Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactie
Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek - Van de redactie (jrg 35 nr. 5 2016)
Ronald Keijzer
Hoofdredacteur van Volgens Bartjens Onwikkeling en Onderzoek Ronald Keijzer vertelt over de inhoud van de twee nieuwe artikelen van Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek.
_w400_h260_bg.jpg)
Derdegroepers spelen graag - Een goede rekenstart in groep 3
Margreeth Mulder
Voor veel kinderen is de overgang van groep 2 naar groep 3 een grote stap. Vanuit een situatie waarin spelend leren nog gewoon was, gaan kinderen naar een situatie waar minder ruimte en tijd is om vanuit spel te leren. Hoe speelt een leerkracht hierop in?
_w400_h260_bg.png)
Van de voorzitter.... - Nieuws uit de vereniging
Francis Meester
NVORWO-voorzitter Francis Meester vertelt over de jaarvergadering van de NVORWO en de besluiten die daar genomen zijn

Spel in de rekenles - Redeneerpuzzels voor jonge kinderen
Anneke Noteboom
In deze editie van Spel in de Rekenles worden 3 puzzels voor (zeer) jonge kinderen besproken. De peuters en kleuters kunnen de puzzels alleen spelen en ze ontwikkelen er hun ruimtelijk inzicht en logisch redeneren mee.
_w400_h260_bg.png)
Ontwikkeling en Onderzoek - Zalogo (Jrg 35 nr. 4 2016)
Markusse, A. (2016)
Het strategiespel Zalogo biedt kansen om met pabostudenten getalrelaties te verkennen. Het vraagt van de studenten dat ze op onderzoek gaan in de getallenwereld. Deze verkenning leert de studenten hoe je kinderen de getalrelaties kunt laten onderzoeken.

Ontwikkeling en Onderzoek - Peilingsonderzoek rekenen-wiskunde in het basisonderwijs - Balans van 25 jaar PPON (jrg 35 nr. 4 2016)
Van Weerden, J., Janssen,J. & Scheltens, F. (2016)
In dit artikel benadrukken de auteurs het belang van het ontwerp van PPON en gaan zij in op de lessen die geleerd kunnen worden op basis van die uitkomsten voor de inrichting en het ontwerp van toekomstig peilingsonderzoek bij rekenen-wiskunde.
_w400_h260_bg.jpg)
Redactioneel - Op onderzoek
Cathe Notten
Hoofdredacteur Cathe Notten bespreekt de artikelen van deze editie van Volgens Bartjens
_w400_h260_bg.jpg)
Ik zie, ik zie... - Kijken vanuit het eigen perspectief en dat van anderen
Marike Verschoor
Marike Verschoor zag een Youtube-filmpje dat haar inspireerde tot een aantal activiteiten die meetkunde, tekenen en natuuronderwijs combineren en waarbij alle leerlingen (ook in combinatiegroepen) op hun eigen niveau mee kunnen doen.
_w400_h260_bg.jpg)
Lala en de hangmobiel - Redeneren met onbekenden
M. Otten, M. v.d. Heuvel en M. Veldhuis
Het reken-wiskundecurriculum van de basisschool richt zich vooral op het leren uitvoeren van rekenoperaties. Aan het redeneren met getallen wordt doorgaans niet veel aandacht besteed. Toch is het belangrijk om vroeg te beginnen met algebraïsch redeneren
_w400_h260_bg.jpg)
Gooien met één dobbelsteen - Redeneren over kans in groep 7
Roos Blankespoor en Marja van den Heuvel - Panhuiz
Wat gebeurt er als je vaak met een dobbelsteen achter elkaar gooit? In het kader van het project Beyond Flatland wordt onderzocht of kans geen onderdeel van het basisschoolcurriculum zou moeten zijn.
_w400_h260_bg.jpg)
Bewijs uit het gerijmde - Onderzoekend Leren
Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld schrijft in rijm over het onderzoekend leren, waar wij allemaal de wereld mee hebben leren ontdekken....
_w400_h260_bg.jpg)
Bijna half twee - Over 'Alledaags Rekenen'
Ionica Smeets
Ionica Smeets schrijft over het boek 'Alledaags Rekenen' en over de auteurs ervan, Ed de Moor en Marjolein Kool

