Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactie_w400_h260_bg.png)
Vroeger; Wat heb ik nou aan algebra? - Ed de Moor
Ed de Moor
Ed de Moor vindt dat kennis van algebra een goede basis vormt voor het beter begrijpen van getallen on het getalsysteem. Dat vond hij vroeger al, en zijn mening is niet veranderd. In zijn rubriek legt hij uit waarom.

Spel in de rekenles - Hive
Anneke Noteboom
Hive is een spel voor 2 spelers, waarbij je logisch moet denken en redeneren. Het kan gespeeld worden vanaf groep 4.
_w400_h260_bg.jpg)
Studentendag - Marije Bakker
Marije Bakker
Op 4 april 2013 vindt de Volgens Bartjens Studentendag plaats. Je leert er in 1 dag hoe je spelletjes kunt toepassen voor leuke en leerzame rekenlessen. Alleen voor studenten!

Ei van Columbus - jaargang 32, nummer 3 - opgaven
Jos van den Bergh

Ei van Columbus, Jaargang 32, nummer 3 - antwoorden
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.png)
Kopieerbladen bij "Welke hoort erbij", rubriek Spel in de Rekenles, jaargang 32 nr 3
Anneke Noteboom
Bij de spelbeschrijving horen drie kopieerbladen.
_w400_h260_bg.png)
Afstemmen op kleuters - Groepsplan rekenen in groep 1 en 2. Artikel van Bronja Versteeg
Bronja Versteeg
In dit artikel laat Bronja Versteeg zien dat het maken van groepsplannen leerkrachten kan helpen bij het kiezen van doelen en inhouden die aansluiten bij de kinderen.
_w400_h260_bg.png)
Even denken... Uitdagende reken-wiskunde activiteiten voor kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong
Ans Veltman
Ook voor kleuters met een voorsprong in hun rekenontwikkeling moet er gezorgd worden voor een passend rekenaanbod. In dit artikel bespreekt de auteur hoe een verrijkingsaanbod verzorgd kan worden binnen een rekenactiviteit die aan de hele groep aangeboden
_w400_h260_bg.png)
Doelgericht en spelenderwijs: Opbrengstgericht rekenonderwijs voor kleuters - Mirjam Velthuis
Mirjam Velthuis
Hoe kan opbrengstgericht werken gecombineerd worden met het unieke karakter van het werken met jonge kinderen? Hoe kan rekenonderwijs bij kleuters doelgericht, planmatig maar in ieder geval ook spelenderwijs gebeuren? Mirjam Velthuis licht toe.
_w400_h260_bg.png)
De vertaalcirkel bij kleuters; Werken aan begrip en inzicht bij (zwakke) rekenaars
Ceciel Borghouts en Ans Veltman
Een jaar geleden verscheen het eerste artikel van Ceciel Borghouts over de vertaalcirkel. Dit keer wordt er gekeken wat de mogelijkheden zijn van de vertaalcirkel bij het werken met kleuters.
_w400_h260_bg.png)
Een toren tot je oren; Rekenen in Sesamstraat - Anneke Noteboom
Anneke Noteboom
De SLO en NTR hebben in een samenwerking gekeken of er een manier was om uit de grote Sesamstraat-schatkist een selectie te maken van scenes, liedjes en versjes die voor onderwijsdoeleinden zouden kunnen worden gebruikt.

Jong geleerd; rekenen op een kinderdagverblijf. Artikel van Cindy Nillisen
Cindy Nillesen
In dit artikel laat Cindy Nillesen zien dat er aan verschillende facetten van ontluikende gecijferdheid gewerkt wordt in kinderdagverblijven, maar dat dit vaak onbewust gebeurt. Een pleidooi voor bewust - maar wel speels- werken aan gecijferdheid.
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens: Spelen en leren - Cathe Notten
Cathe Notten
Het is een flinke kluif voor leerkrachten van groep 1 en 2 om alle kinderen op hun eigen niveau en aansluitend bij hun eigen belevingswereld zo veel te leren dat ze na 2 jaar de overstap naar groep 3 kunnen maken. Deze VB is hier daarom aan gewijd.
_w400_h260_bg.png)
Bewijs uit het gerijmde: Rekenen met kleuters - Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld
"Dat moet toch wel betekenen, met kleuters kun je rekenen"....
_w400_h260_bg.png)
Vroeger: Blokjes - Ed de Moor
Ed de Moor
Blokjes zijn door de tijd heen altijd een handig hulpmiddel bij het rekenen gebleken, vertelt Ed de Moor.
_w400_h260_bg.png)
Wiskunde van de straat: River deep, mountain high.
Harrie Sormani
Harrie Sormani vertelt over de berg die sportjournalist Thijs Zonneveld in Nederland wil aanleggen. Voor een beetje mooi exemplaar moet er van te voren toch heel veel gerekend worden....
_w400_h260_bg.png)
Groetjes van groep vier; Een hele kapotte ruit - Lia van Diem
Lia van Diem
Groep vier merkt dat er nog heel wat bij komt kijken als je bij een kapotte ruit wilt opmeten hoe groot de nieuwe glasplaat moet zijn....

