Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactie_w400_h260_bg.png)
De reken-wiskundige ontwikkeling van kleuters volgens Pluspunt
Hanneke Custers
Een deel van de serie artikelen over de kleuterpakketten rekenen-wiskunde. Dit keer is Pluspunt aan de beurt. Veel aandacht en tijd gaat uit naar een brede aanpak en het inspelen op gouden leermomenten. Artikel van Hanneke Custers
_w400_h260_bg.png)
Klimgaas; Houvast bij het zoeken naar een nieuwe methode
Dirk van der Straaten, Frans Moerlands et al
De aanschaf van een rekenmethode is iets waar basisscholen lang en gedegen over nadenken. Maar wat voor methode past bij het rekenen van de toekomst? Artikel van Dirk van der Straaten, Frans Moerlands en Joris den Ouden.
_w400_h260_bg.png)
De kond, de hikker en de peeuw; Combinatoriek op de basisschool
Bas Bank en Erica de Goeij
Opgaven waar de oplossing niet meteen duidelijk is bieden mogelijkheden op het gebied van het kerndoel "wiskundig inzicht en handelen". In dit artikel bespreken de auteurs mogelijkheden en aanpak rond probleemoplossen aan de hand van Combinatoriek.
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens: Verhoog de opbrengst
Cathe Notten
In de rubriek Volgens Bartjens vertelt hoordredacteur Cathe Notten over het thema van deze keer: Opbrengstgericht Werken.
Wiskunde van de straat: Snel, sneller, relax
Harrie Sormani
In zijn rubriek vertelt Harrie Sormani over de Club van 90, die voor heel wat extra rekenwerk zorgt....

Ei Van Columbus, jaargang 31, nummer 2, opgaven
Jos van den Bergh
Vier pagina's met rekenpuzzels en breinkrakers voor groep 7 en 8.
_w400_h260_bg.png)
Vroeger: De boodschappen
Ed de Moor
In zijn rubriek vertelt Ed de Moor over het bezoek aan Museum Amsterdam met zijn twee kleinkinderen. Daar slaat hij aan het rekenen en vergelijken met prijzen van levensmiddelen van vroeger en nu.
_w400_h260_bg.png)
Puzzelrace - Met sprongen vooruit in vijf minuten
Julie Menne
Met dit spel oefenen kleuters in een vijf-minutenspelletje hoe ze kunnen opereren met vormen en figuren en herkennen ze verschillende vormen en figuren. Rubriek van Julie Menne
_w400_h260_bg.png)
Groetjes van groep 4: De vlag mag uit!
Lia van Diem
Als je een vlag wilt knutselen, komt daar nog heel wat passen, meten en rekenen bij kijken. Rubriek van Lia van DIem.

Spel in de rekenles - Duo Tien!
Anneke Noteboom
Duo Tien! is een rekenspel, waarin de leerlingen de splitsingen van 10 in tempo oefenen en daarbij ook nog moeten redeneren. Het is geschikt voor kinderen van eind groep 2, groep 3 (en 4).
_w400_h260_bg.png)
Bewijs uit het gerijmde: Rekenen in de vakantie
Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld vertelt in rijm hoe goed vakanties zijn voor je rekenvaardigheden...
_w400_h260_bg.png)
Kijken naar kinderen - Verbeelding
Belinda Terlouw
Nieuwsbrief Kijken naar kinderen in de rekenles - nummer 4 - oktober 2011

Ei van Columbus, jaargang 31, nummer 1, opgaven
Jos van den Bergh
Vier bladzijden vol rekenpuzzels en breinkrakers voor groep 7 en 8, bedacht door Jos van den Bergh met illustraties van Leo Faes.

Ei van Columbus, Jaargang 31, nummer 1, antwoorden
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.png)
Extra materiaal bij "Een broek vol mieren maar dan anders" door Erica de Goeij
De plusklas gr 6 en 7, Julianaschool Bilthoven
In het oorspronkelijke artikel wordt beschreven hoe plusklaskinderen rekenspellen verzinnen voor hun mede-klasgenoten. Hieronder kunt u hun slimme vondsten bekijken!
_w400_h260_bg.png)
Spel in de rekenles - Eurospel
Anneke Noteboom
In deze rubriek bespreekt Anneke Noteboom het spel Eurospel. Eurospel is geschikt om kinderen te leren handig en snel bedragen samen te stellen op verschillende manieren. Het is geschikt voor kinderen vanaf groep 3.
_w400_h260_bg.png)
Soms kun je kansen beïnvloeden... Combinatoriek tijdens de Grote Rekendag
Ronald Keijzer en Corry Verschure
Basisschool de Ark uit Schipluiden was een van de vele scholen die deelnam aan de Grote Rekendag. Ronald Keijzer en Corry Verschure namen een kijkje bij deze dag en keken wat kinderen deden en hoe ze leerden.
_w400_h260_bg.png)
Winkelen tijdens de rekenles. Klasse!winkels zorgen voor betekenisvolle context
Jimke Nicolai en Piet Bandstra
Een aantal scholen voor Speciaal Onderwijs in Friesland was niet tevreden met de afstemming van het reken-wiskunde-onderwijs van hun ZML leerlingen en ging op zoek naar mogelijkheden tot verbetering. Jimke Nicolai en Piet Bandstra beschrijven hoe.
_w400_h260_bg.png)
Sprintje trekken - Met sprongen vooruit in 5 minuten
Julie Menne
Het doel van dit spel is om zo snel mogelijk getalkaarten te ordenen. Julie Menne vertelt hoe je dit spel kunt spelen in de kleuterklassen.
_w400_h260_bg.png)
Groetjes van groep 4 / 5: Wakker worden - Lia van Diem
Lia van Diem
De kinderen van groep vier / vijf beginnen iedere ochtend met een korte en actieve rekenopdracht. Dat is een goed begin van de dag!

