Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie
Weten

Wat ga ik vandaag leren? Het waarom en hoe van doelen stellen met leerlingen

Wat maakt het uit of leerlingen betrokken zijn bij het stellen van doelen en hoe geef je die doelen als leraar een plek in je dagelijkse (reken)lessen? in dit artikel gaat Dolf Janson in op de rol die doelen kunnen hebben voor het leren van de leerlingen.

Extra internet-artikel - Leerkrachten aan de slag met doelen

Het werken met leerlingendoelen biedt veel voordelen, zowel voor de leerling als voor de leerkracht. Als je op een dergelijke manier wilt gaan werken, hoe pak je dit dan aan? Dolf Janson geeft tips en suggesties aan leerkrachten.

Weten

Vragen naar de onbekende weg - Het belang van open vragen

Tijdens de rekenles worden veel vragen gesteld die geen echte vragen zijn. Het gaat dan om het reproduceren van 1 antwoord dat de leerkracht
al in zijn hoofd heeft of om het herhalen van reeds aanwezige kennis of feiten. Maar.. hoe moet het dan wel?

Onbeperkt spelen - De rekenontwikkeling van kleuters in beeld

Kleuters spelen dag in en dag uit. De spelmomenten van deze jonge kinderen kun je benutten om informatie over hun rekenontwikkeling te verzamelen. In dit artikel kijken Marja Miedema en Mirjam Velthuis hoe spelen op het speelplein hierbij kan helpen.

De kracht van goede feedback - Reflecteren in de rekenles

Goede feedback is een krachtig middel om leerlingen te laten leren. Je maakt leerlingen medeverantwoordelijk voor hun eigen leerproces en dat kan motiverend werken. D.m.v. voorbeelden en tips laat de auteur zien hoe leerlingen door feedback kunnen leren.

De tien moeilijkste tafelsommen - Een datamuur voor en door leerlingen.

In dit artikel laten Joyce Kuiper en Josje van der Linden zien hoe een datamuur gebruikt kan worden om informatie te delen en samen een doel te bereiken. De bespreking van leerresultaten is daarbij de basis om vooraf het te behalen doel vast te stellen.

Weten

Analyseren om te combineren - Toetsgegevens optimaal benutten

Hoe kan een leerkracht de informatie uit de LVS-toets Rekenen-Wiskunde gebruiken om het onderwijs beter af te stemmen op de groep? En hoe kan dit op een efficiënte, haalbare manier? U leest in dit artikel hoe u informatie haalt uit toetsresultaten.

Redactioneel

Volgens Bartjens - Van fouten kun je (ook) leren

In dit nummer van Volgens Bartjens staat het leren van je fouten centraal. Hoe kun je met de leerlingen goed evalueren, zodat zij (en misschien ook jij) ervan leren?

Groetjes van groep 4 - Super of euro?

Naar aanleiding van de spaarpot van Mike leren de kinderen van groep 4 in 1 les heel veel over hele grote getallen....

Vroeger - Py en Pi

Ed de Moor legt uit wat pi / π is en hoe dit fenomeen is ontdekt.

Wiskunde van de straat - Snelheid in verhouding

Als je in het vliegtuig van de Saudi Arabian Airlines zit mag je geen alcohol drinken of films kijken. Maar rekenen in machs, dat mag weer wel.... en daar kun je best druk mee zijn, volgens Harrie Sormani..

Bewijs uit het gerijmde - formatief toetsen

Bestaan ze echt: toetsen waar je van leert en die niet bedoeld zijn om je te veroordelen? Jaap van Lakerveld maakte er dit gedicht over.....

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Pijlenrace

In dit spel doen kinderen van groep 3 tot en met 8 een race op een racebaan en zijn ze op een speelse manier met meetkunde bezig.

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - jaargang 33, nummer 1 - opgaven

Kijken naar kinderen in de rekenles - De opbrengst

Nieuwsbrief Kijken naar Kinderen in de rekenles - nummer 11 - september 2014

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - Jaargang 33, nummer 1 - antwoorden

Doen

Excelbestand bij de antwoorden van Ei van Columbus jaargang 33 nummer 1

Bij het onderdeel "Omgekeerde van een getal" op blz. 20 van Volgens Bartjens jaargang 33, nummer 1, hoort een Excel Worksheet dat u hier kunt downloaden.

Goed, gemiddeld of belabberd; Het niveau van rekenen in het Nederlandse basisonderwijs

in december 2012 zijn de resultaten bekend geworden van twee internationale trendstudies naar het onderwijsniveau van groep 6 leerlingen in lezen en in de exacte vakken: PiRLS-2011 en TiMSS-2011. Wat zijn de conclusies over rekenen?

Weten

De leerlijnen de baas; Noodzakelijke kennis voor goed reken-wiskundeonderwijs -Martie de Pater-Sneep

Kennis van leerlijnen is van vitaal belang voor het bieden van adequate hulp. De auteur deed onderzoek naar de wensen van leraren ten aanzien van een verbeterde kennis van leerstoflijnen en geeft in dit artikel handvatten om hier meer grip op te krijgen.

