Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactie_w400_h260_bg.png)
De drieslagfunctioneel rekenen: Rekenonderwijs vormgeven in het mbo.
Rinske Stelwagen en Anja van Kleef
Rinske Stelwagen en Anja van Kleef schrijven over de Drieslag Functioneel Rekenen. Dit is een denkmodel waarmee rekenonderwijs in het mbo zowel organisatorisch als inhoudelijk kan worden vormgegeven.
_w400_h260_bg.png)
Leermiddelen voor rekenen: Wat kun je ermee als docent?
Monica Wijers en Vincent Jonker
Rekenen staat weer op de agenda in de hele onderwijsketen. De invoering van het referentiekader taal en rekenen heeft gezorgd voor een explosieve stijging van het aantal rekenmethodes en rekentoetsen, met name voor het mbo.
_w400_h260_bg.png)
Visie en beleid: Op weg naar rekenen in andere vakken
Victor Schmidt
Nu de rekentoetsen vanaf 2013/2014 deel uit maken van het examen, ontstaat bij veel vo-scholen de vraag op welke wijze rekenen in het leerplan vormgegeven kan worden. In dit artikel schetst Victor Schmidt de mogelijkheden én de hindernissen.
_w400_h260_bg.png)
Gecijferde studenten en docenten: Rekenen in het mbo
Kees Corbet
De begeleiding bij rekenen van studenten in het mbo vraagt om vakkundige leraren. Die blijken lang niet op alle scholen in voldoende mate aanwezig te zijn. Kees Corbet pleit voor goed opgeleide en gecijferde docenten.
_w400_h260_bg.png)
Een stevig fundament: Rekenen met referentieniveaus
Ria Brandt en Henk Logtenberg
Hoe zorgen docenten in het vo en mbo ervoor dat de rekenvaardigheden van de leerlingen op peil gebracht worden?In dit artikel bespreken Ria brandt en Henk Logtenberg in de mogelijkheden voor gedifferentieerd rekenonderwijs binnen en buiten het vak rekenen
_w400_h260_bg.png)
Ernstige Reken-Wiskundeproblemen en dyscalculie: Protocol ERWD voor vo en mbo
Jaap Vedder en Mieke van Groenestijn
In juni 2011 verscheen het protocol ERWD voor het basis- en speciaal onderwijs (ERWD). Het protocol ERWD voor vo en mbo zal rond de zomervakantie 2012 uitkomen. Jaap Vedder en Mieke van Groenestijn omschrijven de gevolgen hiervan op het vo en mbo
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens reactioneel: Special VO-MBO
Cathe Notten
Nu rekenonderwijs ook op het vo en mbo tot het curriculum behoort, is het moment daar mo een special uit te geven voor docenten in vo en mbo die met rekenonderwijs te maken hebben of krijgen. Deze wordt aangeboden door de Steunpunten Taal en Rekenen.
_w400_h260_bg.png)
Informatief: Over de steunpunten.
Johan van den Berg
Johan van den Berg legt uit wat de Steunpunten mbo en vo zijn en wat zij doen.
_w400_h260_bg.png)
Bewijs uit het gerijmde: Uitgerekend
Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld vertelt in rijm hoe moeilijk het is om jongeren te leren rekenen...

Spel in de rekenles - Breuken en kommagetallen
Anneke Noteboom
In de reguliere uitgaven van Volgens Bartjens beschrijft Anneke Noteboom spellen die geschikt zijn om in de rekenles te gebruiken. Voor deze special heeft zij een aantal spellen rond breuken en kommagetallen uitgekozen.
_w400_h260_bg.png)
Wiskunde van de straat: 7 000 000 000.
Harrie Sormani
Het is zover: de zeven miljardste inwoner van de wereld is een feit. Als dit zo doorgaat, passen we in het jaar 2600 dan nog wel allemaal op de wereld? Auteur Harrie Sormani voert de berekeningen uit....

