Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie
Ontwikkeling en onderzoek

Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek - Van de redactie (jrg 35 nr. 5 2016)

Hoofdredacteur van Volgens Bartjens Onwikkeling en Onderzoek Ronald Keijzer vertelt over de inhoud van de twee nieuwe artikelen van Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek.

Derdegroepers spelen graag - Een goede rekenstart in groep 3

Voor veel kinderen is de overgang van groep 2 naar groep 3 een grote stap. Vanuit een situatie waarin spelend leren nog gewoon was, gaan kinderen naar een situatie waar minder ruimte en tijd is om vanuit spel te leren. Hoe speelt een leerkracht hierop in?

Van de voorzitter.... - Nieuws uit de vereniging

NVORWO-voorzitter Francis Meester vertelt over de jaarvergadering van de NVORWO en de besluiten die daar genomen zijn

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Redeneerpuzzels voor jonge kinderen

In deze editie van Spel in de Rekenles worden 3 puzzels voor (zeer) jonge kinderen besproken. De peuters en kleuters kunnen de puzzels alleen spelen en ze ontwikkelen er hun ruimtelijk inzicht en logisch redeneren mee.

Weten

Ontwikkeling en Onderzoek - Zalogo (Jrg 35 nr. 4 2016)

Het strategiespel Zalogo biedt kansen om met pabostudenten getalrelaties te verkennen. Het vraagt van de studenten dat ze op onderzoek gaan in de getallenwereld. Deze verkenning leert de studenten hoe je kinderen de getalrelaties kunt laten onderzoeken.

Ontwikkeling en onderzoek

Ontwikkeling en Onderzoek - Peilingsonderzoek rekenen-wiskunde in het basisonderwijs - Balans van 25 jaar PPON (jrg 35 nr. 4 2016)

In dit artikel benadrukken de auteurs het belang van het ontwerp van PPON en gaan zij in op de lessen die geleerd kunnen worden op basis van die uitkomsten voor de inrichting en het ontwerp van toekomstig peilingsonderzoek bij rekenen-wiskunde.

Redactioneel

Redactioneel - Op onderzoek

Hoofdredacteur Cathe Notten bespreekt de artikelen van deze editie van Volgens Bartjens

Ik zie, ik zie... - Kijken vanuit het eigen perspectief en dat van anderen

Marike Verschoor zag een Youtube-filmpje dat haar inspireerde tot een aantal activiteiten die meetkunde, tekenen en natuuronderwijs combineren en waarbij alle leerlingen (ook in combinatiegroepen) op hun eigen niveau mee kunnen doen.

Weten

Lala en de hangmobiel - Redeneren met onbekenden

Het reken-wiskundecurriculum van de basisschool richt zich vooral op het leren uitvoeren van rekenoperaties. Aan het redeneren met getallen wordt doorgaans niet veel aandacht besteed. Toch is het belangrijk om vroeg te beginnen met algebraïsch redeneren

Weten

Gooien met één dobbelsteen - Redeneren over kans in groep 7

Wat gebeurt er als je vaak met een dobbelsteen achter elkaar gooit? In het kader van het project Beyond Flatland wordt onderzocht of kans geen onderdeel van het basisschoolcurriculum zou moeten zijn.

Bewijs uit het gerijmde - Onderzoekend Leren

Jaap van Lakerveld schrijft in rijm over het onderzoekend leren, waar wij allemaal de wereld mee hebben leren ontdekken....

Bijna half twee - Over 'Alledaags Rekenen'

Ionica Smeets schrijft over het boek 'Alledaags Rekenen' en over de auteurs ervan, Ed de Moor en Marjolein Kool

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - Jaargang 35, nummer 4 - Opgaven

Vier pagina's uitdagende rekenpuzzels voor leerlingen uit groep 7 en groep 8

Groei centraal - De LVS-toets Rekenen - Wiskunde

De meeste scholen stellen 2 x per jaar het vaardigheidsniveau van de leerlingen vast, maar kijken niet altijd naar de vaardigheidsgroei van leerlingen. Terwijl juist deze gegevens van belang zijn om de ontwikkeling van elke leerling goed te zien.

Columns

Kleine kinderen worden groot - Miljoen hagelslagjes

Suzanne (4,5 jaar) heeft het woord 'miljoen' ontdekt. Ze probeert er zich een beeld van te vormen. Dat zorgt voor heel veel vragen. Gelukkig is Marije Bakker haar geduldige mama....

Kinderen van asielzoekers leren rekenen - Alleen maar oefenen is niet genoeg

In 1995 schreef Jo Nelissen in dit blad een artikel over de grote groep kinderen van asielzoekers die als nieuwe leerlingen binnenkwamen in het Nederlands onderwijs. Dit onderwijs is vandaagdedag nog steeds aktueel.

Conferentie: Rekenen op taal

Verslag van de conferentie 'Rekenen op taal', een conferentie voor onderwijsprofessionals over de samenhang tussen rekenen en taal.

Columns

Groetjes van groep 5 - Voetbaltoernooi

Groep vijf van juf Lia van Diem komt er achter dat er nog heel wat bij komt kijken als je een schema in elkaar wilt zetten voor een voetbaltoernooi....

