Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie
Ontwikkeling en onderzoek

Reken-wiskundeonderwijs en mathematics anxiety

J. ter Heege

Ontwikkeling en onderzoek

Panama Praktijktip nummer 128 - Maak eens een tekeningetje

V. Duman & A. Fase - Hs iPabo Amsterdam / Alkmaar

Ontwikkeling en onderzoek

Het Kanaal nummer 137 - Verkenning van emotionele problemen in het reken-wiskundeonderwijs

J. ter Heege

Ontwikkeling en onderzoek

Rekenen - wiskunde op niveau - verslag 31e Panama-conferentie in 2013

R. Keijzer - Hs. iPabo Amsterdam / Alkmaar - ELWiER / FIsme, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Het Kanaal nummer 138 - Mag dat dan?

D. Janson - JansonAdvies, Hengelo (Gld.)

Ontwikkeling en onderzoek

Heerlijk om weer nieuwe dingen te testen - startbekwaam met een onderzoekende houding

J. van der Linden - Hs. iPabo Amsterdam / Alkmaar

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - jaargang 32, nummer 5 - opgaven

Dit is de duizendste aflevering van het Ei van Columbus! En voor de 1000e keer vol met rekenpuzzels en breinbrekers voor groep 7 en 8....

Kijken naar kinderen in de rekenles - Papieren tijgers

Nieuwsbrief Kijken naar Kinderen - nummer 10 - mei 2013

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - jaargang 32, nummer 5 - antwoorden

Kennisbasis en didactiek; omgaan met verschillen bij rekenen-wiskunde onderwijs op de Pabo

Pabo’s willen vooral de didactiek van reken-wiskundeonderwijs onderwijzen; studenten hebben meer behoefte aan lessen waarin zij kunnen werken aan hun eigen vaardigheid. De onderwijstijd kan maar één keer besteed worden. Hoe combineer je dit goed?

Weten

Een kansrijke formule - Rekenen in een combinatiegroep - Fenje Louwsma-Koksma en Jiska van Hall

Van alle leerkrachten wordt verwacht dat zij kwalitatief goede instructies geven en een passend leerstofaanbod voor elke leerling verzorgen, ook wanneer het een combinatiegroep betreft. De auteurs leggen in dit artikel uit hoe dit vorm kan krijgen.

Volgens Bartjens Studentendag 2013

Op donderdag 4 april 2013 werd de zevende Volgens Bartjens Studentendag gehouden bij het CPS in Amersfoort. Ongeveer 90 pabostudenten van uiteenlopende leeftijden bezochten de dag die in het teken stond van spel in de rekenles.

Wat we weten als we meten; meetactiviteiten na de entreetoets. Door Ushi v.d. Velden

Deel 2 van een serie over het leren rekenen met inhoudsmaten. In dit deel leest u achtereenvolgens wat het huiswerk van de 1e les heeft opgeleverd, de lesopzet van les 2, de nameting en de evaluatie door kinderen en leerkrachten.

Sugar City - Al rekenend een stad van suiker bouwen

Elk jaar organiseren studenten en docenten van Pabo de Eekhorst een rekendag voor leerlingen uit groep 5 en 6. Dit jaar werd een stad van suikerklontjes gebouwd. In dit artikel doen Aimée Huizinga, Andrea Boelens, Annemiek Walvius en Susanne v.d. Meulen

Rekenhulp - Effectief rekenen in kleine groepjes.

Pabostudenten Michiel Honing, Rachel Kruijer en Katja van Santen deden een onderzoek naar de effecten van rekenhulp door middel van rekenspelletjes aan groepjes leerlingen op het gebied van automatiseren tot 10 en 20. Hun bevindingen leest u hier.

Doen

Potje Duizend - Met sprongen vooruit in groep 5 - 6:

In dit spel leren leerlingen van groep 5 en 6 het positiesysteem te doorgronden en oefenen ze met hoofdrekenen en schattend rekenen. Ook wordt de aanzet gemaakt tot kolomsgewijs rekenen.

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Kwatro

In een klein doosje zit dit spel dat een combinatie lijkt van Set en Qwirkle. Het spel voor groep 4 en hoger vraagt logisch denken en redeneren van kinderen en in beperktere mate ook meetkundig redeneren. Daarnaast wordt bij de puntentelling ook geoefend.

Redactioneel

Volgens Bartjens; Rekenen op de Pabo - Cathe Notten

Rekenen op de Pabo ligt al een tijdje onder vuur. In deze Volgens Bartjens vertellen Pabo-leerlingen zelf over de door hen uitgevoerde rekenlessen en -projecten.

Vroeger; Kees Boeke en de macht(en) van 10 - Ed de Moor

In zijn rubriek Vroeger vertelt Ed de Moor over het boek "Wij in het heelal een heelal in ons" van Kees Boeke.

