Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactie
Spel in de rekenles - Pak die zak!
Anneke Noteboom
Kent u Halli Galli nog? Dit spel is favoriet bij de meeste kinderen. Maar eigenlijk leren kinderen uit groep 4 en hoger hier niets nieuws meer van. Daarom goed nieuws: Pak die zak! is voor leerlingen in groep 3, 4 en de zwakkere rekenaars uit groep 5.
_w400_h260_bg.jpg)
Redactioneel - Een goed begin
Cathe Notten
Aan het begin van het nieuwe schooljaar start er ook een nieuwe jaargang van Volgens Bartjens, met een redactioneel van hoofdredacteur Cathe Notten.

Ontwikkeling en onderzoek - Kwalitatief rekenen oefenen op de pabo (jrg. 36 nr. 1, 2016)
Ale, P. & Van Schaik, M. (2016)
Er zijn pabo-studenten die elke nieuwe opgave als een nieuw avontuur ervaren. Op deze groep richt zich het concept van kwalitatief oefenen met behulp van de 'rekenspin'.

Ontwikkeling en onderzoek - Leerlijnen in theorie en praktijk (jrg. 36 nr. 1, 2016)
Fase, F. & Keijzer, R. (2016)
Hoe overbruggen tweedejaars studenten van de lerarenopleiding basisonderwijs de kloof die bestaat tussen theorie en praktijk? In dit artikel wordt een exploratief onderzoek beschreven waarbij een Lesson Study-achtige aanpak het uitgangspunt is.
_w400_h260_bg.png)
Opvattingen over rekenen - wiskunde
Hanneke van Doornik, Ronald Keijzer, Marc van Zant
Een oproep aan iedereen die beroepsmatig werkt aan rekenen-wiskunde in het basisonderwijs

Ei van Columbus - Jaargang 36 - nummer 1 - Antwoorden
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.jpg)
Blad met vormen en kleuren voor Count Form
Anneke Noteboom
Wilt u ook een puzzel maken voor Count Form? Maak dan gebruik van deze standaard vormen en kleuren...
_w400_h260_bg.jpg)
Een goede rekenstart - Een doorgaande lijn naar groep 3
Margreeth Mulder
Een deel van de leerlingen heeft moeite met het strakkere regime in groep 3. Scholen kunnen voor deze leerlingen de druk weghalen door een doorgaande lijn te realiseren, waarbij de ontwikkeling en de wijze waarop jonge kinderen leren leidend is.
_w400_h260_bg.jpg)
Ruimte vangen - Meetkunde en kunst
M. Wijers, E. Schoevers, V. Jonker, R. Keijzer
Wiskundig denken en redeneren, creativiteit en probleemoplossend vermogen worden gezien als belangrijke 21e eeuwse vaardigheden. Het vak rekenen-wiskunde biedt leraren en leerlingen veel mogelijkheden om aan deze vaardigheden te werken.
_w400_h260_bg.jpg)
Bewijs uit het gerijmde - Een goed begin is het halve werk
Jaap van Lakerveld
Een baby leert steeds meer, vertelt Jaap van Lakerveld in rijm...
_w400_h260_bg.jpg)
Groeien in de lengte en de breedte - Lesson Study in het rekenonderwijs
Henk Logtenberg en Linda Odenthal
Lesson Study is een vorm van teamleren die in Japan is bedacht. De methodiek wordt daar gebruikt bij het voorbereiden, uitvoeren en nabespreken van reken-wiskundelessen. Hoe werkt de methode in de praktijk? Uitleg en een voorbeeld...
_w400_h260_bg.png)
Groetjes van groep 5 - Wat een plaatje
Lia van Diem
‘Vandaag krijgen jullie per groepje een tablet. Met deze tablet gaan jullie drie foto’s maken. Straks moeten andere kinderen uitzoeken waar de fotograaf gestaan heeft. Zorg dat iedereen van je groepje meedoet.’ De kinderen zijn enthousiast!
_w400_h260_bg.jpg)
Bedenk het beste rekenspel! (jrg. 36 nr. 1, 2016)
Anneke Noteboom
Voor de derde keer organiseren Volgens Bartjens, SLO, NVORWO en Klasse TV de wedstrijd 'Bedenk het meeste rekenspel'. Dit jaar nodigen we ook leraren uit om mee te doen! En misschien.... ligt jouw zelfbedachte rekenspel in de (web)winkel....