Passende Perspectieven 2 - De leraar is de sleutel, de leerlingen wijzen de weg

Dit is het tweede artikel over passende perspectieven voor leerlingen die het rekenniveau 1F niet kunnen behalen. 'Passende Perspectieven-rekenen' geeft teams de mogelijkheid keuzes te maken in doelen en geeft overzicht over welke keuzes de beste zijn.

Uitnodiging: Jaarvergadering NVORWO op 20 april 2016

Als abonnee van het tijdschrift Volgens Bartjens bent u uitgenodigd voor de jaarvergadering van de Nederlandse Vereniging tot Ontwikkeling van het RekenWiskundeOnderwijs op woensdag 20 april m 14.30 in Amersfoort

Van de voorzitter....

Rubriek van Francis Meester, de voorzitter van de Nederlandse Vereniging tot Ontwikkeling van het Reken/WiskundeOnderwijs

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Runner-Up

Bij het spel Runner-Up gaat het om optekenen aftrekken van getallen tot en met 5, ook met getallen onder 0. Er is 1 bijzondere spelregel:Je moet geen eerste, maar tweede worden! Te spelen vanaf de middebouw.

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - Jaargang 35 nummer 4 - Antwoorden

Ontwikkeling en onderzoek

Ontwikkeling en onderzoek - Actualiseren van de post-hbo-opleiding rekencoördinator (jrg 35 nr. 3 2016)

Dit artikel schetst de uitgangspunten van de post-hbo-opleiding rekencoördinator, de ontwikkelingen die leidden tot deze opleiding en de ideeën die er op dit moment leven over de actualisering van de opleiding van rekencoördinatoren.

Ontwikkeling en onderzoek

Ontwikkeling en onderzoek - Een educatief computerspel voor rekenen bij kleuters (jrg 35 nr. 3 2016)

Kan het educatieve computerspel 'Tel je ZOO', samen met een visualisatie-tool helpen bij de grote individuele verschillen in getalbegrip bij kleuters?

Redactioneel

Redactioneel - De rekencoördinator

Redactioneel van hoofdredacteur Cathe Notten.

Weten

Erkenning en draagvlak - De positie van de rekencoördinator in de school

Op veel scholen is inmiddels een aparte rekencoördinator aanwezig, maar rekencoördinatoren worden lang niet altijd voldoende gefaciliteerd en gestimuleerd. Een rekencoördinator heeft erkenning en draagvlak nodig, is het pleidooi van Nienke Okkema die aan de Rijksuniversiteit Groningen op verzoek van Bureau Meestersc...

Columns

Groetjes van groep 5 - Met de bus mee

Lia van Diem, leerkracht op basisschool De Stappen in Tilburg, bekijkt met haar groep 5 een tabel over de bus. Maar hoe je wat er in de tabel staat nu precies moet interpreteren valt nog niet mee....

Weten

Het prioriteitenspel - Rekenbeleid: werken aan draagvlak en betrokkenheid

De rekencoördinator is de motor achter de verbetering van het reken-wiskundeonderwijs op de basisschool. Maar dat betekent niet dat hij of zij al het werk doet. Integendeel! Het Prioriteitenspel brengt het gesprek over rekenen in een schoolteam op gang.

Bewijs uit het gerijmde - Rekenschap

Over rekenen, op rijm... Jaap van Lakerveld

Weten

Leren van en met elkaar - Beter rekenonderwijs door professionele leergemeenschappen

Overal in het land starten lerende netwerken die zich gezamenlijk buigen over een grote verscheidenheid aan onderwerpen. Zo heeft het schoolbestuur Sarkon rekencoördinatoren bovenschools in een Professionele Leergemeenschap (PLG) samengebracht.

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - Jaargang 35, nummer 3 - antwoorden

Vroeger - Boven de stof

Rubriek over de tijden van weleer, waarin Ed de Moor vertelt over het vak rekenen op de Pabo van vroeger

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - Jaargang 35, nummer 3 - opgaven

Nieuwe uitdagende rekenpuzzels voor leerlingen van groep 7 en 8, gemaakt door Jos van den Bergh

Doen

Hou ze bij de les! - Instructie aan sterke rekenaars

Sterke rekenaars worden wel 'instructie-onafhankelijke rekenaars' genoemd. Vaak brengen ze een deel van de rekenles buiten het lokaal door met verrijkingsmateriaal, wat zonder instructie tot demotivatie en onderpresteren kan leiden. Hoe kan dat anders?

Weten

Robotdans - Codetaal en dans tijdens de Grote Rekendag 2016

Floortje Kroeze, een ondernemende rekencoördinator in spe, verzorgde een uitprobeer-sessie van een onderdeel van de Grote Rekendag 2016: de Robotdans. Ze ontdekte dat de kinderen deze opdracht met open armen ontvingen.

Vangorcumtijdschriften.nl maakt gebruik van cookies.

Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcumtijdschriften.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.

Zelf instellen
Alle cookies accepteren
Uw cookie instellingen
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.
Functionele cookies

Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.

Analytische cookies

Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.

Marketing en tracking cookies

Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.

Cookies instellingen opslaan