Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie

Datum jaarvergadering NVORWO vastgesteld.

De volgende jaarvergadering van de NVORWO vindt plaats op 17 september 2015. De vergadering start om half drie en wordt afgesloten met een hapje en een drankje. Nadere details volgen....

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - jaargang 34, nummer 4 - antwoorden

Meten en meetkunde moet je doen

Redactioneel van Cathe Notten, hoofdredacteur van Volgens Bartjens

Mag ik me even voorstellen .... NVORWO-voorzitter Francis Meester

Toen ik 63 werd kon ik ervoor kiezen om met pensioen te gaan. Ik was toen 42 jaar actief in het onderwijs, waarvan de helft in het wiskunde / didactiek / rekenopleiding-onderwijs en de andere helft in het onderwijs-management.

Een doos op de vloer - Een kleine cursus 3D-straattekenen

De Grote Rekendag van 2015 gaat over meetkunde en kunst, waarbij ook aandacht wordt besteed aan het tekenen met perspectief. Frans van Galen legt de belangrijkste principes van het begrip perspectief uit.

Intelligentie, taal en rekenen - Wat meten intelligentietests?

Intelligentie en het testen ervan wordt door de goegemeente nog steeds belangrijk gevonden. Er zijn veel tests in omloop, ze zijn online te maken en ook de nationale IQ test op tv is populair. Blijkbaar willen we ons graag met anderen meten.....

Welke rechthoek kan het zijn? Actief redeneren bij meten en meetkunde

Meten en meetkunde zijn bij uitstek onderwerpen waar je leerlingen actief mee aan de gang kunt laten gaan, want door zelf met de stof bezig te zijn leren ze het meest. Belangrijk daarbij is dat dat de leerlingen oefenen in het leren rederen.

Kleine kinderen worden groot - Rechts is rechts

Suzanne van 3 gaat dagelijks "net alsof" naar feestjes en dat gaat altijd met een omweg. Ook nu speelt ze buiten, want het heeft gesneeuwd. De grote jongens hebben met een sneeuwschuiver paden door de sneeuw getrokken en dat vind zij fantastisch.

Meten met maten - Ontwikkel je eigen associaties bij maten

Het meten met maten en het metriek stelsel leveren voor veel leerlingen problemen op. Eigen referentiematen kunnen helpen om meer greep op maten te krijgen. Die leer je echter niet uit een boekje... De auteur pleit voor meer activiteit in de meetlessen.

Ontwikkeling en onderzoek

Panama Post Online

Op de website van Volgens Bartjens vindt u tegenwoordig ook de artikelen van Panama-Post online. Deze artikelen bieden de achtergronden bij de actualiteit van het reken-wiskundeonderwijs. Ronald Keijzer beschrijft artikelen die in 2014 verschenen zijn.

Vroeger - Een leerzame geschiedenis

Via een historische analyse van de vroegere schoolboeken kunnen we een beeld krijgen van de ontwikkeling van de rekendidactiek. Dat heeft Adri Treffers gedaan in zijn boek "Weg van het cijferen. Rekenmethodes vanaf 1800 tot heden".

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - Jaargang 34, nummer 4 - Opgaven

De rekenkrant van kinderen van 10 tot 12 jaar.

Kijk, heel veel cirkels! - Meetkunde in de kleuterklas

Meetkundige vormen herkennen en benoemen is een belangrijk onderdeel van de kleuterwiskunde. Door veel verschillende activiteiten met een vorm uit te voeren leren de kleuters verschillende aspecten kennen en weten ze er de juiste taal bij te gebruiken.

Bewijs uit het gerijmde - Met meer maten meten?

Jaap van Lakerveld vertelt op rijm over meten en maten

De leerlingen oefenen.. en de leerkracht óók! - Ontwikkel je leerkracht-interventies

De leerkracht is de belangrijkste factor bij het bereiken van leerresultaten. Maar hoe kunnen leerkrachten hun leerkracht-interventies verbeteren, bijvoorbeeld gedurende het oefenen van rekenen? De Pabo van de Hogeschool Utrecht deed er onderzoek naar.

Weten

In / Uitgelicht - Rekenen-Wiskunde in de media

Peter van den Bremen bespreekt het boek "Meten en meetkunde" van Ortwin Hutten, het boek "Voorkom (ernstige) rekenproblemen" van Ceciel Borghouts en de evaluatie van de app "Dragon Box 2' door Lonneke Boels

Apps in de rekenles - Zengrams

Steeds meer scholen zetten naast de rekenmethode ook tablets en apps in. Maar wat kun je gebruiken, wat is verantwoord en aan wat voor criteria moet een goede reken-app voldoen? Alette Lanting bespreekt in dit artikel de app Zengrams.

