Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie

De drieslagfunctioneel rekenen: Rekenonderwijs vormgeven in het mbo.

Rinske Stelwagen en Anja van Kleef schrijven over de Drieslag Functioneel Rekenen. Dit is een denkmodel waarmee rekenonderwijs in het mbo zowel organisatorisch als inhoudelijk kan worden vormgegeven.

Leermiddelen voor rekenen: Wat kun je ermee als docent?

Rekenen staat weer op de agenda in de hele onderwijsketen. De invoering van het referentiekader taal en rekenen heeft gezorgd voor een explosieve stijging van het aantal rekenmethodes en rekentoetsen, met name voor het mbo.

Visie en beleid: Op weg naar rekenen in andere vakken

Nu de rekentoetsen vanaf 2013/2014 deel uit maken van het examen, ontstaat bij veel vo-scholen de vraag op welke wijze rekenen in het leerplan vormgegeven kan worden. In dit artikel schetst Victor Schmidt de mogelijkheden én de hindernissen.

Gecijferde studenten en docenten: Rekenen in het mbo

De begeleiding bij rekenen van studenten in het mbo vraagt om vakkundige leraren. Die blijken lang niet op alle scholen in voldoende mate aanwezig te zijn. Kees Corbet pleit voor goed opgeleide en gecijferde docenten.

Een stevig fundament: Rekenen met referentieniveaus

Hoe zorgen docenten in het vo en mbo ervoor dat de rekenvaardigheden van de leerlingen op peil gebracht worden?In dit artikel bespreken Ria brandt en Henk Logtenberg in de mogelijkheden voor gedifferentieerd rekenonderwijs binnen en buiten het vak rekenen

Ernstige Reken-Wiskundeproblemen en dyscalculie: Protocol ERWD voor vo en mbo

In juni 2011 verscheen het protocol ERWD voor het basis- en speciaal onderwijs (ERWD). Het protocol ERWD voor vo en mbo zal rond de zomervakantie 2012 uitkomen. Jaap Vedder en Mieke van Groenestijn omschrijven de gevolgen hiervan op het vo en mbo

Volgens Bartjens reactioneel: Special VO-MBO

Nu rekenonderwijs ook op het vo en mbo tot het curriculum behoort, is het moment daar mo een special uit te geven voor docenten in vo en mbo die met rekenonderwijs te maken hebben of krijgen. Deze wordt aangeboden door de Steunpunten Taal en Rekenen.

Informatief: Over de steunpunten.

Johan van den Berg legt uit wat de Steunpunten mbo en vo zijn en wat zij doen.

Bewijs uit het gerijmde: Uitgerekend

Jaap van Lakerveld vertelt in rijm hoe moeilijk het is om jongeren te leren rekenen...

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Breuken en kommagetallen

In de reguliere uitgaven van Volgens Bartjens beschrijft Anneke Noteboom spellen die geschikt zijn om in de rekenles te gebruiken. Voor deze special heeft zij een aantal spellen rond breuken en kommagetallen uitgekozen.

Wiskunde van de straat: 7 000 000 000.

Het is zover: de zeven miljardste inwoner van de wereld is een feit. Als dit zo doorgaat, passen we in het jaar 2600 dan nog wel allemaal op de wereld? Auteur Harrie Sormani voert de berekeningen uit....

Draad van Ariadne

Ei van Columus, Jaargang 31, nummer 3 - opgaven

Vier pagina's rekenpuzzels en breinbrekers voor groep 7 en 8.

Draad van Ariadne

Ei van Columbus, jaargang 31, nummer 3, antwoorden

Spel en rekenles

Kopieerblad bij het spel Haasje Over (Spel in de rekenles, VB jaargang 31 nummer 3)

Een kopieerblad met sommen om het aftrekken onder de tien te oefenen.

Spel en rekenles

Kopieerblad Bij het spel Haasje Over (Spel in de rekenles - jaargang 31 nummer 3)

Dit kopieerblad bevat lege vakjes, zodat er zelf sommen in kunnen worden geplaatst.

De hellingproef; onderzoekend leren in groep 5 - Henk Rietdijk en Peter Bom

De auteurs beschrijven in hun artikel hoe je aan gefunctioneerde gecijferdheid kunt werken door onderzoekend leren.

Weten

Vertaalcirkel 2; werken aan begrip en inzicht bij (zwakke) rekenaars - Ceciel Borghouts

Leerkrachten constateren dat met name de talige kant van de Cito-toetsen rekenen voor veel leerlingen problemen opleveren. Borghouts biedt leerkrachten een didactisch hulpmiddel: de vertaalcirkel. In dit artikel worden 2 praktijkvoorbeelden beschreven.

Digitaal rekenen: Ruimtevlucht - Vincent Jonker, Monica Wijers en Frans van Galen

De Flash 7 heeft een kapotte turbine en drijft stuurloos rond in het alfakwadrant. Een reddingsoperatie wordt op touw gezet, een reis naar de andere kant van het Universum. Jij bent aange- wezen als de gezagvoerder. Zul je de flash 7 kunnen vinden?

Spiegeltje, spiegeltje; meetkundig naar groep 3 - Mariska Kroon.

