Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactie_w400_h260_bg.jpg)
Kleine kinderen worden groot - 147 met de auto
Marije Bakker
De voordeur gaat open en Suzanne (4 jaar) vliegt naar buiten. Ze rent naar de buren. 'Zie je wel, die hebben een 7!'. Ze loopt verder naar het huis ernaast. En Finn woont bij 8 en Kiki bij 9!'. De straat is nog wel langer, nog zoveel cijfers te ontdekken!
_w400_h260_bg.jpg)
Van basisschool naar brugklas - Werken aan afstemming voor rekenen-wiskunde
Niek Engelbarts en Marc van Zanten
Hoe verbeter je de doorgaande lijn van primair naar voortgezet onderwijs? Rekencoördinator Niek Engelbarts vertelt hoe scholen in de gemeente Haaksbergen dit aanpakken voor rekenen-wiskunde.
_w400_h260_bg.jpg)
Passende Perspectieven 1 - De leraar is de sleutel, de leerlingen wijzen de weg
Nina Boswinkel en Yvonne van der Eerden
Sinds 2011 zijn de referentieniveaus 1F en 1S opgenomen in de wet. In het sbo behaalt het merendeel van de leerlingen het fundamenteel niveau 1F niet. Wat moet en kun je die leerlingen aanbieden zodat ze toch zo ver mogelijk in de richting van 1F komen?

Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek - Van de redactie (jrg 35 nr. 3 2016)
Ronald Keijzer
Vanaf jaargang 35 nummer 3 (januari 2016) verschijnen er bij Volgens Bartjens 2 verdiepende bijlagen op de website, Volgens Bartjens Ontwikkeling & Onderzoek. De bijlagen bieden achtergronden bij actuele ontwikkelingen in het reken-wiskundeonderwijs.
_w400_h260_bg.jpg)
Nieuws uit de vereniging
Francis Meester, voorzitter NVORWO
Van NVORWO-voorzitter Francis Meester

Spel in de rekenles - The GAME
Anneke Noteboom
Simpele spelregels, snel te spelen, doeltreffend en specifiek passend bij rekenen. Maar bovendien: dit spel is een coöperatief spel. Spelers spelen niet tegen elkaar, maar ze spelen samen tegen 'het spel'. Voor groep 4 / 5.
_w400_h260_bg.png)
Harrie Sormani overleden
Cathe Notten
Op 21 november jongstleden overleed Harrie Sormani. Meer dan 20 jaar heeft hij voor Volgens Bartjens artikelen en de column „Wiskunde van de straat” geschreven.
_w400_h260_bg.jpg)
Bedenk het beste rekenspel van 2016 - Rekenspellenwedstrijd (jrg 35 nr. 2, 2015)
Anneke Noteboom
Doe mee en misschien ligt straks jullie zelfbedachte rekenspel in de (web)winkel!
Big Ideas
J.M.C. Nelissen
J.M.C. Nelissen - Fisme, Universiteit Utrecht
_w400_h260_bg.jpg)
Tijd is er al heel lang - Museumlessen en het begrip van tijd
Carien Schreuder
Tijd en tijdsbeleving is voor veel kinderen ingewikkeld. Binnen de leerlijn wordt veel aandacht besteed aan klokkijken maar er is niet veel ruimte voor denken en redeneren over tijd en tijdsbeleving. Museum Boijmans Van Beuningen pakt dit anders aan.
_w400_h260_bg.jpg)
De betekenis van breuken - Hoe geef je een goede rekenles?
Marieke Thurlings, Maaike Koopman en Perry den Bro
Breuken zijn voor veel kinderen moeilijk te begrijpen en veel leerkrachten vinden het ook moeilijk om les te geven over breuken. Optellen en aftrekken met breuken is ingewikkelder dan met hele getallen. Dit artikel geeft nuttige tips voor de praktijk.
_w400_h260_bg.jpg)
Leren van kinderen - Probleemoplossend vermogen in de rekenles
Belinda Terlouw
Auteur Belinda Terlouw gelooft niet in de noodzaak van een totale omwenteling in het onderwijs om beter in te kunnen spelen op de eisen die de informatiemaatschappij stelt. Zij geeft liever ruimte aan de probleemoplossende denkkracht van kinderen.
_w400_h260_bg.jpg)
Volgens Bartjens heeft iets gezien... Mijn favoriete nee
Cathe Notten
Af en toe komt de redactie iets tegen waarvan we denken: 'Dit moeten meer mensen weten'. De YouTube hit 'My favorite no' is zoiets. We hebben geprobeerd de essentie te verwoorden en in een voorbeeld te verduidelijken.
_w400_h260_bg.jpg)
Bespiegelingen over spiegels
Ronald Keijzer
Kinderen doen al heel vroeg ervaringen op met spiegels. Deze ervaringen komen van pas als ze op school spiegels gaan gebruiken bij meetkundige activiteiten. Voor de Grote Rekendag van 2015 zijn er mooie lessen met spiegels ontwikkeld.
_w400_h260_bg.jpg)
Rekenbegrip: Min of meer
Jaap van Lakerveld
Min of meer een gedicht over rekenen, van Jaap van Lakerveld

Ei van Columbus - Jaargang 35, nummer 2 - opgaven
Jos van den Bergh
Vier pagina's met uitdagende rekenpuzzels op het niveau van groep 7 en groep 8

