Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactie_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens - Over de drempels van de basisvaardigheden...
Cathe Notten
Dit themanummer gaat over diverse aspecten ten aanzien van de drempels die bij de basisvaardigheden aan bod kunnen komen. Redactioneel van hoofdredacteur Cathe Notten
_w400_h260_bg.png)
Vroeger - De automatische misdienaar
Ed de Moor
Wat is automatiseren en wat heeft een misdienaar hiermee te maken? Ed de Moor legt het uit in zijn rubriek over de geschiedenis van het rekenen.

Ei van Columbus - jaargang 34, nummer 3 - opgaven
Jos van den Bergh
Vier bladzijden vol rekenpuzzels en bruinkrakers voor leerlingen uit groep 7 en 8....
_w400_h260_bg.png)
Een (on)mogelijke combinatie - Memoriseren en (hoog)begaafdheid
Suzanne Sjoers
Het is een vooroordeel dat hoogbegaafde leerlingen niet in staat zijn om tafels te leren. In dit artikel licht Suzanne Sjoers toe hoe het memoriseren bij hoogbegaafde leerlingen verloopt, waarom dit moeizaam kan gaan en hoe je dit proces kunt stimuleren.
_w400_h260_bg.png)
Bewijs uit het gerijmde - Hoezo?
Jaap van Lakerveld
Als je alles kunt berekenen dan ben je een gelukkig mens, volgens dit gedicht van Jaap van Lakerveld....
_w400_h260_bg.png)
Waar zitten we in de leerlijn? - Het juiste moment kiezen voor automatiseren
Ceciel Borghouts en Cathe Notten
Gememoriseerde en geautomatiseerde kennis hebben we nodig. Het is erg onhandig als eenvoudige basisvaardigheden niet geautomatiseerd zijn, want leerlingen hebben die kennis nodig om verder te komen. Het is wel belangrijk dat het moment goed gekozen wordt.
_w400_h260_bg.png)
In - Uitgelicht - Rekenen in de media
Peter van den Bremen
Peter van den Bremen bespreekt artikelen en boeken over rekenen.
_w400_h260_bg.png)
Extra materiaal bij Over de drempels van de basisvaardigheden
Anneke Noteboom
Hier vindt u de drempelkaarten bij het artikel "Over de drempels van de basisvaardigheden" van Anneke Noteboom
_w400_h260_bg.png)
Over de drempels van de basisvaardigheden - Praktijkvoorbeeld
Anneke Noteboom
Uit onderzoek blijkt dat veel leerlingen er blijvend moeite mee hebben om de basisvaardigheden van rekenen onder de knie te krijgen en te blijven beheersen. Anneke Noteboom beschrijft beknopt een stap-voor-stap aanpak voor in de klas.
_w400_h260_bg.png)
Spel in de rekenles - Haaibaai
Anneke Noteboom
Haaibaai is een spel met verschillende varianten waar mee leerlingen hun kennis van noodzakelijke basisvaardigheden op een speelse manier kunnen verwerven én onderhouden.
_w400_h260_bg.png)
Groetjes van groep 5 - Een uurtje werk
Lia van Diem
De kinderen van juf Lia van Diem hebben dit keer een leuke maar soms ook moeilijke rekenles over tijd en de klok...
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens Studentendag 2015
Cathe Notten
Op 10 april is het weer zo ver: Een nieuwe editie van de Volgens Bartjens Studentendag.... Een dag voor Pabo-studenten vol workshops en praktische tips die je meteen de volgende dag in de klas kunt toepassen. Het thema voor dit jaar is: meten en meetkunde

