Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie

Vroeger; Wat heb ik nou aan algebra? - Ed de Moor

Ed de Moor vindt dat kennis van algebra een goede basis vormt voor het beter begrijpen van getallen on het getalsysteem. Dat vond hij vroeger al, en zijn mening is niet veranderd. In zijn rubriek legt hij uit waarom.

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Hive

Hive is een spel voor 2 spelers, waarbij je logisch moet denken en redeneren. Het kan gespeeld worden vanaf groep 4.

Studentendag - Marije Bakker

Op 4 april 2013 vindt de Volgens Bartjens Studentendag plaats. Je leert er in 1 dag hoe je spelletjes kunt toepassen voor leuke en leerzame rekenlessen. Alleen voor studenten!

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - jaargang 32, nummer 3 - opgaven

Draad van Ariadne

Ei van Columbus, Jaargang 32, nummer 3 - antwoorden

Doen

Kopieerbladen bij "Welke hoort erbij", rubriek Spel in de Rekenles, jaargang 32 nr 3

Bij de spelbeschrijving horen drie kopieerbladen.

Weten

Afstemmen op kleuters - Groepsplan rekenen in groep 1 en 2. Artikel van Bronja Versteeg

In dit artikel laat Bronja Versteeg zien dat het maken van groepsplannen leerkrachten kan helpen bij het kiezen van doelen en inhouden die aansluiten bij de kinderen.

Even denken... Uitdagende reken-wiskunde activiteiten voor kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong

Ook voor kleuters met een voorsprong in hun rekenontwikkeling moet er gezorgd worden voor een passend rekenaanbod. In dit artikel bespreekt de auteur hoe een verrijkingsaanbod verzorgd kan worden binnen een rekenactiviteit die aan de hele groep aangeboden

Doelgericht en spelenderwijs: Opbrengstgericht rekenonderwijs voor kleuters - Mirjam Velthuis

Hoe kan opbrengstgericht werken gecombineerd worden met het unieke karakter van het werken met jonge kinderen? Hoe kan rekenonderwijs bij kleuters doelgericht, planmatig maar in ieder geval ook spelenderwijs gebeuren? Mirjam Velthuis licht toe.

De vertaalcirkel bij kleuters; Werken aan begrip en inzicht bij (zwakke) rekenaars

Een jaar geleden verscheen het eerste artikel van Ceciel Borghouts over de vertaalcirkel. Dit keer wordt er gekeken wat de mogelijkheden zijn van de vertaalcirkel bij het werken met kleuters.

Een toren tot je oren; Rekenen in Sesamstraat - Anneke Noteboom

De SLO en NTR hebben in een samenwerking gekeken of er een manier was om uit de grote Sesamstraat-schatkist een selectie te maken van scenes, liedjes en versjes die voor onderwijsdoeleinden zouden kunnen worden gebruikt.

Jong geleerd; rekenen op een kinderdagverblijf. Artikel van Cindy Nillisen

In dit artikel laat Cindy Nillesen zien dat er aan verschillende facetten van ontluikende gecijferdheid gewerkt wordt in kinderdagverblijven, maar dat dit vaak onbewust gebeurt. Een pleidooi voor bewust - maar wel speels- werken aan gecijferdheid.

Redactioneel

Volgens Bartjens: Spelen en leren - Cathe Notten

Het is een flinke kluif voor leerkrachten van groep 1 en 2 om alle kinderen op hun eigen niveau en aansluitend bij hun eigen belevingswereld zo veel te leren dat ze na 2 jaar de overstap naar groep 3 kunnen maken. Deze VB is hier daarom aan gewijd.

Bewijs uit het gerijmde: Rekenen met kleuters - Jaap van Lakerveld

"Dat moet toch wel betekenen, met kleuters kun je rekenen"....

Vroeger: Blokjes - Ed de Moor

Blokjes zijn door de tijd heen altijd een handig hulpmiddel bij het rekenen gebleken, vertelt Ed de Moor.

Wiskunde van de straat: River deep, mountain high.

Harrie Sormani vertelt over de berg die sportjournalist Thijs Zonneveld in Nederland wil aanleggen. Voor een beetje mooi exemplaar moet er van te voren toch heel veel gerekend worden....

Groetjes van groep vier; Een hele kapotte ruit - Lia van Diem

Groep vier merkt dat er nog heel wat bij komt kijken als je bij een kapotte ruit wilt opmeten hoe groot de nieuwe glasplaat moet zijn....

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Welke hoort erbij?

In deze aflevering worden 2 spellen beschreven. 1 richt zich op meetkundige figuren, de ander op de getallenrij van 1 t/m 10. Beide spelletjes zijn eenvoudig te spelen door kinderen vanaf halverwege groep 2 en begin groep 3.