Vroeger: Zes en een kwart - Ed de Moor
Ed de Moor
In zijn rubriek over vroegere tijden schrijft Ed de Moor deze keer over geld en munten in de oorlogstijd.
_w400_h260_bg.png)
Rekenen met geld in de methode: Kansen van de rekendidactiek bij geldrekenen
Henk Logtenberg
Rekenmethodes maken veelvuldig gebruik van geld. Begrijpelijk, geld heeft betekenis voor kinderen. In dit artikel heeft Henk Logtenberg aan de hand van rekenmethodes gekeken hoe geld wordt gebruikt in de rekenles en hoe dit kan worden uitgebreid.
_w400_h260_bg.png)
Wiskunde van de straat: Vlaggetjeskorting - Harrie Sormani
Harrie Sormani
In zijn column schrijft Harrie Sormani over een mooie reken-herinnering: De Vlaggetjeskorting.
_w400_h260_bg.png)
Speels en onderzoekend leren: Topsport op getallenvelden.
Annelies Mekel en Leo Prinsen
In dit artikel schrijven Annelies Mekel en Leo Prinsen over getallenvelden zoals Kamaji, Fubuki, Latijns Rekenpotje, Wingdingen en Wiebertjes, Som-som puzzels en som-sudoku's.
_w400_h260_bg.png)
Bewijs uit het gerijmde: Omgaan met geld - Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld
Reken-rijm over geld van Jaap van Lakerveld
_w400_h260_bg.png)
Digitaal Rekenen: Geld
Monica Wijers, Vincent Jonker en Frans van Galen
Monica Wijers, Vincent Jonker en Frans van Galen beschrijven spelletjes over geld die je kunt doen op het digitaal schoolbord.
_w400_h260_bg.png)
"Een broek vol mieren", maar dan anders: Leerlingen ontwerpen een rekenspel.
Erica de Goeij
Het uitdagen van sterke rekenaars is niet eenvoudig. Deze leerlingen hebben complexere opgaven nodig. Erica de Goeij beschrijft hoe de leerlingen van haar plusklas een eenvoudig spel omzetten naar rekenspellen waar de hele klas zijn tanden in kan zetten.
_w400_h260_bg.png)
Geld in de klas: Financiële educatie loont - Marion Weijers
Marion Weijers
Marion Weijers legt uit waarom financiële educatie heel belangrijk is. Dit kan bijvoorbeeld door het Nibud-geldexamen, waar kinderen van groep 7 en 8 heel bewust wordt geleerd om met geld om te gaan.
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens: Kinderen en Geld - Cathe Notten
Cathe Notten
Hoofdredacteur Cathe Notten beschrijft hoe zeer geld betekenis heeft voor kinderen. Het wordt door methodemakers daarom als didactisch middel gebruikt. Maar hoewel kinderen er veel sommen over maken, betekent dit niet dat ze er ook mee om kunnen gaan...
_w400_h260_bg.png)
Kijken naar kinderen - Leren waarnemen
Belinda Terlouw
Nieuwsbrief van Kijken naar kinderen - nummer 3 - juni 2011

Ei van Columbus, Jaargang 30, nummer 5, opgaven.
Jos van den Bergh
Vier bladzijden vol rekenpuzzels en breinkrakers, gemaakt door Jos van den Bergh. Illustraties van Leo Faes.
_w400_h260_bg.png)
Kijken naar kinderen - Onderzoek in de praktijk
Belinda Terlouw
Nieuwsbrief van Kijken naar kinderen - nummer 2 - mei 2011

Ei van Columbus, jaargang 30, nummer 5, antwoorden
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.png)
Hoe geef je snelheid weer? Artikel over grafieken van Frans van Galen en Elise Quant
Frans van Galen en Elise Quant
De auteurs pleiten er in dit artikel voor om leerlingen vaker opdrachten te geven waarbij ze zelf mogen bedenken hoe ze iets weergeven. Zo’n opdracht laat heel duidelijk zien wat leerlingen van een onderwerp begrijpen.
_w400_h260_bg.png)
De rekenwiskundige ontwikkeling van kleuters: De wereld in getallen.
Reny van Hijum en Marleen van de Wetering
Reny van Hijum en Marleen van de Wetering leggen uit dat bij de methode De Wereld in Getallen wordt uitgegaan dat kleuters vooral door
spelen, ervaren en ontdekken rekenen leren.
_w400_h260_bg.png)
De Grote Rekendag als practicum tijdens de Nationale Rekendagen - R.Keijzer & C.Verschure
Ronald Keijzer en Corry Verschure
Het thema van de negende Grote Rekendag was ‘Redeneren en combineren’. Tijdens de Nationale Rekendagen werd in een van de practica het materiaal van de Grote Rekendag ingezet, waar leerkrachten leerden van de activiteiten voor hun leerlingen.