisniveau en daarmee kunnen we ons internationaal goed meten met de best presterende landen. Aan de bovenkant valt echter nog wel wat winst te behalen. Het ...
Rekenspellenwedstrijd
Over de rekenspellenwedstrijd 2021
Corinne Harten en Anneke Noteboom
Voor de zevende keer organiseren Volgens Bartjens en de NVORWO samen met de Marnix Academie, 999-Games en Wizz-spel de wedstrijd ‘Bedenk het beste rekenspel’.
Ook zin om dit jaar mee te doen? Dat kan!
Noodgedwongen thuis leren rekenen
Remco Feskens en Jos Keuning
De wereld om ons heen kan snel veranderen, dat laat de coronacrisis wel zien. Vanwege de schoolsluiting moesten op stel en sprong nieuwe vormen van onderwijzen en leren worden ingericht. Met vereende krachten is dat gelukt. Het onderwijs kon doorgaan, maar dan vanuit huis. Maar welk effect heeft thuisonderwijs op he...
Op Rekenreis!
Veel plezier tijdens de Grote Rekendag 2021!
Vincent Jonker
Vanwege de coronacrisis zijn er twee momenten om de Grote Rekendag van 2021 uit te voeren: op 24 maart en op 23 juni 2021 (en een eigen datum zoeken kan ook). Dit jaar is het thema 'Op rekenreis'.
Van de voorzitter
Jenneken van der Mark
In haar column vertelt NVORWO-voorzitter Jenneken van der Mark over de ontwikkelingen van de afgelopen tijd.
Studiedag NVORWO
Aankondiging
Op 9 april is de jaarlijkse studiedag en jaarvergadering van de NVORWO. Vanwege de corona-maatregelen vinden beide activiteiten online plaats. Het thema van de studiedag is dit jaar ‘Rekenen om je heen’.
Artikelen maart 2021
Ronald Keijzer
Hoofdredacteur van Volgens Bartjens - Ontwikkeling en Onderzoek Ronald Keijzer bespreekt de artikelen in dit nummer.
Wiskunde in spontaan spel realiseren
Ronald Keijzer (Hogeschool iPabo) en Marjolijn Peltenburg (Marnix Academie)
Een case study in dit artikel beschrijft kenmerken van het leren van een leerkracht in groep 1 en 2. We reconstrueren hoe dit leren zich ontwikkelt in een heterogene professionele leeromgeving (PLG) van pedagogisch medewerkers, leerkrachten groep 1-2 en onderzoekers, die gericht is op het stimuleren van de taal- en ...
Kansen voor wiskunde-talenten op de pabo
Petra Hendrikse
In dit artikel bespreken we de ontwikkeling en uitvoering van een onderwijsvariant die speciaal is ontwikkeld voor de sterkere reken-wiskundestudent op de pabo. We hebben gekozen om in deze opleidingsvariant de student inhoudelijk uit te dagen met wiskundige onderwerpen die verder gaan dan het referentie niveau 3S. ...
Georganiseerde nieuwsgierigheid
Cathe Notten
De hoofdredacteur van Volgens Bartjens bespreekt de artikelen in dit nummer.
Op reis met Ieke en Pol
Een rekendag vol verhalen
Frans van Galen
‘Op rekenreis’ is de titel van de Grote Rekendag 2021, die plaatsvindt op woensdag 24 maart. Dit keer zijn de activiteiten in elke groep georganiseerd rond een verhaal waarin de hoofdpersonen een avontuurlijke reis maken. De leerlingen reizen mee en lossen de rekenproblemen die onderweg opduiken op. Frans van Galen ...
Volgens het boekje
Eigen producties, een geschiedenis
Marc van Zanten
Leerlingen eigen producties laten maken is een sterk en motiverend middel om leren te faciliteren. Het komt voor in bijna alle reken-wiskundemethodes en je kunt het zelf ook eenvoudig integreren in je lessen. De geschiedenis van dit didactische fenomeen laat verschillende manieren zien waarop je eigen producties kun...
Onderzoekspraktijk rekenen-wiskunde basisonderwijs
Zeker weten?!
