Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactie_w400_h260_bg.jpg)
En de winnaar is... MEP! Wie heeft het beste rekenspel bedacht? (jrg. 35 nr. 1, 2015)
Anneke Noteboom
In het voorjaar van 2015 organiseerde Volgens Bartjens samen met de NVORWO en de Nationale Onderwijsweek een rekenspellenwedstrijd voor leerlingen van basisscholen, met als hoofdprijs: je eigen spel gemaakt door spellenfabrikant 999Games.

Ei van Columbus - jaargang 35, nummer 1 - opgaven
Jos van den Bergh
Rekenpuzzels en breinkrakers voor leerlingen uit groep 7 en 8
_w400_h260_bg.jpg)
Waarom kiest beer een emmer? Rijke rekenvragen in prentenboeken
A. Bouwman, S. de Lange, M. van Bueren, A. Kool
Prentenboeken zijn een belangrijk middel om de taal- en rekenontwikkeling te stimuleren. Wiskundige verschijnselen uit prentenboeken nodigen uit om vragen te stellen. Daarmee verrijken kleuters hun (reken)taal en leren zij verbanden te leggen.
_w400_h260_bg.jpg)
Ontwerp het beste en leukste rekenspel van Nederland! (jrg. 35 nr. 1, 2015)
Anneke Noteboom
Dit is een uitnodiging aan alle scholen, leraren, leerlingen en ouders in het primair onderwijs om samen een nieuw rekenspel te bedenken.
_w400_h260_bg.jpg)
Het strookmodel - Leren tekenen bij talige rekenopgaven
Mirte Houben en Anton Boonen
Rekensituaties zijn in het dagelijks leven vaak ingebed in een talige context, een kale som kom je buiten de school zelden tegen. Methodes bieden daarom regelmatig talige opgaven aan. In dit artikel worden 3 typen talige rekenopgaven besproken.
_w400_h260_bg.jpg)
Bir, dva, saddex... Rekenen met anderstalige leerlingen uit de 1e opvangklassen
Rosie Smit
Kinderen die met hun ouders gevlucht zijn gaan naar de basisschool verbonden aan het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers. Taal- en rekenonderwijs worden gebruikt om de onderwijsbehoeften van de leerlingen in kaart te krijgen voor hun vervolgschool.
_w400_h260_bg.jpg)
Hoe zeggen we dit in de rekenles? Aandacht voor taal in het rekenonderwijs
Fokke Munk, Jantien Smit, Arthur Bakker, Ronald Ke
Tijdens een rekeninstructie is voordoen - nadoen meestal niet de beste manier om de leerlingen aan het denken te weten, behalve als het gaat om de taal die nodig is om te leren rekenen. Systematische aandacht voor reken-wiskundetaal is noodzakelijk.

Spel in de rekenles - MEP
Anneke Noteboom
Een spel beschrijven dat wel ontwikkeld is maar nog niet in een winkel ligt, is dat wel slim? Misschien niet, maar we doen het gewoon! Want MEP is een schitterend spel, mooi in al zijn eenvoud. Ontworpen en gemaakt door leerlingen uit groep
6, 7 en 8.
_w400_h260_bg.png)
Wedstrijd: Wie maakt het beste rekenspel? (Jrg. 35, nr. 1, 2015)
Anneke Noteboom
Voor wie is deze wedstrijd?
Alle leerlingen van basisscholen in Nederland kunnen meedoen
Wat is de hoofdprijs?
Een jury van kinderen, ouders, leraren en rekenspecialisten kiest het mooiste spel. Het spel dat de hoofdprijs wint wordt door spellenfabrikant 999 Games* in het echt gemaakt, zodat het misschien wel in ...
Formatief toetsen: toetsen om wijzer van te worden
M. v.d. Heuvel, I. Friso , M. Abels
M. van den Heuvel - Panhuizen, I. Friso - van den Bos & M. Abels - Universiteit Utrecht
Vijfentwintig miljoen is dat veel? Panama Praktijktip nummer 132
A. Fase
A. Fase - Hogeschool iPabo Amsterdam / Alkmaar
Rekenen-wiskunde in perspectief - verslag 33ste Panama-conferentie
R. Keijzer & S.A. Lit
R. Keijzer & S.A. Lit - Hs. iPabo Amsterdam / Alkmaar
Steeds met een schone lei beginnen - de wondere wereld van het reken-advieswerk
K. Verbeeck
K. Verbeeck - M&O Groep, 's- Hertogenbosch
Het Kanaal nummer 143 - Kanaal digitaal
G. Boersma & L. Schuringa
G. Boersma & L. Schuringa - Hs. Arnhem-Nijmegen / Thomas More Hs. Rotterdam
Studielast rekenen - wiskunde: ontwikkeling 2009 - 2015
R. Keijzer
R. Keijzer - Hs. iPabo, Amsterdam / Alkmaar / ELWIER
Reken-wiskundige inzichten en 21st century skills
M. Verschoor & G. Bruin-Muurling
M. Verschoor & G. Bruin-Muurling - Zwijsen, Tilburg / Technische Universiteit Eindhoven
Integratie van taal in het wiskundecurriculum van de pabo
H.A.A. van Eerde
H.A.A. van Eerde - Fisme, Universiteit Utrecht
_w400_h260_bg.jpg)
Uitslag spellenwedstrijd bekend
Corinne Harten
Wie maakt het mooiste rekenspel? Dat vroegen we aan alle basisschoolleerlingen. Heel veel kinderen hebben meegedaan aan de wedstrijd. De uitslag is bekend!
_w400_h260_bg.png)
Redactioneel
Cathe Notten
Redactioneel over de toekomst van het (reken)onderwijs.
_w400_h260_bg.png)
Rekenen met perspectief - Wat leerlingen moeten kunnen in de 21e eeuw
Koeno Gravemeijer
Onderwijs in de 21e eeuw vraagt om specifieke vaardigheden, die in veel opzichten anders zijn dan wat we tot nu toe gewend zijn. Willen we leerlingen goed voorbereiden op de toekomst dan zullen leerstof-inhoudelijke veranderingen noodzakelijk zijn.
_w400_h260_bg.png)
Kijken, verwonderen en onderzoeken - Rekenen in een kunstmuseum
Inèz Veldman
In speciale lessen koppelt het museum Boijmans van Beuningen het kijken naar kunst aan specifieke (rekenkundige) vaardigheden die passen bij de 21e eeuwse vaardigheden als samenwerking, sociaal / culturele bewustzijn, creativiteit, kritisch denken...
_w400_h260_bg.png)
Het Mathematikum - 21e eeuwse vaardigheden zonder computer
Harry Sormani
In het onderwijs komt het aanleren van 21e eeuwse vaardigheden steeds centraler te staan. Het Mathematikum in Duitsland bewijst dat de vier C's, creativity, critical thinking, communication en collaboration, ook in reële situaties aan bod komen.

