Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie

Hoe vaak kun jij overgooien? Rekenrijk voor groep 1 en 2 - Evelien Delhez

De auteur beschrijft hoe je in de gymzaal lekker kunt gooien met een bal, terwijl je eigenlijk ook goed bezig bent met... rekenen

Weten

De vertaalcirkel als diagnostisch hulpmiddel. Werken aan inzicht en begrip bij (zwakke) rekenaars

Rekenresultaten in Amsterdam-West; Verslag van een rekenverbetertraject - Nico Eigenhuis

3 jaar geleden startte het reken-verbetertraject op de Goeman Borgesiusschool in Amsterdam West. In mei 2010 beschreef Nico Eigen- huis in Volgens Bartjens de beginsituatie van de leerlingen en de school. Hoe is de situatie na 3 jaar?

Doen

Vijfduizendje gooien - Met sprongen vooruit in groep 5 - 6

Inhoudelijk doel
Met speelbord: Springen naar getallen tot en met 5000 in reuzensprongen van 100, 200, 300, ... en grote sprongen van 50.
Zonder speelbord: Automatiseren van optelopgaven bestaande uit vijftig- en honderdtallen tot en met 5000.

 

Doel van het spel

Als eerste 5000 of meer punten halen. Er geldt ec...

Redactioneel

Volgens Bartjens; differentiëren kun je leren - Cathe Notten

Deze Volgens Bartjens gaat over het hoe en waarom van differentiëren tijdens de rekenles.

Vroeger; Vormsommen - Ed de Moor

Ed de Moor bespreekt sommen uit het Cijferboek voor de Volksschool van Theo Thijssen en J.Soederhuijzen (1913). Er staan sommen in die bewerkelijk en ingewikkeld zijn, maar die de concentratie en accuratesse verhogen en daarom karaktervormend zijn..

Groetjes van groep 4; Trapje van vergelijking - Lia van Diem

Op een kubus staan en dan meten wie er groter is dan de juf.... dat is spannend en het levert ook een goede rekenles op!

Bewijs uit het gerijmde; Instructie en strategie - Jaap van Lakerveld

Over hoe instructie volgens en leren denken twee verschillende dingen zijn....

Wiskunde van de straat: Toetsend leren - Harrie Sormani

Er wordt heel wat afgetoetst in rekenland. Wat zou het fijn zijn als de kinderen tijdens het maken van de rekentoets ook nog iets zouden leren, zoals bij de peilingspelletjes van het SLO....

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Lobo77

Lobo 77 is een spel waarbij je voortdurend de ander kunt plagen en tegelijk moet zorgen dat je zelf niet de klos bent; net zoals bij Uno of pesten. Het spel is een goede manier voor kinderen uit groep 4 en 5 om het optellen onder de honderd te oefenen.

In-Uitgelicht - Peter van den Bremen

Beschrijving van "Iedereen is bang voor wiskunde, wij ook" van Jeanine Daams (Volkskrant, 3 maart 2012) en "Computer effectief bij rekenen" (Onderwijsblad, 11 februari 2012)

Kijken naar kinderen in de rekenles - De praktijk

Nieuwsbrief Kijken naar kinderen - nummer 6 - maart 2012

Draad van Ariadne

Ei van Columbus, Jaargang 31, nummer 4 - antwoorden

Weten

Wie kan delen, kan vermenigvuldigen - Kennis van leerlijnen is essentieel voor goed rekenonderwijs.

Eerlijk delen is voor kinderen nooit een probleem. Kleuters weten al hoe ze eerlijk kunnen (ve)rdelen. Toch blijkt de leerlijn delen voor kinderen grote problemen op te leveren. Martie de Pater bespreekt de leerlijn delen.

Weten

Vertaalcirkel 3; Werken aan begrip en inzicht bij (zwakke) rekenaars - Ceciel Borghouts

Leerkrachten constateren dat de CITO-toetsen rekenen voor veel leerlingen problemen opleveren, vooral door het talige karakter. De auteur biedt leerkrachten een didactisch hulpmiddel: De Vertaalcirkel. Hier 2 praktijkvoorbeelden uit groep 7-8.

Een les is als een snel stromende rivier - Flow tijdens Japanse reken-wiskundelessen.

Japanse kinderen blijken goed te presteren op het gebied van rekenen in vergelijkende tests. Over de oorzaken daarvan bestaan verschillende meningen, maar Henk Logtenberg is van mening dat Lesson Study daar veel toe bijdraagt.

Ik had ze nog niet geteld; Het belang van schattend rekenen - Christel Prins

In dit artikel gaat de auteur, rekencoördinator en leerkracht van een basisschool, in op het specifieke nut van schatten en het belang daarvan voor goed leren rekenen. Dit artikel is ook zonder inloggen te lezen.

