Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactie_w400_h260_bg.png)
Wat ga ik vandaag leren? Het waarom en hoe van doelen stellen met leerlingen
Dolf Janson
Wat maakt het uit of leerlingen betrokken zijn bij het stellen van doelen en hoe geef je die doelen als leraar een plek in je dagelijkse (reken)lessen? in dit artikel gaat Dolf Janson in op de rol die doelen kunnen hebben voor het leren van de leerlingen.
_w400_h260_bg.png)
Extra internet-artikel - Leerkrachten aan de slag met doelen
Dolf Janson
Het werken met leerlingendoelen biedt veel voordelen, zowel voor de leerling als voor de leerkracht. Als je op een dergelijke manier wilt gaan werken, hoe pak je dit dan aan? Dolf Janson geeft tips en suggesties aan leerkrachten.
_w400_h260_bg.png)
Vragen naar de onbekende weg - Het belang van open vragen
Kris Verbeeck
Tijdens de rekenles worden veel vragen gesteld die geen echte vragen zijn. Het gaat dan om het reproduceren van 1 antwoord dat de leerkracht
al in zijn hoofd heeft of om het herhalen van reeds aanwezige kennis of feiten. Maar.. hoe moet het dan wel?
_w400_h260_bg.png)
Onbeperkt spelen - De rekenontwikkeling van kleuters in beeld
Marja Miedema en Mirjam Velthuis
Kleuters spelen dag in en dag uit. De spelmomenten van deze jonge kinderen kun je benutten om informatie over hun rekenontwikkeling te verzamelen. In dit artikel kijken Marja Miedema en Mirjam Velthuis hoe spelen op het speelplein hierbij kan helpen.
_w400_h260_bg.png)
De kracht van goede feedback - Reflecteren in de rekenles
Maaike Verschuren
Goede feedback is een krachtig middel om leerlingen te laten leren. Je maakt leerlingen medeverantwoordelijk voor hun eigen leerproces en dat kan motiverend werken. D.m.v. voorbeelden en tips laat de auteur zien hoe leerlingen door feedback kunnen leren.
_w400_h260_bg.png)
De tien moeilijkste tafelsommen - Een datamuur voor en door leerlingen.
Joyce Kuiper en Josje van der Linden
In dit artikel laten Joyce Kuiper en Josje van der Linden zien hoe een datamuur gebruikt kan worden om informatie te delen en samen een doel te bereiken. De bespreking van leerresultaten is daarbij de basis om vooraf het te behalen doel vast te stellen.
_w400_h260_bg.png)
Analyseren om te combineren - Toetsgegevens optimaal benutten
Judith Hollenberg
Hoe kan een leerkracht de informatie uit de LVS-toets Rekenen-Wiskunde gebruiken om het onderwijs beter af te stemmen op de groep? En hoe kan dit op een efficiënte, haalbare manier? U leest in dit artikel hoe u informatie haalt uit toetsresultaten.
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens - Van fouten kun je (ook) leren
Cathe Notten
In dit nummer van Volgens Bartjens staat het leren van je fouten centraal. Hoe kun je met de leerlingen goed evalueren, zodat zij (en misschien ook jij) ervan leren?
_w400_h260_bg.png)
Groetjes van groep 4 - Super of euro?
Lia van DIem
Naar aanleiding van de spaarpot van Mike leren de kinderen van groep 4 in 1 les heel veel over hele grote getallen....
_w400_h260_bg.png)
Vroeger - Py en Pi
Ed de Moor
Ed de Moor legt uit wat pi / π is en hoe dit fenomeen is ontdekt.
_w400_h260_bg.png)
Wiskunde van de straat - Snelheid in verhouding
Harrie Sormani
Als je in het vliegtuig van de Saudi Arabian Airlines zit mag je geen alcohol drinken of films kijken. Maar rekenen in machs, dat mag weer wel.... en daar kun je best druk mee zijn, volgens Harrie Sormani..
_w400_h260_bg.png)
Bewijs uit het gerijmde - formatief toetsen
Jaap van Lakerveld
Bestaan ze echt: toetsen waar je van leert en die niet bedoeld zijn om je te veroordelen? Jaap van Lakerveld maakte er dit gedicht over.....

Spel in de rekenles - Pijlenrace
Anneke Noteboom
In dit spel doen kinderen van groep 3 tot en met 8 een race op een racebaan en zijn ze op een speelse manier met meetkunde bezig.

Ei van Columbus - jaargang 33, nummer 1 - opgaven
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.png)
Kijken naar kinderen in de rekenles - De opbrengst
Belinda Terlouw
Nieuwsbrief Kijken naar Kinderen in de rekenles - nummer 11 - september 2014