Kees Hoogland
Deze keer
Groetjes van groep 4
Lia van Diem
Wat zijn tafelsommen toch moeilijk voor sommige kinderen. Vandaag zitten er twee jongens bij me. Nathan en IJsbrandt. Eerst gaan we getallen maken door met twee dobbelstenen te gooien. Op een staan alle tientallen en op de andere o tot en met 10. Ze gooien ieder voor zichzelf. Gooien ze bijvoorbeeld 40 en 3 dan schr...
Wekt dit jouw nieuwsgierigheid?
Onderzoek je eigen wiskundige houding
Annette Markusse
Vrouw smokkelt 2 kilo goud in schoenen
Een Russische vrouw is bij een controlepost in Siberië betrapt met bijna twee kilo goud in haar schoenen. Volgens de lokale autoriteiten probeerde ze acht goudstaven met een totale waarde van zo’n 5 miljoen roebel (71.000 euro) over de Chinese grens te smokkelen.De vrouw viel op...
Oneindig
wiskunde voor kinderen van 4 tot 12 jaar
Anneke van Gool, Anneke Noteboom, Corinne Harten, Geeke Bruin-Muurling, Annette Markusse, Marike Verschoor, Pauline van Vliet Cathe Notten
Wel honderd dinobotten op een hoop
Een rollenspel als middel om de rekenwoordenschat te ontwikkelen
Aafke Bouwman
Een leraar die meespeelt in de hoeken en in de ontstane spelverhalen rekentaal inbrengt, is voor jonge kinderen een natuurlijk voorbeeld om reken- en wiskundige begrippen van over te nemen. Zo vergroten de kinderen hun rekenwoordenschat en die wordt actief ontwikkeld als ze rekentaal in hun eigen rollenspel gaan geb...
Nog lang niet uitgeteld
Bewijs uit het gerijmde
Jaap van Lakerveld
IJskoud rekenen
Classificeren en seriëren bij twee winterse prentenboeken
Rob van Bree en Hanneke van Bree
Ongeorganiseerde nieuwsgierigheid
Kleine kinderen worden groot
Cathe Notten
Wiskunde is overal
Contexten en modellen in het reken-wiskundeonderwijs
Belinda Terlouw
Wiskundige communicatie
Rekenen-wiskunde in tijden van Covid-19
Ronald Keijzer, Petra Hendrikse en Randy Bosch
Artikelen van januari 2021
Redactioneel
Ronald Keijzer
Een nieuw begin!
Van de voorzitter
Jenneken van der Mark
Allereerst willen wij als bestuur iedereen een heel goed nieuw jaar wensen! Na het enerverende jaar dat achter ons ligt, is het weer tijd voor een nieuw begin. Zoals ieder jaar heeft het begin van dit jaar een wat dubbele betekenis. Vol goede voornemens en verwachtingen van wat 2021 ons zal brengen, maken wij als NV...
Aftrekopgaven rijgen of aanvullen
Hickendorff, M. (2021)
Er bestaan verschillende strategieën om aftrekopgaven zoals 812-784 op te lossen. In de huidige studie staan de strategieën rijgen (stapsgewijs aftrekken van 784) en aanvullen (optellen vanaf 784) centraal. De onderzoeksvraag is in hoeverre leerlingen hun strategie adaptief kiezen: de ‘beste’ strategie kiezen voor d...
Videogebruik bij de Grote Rekendag
Welling, J.F., Jonker, V.H., & Broekhuizen, M.L. (2021)
Onderzoek naar het gebruik van instructievideo’s en achtergrondvideo’s in de klas en de manier waarop deze ingezet kunnen worden bij de Grote Rekendag
In dit onderzoek is onderzocht hoe leerkrachten aankijken tegen videogebruik in de klas, waarom video’s van toegevoegde waarde kunnen zijn in de klas, wat...
Op weg naar NVORWO onderzoeksagenda
Keijzer, R. & Veldhuis, M. (2020).
Geringe aandacht voor vakdidactisch onderzoek bij rekenen-wiskunde was aanleiding voor de NVORWO om een vakdidactische onderzoeksagenda op te laten stellen. Om de leden van de vereniging te ondersteunen bij keuzes die typerend zijn voor een dergelijke agenda worden in dit artikel aspecten van een dergelijke ...