Ei van Columbus - Jaargang 35, nummer 2 - antwoorden
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.jpg)
Vroeger - Wijze lessen
Ed de Moor
Ed de Moor ging op bezoek in het nieuwe Onderwijsmuseum in Dordrecht. Hij vertelt er over en grijpt dit bezoek aan om te pleiten voor het vooruitkijken zonder de lessen uit het verleden te vergeten.
_w400_h260_bg.jpg)
Bij de tijd - Oefenen en automatiseren
Martine den Engelsen en Eveline Kaleveld
Veel kinderen vinden klokkijken lastig en methodes gaan vaak met grote stappen door de stof heen. Met apps kunnen leerlingen gericht oefenen op hun eigen niveau. Dat vraagt om kennis van apps van de leerkracht.
_w400_h260_bg.jpg)
Groetjes van groep drie - Vakantiestemming
Lia van Diem
'Hoeveel strandhuisjes zouden er passen in deze klas?' vraagt juf Lia van Diem aan haar groep drie. Deze vraag vormt het begin van een mooie rekenles.
_w400_h260_bg.jpg)
Kleine kinderen worden groot - Onderdak en plattegrond
Marije Bakker
Suzanne (4 jaar) gebruikt voor het eerst het woord plattegrond. En ze weet heel goed wat dat betekent!
_w400_h260_bg.jpg)
Functioneel gecijferd - Hoofdfasen in de leerlijn
Cathe Notten
Functionele gecijferdheid voor alle leerlingen is het doel van het protocol ERWD. In nieuwe situaties moet je durven vertrouwen op je kennis en je kennis kunnen verbinden met andere kennis. Dit gaat niet bij ale leerlingen vanzelf.
_w400_h260_bg.jpg)
Nieuws van de Vereniging - Meer dan Volgens Bartjens alleen
Francis Meester, voorzitter NVORWO
Eén van de bekendste activiteiten van de NVORWO is het uitgeven van het blad Volgens Bartjens. Toch is dit niet het enige waar de NVORWO zich mee bezig houdt. Voorzitter Francis Meester vertelt.
_w400_h260_bg.jpg)
Nationale Rekencoördinator Dag - Aankondiging
Cathe Notten
Op 11 maart 2016 vindt in Utrecht de Nationale Rekencoördinator Dag plaats

Spel in de rekenles - Joppen
Anneke Noteboom
Joppen maakt deel uit van de drempelspellen waarmee kinderen het automatiseren en memoriseren van de basisvaardigheden effectief op een speelse manier kunnen oefenen. De spelregels vragen van kinderen om snel te rekenen en een ander voor te zijn.

Extra materiaal - Joppen en Jippen
Anneke Noteboom
Kopieerbladen en spelregels van de drempelspellen Joppen en Jippen
_w400_h260_bg.jpg)
Rekenen op taal - vaktaal en schooltaal in de reken-wiskundeles
Dolly van Eerde
Er zit meer taal in de rekenles dan je op het eerste gezicht zou denken. Leerlingen hebben taal nodig om mee te kunnen praten in de rekenles en bij het oplossen van opgaven. Het ontwikkelen van de benodigde taal voor rekenen-wiskunde is dus noodzakelijk.
_w400_h260_bg.png)
Bewijs uit het gerijmde - Reken-taalbegrip
Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld legt op rijm de voordelen uit van het goed beheersen van reken-taal...
_w400_h260_bg.jpg)
Symbolen en notaties - Wiskundetaal in andere vakken
Marc van Zanten
Rekenen-wiskunde is overal om je heen. De taal die daarbij hoort kom je op school ook bij andere vakken dan rekenen-wiskunde tegen. Soms zijn er betekenisverschillen tussen wiskundetaal bij rekenen-wiskunde en bij andere vakken, soms komt de taal overeen.
_w400_h260_bg.jpg)
Vroeger - Alles is taal
Ed de Moor
Ed de Moor vertelt over het gebruik van taal in rekensommen van nu en van vroeger.
_w400_h260_bg.jpg)
Zonder taal kun je niet rekenen - Taalgericht reken-wiskundeonderwijs op de Pabo
Bas Oprins
In de Kennisbasis Rekenen-Wiskunde wordt het kunnen gebruiken van wiskundetaal expliciet beschreven. In het rekencurriculum van de pabo Hogeschool Rotterdam heeft taal een duidelijke plaats gekregen. In dit artikel beschrijft Bas Oprins deze leerlijn.
_w400_h260_bg.jpg)
Kleine kinderen worden groot - Pimpelgroot en zesenduizend
Marije Bakker
De wereld van hoeveelheden bestond voor Suzanne (bijna 4 jaar) tot een paar weken uit grofweg twee categorieën: minder dan zes en meer dan zes. Hoeveelheden minder dan 6 zijn voor haar te overzien en hier kan ze over redeneren.
_w400_h260_bg.png)
Stappenplan "Aan de slag met een rekenvraag" bij "Waarom kiest beer een emmer"
_w400_h260_bg.png)
Stappenplan "Herken de rekenvraag" bij "Waarom kiest beer een emmer"
_w400_h260_bg.png)
Stappenplan bij "Het strookmodel" van Mirte Houben en Anton Boonen
Mirte Houben en Anton Boonen