Ei van Columus, Jaargang 31, nummer 3 - opgaven
Jos van den Bergh
Vier pagina's rekenpuzzels en breinbrekers voor groep 7 en 8.

Ei van Columbus, jaargang 31, nummer 3, antwoorden
Jos van den Bergh

Kopieerblad bij het spel Haasje Over (Spel in de rekenles, VB jaargang 31 nummer 3)
Anneke Noteboom
Een kopieerblad met sommen om het aftrekken onder de tien te oefenen.

Kopieerblad Bij het spel Haasje Over (Spel in de rekenles - jaargang 31 nummer 3)
Anneke Noteboom
Dit kopieerblad bevat lege vakjes, zodat er zelf sommen in kunnen worden geplaatst.
_w400_h260_bg.png)
De hellingproef; onderzoekend leren in groep 5 - Henk Rietdijk en Peter Bom
Henk Rietdijk en Peter Bom
De auteurs beschrijven in hun artikel hoe je aan gefunctioneerde gecijferdheid kunt werken door onderzoekend leren.
_w400_h260_bg.png)
Vertaalcirkel 2; werken aan begrip en inzicht bij (zwakke) rekenaars - Ceciel Borghouts
Ceciel Borghouts
Leerkrachten constateren dat met name de talige kant van de Cito-toetsen rekenen voor veel leerlingen problemen opleveren. Borghouts biedt leerkrachten een didactisch hulpmiddel: de vertaalcirkel. In dit artikel worden 2 praktijkvoorbeelden beschreven.
_w400_h260_bg.png)
Digitaal rekenen: Ruimtevlucht - Vincent Jonker, Monica Wijers en Frans van Galen
Vincent Jonker, Monica Wijers en Frans van Galen
De Flash 7 heeft een kapotte turbine en drijft stuurloos rond in het alfakwadrant. Een reddingsoperatie wordt op touw gezet, een reis naar de andere kant van het Universum. Jij bent aange- wezen als de gezagvoerder. Zul je de flash 7 kunnen vinden?
_w400_h260_bg.png)
Spiegeltje, spiegeltje; meetkundig naar groep 3 - Mariska Kroon.
Mariska Kroon
In de meeste kleutergroepen wordt vanuit een thema gekeken welke rekenwiskunde activiteiten daar mooi bij passen. Maar wanneer je kijkt naar wat er in groep 3 bekend verondersteld wordt, blijkt dat diverse activiteiten in groep 1 2 een voorwaarde zijn.
_w400_h260_bg.png)
Kangoeroeduo's maken hoge sprongen; Rekenwiskundewedstrijd in tweetallen - Lonneke Boels
Lonneke Boels
Op 15 maart 2012 kunnen basisschoolleerlingen voor de derde keer in tweetallen deelnemen aan de reken- en wiskundewedstrijd W4Kangoeroe. De scholen die duo’s hebben opgegeven zijn verrast over de resultaten.
_w400_h260_bg.png)
Methodelas(t); overgang naar perspectiefrijk onderwijs
Dirk van der Straaten
Dirk van der Straaten, Frans Moerlands en Joris den Ouden beschrijven in dit artikel hoe je het beste van een oude naar een nieuwe rekenmethode kunt overstappen door gebruik van de metafoor van een "goede las".
_w400_h260_bg.png)
Het succes van begrijpend rekenen; de Regenboog-rekenklas
Petra Nienhuis
Op de 1e Katholieke Montessorischool ‘de Regenboog’ in Amsterdam is een rekenklas opgezet voor kinderen die extra rekeninstructie, oefening en zelfvertrouwen kunnen gebruiken. De rekenklas is inmiddels een groot succes.
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens : Op onderzoek - Cathe Notten
Cathe Notten
Het thema van deze Volgens Bartjens is: onderzoekend leren. Cathe Notten licht toe.
_w400_h260_bg.png)
Wiskunde van de straat: 7.000.000 - Harrie Sormani
Harrie Sormani
De zeven-miljardste wereldburger is aanstaande... maar passen we nog wel met zijn allen op de wereld in de toekomst? Harrie Sormani rekent uit dat dat gemakkelijk gaat.
_w400_h260_bg.png)
Vroeger: Bolkestein - Ed de Moor
Ed de Moor
Ed de Moor vertelt over Gerrit Bolkestein - opa van Frits Bolkestein - die in de vorige eeuw een onderwijsman in hart en nieren was.
_w400_h260_bg.png)
Hoe veel jaar ben jij nou? - Met sprongen vooruit in vijf minuten
Julie Menne
Terwijl je het hebt over leeftijden kun je heel goed oefenen met het opzeggen telrij, aantallen tellen, ordenen, redelijk schatten, vergelijken op meer, minder en gelijk, verkort tellen, telbaar representeren van hoeveelheden, getalbeelden t/m 12.
_w400_h260_bg.png)
Bewijs uit het gerijmde: Geometrische figuren - Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld dicht over het feit dat je meten in het dagelijks leven heel vaak nodig hebt....
_w400_h260_bg.png)
Groetjes van groep 4: Hoeveel? Veel! - Lia van Diem
Lia van DIem
Groep vier krijgt les over geld. Niet op het bord, maar ze werken met echte muntjes! Hierdoor leren ze veel en snel...

