Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie
Redactioneel

Volgens Bartjens - Over de drempels van de basisvaardigheden...

Dit themanummer gaat over diverse aspecten ten aanzien van de drempels die bij de basisvaardigheden aan bod kunnen komen. Redactioneel van hoofdredacteur Cathe Notten

Vroeger - De automatische misdienaar

Wat is automatiseren en wat heeft een misdienaar hiermee te maken? Ed de Moor legt het uit in zijn rubriek over de geschiedenis van het rekenen.

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - jaargang 34, nummer 3 - opgaven

Vier bladzijden vol rekenpuzzels en bruinkrakers voor leerlingen uit groep 7 en 8....

Een (on)mogelijke combinatie - Memoriseren en (hoog)begaafdheid

Het is een vooroordeel dat hoogbegaafde leerlingen niet in staat zijn om tafels te leren. In dit artikel licht Suzanne Sjoers toe hoe het memoriseren bij hoogbegaafde leerlingen verloopt, waarom dit moeizaam kan gaan en hoe je dit proces kunt stimuleren.

Bewijs uit het gerijmde - Hoezo?

Als je alles kunt berekenen dan ben je een gelukkig mens, volgens dit gedicht van Jaap van Lakerveld....

Weten

Waar zitten we in de leerlijn? - Het juiste moment kiezen voor automatiseren

Gememoriseerde en geautomatiseerde kennis hebben we nodig. Het is erg onhandig als eenvoudige basisvaardigheden niet geautomatiseerd zijn, want leerlingen hebben die kennis nodig om verder te komen. Het is wel belangrijk dat het moment goed gekozen wordt.

In - Uitgelicht - Rekenen in de media

Peter van den Bremen bespreekt artikelen en boeken over rekenen.

Extra materiaal bij Over de drempels van de basisvaardigheden

Hier vindt u de drempelkaarten bij het artikel "Over de drempels van de basisvaardigheden" van Anneke Noteboom

Over de drempels van de basisvaardigheden - Praktijkvoorbeeld

Uit onderzoek blijkt dat veel leerlingen er blijvend moeite mee hebben om de basisvaardigheden van rekenen onder de knie te krijgen en te blijven beheersen. Anneke Noteboom beschrijft beknopt een stap-voor-stap aanpak voor in de klas.

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Haaibaai

Haaibaai is een spel met verschillende varianten waar mee leerlingen hun kennis van noodzakelijke basisvaardigheden op een speelse manier kunnen verwerven én onderhouden.

Groetjes van groep 5 - Een uurtje werk

De kinderen van juf Lia van Diem hebben dit keer een leuke maar soms ook moeilijke rekenles over tijd en de klok...

Volgens Bartjens Studentendag 2015

Op 10 april is het weer zo ver: Een nieuwe editie van de Volgens Bartjens Studentendag.... Een dag voor Pabo-studenten vol workshops en praktische tips die je meteen de volgende dag in de klas kunt toepassen. Het thema voor dit jaar is: meten en meetkunde

Spel en rekenles

Extra materiaal bij Spel in de rekenles - Haaibaai

Alle spelregels en spelkaartjes van Haaibaai kunt u hier downloaden.

Ontwikkeling en onderzoek

Ingrediënten voor een breed gedragen rekenonderwijs

R. Brandt-Bosman & P. Gerrits - CPS, Amsersfoort

Ontwikkeling en onderzoek

Hoofdrekenen met papier - hoe zit dat met leerlingen die cijferen?

F. scheltens, M. Hickendorff, Th. J.H.M. Eggen & L.A. Hiddink - Cito Arnhem, Universiteit Leiden, Universiteit Twente

Jaap Vedder - In memoriam

Op 21 oktober 2014 overleed NVORWO-voorzitter en -erelid Jaap Vedder. Anneke Noteboom schreef namens het bestuur van de NVORWO een In Memoriam.

Doen

Stel je voor: Jouw zelfbedachte rekenspel in de winkel! Dat kan... als je meedoet aan deze wedstrijd!

Extra materiaal bij Keuzes in de rekenles - De verantwoording

Extra materiaal bij Keuzes in de rekenles - Wat ga ik kinderen leren

Wat je ziet, ben je zelf! Kijken naar kinderen leert leerkrachten in de spiegel te kijken

Kijken naar kinderen wordt op Pabo's en bij begeleidingstrajecten ingezet als middel om de kwaliteit van het reken-wiskundeonderwijs te verhogen. Leerkrachten leren beter observeren door foto's van lessituaties te maken en die goed te analyseren.