Nieuws van de Vereniging

Het laatste nieuws van de NVORWO, waarin de nieuwe voorzitter Francis Meester zich voorstelt.

10 april 2015: Volgens Bartjens Studentendag

Ben je Pabo-student en wil je in 1 dag een hoop praktijk-ervaring opdoen die je meteen de volgende dag kunt toepassen in de klas? Kom dan naar de Volgens Bartjens Studentendag in Ede!

Groetjes van groep 5 - Flitsend

Juf Lia van Diem oefent met haar groep 5 de tafels. Saai? Helemaal niet! De kinderen vinden het nooit genoeg, want ze vragen altijd om nog een keer!

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Overzicht

In deze "Spel in de rekenles" vindt u een totaaloverzicht van alle besproken spellen. Hier ziet u wat geschikte spellen zijn om in te zetten bij rekenen, bij welke groepen ze passen en aan welke domeinen gewerkt wordt in de spellen.

Volgens Bartjens Studentendag 2015

De 2015-editie van de Volgens Bartjens Studentendag wordt gehouden op vrijdag 10 april en gaat over meten en meetkunde

Veldraadpleging van de Conceptsyllabus Rekenen

Het College voor Toetsen en Examens raadpleegt het onderwijsveld over de conceptsyllabus / toetswijzer rekenen voor VO en mbo. De raadpleging vindt plaats van 2 maart tot en met 26 maart 2015. Er is ook een fysieke raadpleging op 24 maart 2015.

Ontwikkeling en onderzoek

Wiskundig denken stimuleren bij aanstaande leraren

- verslag van een discussieronde tijdens de ELWIeR-conferentie 2014 - R. Keijzer, B. Zwaneveld, J.W. Brandsma, J. Faarts en I. Meijers

Ontwikkeling en onderzoek

Het Kanaal nummer 142 - De rekentoets halen in het vmbo? Zeker weten!

F. van Merwijk & A. Lek - Hs. Arnhem en Nijmegen / Marant, Elst

Ontwikkeling en onderzoek

Sterke rekenaars op de iPabo - een differentiatievraagstuk

V. Duman - Hogeschool iPabo, Amsterdam

Ontwikkeling en onderzoek

In Memoriam: Sjoerd Huitema

K. Buijs & A. Lek - SLO, Enschede / Marant, Elst

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - jaargang 34, nummer 3 - antwoorden

De nieuwe voorzitter van de NVORWO

Op 22 januari heeft een extra jaarvergadering van de NVORWO plaatsgevonden.

Sjoerd Huitema overleden

Sjoerd Huitema, lid van de NVORWO vanaf het begin, is op 19 december 2014 na een lang ziekbed overleden.

Training 'Diagnosticerend onderwijzen met het protocol ERWD '

De NVORWO wil stimuleren dat op een eenduidige manier wordt omgegaan met de aanpak rond .....

Wat doen we voor u?

We zijn altijd in voor nieuwe initiatieven op het gebied van ....

Nationale Rekencoördinator Dag

Op 6 maart 2015 vindt opnieuw de nationale netwerkdag voor rekencoördinatoren plaats......

Doen

Het heft in eigen handen - Meer inbreng van leerlingen bij het automatiseren

Om slechte resultaten te voorkomen wordt er op basisscholen steeds vaker stelselmatig aandacht besteed aan automatiseren. Hoe kan een leerkracht dit het beste doen en hoe kunnen leerlingen zelf een inbreng hierbij hebben?

Weten

Rekendrempels nemen - Een goede basis voor het leren hoofdrekenen

Uit recent onderzoek komt naar voren dat een tekort aan geautomatiseerde (en gememoriseerde) kennis grote invloed kan hebben op de rekenvaardigheid van leerlingen. De auteurs bespreken de drempels in de basale rekenkennis die leerlingen moeten beheersen.

Weten

Juf, laat mij het mezelf maar leren! Automatiseren en memoriseren van de basisvaardigheden rekenen

Het blijkt dat veel leerlingen de basisvaardigheden voor rekenen onvoldoende beheersen. Dit gegeven vormt de basis voor het SLO-project 'Automatiseren en memoriseren van de basisvaardigheden rekenen'. Anneke Noteboom beschrijft haar ervaringen.

Vangorcumtijdschriften.nl maakt gebruik van cookies.

Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcumtijdschriften.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.

Zelf instellen
Alle cookies accepteren
Uw cookie instellingen
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.
Functionele cookies

Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.

Analytische cookies

Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.

Marketing en tracking cookies

Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.

Cookies instellingen opslaan