Ei van Columbus - Jaargang 35, nummer 4 - Opgaven
Jos van den Bergh
Vier pagina's uitdagende rekenpuzzels voor leerlingen uit groep 7 en groep 8
_w400_h260_bg.jpg)
Groei centraal - De LVS-toets Rekenen - Wiskunde
Judith Hollenberg
De meeste scholen stellen 2 x per jaar het vaardigheidsniveau van de leerlingen vast, maar kijken niet altijd naar de vaardigheidsgroei van leerlingen. Terwijl juist deze gegevens van belang zijn om de ontwikkeling van elke leerling goed te zien.
_w400_h260_bg.jpg)
Kleine kinderen worden groot - Miljoen hagelslagjes
Marije Bakker
Suzanne (4,5 jaar) heeft het woord 'miljoen' ontdekt. Ze probeert er zich een beeld van te vormen. Dat zorgt voor heel veel vragen. Gelukkig is Marije Bakker haar geduldige mama....
_w400_h260_bg.jpg)
Kinderen van asielzoekers leren rekenen - Alleen maar oefenen is niet genoeg
Jo Nelissen
In 1995 schreef Jo Nelissen in dit blad een artikel over de grote groep kinderen van asielzoekers die als nieuwe leerlingen binnenkwamen in het Nederlands onderwijs. Dit onderwijs is vandaagdedag nog steeds aktueel.
_w400_h260_bg.jpg)
Conferentie: Rekenen op taal
Marita Weener
Verslag van de conferentie 'Rekenen op taal', een conferentie voor onderwijsprofessionals over de samenhang tussen rekenen en taal.
_w400_h260_bg.jpg)
Groetjes van groep 5 - Voetbaltoernooi
Lia van Diem
Groep vijf van juf Lia van Diem komt er achter dat er nog heel wat bij komt kijken als je een schema in elkaar wilt zetten voor een voetbaltoernooi....
_w400_h260_bg.jpg)
Passende Perspectieven 2 - De leraar is de sleutel, de leerlingen wijzen de weg
Yvonne van der Eerden en Nina Boswinkel
Dit is het tweede artikel over passende perspectieven voor leerlingen die het rekenniveau 1F niet kunnen behalen. 'Passende Perspectieven-rekenen' geeft teams de mogelijkheid keuzes te maken in doelen en geeft overzicht over welke keuzes de beste zijn.
_w400_h260_bg.png)
Uitnodiging: Jaarvergadering NVORWO op 20 april 2016
Francis Meester, voorzitter NVORWO
Als abonnee van het tijdschrift Volgens Bartjens bent u uitgenodigd voor de jaarvergadering van de Nederlandse Vereniging tot Ontwikkeling van het RekenWiskundeOnderwijs op woensdag 20 april m 14.30 in Amersfoort
_w400_h260_bg.jpg)
Van de voorzitter....
Francis Meester, voorzitter NVORWO
Rubriek van Francis Meester, de voorzitter van de Nederlandse Vereniging tot Ontwikkeling van het Reken/WiskundeOnderwijs

Spel in de rekenles - Runner-Up
Anneke Noteboom
Bij het spel Runner-Up gaat het om optekenen aftrekken van getallen tot en met 5, ook met getallen onder 0. Er is 1 bijzondere spelregel:Je moet geen eerste, maar tweede worden! Te spelen vanaf de middebouw.

