Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie
Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 30, nummer 3, antwoorden

Extra materiaal bij het artikel "Verschil mag er zijn", Volgens Bartjens jaargang 30-4

Pagina uit het werkschrift van de methode Alles Telt, behorende bij "Verschil mag er zijn", Volgens Bartjens jaargang 30 nummer 4, pagina 35 afbeelding 2

Doen

Spelregels om Catch te spelen in groep 2 t/m 8, bij "Getallen vangen" - Anneke Noteboom

De spelregels voor leerlingen en leerkrachten van Catch!, onderdeel van een Rondje Rekenspel

Doen

Kopieerkaarten tot 1000 DEF bij "Getallen vangen", Anneke Noteboom, Jaargang 30, nummer 3

Kopieerkaarten tot 1000 voor leerlingen en leerkrachten van Catch!, onderdeel van een Rondje Rekenspel

Rekenen-wiskunde in Singapore. Het oplossen van problemen centraal

In alle internationale vergelijkende reken-onderzoeken komt Singapore er als een van de besten uit. Waar komt dit succes vandaan? Joost Maarschalkerweerd en Lionel Kole gaan in op de aanpak die wordt gekozen bij rekenonderwijs in Singapore.

Digitaal rekenen. Een artikel over Plofsommen op het rekenweb - Frans van Galen en Vincent Jonker.

Naast het zelfstandig met Rekenweb werken, is er ook de mogelijkheid om via een digibordles bepaalde onderwerpen klassikaal aan de orde te stellen. Zo kun je bijvoorbeeld klassikaal met plofsommen oefenen met de getallenrij en het schatten.

Getallen vangen met Catch! De leerlijn getalbegrip in ruim 50 spelletjes.

Anneke Noteboom beschrijft "Catch", ẻẻn van de rekenspellen uit het pakket Rondje Rekenspel. Dit pakket bevat een groot aantal spellen voor groep 1 tot en met 8 waarmee kinderen hun inzicht in en vaardigheid op het gebied van getalbegrip vergroten

Speels en onderzoekend leren: Torenstad. Meetkundige activiteiten in groep 5/6.

Leo Prinsen en Cathe Notten omschrijven hoe je meetkunde in groep vijf en zes op een speelse en aantrekkelijke manier kunt presenteren, waarbij de leerlingen zelf onderzoekend bezig zijn.

Rekenverbetertraject in de praktijk: een artikel over opbrengstgericht werken.

Gert Gelderblom hanteert vier kernpunten voor goed rekenonderwijs. Hans Pranger en Jacqueline van Burk laten in een praktijkvoorbeeld zien hoe een school aan alle vier kernpunten aandacht kan besteden.

De rekenwiskundige ontwikkeling van kleuters, volgens Wizwijs - Anneke Aartsen

In de eerste jaren van het basisonderwijs het fundament gelegd voor de rekendomeinen getallen en bewerkingen, meten en meetkunde. Hoe kan de rekenmethode Wizwijs de leerkrachten van de onderbouw hierbij helpen?

Een vliegende start. Schoolbrede opening van de Grote Rekendag - Ronald Keijzer en Corry Verschure

Een keer per jaar is het op een woensdag in april op veel scholen rekenfeest. Dan is "De Grote Rekendag", een dagdeel met uitdagende activiteiten voor leerlingen rondom een bepaald rekenthema. De leerlingen zijn de hele dag bezig met een vak: rekenen.

Hoe lang is mijn winterdas? Een meetles in groep vier - Hans ter Heege

Als de kou in de lucht is, wordt het tijd voor de winterjas. En ook voor een dikke shawl rond de nek. Een mooi aanknopingspunt voor een betekenisvolle les rond meten in groep vier. "Hoe lang is een winterdas?" vraagt juf Marga aan groep 4. Meten maar!

Weten

Meesterschap is vakmanschap; Hoe leerkrachten de Kennisbasis Rekenen-wiskunde kunnen inzetten.

Om goed reken-wiskundeonderwijs te kunnen geven moeten leerkrachten "boven de stof staan". Wat houdt dat eigenlijk in? Onlangs is hiervoor de Kennisbasis Rekenen-Wiskunde voor aanstaande leerkrachten basisonderwijs uitgebracht. Marc van Zanten licht toe.

Wiskunde voor de basisschool. W4kangoeroe - Leon van den Broek.

Kangoeroe laat kinderen ervaren dat wiskunde heel leuk en uitdagend kan zijn. De internationale reken-wiskundewedstrijd heeft een nieuwe naam: w4kangoeroe. W4 staat voor de vier W's van WereldWijde WiskundeWedstrijd.

Redactioneel

Volgens Bartjens - Cathe Notten

Hoofdredacteur Cathe Notten verwelkomt de nieuwe, kleurige jas van Volgens Bartjens

Groetjes van groep vier: Zwaarwegende argumenten - Lia van Diem

Hoe hoog is een stapel van 100 rekenboeken? Groep 4 zoekt het uit....

Wiskunde van de straat: De wortel en het kwaad - Harrie Sormani

Harrie Sormani legt aan de hand van een voorbeeld uit de natuur de "wortel-theorie" uit.