In de meeste kleutergroepen wordt vanuit een thema gekeken welke rekenwiskunde activiteiten daar mooi bij passen. Maar wanneer je kijkt naar wat er in groep 3 bekend verondersteld wordt, blijkt dat diverse activiteiten in groep 1 2 een voorwaarde zijn.

Kangoeroeduo's maken hoge sprongen; Rekenwiskundewedstrijd in tweetallen - Lonneke Boels

Op 15 maart 2012 kunnen basisschoolleerlingen voor de derde keer in tweetallen deelnemen aan de reken- en wiskundewedstrijd W4Kangoeroe. De scholen die duo’s hebben opgegeven zijn verrast over de resultaten.

Weten

Methodelas(t); overgang naar perspectiefrijk onderwijs

Dirk van der Straaten, Frans Moerlands en Joris den Ouden beschrijven in dit artikel hoe je het beste van een oude naar een nieuwe rekenmethode kunt overstappen door gebruik van de metafoor van een "goede las".

Het succes van begrijpend rekenen; de Regenboog-rekenklas

Op de 1e Katholieke Montessorischool ‘de Regenboog’ in Amsterdam is een rekenklas opgezet voor kinderen die extra rekeninstructie, oefening en zelfvertrouwen kunnen gebruiken. De rekenklas is inmiddels een groot succes.

Redactioneel

Volgens Bartjens : Op onderzoek - Cathe Notten

Het thema van deze Volgens Bartjens is: onderzoekend leren. Cathe Notten licht toe.

Wiskunde van de straat: 7.000.000 - Harrie Sormani

De zeven-miljardste wereldburger is aanstaande... maar passen we nog wel met zijn allen op de wereld in de toekomst? Harrie Sormani rekent uit dat dat gemakkelijk gaat.

Vroeger: Bolkestein - Ed de Moor

Ed de Moor vertelt over Gerrit Bolkestein - opa van Frits Bolkestein - die in de vorige eeuw een onderwijsman in hart en nieren was.

Doen

Hoe veel jaar ben jij nou? - Met sprongen vooruit in vijf minuten

Terwijl je het hebt over leeftijden kun je heel goed oefenen met het opzeggen telrij, aantallen tellen, ordenen, redelijk schatten, vergelijken op meer, minder en gelijk, verkort tellen, telbaar representeren van hoeveelheden, getalbeelden t/m 12.

Bewijs uit het gerijmde: Geometrische figuren - Jaap van Lakerveld

Jaap van Lakerveld dicht over het feit dat je meten in het dagelijks leven heel vaak nodig hebt....

Groetjes van groep 4: Hoeveel? Veel! - Lia van Diem

Groep vier krijgt les over geld. Niet op het bord, maar ze werken met echte muntjes! Hierdoor leren ze veel en snel...

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Haasje over

Doel van dit spel voor groep 3,4,5 is het leren van de optellingen en aftrekkingen tot 10 of de vermenigvuldigingen van de tafels. Het spel kan goed gebruikt worden voor sommen die moeilijk te onthouden zijn. Met extra kopieerbladen bij "extra materiaal".

in / Uitgelicht - Peter van den Bremen

Beschrijving van "Niet bij taal en rekenen alleen", Michiel van Nieuwstat, NRC 20/21 aug. 2011, van "Rekenen buiten het boekje", Ronald Keijzer en Corry Verschure, JSW 2, okt 2011 en van "Hoofdrekenen", Willem Bouwman, Euclides 87 / 2

Kijken naar kinderen - Professionalisering

Nieuwsbrief Kijken naar kinderen - nummer 5 - december 2011

Draad van Ariadne

Ei van Columbus, jaargang 31, nummer 2, antwoorden

Weten

En de oplossing is.... Herkenbare rekenproblemen en persoonlijke doelen

Opbrengstgericht werken heeft tot doel dat leerlingen ervaren dat hun inspanningen in de les hen iets opleveren dat ook blijft na een toets. Hoe je als leraar dat in rekenlessen kunt bevorderen is het onderwerp van dit artikel van Dolf Janson.

Weten

De vertaalcirkel; Werken aan begrip en inzicht bij zwakke rekenaars

Leerkrachten constateren dat de CITO-toetsen rekenen voor veel leerlingen problemen opleveren. Zij zien vooral het talige karakter van deze toets als de oorzaak van de problemen. Ceciel Borghouts gaat in op de problemen en biedt hulp met de Vertaalcirkel.

Digitaal rekenen: Oppervlakte

Het computerprograma "Volleggen" kan worden gebruikt om te leren wat een oppervlakte precies is. Rubriek van Monica Wijers, Vincent Jonker en Frans van Galen

Weten

Handelingsgericht werken; Met het oog op rijkere rekenopbrengsten

Handelingsgericht werken is een manier om vorm te geven aan opbrengstgericht werken. In dit artikel bespreken Nico Eigenhuis, Suzanne van Assenbergh en Marianne Soeters aan de hand van het handelingsmodel en praktijkvoorbeelden hoe je dit aanpakt.

Vangorcumtijdschriften.nl maakt gebruik van cookies.

Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcumtijdschriften.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.

Zelf instellen
Alle cookies accepteren
Uw cookie instellingen
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.
Functionele cookies

Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.

Analytische cookies

Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.

Marketing en tracking cookies

Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.

Cookies instellingen opslaan