Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieReken-wiskundeonderwijs en mathematics anxiety
J. ter Heege
J. ter Heege
Panama Praktijktip nummer 128 - Maak eens een tekeningetje
V. Duman & A. Fase
V. Duman & A. Fase - Hs iPabo Amsterdam / Alkmaar
Het Kanaal nummer 137 - Verkenning van emotionele problemen in het reken-wiskundeonderwijs
J. ter Heege
J. ter Heege
Rekenen - wiskunde op niveau - verslag 31e Panama-conferentie in 2013
R. Keijzer
R. Keijzer - Hs. iPabo Amsterdam / Alkmaar - ELWiER / FIsme, Universiteit Utrecht
Het Kanaal nummer 138 - Mag dat dan?
D. Janson
D. Janson - JansonAdvies, Hengelo (Gld.)
Heerlijk om weer nieuwe dingen te testen - startbekwaam met een onderzoekende houding
J. van der Linden
J. van der Linden - Hs. iPabo Amsterdam / Alkmaar

Ei van Columbus - jaargang 32, nummer 5 - opgaven
Jos van den Bergh
Dit is de duizendste aflevering van het Ei van Columbus! En voor de 1000e keer vol met rekenpuzzels en breinbrekers voor groep 7 en 8....
_w400_h260_bg.png)
Kijken naar kinderen in de rekenles - Papieren tijgers
Belinda Terlouw
Nieuwsbrief Kijken naar Kinderen - nummer 10 - mei 2013

Ei van Columbus - jaargang 32, nummer 5 - antwoorden
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.png)
Kennisbasis en didactiek; omgaan met verschillen bij rekenen-wiskunde onderwijs op de Pabo
Jarise Kaskens en Daniel Nieuwenhuizen
Pabo’s willen vooral de didactiek van reken-wiskundeonderwijs onderwijzen; studenten hebben meer behoefte aan lessen waarin zij kunnen werken aan hun eigen vaardigheid. De onderwijstijd kan maar één keer besteed worden. Hoe combineer je dit goed?
_w400_h260_bg.png)
Een kansrijke formule - Rekenen in een combinatiegroep - Fenje Louwsma-Koksma en Jiska van Hall
Fenje Louwsma - Koksma en Jiska van Hall
Van alle leerkrachten wordt verwacht dat zij kwalitatief goede instructies geven en een passend leerstofaanbod voor elke leerling verzorgen, ook wanneer het een combinatiegroep betreft. De auteurs leggen in dit artikel uit hoe dit vorm kan krijgen.
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens Studentendag 2013
Cathe Notten
Op donderdag 4 april 2013 werd de zevende Volgens Bartjens Studentendag gehouden bij het CPS in Amersfoort. Ongeveer 90 pabostudenten van uiteenlopende leeftijden bezochten de dag die in het teken stond van spel in de rekenles.
_w400_h260_bg.png)
Wat we weten als we meten; meetactiviteiten na de entreetoets. Door Ushi v.d. Velden
Ushi van der Velden
Deel 2 van een serie over het leren rekenen met inhoudsmaten. In dit deel leest u achtereenvolgens wat het huiswerk van de 1e les heeft opgeleverd, de lesopzet van les 2, de nameting en de evaluatie door kinderen en leerkrachten.
_w400_h260_bg.png)
Sugar City - Al rekenend een stad van suiker bouwen
Aimée Huizinga, Andrea Boelens, Annemiek Walvius
Elk jaar organiseren studenten en docenten van Pabo de Eekhorst een rekendag voor leerlingen uit groep 5 en 6. Dit jaar werd een stad van suikerklontjes gebouwd. In dit artikel doen Aimée Huizinga, Andrea Boelens, Annemiek Walvius en Susanne v.d. Meulen
_w400_h260_bg.png)
Rekenhulp - Effectief rekenen in kleine groepjes.
Michiel Honing, Rachel Kruijer, Katja van Santen
Pabostudenten Michiel Honing, Rachel Kruijer en Katja van Santen deden een onderzoek naar de effecten van rekenhulp door middel van rekenspelletjes aan groepjes leerlingen op het gebied van automatiseren tot 10 en 20. Hun bevindingen leest u hier.
_w400_h260_bg.png)
Potje Duizend - Met sprongen vooruit in groep 5 - 6:
Julie Menne
In dit spel leren leerlingen van groep 5 en 6 het positiesysteem te doorgronden en oefenen ze met hoofdrekenen en schattend rekenen. Ook wordt de aanzet gemaakt tot kolomsgewijs rekenen.