Spel in de rekenles - Haasje over
Anneke Noteboom
Doel van dit spel voor groep 3,4,5 is het leren van de optellingen en aftrekkingen tot 10 of de vermenigvuldigingen van de tafels. Het spel kan goed gebruikt worden voor sommen die moeilijk te onthouden zijn. Met extra kopieerbladen bij "extra materiaal".
_w400_h260_bg.png)
in / Uitgelicht - Peter van den Bremen
Peter van Bremen
Beschrijving van "Niet bij taal en rekenen alleen", Michiel van Nieuwstat, NRC 20/21 aug. 2011, van "Rekenen buiten het boekje", Ronald Keijzer en Corry Verschure, JSW 2, okt 2011 en van "Hoofdrekenen", Willem Bouwman, Euclides 87 / 2
_w400_h260_bg.png)
Kijken naar kinderen - Professionalisering
Belinda Terlouw
Nieuwsbrief Kijken naar kinderen - nummer 5 - december 2011

Ei van Columbus, jaargang 31, nummer 2, antwoorden
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.png)
En de oplossing is.... Herkenbare rekenproblemen en persoonlijke doelen
Dolf Janson
Opbrengstgericht werken heeft tot doel dat leerlingen ervaren dat hun inspanningen in de les hen iets opleveren dat ook blijft na een toets. Hoe je als leraar dat in rekenlessen kunt bevorderen is het onderwerp van dit artikel van Dolf Janson.

De vertaalcirkel; Werken aan begrip en inzicht bij zwakke rekenaars
Ceciel Borghouts
Leerkrachten constateren dat de CITO-toetsen rekenen voor veel leerlingen problemen opleveren. Zij zien vooral het talige karakter van deze toets als de oorzaak van de problemen. Ceciel Borghouts gaat in op de problemen en biedt hulp met de Vertaalcirkel.
_w400_h260_bg.png)
Digitaal rekenen: Oppervlakte
Monica Wijers, Vincent Jonker en Frans van Galen
Het computerprograma "Volleggen" kan worden gebruikt om te leren wat een oppervlakte precies is. Rubriek van Monica Wijers, Vincent Jonker en Frans van Galen
_w400_h260_bg.png)
Handelingsgericht werken; Met het oog op rijkere rekenopbrengsten
Nico Eigenhuis, Suzanne van Assenbergh et al
Handelingsgericht werken is een manier om vorm te geven aan opbrengstgericht werken. In dit artikel bespreken Nico Eigenhuis, Suzanne van Assenbergh en Marianne Soeters aan de hand van het handelingsmodel en praktijkvoorbeelden hoe je dit aanpakt.