Kijken naar kinderen in de rekenles - De beginsituatie

Nieuwsbrief van Kijken naar Kinderen in de rekenles - nummer 8 - december 2012

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - jaargang 32, nummer 2 - opgaven

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - Jaargang 32, nummer 2 - antwoorden

Beestachtig leuk: Grote rekendag in Zuidhorn - Corry Verschure en Ronald Keijzer

De auteurs vertellen over de tiende Grote Rekendag op 18 april 2012, met als thema "dieren".

Digilijn. Hulpmiddel bij doorlopende leerlijnen rekenen.

Kees Buijs, Nina Boswinkel en Martin Klein Tank beschrijven hoe de Digilijn, een digitaal overzicht van alle leerlijnen voor rekenen en de samenhang ertussen, voor rekencoördinatoren een goed hulpmiddel kan zijn.

Weten

Scholen en nascholen. Afgestudeerd als rekencoördinator, en dan? - Belinda Terlouw

Landelijk studeren steeds meer rekencoördinatoren af. Gezamenlijk zorgen zij voor een flinke kwaliteitsimpuls in het onderwijs. Belinda Terlouw laat zien hoe de KPZ vorm geeft aan terugkom-bijeenkomsten voor rekencoördinatoren.

Interactief, gedifferentieerd en direct; Schakelen tussen banende en sturende instructie.

De voorbereiding van een effectieve rekenles is belangrijk. Niet alleen bereidt de leerkracht de les voor maar hij bedenkt ook in welke fase de leerlingen of hijzelf een grote of kleinere rol krijgen. Artikel van Marije Bakker en Aafke Bouwman

Hallo wereld! Hallo rekenen! Rekenactiviteiten voor groep 1 2 bij 3 prentenboeken

Wie prentenboeken met rekenogen leest, ontdekt soms juweeltjes van rekenmogelijkheden. In dit artikel beschrijven Rob en Hanneke van Bree rekenactiviteiten voor groep 1 en 2 bij 3 prentenboeken.

Doen

Rekenen en referentieniveaus in het vo. Wat betekent dat voor het po? - Willem Vermeulen

Nu het rekenen in het vo wordt voortgezet, en er referentiekaders voor zijn opgesteld, is de vraag gerechtvaardigd of de doelen en leerlijnen voor het rekenen in de basisschool herziening behoeven.

Redactioneel

Volgens Bartjens: Redactioneel

Deze editie van Volgens Bartjens gaat over de rol van de rekencoördinator. Met achtergrondinformatie, tips en ideeën die niet alleen de rekencoördinator kunnen ondersteunen, maar die ook interessant zijn voor leerkrachten. Door Cathe Notten.

Vroeger: De noodzakelijkheid van den vakonderwijzer - Ed de Moor

Ed de Moor vertelt in zijn rubriek over P.A. Diels, een hoofdonderwijzer uit Amsterdam die op een congres voor gymleraren in 1927 al pleitte voor het invoeren van vakleerkrachten. Hoe zou deze meneer Diels aankijken tegen de huidige rekencoördinatoren?

Bewijs uit het gerijmde: Rekenkundige hoofdstructuur - Jaap van Lakerveld

Jaap van Lakerveld legt uit in rijm waarom rekenen zo belangrijk is...

Wiskunde van de straat: Wijnbreuk - Harrie Sormani

Harrie Sormani beschrijft in zijn column waarom je breuken nodig hebt om een goed glas wijn te kunnen drinken....

Groetjes van groep vier; Meters maken - Lia van DIem

Groep vier mag voor de eerste keer echt meten met een liniaal. Dat wordt een leuke rekenles!

Doen

Tafelslive en Tafeltegelen - Met sprongen vooruit in groep 5 - 6

Tafelslive en Tafeltegelen zijn 2 spellen voor groep 5 6 uit de Met-Sprongen_Vooruit serie om de verwissel- en verdeeleigenschap van vermenigvuldigen te ontdekken.

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Spaarspel

Spaarspel is een spel voor groep 3 / 4 dat kinderen specifiek ondersteunt in het leren begrijpen van de essentie van het inwisselen en bundelen van tienen en enen in het tientallig stelsel en hen helpt hierin vaardig te worden.

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - jaargang 32, nummer 1 - opgaven

Kijken naar kinderen in de rekenles - De opbrengst

Nieuwsbrief Kijken naar Kinderen in de rekenles - nummer 7 - september 2-12

Vangorcumtijdschriften.nl maakt gebruik van cookies.

Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcumtijdschriften.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.

Zelf instellen
Alle cookies accepteren
Uw cookie instellingen
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.
Functionele cookies

Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.

Analytische cookies

Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.

Marketing en tracking cookies

Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.

Cookies instellingen opslaan