Nederlands kampioen rekenen 2011 - Ed de Moor

Ed de Moor doet verslag va de achtste finale van het Bartjens Rekendictee, dat in 2011 gewonnen werd door Epi van Winsen

Weten

Afstemmen op onderwijsbehoeften; Gedifferentieerd rekenonderwijs - Eva van de Weijer-Bergsma ea

Het verbeteren van het rekenonderwijs staat hoog op de agenda voor veel scholen. Een belangrijke vaardigheid voor leerkrachten is het afstemmen van het onderwijsaanbod op de verschillende leerlingen in de klas. Maar hoe ziet differentiatie er uit?

Dit lijkt ons het beste - Leerkrachten én leerlingen kiezen een nieuwe rekenmethode.

Op "De Windhoek", een basisschool in Almelo, zochten leerkrachten én leerlingen samen een nieuwe rekenmethode uit. De rekencoördinator ontwierp een plan om vanuit een gedeelde visie op rekenen tot een zorgvuldige keuze te komen. Verslag van Janny Bolink

Doen

Ballen met getallen - Met sprongen vooruit groep 5 - 6

In dit spel wordt het atuomatiseren en memoriseren van bewerkingen met hele getallen tot 10.000 geoefend. De leerkracht nodigt leerlingen uit om eigen producties te maken en geeft hij / zij ook feedback. Zo kan worden nagegaan of de kinderen het begrijpen

Redactioneel

Volgens Bartjens; Eerlijk delen - Cathe Notten

Bij de kleuters snappen kinderen nog heel goed wat "eerlijk delen" betekent. Hoe komt het toch dat deze spontaan opgedane kennis niet kan worden ingezet bij het latere delen bij de rekenles? In deze Volgens Bartjens veel waardevolle artikelen over delen.

Vroeger; Multatuli en Pythagoras - Ed de Moor

Multatuli was er trots op dat hij een nieuwe manier had gevonden om de stelling van Pythagoras te bewijzen. Dat was niet zo, maar het was wel een elegante manier die later zelfs in wiskundeboeken terecht is gekomen...

Groetjes van groep 4; Eerlijk zullen we alles delen - Lia van Diem

De auteur beschrijft hoe de eerste rekenles over delen in groep vier verloopt.

Wiskunde van de straat; Meerlingen - Harrie Sormani

Draad van Ariadne

Ei van Columbus, Jaargang 31, nummer 4, opgaven

Weer vier pagina's uitnodigende hersenkrakers voor kinderen uit de bovenbouw.

Bewijs uit het gerijmde - Delen volgens Bartjens - Jaap van Lakerveld

In zijn rubriek vertelt Jaap van Lakerveld deze keer over het delen (van) volgens Bartjens....

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Lost Cities

Lost Cities is een kaartspel waar 2 spelers samen oefenen met het optellen - optellen tot 10, het optellen van de scores- en door het gebruik van strafpunten ook met negatieve getallen. Het kan gespeeld worden vanaf groep 5 en duurt maximaal 1/2 uur.

In / Uigelicht - Peter van den Bremen

In dit nummer bespreekt de auteur "Opsteker voor het basisonderwijs" (Volkskrant, 4-4-12), "Pendelen in je hoofd" (Vincent Klabbers, JSW jan '12) en "Leren over de waarde van getallen" (Dirk van der Straaten, JSW jan '12)

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 31, special vo-mbo, opgaven

Een rekenkrant vol rekenpuzzels en breinkrakers

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - jaargang 31, special vo-mbo - antwoorden

Hoe leren we leerlingen goed rekenen? Schoolbrede aanpak van rekenonderwijs

Bij de meest recente rekentoetsresultaten scoren grote groepen leerlingen onvoldoende. Zeker als de kernvakkenregel straks een feit is, worden leerlingen met gebrekkige reken-wiskundevaardigheden genadeloos afgestraft. Wat kan een school hier aan doen?

De referentieniveaus rekenen: F en S in een notendop

In deze Volgens Bartjensspecial komt u veel verwijzingen naar de referentieniveaus rekenen tegen. Ria Brandt zet alle feiten nog eens op een rijtje.

Pizza's en repen: Leerlijn en didactiek van breuken in het primair onderwijs.

Bronja Versteeg beschrijft de didactiek en de opbouw van de leerlijn breuken, zoals die in het primair onder- wijs wordt gehanteerd.

Onderweg naar 2F: Rekenen in het (v)mbo

Zwakke leerlingen in het vmbo blijken voor veel domeinen primair behoefte te hebben aan begripsvorming en aan onderwijsactiviteiten waarbij instructie en interactie een centrale rol spelen. Kees Buijs onderzoekt en omschrijft.

Aanval op uitval: Doorlopende leerlijnen vmbo-mbo

In de regio Wageningen-Veenendaal is door vmbo's en het mbo een project opgezet om het rekenonderwijs op de verschillende po-, vo- en mbo-scholen beter op elkaar aan te laten sluiten. Gert de Kleuver beschrijft de aanpak binnen dit project.

Vangorcumtijdschriften.nl maakt gebruik van cookies.

Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcumtijdschriften.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.

Zelf instellen
Alle cookies accepteren
Uw cookie instellingen
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.
Functionele cookies

Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.

Analytische cookies

Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.

Marketing en tracking cookies

Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.

Cookies instellingen opslaan