Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactie_w400_h260_bg.png)
Stimulerende middelen voor een onderzoekende houding - Annette Markusse en Leo Prinsen
Annette Markusse en Leo Prinsen
Hoe herken je een onderzoekende houding? Hoe stimuleer je die houding? Wat komt er op je af als begeleider van speelse onderzoeksactiviteiten? Een artikel over nieuwsgierigheid, creativiteit, kritisch nadenken en het overwinnen van rekenangst.
_w400_h260_bg.png)
Het ballab (2); Rekenen in een onderzoekssituatie - Willem Uittenbogaard
Willem Uittenbogaard
Kun je de leerresultaten op het gebied van rekenen-wiskunde verhogen zonder dat leerlingen ervaren dat ze er meer tijd aan besteden? Willem Uittenbogaard ontwierp samen met leerkrachten een lessenserie waarin ballen de hoofdrol kregen.
_w400_h260_bg.png)
Misverstand; over contexten, oefenen en begrip - Jo Nelissen
Jo Nelissen
In de landelijke pers wordt met enige regelmaat geschreven over de kwaliteit van het reken-wiskundeonderwijs. Jo Nelissen bespreekt de belangrijkste punten van kritiek: rekenen in contexten, weinig oefening en zwakke rekenaars die de dupe zijn.
_w400_h260_bg.png)
Rekenen op de boerderij; Meetkunde- en telactiviteiten bij drie prentenboeken.
Rob van Bree en Hanneke van Bree
Er zijn veel prentenboeken over de boerderij. Wie deze prentenboeken door een rekenbril bekijkt, ziet soms prachtige rekenmogelijkheiden. Hanneke van Bree en Rob van Bree beschrijven rekenactiviteiten bij drie boerderijprentenboeken.
_w400_h260_bg.png)
Onverwachte situaties; Spelen met meten en meetkunde
Ronald Keijzer
Elk jaar wordt er materiaal ontwikkeld voor de Grote Rekendag. Dit materiaal is niet alleen geschikt voor scholen die meedoen aan de GRD maar scholen die niet mee (kunnen) doen kunnen het materiaal gelukkig wel gebruiken als basis voor mooie lessenseries.
_w400_h260_bg.png)
Rekenen in een combinatieklas; Recht doen aan onderwijsbehoeften
Henk Rietdijk, Eward Cozijnsen en Jacquelien Bulte
Omgaan met combinatieklassen en dan óók nog recht doen aan de onderwijsbehoeften rekenen is een hele toer. Eward Cozijnsen, leerkracht in groep 7/8 en Henk Rietdijk, opleidingsdocent reken-wiskunde, doen verslag van de werkwijze die zij ontwikkelden.
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens: Tijd en de methode - Cathe Notten
Cathe Notten
Redactioneel van hoofdredacteur Cathe Notten
_w400_h260_bg.png)
Groetjes van groep 5: Groepsmeting - Lia van Diem
Lia van Diem
Naar aanleiding van een les over vogels en hun spanwijdte slaat de hele klas aan het meten: ze meten zichzelf, hun groep, de gang... Een echte groepsmeeting!
_w400_h260_bg.png)
Wiskunde van de straat; Meten is nog geen weten. Rubriek van Harrie Sormani
Harrie Sormani
Harrie Sormani beschrijft hoe het natuuronderzoek en het rekenen gecombineerd kan worden zodat bijvoorbeeld naast de tafels ook het herkennen van 25 tuinvogels in Nederland tot de basisvaardigheden gerekend moeten worden......

Ei van Columbus - jaargang 33, nummer 4 - opgaven
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.png)
In / Uitgelicht - Peter van den Bremen en Anneke Noteboom
Peter van den Bremen en Anneke Noteboom
In deze rubriek worden er boeken en artikelen onder de aandacht gebracht die van belang zijn voor studenten en leraren in het basisonderwijs.
_w400_h260_bg.png)
Bewijs uit het gerijmde; Meetkunde - Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld
De wereld van meetkunde op rijm...
_w400_h260_bg.png)
Vroeger: Het bruine monster - Ed de Moor
Ed de Moor
Bruin en van leer, zo was de bal waar Ed de Moor vroeger op school mee voetbalde. Pas later kwam hij er achter dat dit "bruine monster" samen met veel van zijn opvolgers ook meetkundig interessant was....

Spel in de rekenles - Qwixx
Anneke Noteboom
Een spannend dobbelstenenspel voor kinderen vanaf groep 3 waarbij veel opgeteld en gesplitst moet worden, maar ook moet worden geredeneerd om te winnen.
Rekentalenten: een studie naar excellente leerlingen in TIMSS
R.A. Punter & M.R.M. Meelissen
R.A. Punter & M.R.M. Meelissen -
Universiteit Twente, Enschede

