Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie

Bartjens rekendictee 2014 - antwoorden

De antwoorden van de 14 opgaven van het Bartjens Rekendictee 2014

Tiende editie Bartjens Rekendictee

Op 21 november 2014 vond de 10e editie van het Bartjens Rekendictee plaats in Zwolle. 150 rekenaars streden om de titel “Het beste rekenwonder van Nederland.” Wie was Bartjens waar het dictee naar is vernoemd en wie won uiteindelijk deze wedstrijd?

Ontwikkeling en onderzoek

Op weg naar beter reken-wiskunde-onderwijs: kansen en bedreigingen

Het Kanaal nummer 141 - D. Janson - Janson Academy

Ontwikkeling en onderzoek

En nu in rekentaal! - Talige ondersteuning bieden in een meertalige klas

J. Smit - Hogeschool Saxion / APO, Deventer

Spel en rekenles

Extra materiaal bij Spel in de Rekenles - Vier op een rij - Optellen tot 10

Met dit spel oefenen kinderen het automatiseren van het optellen tot 10.

Spel en rekenles

Extra materiaal bij Spel in de rekenles - Canadees Rekenen - Optellen over de 10

Met dit spel oefen je in het automatiseren van de moeilijkere optellingen over de 10 (6+, 7+, 8+, 9+ / 5, 6, 7 ,8 ,9), leer je de relatie doorzien tussen optellen en aftrekken en oefen je om handig en strategisch te spelen.

Spel en rekenles

Extra materiaal bij Spel in de rekenles - Canadees Rekenen - Vermenigvuldigen 1

Met dit rekenspel oefen je het automatiseren van de kleinere vermenigvuldigingen (2x, 3x, 4x, 5x / 2, 3, 4, 5), leer je de relatie te doorzien tussen vermenigvuldigen en delen, en oefen je met handig en strategisch spelen

Spel en rekenles

Extra materiaal bij Spel in de rekenles - Canadees Rekenen - Vermenigvuldigen 2

Met dit spel oefen je het automatiseren van de kleine tafels (6x, 7x, 8x, 9x / 2, 3, 4, 5 en omgekeerd), leer je de relatie te doorzien tussen vermenigvuldigen en delen en oefen je met handig en strategisch spelen.

Spel en rekenles

Extra materiaal bij Spel in de rekenles - Canadees Rekenen - Vermenigvuldigen 3

Met dit spel automatiseer je de grotere tafels (6x, 7x, 8x, 9x / 6, 7, 8 ,9), leer je de relatie te doorzien tussen vermenigvuldigen en delen, en oefen je in handig en strategisch spelen

Spel en rekenles

Extra materiaal bij Spel in de rekenles - Dobbeldraai - Optellen over de 10

Met dit spel oefen je met het automatiseren van de moeilijkere optellingen over de 10 (6+, 7+, 8+, 9+ / 5, 6, 7, 8 ,9), leer je de relatie doorzien tussen optellen en aftrekken en oefen je met handig en strategisch spelen.

Spel en rekenles

Extra materiaal bij Spel in de rekenles - Dobbeldraai - Vermenigvuldigen - 1

Met dit spel automatiseer je de tafels van de kleine vermenigvuldigingen (2x, 3x, 4x, 5x / 2, 3, 4, 5), leer je de relatie doorzien tussen vermenigvuldigen en delen en oefen je het handig en strategisch spelen

Spel en rekenles

Extra materiaal bij Spel in de rekenles - Dobbeldraai - Vermenigvuldigen - 2

Met dit spel oefen je het automatiseren van de kleinere tafels (6x, 7x, 8x, 9x / 2, 3, 4, 5 en omgekeerd), leer je de relatie doorzien tussen vermenigvuldigen en delen en oefen je met handig en strategisch spelen.

Spel en rekenles

Extra materiaal bij Spel in de rekenles - Dobbeldraai - Vermenigvuldigen - 3

Met dit spel kun je oefenen in het automatiseren van de grotere tafels (6x, 7x, 9x / 6, 7, 8, 9), de relatie doorzien tussen vermenigvuldigen en delen en handig en strategisch spelen

21 november 2014: 10e Bartjens Rekendictee

Op 21 november vindt de jubileum-editie van het Bartjens Rekendictee plaats. Doe nu mee met de voorrondes! Er zijn speciale prijzen voor leerkrachten in het basisonderwijs. Basisschoolleerlingen die een mooie som insturen maken ook kans op een prijs!