Spel in de rekenles - Welke hoort erbij?
Anneke Noteboom
In deze aflevering worden 2 spellen beschreven. 1 richt zich op meetkundige figuren, de ander op de getallenrij van 1 t/m 10. Beide spelletjes zijn eenvoudig te spelen door kinderen vanaf halverwege groep 2 en begin groep 3.
_w400_h260_bg.png)
Kijken naar kinderen in de rekenles - De beginsituatie
Belinda Terlouw
Nieuwsbrief van Kijken naar Kinderen in de rekenles - nummer 8 - december 2012

Ei van Columbus - jaargang 32, nummer 2 - opgaven
Jos van den Bergh

Ei van Columbus - Jaargang 32, nummer 2 - antwoorden
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.png)
Beestachtig leuk: Grote rekendag in Zuidhorn - Corry Verschure en Ronald Keijzer
Corry Verschure en Ronald Keijzer
De auteurs vertellen over de tiende Grote Rekendag op 18 april 2012, met als thema "dieren".

Digilijn. Hulpmiddel bij doorlopende leerlijnen rekenen.
Kees Buijs, Nina Boswinkel en Martin Klein Tank
Kees Buijs, Nina Boswinkel en Martin Klein Tank beschrijven hoe de Digilijn, een digitaal overzicht van alle leerlijnen voor rekenen en de samenhang ertussen, voor rekencoördinatoren een goed hulpmiddel kan zijn.
_w400_h260_bg.png)
Scholen en nascholen. Afgestudeerd als rekencoördinator, en dan? - Belinda Terlouw
Belinda Terlouw
Landelijk studeren steeds meer rekencoördinatoren af. Gezamenlijk zorgen zij voor een flinke kwaliteitsimpuls in het onderwijs. Belinda Terlouw laat zien hoe de KPZ vorm geeft aan terugkom-bijeenkomsten voor rekencoördinatoren.
_w400_h260_bg.png)
Interactief, gedifferentieerd en direct; Schakelen tussen banende en sturende instructie.
Marije Bakker en Aafke Bouwman
De voorbereiding van een effectieve rekenles is belangrijk. Niet alleen bereidt de leerkracht de les voor maar hij bedenkt ook in welke fase de leerlingen of hijzelf een grote of kleinere rol krijgen. Artikel van Marije Bakker en Aafke Bouwman
_w400_h260_bg.png)
Hallo wereld! Hallo rekenen! Rekenactiviteiten voor groep 1 2 bij 3 prentenboeken
Rob van Bree, Hanneke van Bree
Wie prentenboeken met rekenogen leest, ontdekt soms juweeltjes van rekenmogelijkheden. In dit artikel beschrijven Rob en Hanneke van Bree rekenactiviteiten voor groep 1 en 2 bij 3 prentenboeken.
_w400_h260_bg.png)
Rekenen en referentieniveaus in het vo. Wat betekent dat voor het po? - Willem Vermeulen
Willem Vermeulen
Nu het rekenen in het vo wordt voortgezet, en er referentiekaders voor zijn opgesteld, is de vraag gerechtvaardigd of de doelen en leerlijnen voor het rekenen in de basisschool herziening behoeven.
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens: Redactioneel
Cathe Notten
Deze editie van Volgens Bartjens gaat over de rol van de rekencoördinator. Met achtergrondinformatie, tips en ideeën die niet alleen de rekencoördinator kunnen ondersteunen, maar die ook interessant zijn voor leerkrachten. Door Cathe Notten.
_w400_h260_bg.png)
Vroeger: De noodzakelijkheid van den vakonderwijzer - Ed de Moor
Ed de Moor
Ed de Moor vertelt in zijn rubriek over P.A. Diels, een hoofdonderwijzer uit Amsterdam die op een congres voor gymleraren in 1927 al pleitte voor het invoeren van vakleerkrachten. Hoe zou deze meneer Diels aankijken tegen de huidige rekencoördinatoren?
_w400_h260_bg.png)
Bewijs uit het gerijmde: Rekenkundige hoofdstructuur - Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld legt uit in rijm waarom rekenen zo belangrijk is...
_w400_h260_bg.png)
Wiskunde van de straat: Wijnbreuk - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Harrie Sormani beschrijft in zijn column waarom je breuken nodig hebt om een goed glas wijn te kunnen drinken....
_w400_h260_bg.png)
Groetjes van groep vier; Meters maken - Lia van DIem
Lia van Diem
Groep vier mag voor de eerste keer echt meten met een liniaal. Dat wordt een leuke rekenles!
_w400_h260_bg.png)
Tafelslive en Tafeltegelen - Met sprongen vooruit in groep 5 - 6
Julie Menne
Tafelslive en Tafeltegelen zijn 2 spellen voor groep 5 6 uit de Met-Sprongen_Vooruit serie om de verwissel- en verdeeleigenschap van vermenigvuldigen te ontdekken.

Spel in de rekenles - Spaarspel
Anneke Noteboom
Spaarspel is een spel voor groep 3 / 4 dat kinderen specifiek ondersteunt in het leren begrijpen van de essentie van het inwisselen en bundelen van tienen en enen in het tientallig stelsel en hen helpt hierin vaardig te worden.

Ei van Columbus - jaargang 32, nummer 1 - opgaven
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.png)
Kijken naar kinderen in de rekenles - De opbrengst
Belinda Terlouw
Nieuwsbrief Kijken naar Kinderen in de rekenles - nummer 7 - september 2-12