Extra materiaal bij Spel in de rekenles - Haaibaai
Anneke Noteboom
Alle spelregels en spelkaartjes van Haaibaai kunt u hier downloaden.
Ingrediënten voor een breed gedragen rekenonderwijs
R. Brandt-Bosman & P. Gerrits
R. Brandt-Bosman & P. Gerrits - CPS, Amsersfoort
Hoofdrekenen met papier - hoe zit dat met leerlingen die cijferen?
F. Scheltens, M. Hickendorff et al.
F. scheltens, M. Hickendorff, Th. J.H.M. Eggen & L.A. Hiddink - Cito Arnhem, Universiteit Leiden, Universiteit Twente
_w400_h260_bg.jpeg)
Jaap Vedder - In memoriam
Anneke Noteboom
Op 21 oktober 2014 overleed NVORWO-voorzitter en -erelid Jaap Vedder. Anneke Noteboom schreef namens het bestuur van de NVORWO een In Memoriam.
_w400_h260_bg.jpeg)
Anneke Noteboom
Stel je voor: Jouw zelfbedachte rekenspel in de winkel! Dat kan... als je meedoet aan deze wedstrijd!
_w400_h260_bg.png)
Extra materiaal bij Keuzes in de rekenles - De verantwoording
Jenneken van den Mark
_w400_h260_bg.png)
Extra materiaal bij Keuzes in de rekenles - Wat ga ik kinderen leren
Jenneken van den Mark
_w400_h260_bg.png)
Wat je ziet, ben je zelf! Kijken naar kinderen leert leerkrachten in de spiegel te kijken
Belinda Terlouw
Kijken naar kinderen wordt op Pabo's en bij begeleidingstrajecten ingezet als middel om de kwaliteit van het reken-wiskundeonderwijs te verhogen. Leerkrachten leren beter observeren door foto's van lessituaties te maken en die goed te analyseren.
_w400_h260_bg.png)
Taal- of vertaalprobleem? Contextproblemen zelfstandig oplossen
Suzanne de Lange en Ria Brandt
Het is een veelgehoorde klacht dat rekentoetsen teveel begrijpend lees-toetsen zouden zijn en de rekenvaardigheid niet of voldoende meten. Maar is dat wel zo? In dit artikel gaan de auteurs in op het onderdeel taal in alle CITO reken-wiskundetoetsen.
_w400_h260_bg.png)
Hoe hoog leg jij de lat? Hoe referentieniveaus rekenen het onderwijs kunnen ondersteunen
Anneke Noteboom
In dit artikel wordt bekeken wat er 4 jaar nadat de referentieniveaus in de wet zijn vastgelegd gebeurd is binnen het rekenonderwijs.
_w400_h260_bg.png)
Keuzes in de rekenles - Verstandig kiezen in 5 stappen
Jenneken van der Mark
Rekenlessen waarin ieder kind iets leert. Wat betekent dit voor de leraar? APS heeft een onderzoek- en ontwikelingsproject uitgevoerd naar hoe leraren geholpen kunnen worden bij het maken van keuzes.
_w400_h260_bg.png)
Inzicht en kennis - Rekenvaardigheden toetsen in een mbo koksopleiding
Mark Hoogenboezem
Artikel over een onderzoekje in de koksopleiding van ROC Midden Nederland, waarbij wordt nagegaan of authentiek toetsen een brug kan slaan tussen generieke rekenvaardigheden en rekenvaardigheden die onlosmakelijk verbonden zijn aan het koksvak
_w400_h260_bg.png)
Jaap Vedder - 'Ik denk dat we best wat moois in elkaar hebben gezet'
Corinne Harten
De Nederlandse Vereniging tot Ontwikkeling van het Reken / Wiskundeonderwijs (NVORWO) heeft er een nieuw erelid bij. Aan voorzitter Jaap Vedder werd op de jaarvergadering 2014 unaniem en onder luid applaus het erelidmaatschap toegekend.
_w400_h260_bg.png)
Redactioneel - Voorzitter
Cathe Notten
Hoofdredacteur Cathe Notten beschrijft alle artikelen die in dit nummer staan.
_w400_h260_bg.png)
Creativiteit en inzicht - W4Kangoeroe: uitdagend rekenen
Ernst Lambeck
W4Kangoeroe is een WereldWijdeWiskundeWedstrijd voor alle leerlingen van groep 3 van de basisschool t / m de hoogste klassen van de middelbare school. Het doel is om hen te laten ervaren hoe leuk rekenen / wiskunde is. Ernst Lambeck vertelt er meer over..
_w400_h260_bg.png)
Wiskunde van de straat - Geef met gulle hand aan de minderbedeelden!
Harrie Sormani
Harrie Sormani legt in zijn laatste bijdrage aan Volgens Bartjens uit waarom hij niet voor het sponsoren van sporters is die met het geld een ziekte willen bestrijden. Dit heeft toch weer met rekenen te maken....

Ei van Columbus - jaargang 34, nummer 2 - opgaven
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.png)
Bewijs uit het gerijmde - Wis-kunde
Jaap van Lakerveld
Is wiskunde de kunst van het wissen? Jaap van Lakerveld schreef er een gedicht over....
_w400_h260_bg.jpg)
In / Uitgelicht - Rekenen-Wiskunde in de media
Peter van den Bremen
Peter van den Bremen bespreekt "Leren rekenen, ook als het moeilijk wordt" en "De invloed van het werkgeheugen op het leren, handelingsgerichte adviezen voor het basisonderwijs".
_w400_h260_bg.png)
Groetjes van groep 5 - (Te) veel op mijn bordje
Lia van Diem
Vandaag is groep 5 druk bezig met de volgorde van getallen in de getallenrij. De kinderen mogen zelf een getal op hun bordje schrijven. Juf Lia van Diem maakt er weer een spannende en leuke rekenles van.....
_w400_h260_bg.png)
Vroeger - De kromme van Luning Prak
Ed de Moor
Psycholoog Luning Prak was één van de eerste Nederlandse psychologen die zich bezighield met testen voor beroepskeuze. Ed de Moor vertelt over het verband dat Luning Prak zag tussen het IQ en het opleidingsniveau.

Spel in de rekenles - Dobbeldraai en Canadees Rekenen
Anneke Noteboom
2 spellen voor het oefenen van het automatiseren van meerderen essentiële vaardigheden. Met deze spellen kunnen ook in de bovenbouw de basisvaardigheden op een leuke manier worden bijgehouden. Al het materiaal voor deze 2 spellen kan gedownload worden

Ei van Columbus - jaargang 34, nummer 2 - antwoorden
Jos van den Bergh
Bartjens rekendictee 2014 - opgaven
Marjolein Kool
Alle veertien opgaven van het 10e Bartjens Rekendictee van 2014