Spel in de rekenles - Kwatro
Anneke Noteboom
In een klein doosje zit dit spel dat een combinatie lijkt van Set en Qwirkle. Het spel voor groep 4 en hoger vraagt logisch denken en redeneren van kinderen en in beperktere mate ook meetkundig redeneren. Daarnaast wordt bij de puntentelling ook geoefend.
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens; Rekenen op de Pabo - Cathe Notten
Cathe Notten
Rekenen op de Pabo ligt al een tijdje onder vuur. In deze Volgens Bartjens vertellen Pabo-leerlingen zelf over de door hen uitgevoerde rekenlessen en -projecten.
_w400_h260_bg.png)
Vroeger; Kees Boeke en de macht(en) van 10 - Ed de Moor
Ed de Moor
In zijn rubriek Vroeger vertelt Ed de Moor over het boek "Wij in het heelal een heelal in ons" van Kees Boeke.
_w400_h260_bg.png)
Bewijs uit het gerijmde: Op echte onderwijzers kun je rekenen. Rijm-rubriek van Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld
Wat moet een leerkracht volgens de pedagogen van weleer allemaal kunnen? Jaap van Lakerveld vertelt het - op rijm!
_w400_h260_bg.png)
Wiskunde van de straat; 100.000 M2. Door Harrie Sormani
Harrie Sormani
100.000 vierkante meter is veel, maar hoe veel precies? Harrie Sormani legt uit hoe je dit uit kunt leggen.
_w400_h260_bg.png)
Groetjes van groep 4; Uitdaging - Lia van Diem
Lia van Diem
Een leuk spel doen waarbij je elkaar mag uitdagen en heel veel leren over rekenen..... In zo'n Extra-Instructiegroepje in de klas wil iedereen wel zitten!

Ei van Columbus - jaargang 32, nummer 4 - opgaven
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.png)
Kijken naar kinderen in de rekenles - Duurzaam leren
Belinda Terlouw
Nieuwsbrief Kijken naar kinderen in de rekenles - nummer 9 - maart 2013

Ei van Columbus - jaargang 32, nummer 4 - antwoorden
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.png)
Wat we weten als we weten; Meet-activiteiten na de Cito Entreetoets
Uschi van der Velden
Leerkrachten vinden dat meten te weinig aan bod komt in de methode en zij vinden het lastig om goede aanvullende activiteiten in te zetten. Uschi van der Velden toont hoe kennis en vaardigheden ten aanzien van het rekenen met litermaten verbeteren.
_w400_h260_bg.png)
Hoeveel is een sms-je? Toepassingsrekenen aan de hand van het nieuws.
Katja van der Veer en Mariët Hattink.
Recente ontwikkelingen zoals de invoering van de referentieniveaus vragen om de focus op de ontwikkeling van het rekenen in allerlei toepassingssituaties, is de mening van de ontwikkelaars van Nieuwsrekenen. Artikel van Katja v.d. Veer en Mariët Hattink
_w400_h260_bg.png)
Er zit veel meer in deze kinderen; langs verschillende lijnen investeren in rekenonderwijs
Karin van Breugel
Sinds een aantal jaren zoekt SBO De Balans naar wegen om de rekenopbrengsten te verhogen. Karin van Breugel belicht de ontwikkelingen die in gang zijn gezet en de verwachtingen die het team heeft.
_w400_h260_bg.png)
Spelen met meten en meetkunde; de Grote Rekendag in groep 1 / 2 - Ronald Keijzer
Ronald Keijzer
De titel van de Grote Rekendag op 17 april aanstaande is: ‘Spelen met meten en meetkunde’. In groep 1 en 2 staat een speeltuin centraal om aspecten van meten en meetkunde te ontdekken.
_w400_h260_bg.png)
Analyse en diagnose; Een helder beeld van rekenproblemen.
Angelique Roos
Angelique Roos en Angelique Vanthoor ntwikkelden een instrument om snel een ovoverzicht te krijgen in welke categorieën van de Cito-toets Rekenen-Wiskunde de leerlingen fouten maakten om van daaruit de hulp vorm te geven.
_w400_h260_bg.png)
Ketting rijgen - Met sprongen vooruit in groep 3 - 4
Julie Menne
Julie Menne beschrijft een spel voor groep 3 / 4, waar de splitsingen van 6, 7 en 8 mee worden geoefend. Ook legt zij het gebruik van splitsbloemen uit.
_w400_h260_bg.png)
Schooltuinrekenen; een rijke context voor meten, schatten en nog veel meer
Annette Markusse
Annette Markusse vertelt over het project Oogst Rekenen en Taal, waar kinderen in Amsterdam tijdens het werken in de schooltuin worden gestimuleerd om daarbij heel veel te rekenen.
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens: Meten en weten - Cathe Notten.
Cathe Notten
We meten wat af in het onderwijs. Niet alleen zijn er regelmatig lessen meten in de methode, maar ook leggen we de prestaties van leerlingen langs de meetlat. Zo houden we een vinger aan de pols bij de groei die zij doormaken.
_w400_h260_bg.png)
Bewijs uit het gerijmde: Breuken - Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld vertelt in rijm over breuken
_w400_h260_bg.png)
Wiskunde van de straat; Plassen onder de douche - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Wethouder Bert Wassink hield onlangs een pleidooi om het plassen onder de douche verplicht te stellen. Dat zou volgens zijn berekeningen goed zijn voor het milieu. De auteur rekent voor dat die vlieger niet helemaal opgaat....
_w400_h260_bg.png)
Groetjes van groep 4; Even, niet even, altijd - Lia van Diem
Lia van Diem
Elke ochtend begint groep 4 met rekenspelletjes. Dit keer gaat het over even en on-even. Moeilijk, maar met elkaar weten de kinderen van groep 4 een heleboel!