Ei van Columbus - Jaargang 33, nummer 1 - antwoorden
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.png)
Excelbestand bij de antwoorden van Ei van Columbus jaargang 33 nummer 1
Jos van den Bergh
Bij het onderdeel "Omgekeerde van een getal" op blz. 20 van Volgens Bartjens jaargang 33, nummer 1, hoort een Excel Worksheet dat u hier kunt downloaden.
_w400_h260_bg.png)
Goed, gemiddeld of belabberd; Het niveau van rekenen in het Nederlandse basisonderwijs
Marjolein Drent, Martina Meelissen en Annemiek Pun
in december 2012 zijn de resultaten bekend geworden van twee internationale trendstudies naar het onderwijsniveau van groep 6 leerlingen in lezen en in de exacte vakken: PiRLS-2011 en TiMSS-2011. Wat zijn de conclusies over rekenen?
_w400_h260_bg.png)
De leerlijnen de baas; Noodzakelijke kennis voor goed reken-wiskundeonderwijs -Martie de Pater-Sneep
Martie de Pater - Sneep
Kennis van leerlijnen is van vitaal belang voor het bieden van adequate hulp. De auteur deed onderzoek naar de wensen van leraren ten aanzien van een verbeterde kennis van leerstoflijnen en geeft in dit artikel handvatten om hier meer grip op te krijgen.
_w400_h260_bg.png)
Kaal en context. Vernieuwing van de toetsen Rekenen-Wiskunde
Iris Verbruggen, Judith Hollenberg en Jan Janssen
De LOVS-toetsen Rekenen-Wiskunde van Cito zijn al weer acht jaar op de markt. Tijd voor vernieuwing. Waarom er nieuwe toetsen nodig zijn en welke overeenkomsten en verschillen er zijn met de vorige toetsen leest u in dit artikel.
_w400_h260_bg.png)
Veelgestelde vragen; Over de toets Rekenen voor kleuters - Ilse papenburg en Nienke Lansink
ilse Papenburg en Nienke Lansink
Om de ontwikkeling van de kleuters bij te houden kiezen veel scholen voor het afnemen van de toets Rekenen voor kleuters. Deze toets roept echter wel vragen op bij leerkrachten. in dit artikel vindt u antwoorden op enkele veelgestelde vragen.
_w400_h260_bg.png)
Kleuters met een rekenachterstand; aandacht voor specifieke kenmerken. Sylke Toll en Hans van Luit
Sylke Toll en Hans van Luit
Als problemen in de rekenontwikkeling bij kleuters vroeg opgemerkt worden, is er vaak genoeg tijd om de achterstand in te lopen. in dit artikel bespreken Sylke van Toll en Hans van Luit 4 kenmerken die zij signaleren bij kleuters met een rekenachterstand.
_w400_h260_bg.png)
Tabel aan de wand - Met sprongen vooruit in groep 1 - 2
Julie Menne
Julie Menne beschrijft een klassikale, interactieve oefenles waar kinderen in de onderbouw een staafgrafiek gebruiken om een hoeveelheid te bepalen.
_w400_h260_bg.png)
Afhalen of aanvullen; Flexibel aftrekken door zwakke rekenaars.
Marjolijn Peltenburg en Marja van den Heuvel
Wie denkt dat zwakke rekenaars niet in staat zijn om flexibel te rekenen heeft het mis. Onderzoek door Marjolijn Peltenburg en Marja v.d. Heuvel-Panhuizen naar het aftrekken tot 100 laat zien dat zwakke rekenaars dit wel degelijk in hun mars hebben.
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens; Zin in rekenen - Cathe Notten.
Cathe Notten
Hoofdredacteur Cathe Notten bespreekt de artikelen die in deze editie van Volgens Bartjens staan.
_w400_h260_bg.png)
Vroeger: Werkgemeenschap en idealisme - Ed de Moor
Ed de Moor
In dit artikel vertelt Ed de Moor over Georg Kerschensteiner (1854 - 1932) die met zijn Arbeitsschule gestalte probeerde te geven aan "learning by doing", maar die ook een bepaalde geestelijke opvoeding op het oog had.
_w400_h260_bg.png)
Wiskunde van de straat: Procenten, procenten of procenten - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Als je goed kunt rekenen helpt dat om de wereld om je heen op de juiste manier te interpreteren. Dat merkte een journaliste ook, toen zijn in een krant conclusies trok op basis van haar berekeningen....
_w400_h260_bg.png)
Groetjes van groep 4: Vogels - Lia van Diem
Lia van Diem
Als je met de juf mee mag doen met een hele leuke rekenles dan ben je een echte geluksvogel, vinden de kinderen van groep 4....
_w400_h260_bg.png)
Bewijs uit het gerijmde: De Citotoets - Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld
Sonnet van Jaap van Lakerveld over onderdeel rekenen van de Cito-toets van het leven....

Spel in de rekenles - Magico
Anneke Noteboom
Spel om getallen, bewerkingen en logisch redeneren te oefenen in groep 2 t/m 5.
_w400_h260_bg.png)
In / Uitgelicht. Boekenrubriek - Peter van den Bremen
Peter van den Bremen
Peter van den Bremen bespreekt artikelen in kranten en tijdschriften over rekenen-wiskunde
Opportunity-to-learn van aftrekken tot 100 in twee reken-wiskundemethodes
M. van Zanten & M. van den Heuvel-Panhuizen
M. van Zanten & M. van den Heuvel-Panhuizen -
Saxion Lerarenopleiding Hengelo / FIsme, Universiteit Utrecht
'Verder met rekenen' als voorbeeld van evidence-based onderwijsontwikkeling
K. Buijs, C.M. van Putten, E. Folmer & N. Nieveen
- pleidooi voor het combineren van effectevaluatie met procesanalyse - K. Buijs, C.M. van Putten, E. Folmer & N. Nieveen - SLO, Enschede / Universiteit Leiden / SLO, Enschede
Ontwikkeling van beroeps-specifieke wiskundekennis op de pabo
M. Kool
Leerlingenwerk voor een wiskundige opleidingsactiviteit - M. Kool - Instituut Theo Thijssen, Hs. Utrecht
Ontwikkeling studielast rekenen-wiskunde op de pabo in de periode 2009 - 2013
R. Keijzer
R. Keijzer - Hs. iPabo Amsterdam / Alkmaar
Wiskundetoetsen voor pabo-studenten vergeleken
R. Keijzer & P. Hendrikse
R. Keijzer & P. Hendrikse - Hs. iPabo Amsterdam / Alkmaar / KPZ Zwolle