Ontwikkeling en onderzoek

Panama Praktijktip nummer 131 - Een Fiat vol pepernoten - een rijk probleem voor pabo-studenten

A. Markusse - Hs. iPabo, Amsterdam

Ontwikkeling en onderzoek

Het Kanaal nummer 140 - Redeneren als kern van het rekenen

R. Keijzer & A. van Gool - ELWIeR / Hs. iPabo Amsterdam, Ontwikkelaar rekenmaterialen

Doen

Extra materiaal bij Kleuters Spelen Spelletjes: Rondje Rekenspel voor kleuters (Spellenbox)

Een overzicht per spel van het getalgebied, bij welke leerstof het aansluit, het inhoudelijk deeldomein en de spelgegevens

Weten

Met en zonder rest - Aandachtspunten voor de leerlijn delen

Zonder inloggen beschikbaar! Kees Buijs bespreekt aan de hand van de Digilijn website de knelpunten binnen de leerlijn delen.

Gedachten lezen met wiskunde - Wiskundige attitude van leerlingen ontwikkelen

Het ontwikkelen van de wiskundige attitude komt het plezier in rekenen-wiskunde ten goede. Maar hoe ontwikkel je die?

Rekenen langs de meetlat - Onderzoek

TIMSS-2015: Hoe goed zijn onze 10-jarigen?

Prijsvraag - Wie bedenkt het mooiste EI

Leef je uit! Bedenk een mooie opgave, zorg voor een passende illustratie en ding mee naar mooie prijzen als: een zeer uitgebreid rekenspellen- pakket voor je eigen groep, kleinere rekenspel- lenpakketten of een jaarabonnement op Volgens Bartjens.

Wiskunde van de straat - Medisch meten

Een sector waar het meten van groot belang is, is de medische sector. Het verschil tussen een lichamelijk gezond en een ziek iemand wordt meestal via metingen in cijfers uitgedrukt.

Redactioneel

Redactioneel - Rekenen in beeld

In beeld brengen staat daarom centraal in dit eerste nummer. Bij diverse artikelen vindt u filmfragmenten op onze website of de link waarmee deze filmpjes te vinden zijn. Andere artikelen zijn uitgebreid van foto’s voorzien.

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 34, nummer 1, opgaven

Doen

Kleuters spelen spelletjes - Stimuleren van de rekenontwikkeling

In 2013 deed het team van de Aletta Jacobsschool in Arnhem een projectaanvraag bij de NVORWO, waarin zij begeleiding vroeg bij het stimuleren van de rekenontwikkeling in de thuissituatie door middel van rekenspellen.

Groetjes van groep vijf - Kijk cake

Als je een cake bakt dan komt daar heel wat rekenen bij kijken. Dat merkt groep vijf bij juf Lia van Diem

In / uitgelicht - Rekenen - wiskunde in de media

Peter van den Bremen bespreekt "Rekenen en Wiskunde met 2-4 jarigen" van Niko Fijma en Isabelle Vingerhoets

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Bokken schieten

Een kaartspel voor kinderen van eind groep 3 en groep 4 om te leren omgaan en te redeneren over de getallenrij tot en met 50.

Vervolgcursus Diagnostiek met het Protocol Ernstige Reken-Wiskundeproblemen en Dyscalculie (ERWD)

Als vervolg op de eerdere training "Diagnosticerend onderwijzen met het Protocol ERWD" biedt NVORWO de meerdaagse training over Rekendiagnostiek aan. Informatie over deze vervolgcursus:

Schakelcursus Ernstige Reken-Wiskundeproblemen en Dyscalculie op 15 december 2014

Informatie over deze training:

Wat doen we voor u?

We zijn altijd in voor nieuwe initiatieven op het gebied van reken-wiskunde onderwijs. Heeft u een plan, een voorbeeld van good practice, een vraag, onderwerpen die volgens u door de NVORWO onder de aandacht gebracht moeten worden? Laat het ons dan weten!

Jaarvergadering

Eenmaal per jaar organiseert de NVORWO een jaarvergadering met een actuele studiemiddag. Alle leden zijn welkom na aanmelding via een mail naar platform@nvorwo.nl. Het onderwerp van de studiemiddag in 2014 is "21st Century Skills".

Conferenties, netwerken en studiedagen

De NVORWO is, in samenwerking met Panama en SLO, (mede)organisator van bijeenkomsten en studiedagen waar leraren, opleiders, onderwijsadviseurs en onderzoekers elkaar kunnen ontmoeten.

Weten

Bussommen zijn geen splitsingen - Reactie op het artikel "Bussommen zijn ook splitsingen"

Marc van Zanten reageert op een artikel over bussommen vanuit het perspectief van de kennisbasis rekenen-wiskunde

De kunst van het weglaten - Grafieken gebruiken en begrijpen

Frans van Galen en Ronald Keijzer vertellen hoe kinderen kunnen leren over grafieken.

Bewijs uit het gerijmde - Simon Stevin

Jaap van Lakerveld vertelt in rijm over het leven van Simon Stevin.

Vangorcumtijdschriften.nl maakt gebruik van cookies.

Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcumtijdschriften.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.

Zelf instellen
Alle cookies accepteren
Uw cookie instellingen
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.
Functionele cookies

Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.

Analytische cookies

Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.

Marketing en tracking cookies

Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.

Cookies instellingen opslaan