Bewijs uit het gerijmde: Op echte onderwijzers kun je rekenen. Rijm-rubriek van Jaap van Lakerveld

Wat moet een leerkracht volgens de pedagogen van weleer allemaal kunnen? Jaap van Lakerveld vertelt het - op rijm!

Wiskunde van de straat; 100.000 M2. Door Harrie Sormani

100.000 vierkante meter is veel, maar hoe veel precies? Harrie Sormani legt uit hoe je dit uit kunt leggen.

Groetjes van groep 4; Uitdaging - Lia van Diem

Een leuk spel doen waarbij je elkaar mag uitdagen en heel veel leren over rekenen..... In zo'n Extra-Instructiegroepje in de klas wil iedereen wel zitten!

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - jaargang 32, nummer 4 - opgaven

Kijken naar kinderen in de rekenles - Duurzaam leren

Nieuwsbrief Kijken naar kinderen in de rekenles - nummer 9 - maart 2013

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - jaargang 32, nummer 4 - antwoorden

Wat we weten als we weten; Meet-activiteiten na de Cito Entreetoets

Leerkrachten vinden dat meten te weinig aan bod komt in de methode en zij vinden het lastig om goede aanvullende activiteiten in te zetten. Uschi van der Velden toont hoe kennis en vaardigheden ten aanzien van het rekenen met litermaten verbeteren.

Hoeveel is een sms-je? Toepassingsrekenen aan de hand van het nieuws.

Recente ontwikkelingen zoals de invoering van de referentieniveaus vragen om de focus op de ontwikkeling van het rekenen in allerlei toepassingssituaties, is de mening van de ontwikkelaars van Nieuwsrekenen. Artikel van Katja v.d. Veer en Mariët Hattink

Er zit veel meer in deze kinderen; langs verschillende lijnen investeren in rekenonderwijs

Sinds een aantal jaren zoekt SBO De Balans naar wegen om de rekenopbrengsten te verhogen. Karin van Breugel belicht de ontwikkelingen die in gang zijn gezet en de verwachtingen die het team heeft.

Spelen met meten en meetkunde; de Grote Rekendag in groep 1 / 2 - Ronald Keijzer

De titel van de Grote Rekendag op 17 april aanstaande is: ‘Spelen met meten en meetkunde’. In groep 1 en 2 staat een speeltuin centraal om aspecten van meten en meetkunde te ontdekken.

Weten

Analyse en diagnose; Een helder beeld van rekenproblemen.

Angelique Roos en Angelique Vanthoor ntwikkelden een instrument om snel een ovoverzicht te krijgen in welke categorieën van de Cito-toets Rekenen-Wiskunde de leerlingen fouten maakten om van daaruit de hulp vorm te geven.

Doen

Ketting rijgen - Met sprongen vooruit in groep 3 - 4

Julie Menne beschrijft een spel voor groep 3 / 4, waar de splitsingen van 6, 7 en 8 mee worden geoefend. Ook legt zij het gebruik van splitsbloemen uit.

Schooltuinrekenen; een rijke context voor meten, schatten en nog veel meer

Annette Markusse vertelt over het project Oogst Rekenen en Taal, waar kinderen in Amsterdam tijdens het werken in de schooltuin worden gestimuleerd om daarbij heel veel te rekenen.

Redactioneel

Volgens Bartjens: Meten en weten - Cathe Notten.

We meten wat af in het onderwijs. Niet alleen zijn er regelmatig lessen meten in de methode, maar ook leggen we de prestaties van leerlingen langs de meetlat. Zo houden we een vinger aan de pols bij de groei die zij doormaken.

Bewijs uit het gerijmde: Breuken - Jaap van Lakerveld

Jaap van Lakerveld vertelt in rijm over breuken

Wiskunde van de straat; Plassen onder de douche - Harrie Sormani

Wethouder Bert Wassink hield onlangs een pleidooi om het plassen onder de douche verplicht te stellen. Dat zou volgens zijn berekeningen goed zijn voor het milieu. De auteur rekent voor dat die vlieger niet helemaal opgaat....

Groetjes van groep 4; Even, niet even, altijd - Lia van Diem

Elke ochtend begint groep 4 met rekenspelletjes. Dit keer gaat het over even en on-even. Moeilijk, maar met elkaar weten de kinderen van groep 4 een heleboel!

Vangorcumtijdschriften.nl maakt gebruik van cookies.

Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcumtijdschriften.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.

Zelf instellen
Alle cookies accepteren
Uw cookie instellingen
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.
Functionele cookies

Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.

Analytische cookies

Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.

Marketing en tracking cookies

Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.

Cookies instellingen opslaan