Ei van Columbus - jaargang 33, nummer 3 - opgaven
Jos van den Bergh

Ei van Columbus - jaargang 33, nummer 3 - antwoorden
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.png)
Eureka! Profiteren van rijke rekenproblemen.
Jos van den Bergh
Het Ei van Columbus vormt al sinds jaar en dag het hart van Volgens Bartjens. Auteur van het Ei, Jos van den Bergh, houdt een warm pleidooi voor meer ruimte voor het oplossen van rijke rekenproblemen door alle kinderen binnen de basisschool.
_w400_h260_bg.png)
Het ballab. Rekenen in een onderzoekssituatie
Willem Uittenbogaard
Kun je de leerresultaten op het gebied van rekenen-wiskunde verhogen zonder dat de leerlingen ervaren dat ze er meer tijd aan besteden? Voor een antwoord op deze vraag werd door SBO de Tweern de hulp ingeroepen van Willem Uittenbogaard.
_w400_h260_bg.png)
Oefenen op niveau. Het Cijferspel in de Rekentuin
Han L.J. van der Maas, Sanne van der Ven
Volgens Han v.d. Maas, Sanne v.d. Ven en Vera v.d. Molen heeft het Cijferspel in de Rekentuin grote educatieve waarde. Zij gaan eerst dieper in op de eigenschappen van het Cijferspel zelf. Daarna bespreken ze interessante resultaten en mogelijkheden.
_w400_h260_bg.png)
Spelen of toetsen. Kansen voor wiskundige ontwikkeling van kleuters
Martie te Pater - Sneep
Kleuters die problemen handelend kunnen oplossen blijken ook beter te scoren op de Citotoets ‘Rekenen voor kleuters’. Martie de Pater laat met een praktijkvoorbeeld zien hoe je leerlingen van informeel handelen naar concreet voorstellen kunt brengen
_w400_h260_bg.png)
Begrijpen, verbeelden en berekenen. Visuele representaties ondersteunen bij rekenopgaven.
Anton Boonen
Onderzoeker Anton Boonen laat in dit artikel zien dat het gebruik van een visuele oplossingsstrategie het oplossingsproces van een rekenopgave in veel gevallen kan vergemakkelijken en hij legt uit wat de kenmerken van een goede visuele ondersteuning zijn.
_w400_h260_bg.png)
Operatie motivatie - Van weerzin naar weer zin in rekenen
Kris Verbeeck
kris Verbeeck laat aan de hand van een voorbeeld zien hoe leerlingen meer betrokken kunnen raken bij de rekenles. Als aan 3 basisbehoeften voldaan is, leidt dat bij de leerlingen tot intrinsieke motivatie en het resultaat is welbevinden en veel meer leren
_w400_h260_bg.png)
Appeltaart of een pak meel - Lesson Study: teamleren bij reken-instructie
Suzanne de Lange en Henk Logtenberg
In dit artikel beschrijven Suzanne de Lange en Henk Logtenberg de ervaringen van 1 van de 6 scholen die hebben meegedaan aan een pilot Lesson Study bij rekenen.
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens; Verschil van mening - Cathe Notten.
Cathe Notten
Hoofdredacteur Cathe Notten houdt een warm pleidooi voor zelf leren denken in de rekenles, zodat je je ook na je basisschooltijd nog weet te redden in het dagelijks leven. In de artikelen in deze Volgens Bartjens wordt hieraan veel aandacht besteed.
_w400_h260_bg.png)
Groetjes van groep 5: Maatwerk - Lia van Diem
Lia van Diem
‘Vandaag heb ik een opdracht om met de hele groep samen te doen. Ik heb hier vijf maatbekers. Nou wil ik per maatbeker weten hoeveel er nodig zijn om de grote te vullen. De klas is razend enthousiast en gaat aan de slag...
_w400_h260_bg.png)
Wiskunde van de straat: De kracht van samenspel.
Harrie Sormani
Harrie Sormani vertelt hoe verslavend sommige rekenspelletjes kunnen zijn en hoe je soms, door samen te schatten, verrassend dicht bij het goede antwoord komt....
_w400_h260_bg.png)
Bewijs uit het gerijmde: Eerlijk delen - Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld
Partjes, punten, plakjes, sectoren en segmenten....
_w400_h260_bg.png)
Vroeger: De rekenaap - Ed de Moor
Ed de Moor
Ed de Moor kreeg van iemand een blikken speelgoedje, dat The Educated Monkey heet. Naar aanleiding hiervan schreef hij dit artikel.

Spel in de rekenles - Quarto
Anneke Noteboom
Zoek je een spelletje dat in minder dan 5 minuten is uitgelegd en slechts 5 tot 10 minuten tijd kost om te spelen? Dat voor jong en oud een uitdaging is? Dat je snel even kunt spelen, maar ook op het niveau van schaken? Dan is Quarto het spel dat je zoekt

Kopieerblad voor papieren Quatro
Anneke Noteboom
Met behulp van dit kopieerblad kun je de papieren versie van het spel Quatro spelen. Bij de rubriek "Spel in de rekenles", Volgens Bartjens Jaargang 33 nummer 3.
_w400_h260_bg.png)
Kijken naar kinderen in de rekenles - Uitgaan van potentie!
Belinda Terlouw
Nieuwsbrief Kijken naar Kinderen in de rekenles - nummer 12 - december 2013

Ei van Columbus - jaargang 33, nummer 2 - opgaven
Jos van den Bergh

Ei van Columbus - jaargang 33, nummer 2 - antwoorden
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.png)
Extra internet-artikel - Leerkrachten aan de slag met doelen
Dolf Janson
Het werken met leerlingendoelen biedt veel voordelen, zowel voor de leerling als voor de leerkracht. Als je op een dergelijke manier wilt gaan werken, hoe pak je dit dan aan? Dolf Janson geeft tips en suggesties aan leerkrachten.
_w400_h260_bg.png)
Profiteren van evalueren - Evalueren om te leren in de rekenles
Anneke Noteboom
Anneke noteboom bespreekt verschillende vormen van evalueren en hun onderlinge samenhang.