Ei van Columbus - Jaargang 35 nummer 4 - Antwoorden
Jos van den Bergh

Ontwikkeling en onderzoek - Actualiseren van de post-hbo-opleiding rekencoördinator (jrg 35 nr. 3 2016)
Compagnie, C. & Keijzer, R. (2016)
Dit artikel schetst de uitgangspunten van de post-hbo-opleiding rekencoördinator, de ontwikkelingen die leidden tot deze opleiding en de ideeën die er op dit moment leven over de actualisering van de opleiding van rekencoördinatoren.

Ontwikkeling en onderzoek - Een educatief computerspel voor rekenen bij kleuters (jrg 35 nr. 3 2016)
Kirshner, F. & Kroesbergen E. (2016)
Kan het educatieve computerspel 'Tel je ZOO', samen met een visualisatie-tool helpen bij de grote individuele verschillen in getalbegrip bij kleuters?
_w400_h260_bg.jpg)
Redactioneel - De rekencoördinator
Cathe Notten
Redactioneel van hoofdredacteur Cathe Notten.

Erkenning en draagvlak - De positie van de rekencoördinator in de school
Nienke Okkema
Op veel scholen is inmiddels een aparte rekencoördinator aanwezig, maar rekencoördinatoren worden lang niet altijd voldoende gefaciliteerd en gestimuleerd. Een rekencoördinator heeft erkenning en draagvlak nodig, is het pleidooi van Nienke Okkema die aan de Rijksuniversiteit Groningen op verzoek van Bureau Meestersc...
_w400_h260_bg.png)
Groetjes van groep 5 - Met de bus mee
Lia van Diem
Lia van Diem, leerkracht op basisschool De Stappen in Tilburg, bekijkt met haar groep 5 een tabel over de bus. Maar hoe je wat er in de tabel staat nu precies moet interpreteren valt nog niet mee....

Het prioriteitenspel - Rekenbeleid: werken aan draagvlak en betrokkenheid
Marc van Zanten
De rekencoördinator is de motor achter de verbetering van het reken-wiskundeonderwijs op de basisschool. Maar dat betekent niet dat hij of zij al het werk doet. Integendeel! Het Prioriteitenspel brengt het gesprek over rekenen in een schoolteam op gang.
_w400_h260_bg.jpg)
Bewijs uit het gerijmde - Rekenschap
Jaap van Lakerveld
Over rekenen, op rijm... Jaap van Lakerveld

Leren van en met elkaar - Beter rekenonderwijs door professionele leergemeenschappen
R. Keijzer, F. Munk, J. Smit en A. Bakker
Overal in het land starten lerende netwerken die zich gezamenlijk buigen over een grote verscheidenheid aan onderwerpen. Zo heeft het schoolbestuur Sarkon rekencoördinatoren bovenschools in een Professionele Leergemeenschap (PLG) samengebracht.

Ei van Columbus - Jaargang 35, nummer 3 - antwoorden
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.png)
Vroeger - Boven de stof
Ed de Moor
Rubriek over de tijden van weleer, waarin Ed de Moor vertelt over het vak rekenen op de Pabo van vroeger

Ei van Columbus - Jaargang 35, nummer 3 - opgaven
Jos van den Bergh
Nieuwe uitdagende rekenpuzzels voor leerlingen van groep 7 en 8, gemaakt door Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.png)
Hou ze bij de les! - Instructie aan sterke rekenaars
Suzanne Sjoers
Sterke rekenaars worden wel 'instructie-onafhankelijke rekenaars' genoemd. Vaak brengen ze een deel van de rekenles buiten het lokaal door met verrijkingsmateriaal, wat zonder instructie tot demotivatie en onderpresteren kan leiden. Hoe kan dat anders?
_w400_h260_bg.jpg)
Robotdans - Codetaal en dans tijdens de Grote Rekendag 2016
Floortje Kroeze en Annette Markusse
Floortje Kroeze, een ondernemende rekencoördinator in spe, verzorgde een uitprobeer-sessie van een onderdeel van de Grote Rekendag 2016: de Robotdans. Ze ontdekte dat de kinderen deze opdracht met open armen ontvingen.