Weten

Taal- of vertaalprobleem? Contextproblemen zelfstandig oplossen

Het is een veelgehoorde klacht dat rekentoetsen teveel begrijpend lees-toetsen zouden zijn en de rekenvaardigheid niet of voldoende meten. Maar is dat wel zo? In dit artikel gaan de auteurs in op het onderdeel taal in alle CITO reken-wiskundetoetsen.

Hoe hoog leg jij de lat? Hoe referentieniveaus rekenen het onderwijs kunnen ondersteunen

In dit artikel wordt bekeken wat er 4 jaar nadat de referentieniveaus in de wet zijn vastgelegd gebeurd is binnen het rekenonderwijs.

Weten

Keuzes in de rekenles - Verstandig kiezen in 5 stappen

Rekenlessen waarin ieder kind iets leert. Wat betekent dit voor de leraar? APS heeft een onderzoek- en ontwikelingsproject uitgevoerd naar hoe leraren geholpen kunnen worden bij het maken van keuzes.

Inzicht en kennis - Rekenvaardigheden toetsen in een mbo koksopleiding

Artikel over een onderzoekje in de koksopleiding van ROC Midden Nederland, waarbij wordt nagegaan of authentiek toetsen een brug kan slaan tussen generieke rekenvaardigheden en rekenvaardigheden die onlosmakelijk verbonden zijn aan het koksvak

Jaap Vedder - 'Ik denk dat we best wat moois in elkaar hebben gezet'

De Nederlandse Vereniging tot Ontwikkeling van het Reken / Wiskundeonderwijs (NVORWO) heeft er een nieuw erelid bij. Aan voorzitter Jaap Vedder werd op de jaarvergadering 2014 unaniem en onder luid applaus het erelidmaatschap toegekend.

Redactioneel

Redactioneel - Voorzitter

Hoofdredacteur Cathe Notten beschrijft alle artikelen die in dit nummer staan.

Creativiteit en inzicht - W4Kangoeroe: uitdagend rekenen

W4Kangoeroe is een WereldWijdeWiskundeWedstrijd voor alle leerlingen van groep 3 van de basisschool t / m de hoogste klassen van de middelbare school. Het doel is om hen te laten ervaren hoe leuk rekenen / wiskunde is. Ernst Lambeck vertelt er meer over..

Wiskunde van de straat - Geef met gulle hand aan de minderbedeelden!

Harrie Sormani legt in zijn laatste bijdrage aan Volgens Bartjens uit waarom hij niet voor het sponsoren van sporters is die met het geld een ziekte willen bestrijden. Dit heeft toch weer met rekenen te maken....

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - jaargang 34, nummer 2 - opgaven

Bewijs uit het gerijmde - Wis-kunde

Is wiskunde de kunst van het wissen? Jaap van Lakerveld schreef er een gedicht over....

Weten

In / Uitgelicht - Rekenen-Wiskunde in de media

Peter van den Bremen bespreekt "Leren rekenen, ook als het moeilijk wordt" en "De invloed van het werkgeheugen op het leren, handelingsgerichte adviezen voor het basisonderwijs".

Groetjes van groep 5 - (Te) veel op mijn bordje

Vandaag is groep 5 druk bezig met de volgorde van getallen in de getallenrij. De kinderen mogen zelf een getal op hun bordje schrijven. Juf Lia van Diem maakt er weer een spannende en leuke rekenles van.....

Vroeger - De kromme van Luning Prak

Psycholoog Luning Prak was één van de eerste Nederlandse psychologen die zich bezighield met testen voor beroepskeuze. Ed de Moor vertelt over het verband dat Luning Prak zag tussen het IQ en het opleidingsniveau.

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Dobbeldraai en Canadees Rekenen

2 spellen voor het oefenen van het automatiseren van meerderen essentiële vaardigheden. Met deze spellen kunnen ook in de bovenbouw de basisvaardigheden op een leuke manier worden bijgehouden. Al het materiaal voor deze 2 spellen kan gedownload worden

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - jaargang 34, nummer 2 - antwoorden

Bartjens rekendictee 2014 - opgaven

Alle veertien opgaven van het 10e Bartjens Rekendictee van 2014

Vangorcumtijdschriften.nl maakt gebruik van cookies.

Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcumtijdschriften.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.

Zelf instellen
Alle cookies accepteren
Uw cookie instellingen
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.
Functionele cookies

Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.

Analytische cookies

Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.

Marketing en tracking cookies

Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.

Cookies instellingen opslaan