Kaal en context. Vernieuwing van de toetsen Rekenen-Wiskunde

De LOVS-toetsen Rekenen-Wiskunde van Cito zijn al weer acht jaar op de markt. Tijd voor vernieuwing. Waarom er nieuwe toetsen nodig zijn en welke overeenkomsten en verschillen er zijn met de vorige toetsen leest u in dit artikel.

Weten

Veelgestelde vragen; Over de toets Rekenen voor kleuters - Ilse papenburg en Nienke Lansink

Om de ontwikkeling van de kleuters bij te houden kiezen veel scholen voor het afnemen van de toets Rekenen voor kleuters. Deze toets roept echter wel vragen op bij leerkrachten. in dit artikel vindt u antwoorden op enkele veelgestelde vragen.

Kleuters met een rekenachterstand; aandacht voor specifieke kenmerken. Sylke Toll en Hans van Luit

Als problemen in de rekenontwikkeling bij kleuters vroeg opgemerkt worden, is er vaak genoeg tijd om de achterstand in te lopen. in dit artikel bespreken Sylke van Toll en Hans van Luit 4 kenmerken die zij signaleren bij kleuters met een rekenachterstand.

Doen

Tabel aan de wand - Met sprongen vooruit in groep 1 - 2

Julie Menne beschrijft een klassikale, interactieve oefenles waar kinderen in de onderbouw een staafgrafiek gebruiken om een hoeveelheid te bepalen.

Weten

Afhalen of aanvullen; Flexibel aftrekken door zwakke rekenaars.

Wie denkt dat zwakke rekenaars niet in staat zijn om flexibel te rekenen heeft het mis. Onderzoek door Marjolijn Peltenburg en Marja v.d. Heuvel-Panhuizen naar het aftrekken tot 100 laat zien dat zwakke rekenaars dit wel degelijk in hun mars hebben.

Redactioneel

Volgens Bartjens; Zin in rekenen - Cathe Notten.

Hoofdredacteur Cathe Notten bespreekt de artikelen die in deze editie van Volgens Bartjens staan.

Vroeger: Werkgemeenschap en idealisme - Ed de Moor

In dit artikel vertelt Ed de Moor over Georg Kerschensteiner (1854 - 1932) die met zijn Arbeitsschule gestalte probeerde te geven aan "learning by doing", maar die ook een bepaalde geestelijke opvoeding op het oog had.

Wiskunde van de straat: Procenten, procenten of procenten - Harrie Sormani

Als je goed kunt rekenen helpt dat om de wereld om je heen op de juiste manier te interpreteren. Dat merkte een journaliste ook, toen zijn in een krant conclusies trok op basis van haar berekeningen....

Groetjes van groep 4: Vogels - Lia van Diem

Als je met de juf mee mag doen met een hele leuke rekenles dan ben je een echte geluksvogel, vinden de kinderen van groep 4....

Bewijs uit het gerijmde: De Citotoets - Jaap van Lakerveld

Sonnet van Jaap van Lakerveld over onderdeel rekenen van de Cito-toets van het leven....

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Magico

Spel om getallen, bewerkingen en logisch redeneren te oefenen in groep 2 t/m 5.

In / Uitgelicht. Boekenrubriek - Peter van den Bremen

Peter van den Bremen bespreekt artikelen in kranten en tijdschriften over rekenen-wiskunde

Ontwikkeling en onderzoek

Opportunity-to-learn van aftrekken tot 100 in twee reken-wiskundemethodes

M. van Zanten & M. van den Heuvel-Panhuizen -
Saxion Lerarenopleiding Hengelo / FIsme, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

'Verder met rekenen' als voorbeeld van evidence-based onderwijsontwikkeling

- pleidooi voor het combineren van effectevaluatie met procesanalyse - K. Buijs, C.M. van Putten, E. Folmer & N. Nieveen - SLO, Enschede / Universiteit Leiden / SLO, Enschede

Ontwikkeling en onderzoek

Ontwikkeling van beroeps-specifieke wiskundekennis op de pabo

Leerlingenwerk voor een wiskundige opleidingsactiviteit - M. Kool - Instituut Theo Thijssen, Hs. Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Ontwikkeling studielast rekenen-wiskunde op de pabo in de periode 2009 - 2013

R. Keijzer - Hs. iPabo Amsterdam / Alkmaar

Ontwikkeling en onderzoek

Wiskundetoetsen voor pabo-studenten vergeleken

R. Keijzer & P. Hendrikse - Hs. iPabo Amsterdam / Alkmaar / KPZ Zwolle

Vangorcumtijdschriften.nl maakt gebruik van cookies.

Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcumtijdschriften.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.

Zelf instellen
Alle cookies accepteren
Uw cookie instellingen
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.
Functionele cookies

Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.

Analytische cookies

Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.

Marketing en tracking cookies

Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.

Cookies instellingen opslaan