Ei van Columbus - jaargang 34, nummer 5 - antwoorden
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.png)
Bewijs uit het gerijmde - 2015
Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld vertelt over de 21st century op rijm...
_w400_h260_bg.png)
Het denkproces in beeld - Denkbeelden in de rekenles
Joyce van den Boogaard en Martijn Smoors
Leerkrachten proberen er achter te komen welke denkstappen een leerling heeft gezet om een rekenprobleem op te lossen. Het gebruik van denkbeelden helpt om de denkstappen te structureren.
_w400_h260_bg.png)
Vroeger - Enigma
Ed de Moor
De Duitse uitvinder Arthur Scherbius ontwikkelde na de Eerste Wereldoorlog de ingenieuze machine ENIGMA, wat raadsel betekent. Ed de Moor vertelt er over.

Ei van Columbus - jaargang 34, nummer 5 - opgaven
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.png)
Informatievaardigheid - Werken aan gecijferdheid voor de 21e eeuw
Marc van Zanten
Veel informatie is kwantitatief van aard en om daar kritisch mee om te gaan moet je over gecijferdheid beschikken. Wat houdt gecijferdheid voor de 21ste eeuw in en hoe kan de leerkracht daaraan werken met de uit de huidige methoden.
_w400_h260_bg.png)
Een uitdaging voor de hele groep - Sterke rekenaars en 21e eeuwse vaardigheden
A. Hotze, C. Visser, G. van Dijk, R. Keijzer
In dit artikel laten de auteurs zien hoe sterke rekenaars, begeleid door hun eigen leerkracht, aan de slag gaan met het oplossen en ontwerpen van een geheimschrift. Ook wordt ingegaan op de vraag wat er eigenlijk de leeropbrengsten van zijn.
_w400_h260_bg.png)
Wiskcodans - Contexcopgaven zelfstandig oplossen
Annette Markusse
Het ontwikkelen van een onderzoekende houding kun je op veel manieren stimuleren. Dat je wiskunde kunt leren via dansen is een onderwijsmethode die je niet elke dag tegenkomt. Toch biedt deze werkvorm interessante mogelijkheden.
_w400_h260_bg.png)
in - Uitgelicht - Rekenen in de media
Peter van den Bremen
Bespreking van 'Experimenteren in de rekenles' van Frans van Galen en VIncent Jonker en 'Vroegere beroepsuitsluiting' van Cathy van Tuijl
_w400_h260_bg.png)
Op de toekomst voorbereid - Kritisch wiskundig leren denken
Geeke Bruin - Muurling en Marike Verschoor
Onder invloed van digitalisering en globalisering verandert onze maatschappij in rap tempo. Wat wordt er dan zo anders? De auteurs van dit artikel kijken naar de eisen die de maatschappij stelt en wat dat vraagt van het (reken)onderwijs.
_w400_h260_bg.png)
Groetjes van groep 5 - Pizzasnijders
Lia van Diem
Alles over breuken leren met echte pizza's en cake.... Dat maakt rekenen leuk... en lekker!
_w400_h260_bg.png)
NVORWO Nieuws van de vereniging
Francis Meester, voorzitter
Het laatste nieuws van de NVORWO

Spel in de rekeles - 40!
Anneke Noteboom
40! is een eenvoudig spelletje waarin alleen maar gerekend wordt, waarin je elkaar kunt dwarszitten, dat verschillende strategieën vraagt om slim te spelen en waarbij je de ene keer voor kunt staan en na een paar beurten ineens weer achterstaat.
_w400_h260_bg.png)
Symposium Werkgroep Geschiedenis Reken- en Wiskundeonderwijs
Corinne Harten
Voor de 21e keer kunnen belangstellenden genieten van een interessante dag over de geschiedenis van het reken-wiskundeonderwijs. Het onderwerp van deze dag is: 400 jaar meetkunde-onderwijs.