Ei van Columbus - Jaargang 36 - nummer 1 - Opgaven
Jos van den Bergh
Nieuwe rekenpuzzels en brein-krakers voor kinderen uit groep 7 en 8!
_w400_h260_bg.jpg)
Dit wiel is te klein - Begeleid rollenspel versterkt rekentaal
Aafke Bouwman
Het begeleiden van rollenspel blijkt een effectieve manier te zijn om specifieke reken- en wiskundige begrippen aan te reiken, waarna kinderen deze in het spel gaan toepassen.
_w400_h260_bg.jpg)
Kleine kinderen worden groot - Het uitdijend heelal van een baby
Sophie Notten
Baby's zijn bijzondere wezens. Op het moment dat ze verschijnen kunnen ze vrijwel niets, maar vanaf de eerste seconde op aarde leren ze elke dag meer. De moeder van Bodhi vertelt hoe haar zoontje iedere dag wel een mijlpaal bereikt in zijn ontwikkeling...
_w400_h260_bg.jpg)
Gaan en staan - Een lessenserie voor de bovenbouw SBO
Willem Uittenbogaard
De Tweern in Goes is een basisschool voor speciaal onderwijs. Ze zijn daar de laatste jaren druk bezig om STEM-lessen in het onderwijs te vervlechten (STEM staat in het Engels voor: Science, Technology, Engineering and Mathematics).
_w400_h260_bg.jpg)
Count Form - Spel van en voor iedereen!
Anneke Noteboom, Marije Bakker, Corinne Harten
Dit jaar was het spel Count Form de winnaar van de rekenspellenwedstrijd 2016. Het is een prachtig rekenspel, maar het is nog niet af. In dit artikel kun je lezen hoe Count Form werkt en nodigen we je uit om mee te helpen om nog meer opdrachten te maken!
_w400_h260_bg.jpg)
Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek (jrg 36 nr. 1 2016)
Ronald Keijzer
Hoofdredacteur van Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek Ronald Keijzer vertelt welke twee artikelen deze keer zijn uitgekomen.
_w400_h260_bg.png)
Van de voorzitter....
Francis Meester
NVORWO-voorzitter Francis Meester vertelt over de oneindigheid van getallen, rekenen op het voortgezet onderwijs en de doorgaande lijn van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs.

Spel in de rekenles - Patchwork
Anneke Noteboom
Patchwork is een spel met mooie mogelijkheden op het gebied van rekenen-wiskunde en logisch redeneren, combineren en strategisch denken. Het is een spel voor kinderen vanaf groep 4 dat de betere rekenaar echt zal uitdagen.

Ontwikkeling en Onderzoek - Een empirische vergelijking van de klassieke staartdeling en de hap-methode in een ROC (jrg 35 nr. 5, 2016)
Ellis, J.L. & Van de Veerdonk, Th. (2016)
De auteurs onderzochten het effect van het aanleren of herhalen van de staartdeling op 2 verschillende manieren in het mbo. Als uitgangspunt kozen zij de praktijk van het onderwijs, waar voor het aanleren slechts 1 uur beschikbaar is.

Ontwikkeling en onderzoek - Rekenen-wiskunde over( )denken - Verslag van de 34e Panama-conferentie (jrg. 35 nr. 5, 2016)
Lit, S.A., & Keijzer, R. (2016)
Ieder jaar vindt in januari de Panama-conferentie plaats. In 2016 was het thema: ‘Rekenen-wiskunde over()denken’. Dit verslag laat zien hoe de conferentie onder andere plaats bood aan het overdenken van de toekomst van het reken-wiskundeonderwijs.