Doen

De kaartenlijn - Met sprongen vooruit in vijf minuten

Door bij het spelletje "De kaartenlijn" zo snel mogelijk te achterhalen welk getal is verstopt, oefenen de kleuters met de getalsymbolen 0 tot en met 12 te herkennen, te ordenen en te koppelen aan hoeveelheden. Rubriek van Julie Menne.

Vroeger: Reflectie - Ed de Moor

Ed de Moor haalt herinneringen op naar aanleiding van het boek "Het rekentheater" van Adri Treffers

Bewijs uit het gerijmde: Glossy - Jaap van Lakerveld

In / Uitgelicht: Rekenen-wiskundeartikelen in tijdschriften - Peter van den Bremen

Bespreking van "Een flitsende leerlijn" van Julie Menne, "Vinger opsteken werkt contraproductief" van Lisette Douma en "Kindjes let ff goed op!" van Tobias Reijngoud.

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Tricoda

Tricoda is een mooi uitgevoerd spel voor kinderen vanaf groep 4 dat draait om logisch denken en redeneren. Het vraagt weinig van de leraar, want het spel is in enkele minuten uitgelegd. De kinderen die het speelden, vonden het leuk en spannend.

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 30 nummer 2, antwoorden

Rekenen in een andere cultuur. Nederlandse rekenmethode vertaald naar de Arubaanse situatie.

In dit artikel gaat Anne Coos Vuurmans in op het belang van onderwijs in de thuistaal voor jonge leerlingen en de noodzaak tot het aanpassen van een rekenmethode voor de Arubaanse situatie

Weten

Kinderen die niet weten wat ze weten. Oefening en begrip horen in de gereedschapskist voor rekenen

Moet er eerst begrip worden gevormd voordat men mag gaan oefenen met rekenen, of is het eerder zo dat oefenen op den duur leidt tot begrip? En is het erg als oefenen niet leidt tot begrip? Jo Nelissen gaat hier in dit artikel dieper op in.

Kwaliteitskoffer Speciaal Rekenen. Inspiratiebron voor verbetering reken-wiskundeonderwijs.

Belinda Terlouw en Maaike Verschuren vertellen in dit artikel over de kwaliteitskoffer van de projectgroep Speciaal Rekenen en hoe deze het beste geimplementeerd kan worden.

Rekenbeter.nl in de klas. Oefenen met vier opgaven per dag - Ed de Moor

Via e-mail krijgen gebruikers van de website www.rekenbeter.nl elke dag toegang tot vier pittige opgaven op het niveau van eind groep acht. Kan deze website worden gebruikt worden met een digibord en heeft de leerkracht er een handig hulpmiddel aan?

Weten

Gedachtenvol oefenen. Werken aan een getallennetwerk - Ine Meijers.

Dit artikel gaat over het handig en gedachtenvol opbouwen van een getallennetwerk. Een goed gevuld getallennetwerk stelt kinderen namelijk in staat om handiger te rekenen en gedachtenvoller te oefenen.

Weten

Van welk kind is deze schaduw? Nieuwe toets Rekenen voor Kleuters van Cito - Irma Koerhuis

In schooljaar 2010-2011 vervangt Cito de toetspakketten Ordenenen Ruimte & Tijd door een geheel nieuw toetspakket: Rekenen voor kleuters. Dit artikel van Irma Koerhuis gaat in op op het belang van het meten van rekenvaardigheid bij jonge kinderen.

Bewijs uit het gerijmde: Zwart-wit, met een steunkleur - Jaap van Lakerveld

In een gedicht wordt het thema zwart-wit belicht

Vroeger: Een bijzondere bibliotheek - Ed de Moor.

Ed de Moor beschrijft zijn bezoek aan een verzamelaar van oude reken- en wiskundeboeken

Wiskunde op straat: Penny wise and Pound foolish - Harry Sormani

Vele mensen geven veel geld uit aan grote dingen en bezuinigen op de kleine. Niet verstandig, rekent de auteur voor.

Groetjes van groep vier: Zwaarwegende argumenten - Lia van Diem

Wat is nou zwaarder, een rekenboek of een taalboek? Groep vier probeert het antwoord te vinden; eerst zonder weegschaal, en later met.

Kleine kinderen worden groot: Een vierkante tafel - Henry van Kraanen

In het dagelijks leven rekenen kinderen heel wat af…

Redactioneel

Volgens Bartjens: Zwart op wit - Cathe Notten

Het laatste nummer in zwart-wit... met zoals altijd vol interessante artikelen

Doen

Slangenmaatjes - Met sprongen vooruit in vijf minuten

Omschrijving van een vijf-minutenspelletje voor de onderbouw waarbij je aan het werk gaat met het vergelijken van de lengte van nepslangen. Met sprongen vooruit in 5 minuten

Vangorcumtijdschriften.nl maakt gebruik van cookies.

Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcumtijdschriften.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.

Zelf instellen
Alle cookies accepteren
Uw cookie instellingen
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.
Functionele cookies

Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.

Analytische cookies

Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.

Marketing en tracking cookies

Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.

Cookies instellingen opslaan