Ei van Columbus - Jaargang 35 - nummer 5 - Antwoorden
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.jpg)
Redactioneel - Spelen om te leren
Cathe Notten
Op zoek naar artikelen met rekenactiviteiten waarbij de natuurlijke nieuwsgierigheid van jonge kinderen wordt gebruikt om ze veel te laten leren? Dan is deze editie van Volgens Bartjens een echte aanrader!
_w400_h260_bg.png)
Werkblad bij het artikel Vliegen door de Klas
Rooske Franse
Bij het artikel Vliegen door de Klas van Rooske Franse uit de Volgens Bartjens van mei 2016 (jaargang 35, nummer 5) hoort een extra werkblad. Dit werkblad kunt u hier downloaden.
_w400_h260_bg.jpg)
Taal stimuleren tijdens de rekeninstructie - De rol van de leraar bij schooltaalbevordering
Nanke Dokter, Rian Aarts en Anje Ros
Tijdens de rekenlessen wordt regelmatig een andere taal gesproken dan thuis. We hebben het dan niet over kinderen die thuis een andere taal dan Nederlands spreken, maar over gebruikte rekentaal op school. Het reken-succes blijkt ervan afhankelijk.
_w400_h260_bg.jpg)
Vliegen door de klas - Onderzoeken en ontwerpen in groep 1 en 2
Rooske Franse
Met de activiteiten van het Hands-on, Brains-on project van Science Center Nemo in Amsterdam wordt de natuurlijk nieuwsgierigheid van kinderen gestimuleerd.
_w400_h260_bg.jpg)
Bewijs uit het gerijmde - Rekenen voor jonge kinderen
Jaap van Lakerveld
Over enen, tweeën drieën, vieren, vijven, zessen, zevens, achten, negens, tienen en... over elfjes
_w400_h260_bg.jpg)
Kleine kinderen worden groot - Joris' Schrijfwinkeltje
Johan Theil
Hoe kun je echt veel geld verdienen? Joris weet het wel! Hij is een eigen bedrijf begonnen en de eerste verkopen zijn al gedaan. En hij heeft grote plannen... Bestel ook een verhaal van Joris!
_w400_h260_bg.png)
Haal alles uit de toets - Analyseren met digitale of papieren analyse
Judith Hollenberg
Toetsen kun je analyseren met de categorieënanalyse uit het computerprogramma LOVS of ook met de papieren categorieënoverzichten bij toetsen 3.0. Wat is precies het verschil en wat zijn de overeenkomsten?

Ei van Columbus - Jaargang 35 - nummer 5 - Opgaven
Jos van den Bergh
Deze keer een editie voor jongere kinderen....
_w400_h260_bg.jpg)
We gaan op reis... Spelenderwijs werken aan rekendoelen voor kleuters
Margreeth Mulder
Rekenen en wiskunde komen in alledaagse activiteiten voor. Maar niet alle kinderen halen dezelfde kennis en vaardigheden uit een bepaalde activiteit. De leerkracht is nodig om de ontwikkeling te stimuleren en te begeleiden.
_w400_h260_bg.jpg)
Coderen voor kleuters - De Grote Rekendag en de Mysterybox
Ronald Keijzer
Op veel scholen was het op 23 maart van dit jaar Grote Rekendag. Dit keer was 'coderen en programmeren' het onderwerp. Hoe verliep de dag voor groep 1 en 2?
_w400_h260_bg.jpg)
Stapels mooie rekenspellen - De uitslag van de rekenspellenwedstrijd 2016 (jrg 35 nr. 5, 2016)
Anneke Noteboom en Corinne Harten
In 2015 werd voor het eerst een rekenspellenwedstrijd georganiseerd voor kinderen van de basisschool. Er waren ruim 40 inzendingen en de winnaar MEP is inmiddels verkrijgbaar in een heuse webwinkel. Dit jaar kwamen er 4 keer zoveel inzendingen binnen.
_w400_h260_bg.jpg)
Rekenen-wiskunde over( )denken - Verslag van de 34e Panamaconferentie
Sabine Lit
De auteur doet verslag van de 34e Panamaconferentie. Het thema luidde: Rekenen-wiskunde over( )denken. Het ging in de conferentie zowel over het overdenken van het reken-wiskundeonderwijs als over het onderwijzen van het reken-wiskundige denken.