Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactie
Ei van Columbus Jaargang 30, nummer 3, antwoorden
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.png)
Extra materiaal bij het artikel "Verschil mag er zijn", Volgens Bartjens jaargang 30-4
Pagina uit het werkschrift van de methode Alles Telt, behorende bij "Verschil mag er zijn", Volgens Bartjens jaargang 30 nummer 4, pagina 35 afbeelding 2
_w400_h260_bg.png)
Spelregels om Catch te spelen in groep 2 t/m 8, bij "Getallen vangen" - Anneke Noteboom
Anneke Noteboom
De spelregels voor leerlingen en leerkrachten van Catch!, onderdeel van een Rondje Rekenspel
_w400_h260_bg.png)
Kopieerkaarten tot 1000 DEF bij "Getallen vangen", Anneke Noteboom, Jaargang 30, nummer 3
Anneke Noteboom
Kopieerkaarten tot 1000 voor leerlingen en leerkrachten van Catch!, onderdeel van een Rondje Rekenspel
_w400_h260_bg.png)
Rekenen-wiskunde in Singapore. Het oplossen van problemen centraal
Joost Maarschalkerweerd en Lionel Kole
In alle internationale vergelijkende reken-onderzoeken komt Singapore er als een van de besten uit. Waar komt dit succes vandaan? Joost Maarschalkerweerd en Lionel Kole gaan in op de aanpak die wordt gekozen bij rekenonderwijs in Singapore.
_w400_h260_bg.png)
Digitaal rekenen. Een artikel over Plofsommen op het rekenweb - Frans van Galen en Vincent Jonker.
Frans van Galen en Vincent Jonker
Naast het zelfstandig met Rekenweb werken, is er ook de mogelijkheid om via een digibordles bepaalde onderwerpen klassikaal aan de orde te stellen. Zo kun je bijvoorbeeld klassikaal met plofsommen oefenen met de getallenrij en het schatten.
_w400_h260_bg.png)
Getallen vangen met Catch! De leerlijn getalbegrip in ruim 50 spelletjes.
Anneke Noteboom
Anneke Noteboom beschrijft "Catch", ẻẻn van de rekenspellen uit het pakket Rondje Rekenspel. Dit pakket bevat een groot aantal spellen voor groep 1 tot en met 8 waarmee kinderen hun inzicht in en vaardigheid op het gebied van getalbegrip vergroten
_w400_h260_bg.png)
Speels en onderzoekend leren: Torenstad. Meetkundige activiteiten in groep 5/6.
Leo Prinsen en Cathe Notten
Leo Prinsen en Cathe Notten omschrijven hoe je meetkunde in groep vijf en zes op een speelse en aantrekkelijke manier kunt presenteren, waarbij de leerlingen zelf onderzoekend bezig zijn.
_w400_h260_bg.png)
Rekenverbetertraject in de praktijk: een artikel over opbrengstgericht werken.
Hans Pranger en Jacqueline van Burk
Gert Gelderblom hanteert vier kernpunten voor goed rekenonderwijs. Hans Pranger en Jacqueline van Burk laten in een praktijkvoorbeeld zien hoe een school aan alle vier kernpunten aandacht kan besteden.
_w400_h260_bg.png)
De rekenwiskundige ontwikkeling van kleuters, volgens Wizwijs - Anneke Aartsen
Anneke Aartsen
In de eerste jaren van het basisonderwijs het fundament gelegd voor de rekendomeinen getallen en bewerkingen, meten en meetkunde. Hoe kan de rekenmethode Wizwijs de leerkrachten van de onderbouw hierbij helpen?
_w400_h260_bg.png)
Een vliegende start. Schoolbrede opening van de Grote Rekendag - Ronald Keijzer en Corry Verschure
Ronald Keijzer en Corry Verschure
Een keer per jaar is het op een woensdag in april op veel scholen rekenfeest. Dan is "De Grote Rekendag", een dagdeel met uitdagende activiteiten voor leerlingen rondom een bepaald rekenthema. De leerlingen zijn de hele dag bezig met een vak: rekenen.
_w400_h260_bg.png)
Hoe lang is mijn winterdas? Een meetles in groep vier - Hans ter Heege
Hans ter Heege
Als de kou in de lucht is, wordt het tijd voor de winterjas. En ook voor een dikke shawl rond de nek. Een mooi aanknopingspunt voor een betekenisvolle les rond meten in groep vier. "Hoe lang is een winterdas?" vraagt juf Marga aan groep 4. Meten maar!
_w400_h260_bg.png)
Meesterschap is vakmanschap; Hoe leerkrachten de Kennisbasis Rekenen-wiskunde kunnen inzetten.
Marc van Zanten
Om goed reken-wiskundeonderwijs te kunnen geven moeten leerkrachten "boven de stof staan". Wat houdt dat eigenlijk in? Onlangs is hiervoor de Kennisbasis Rekenen-Wiskunde voor aanstaande leerkrachten basisonderwijs uitgebracht. Marc van Zanten licht toe.
_w400_h260_bg.png)
Wiskunde voor de basisschool. W4kangoeroe - Leon van den Broek.
Leon van den Broek
Kangoeroe laat kinderen ervaren dat wiskunde heel leuk en uitdagend kan zijn. De internationale reken-wiskundewedstrijd heeft een nieuwe naam: w4kangoeroe. W4 staat voor de vier W's van WereldWijde WiskundeWedstrijd.
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens - Cathe Notten
Cathe Notten
Hoofdredacteur Cathe Notten verwelkomt de nieuwe, kleurige jas van Volgens Bartjens
_w400_h260_bg.png)
Groetjes van groep vier: Zwaarwegende argumenten - Lia van Diem
Lia van Diem
Hoe hoog is een stapel van 100 rekenboeken? Groep 4 zoekt het uit....
_w400_h260_bg.png)
Wiskunde van de straat: De wortel en het kwaad - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Harrie Sormani legt aan de hand van een voorbeeld uit de natuur de "wortel-theorie" uit.
_w400_h260_bg.png)
De kaartenlijn - Met sprongen vooruit in vijf minuten
Julie Menne
Door bij het spelletje "De kaartenlijn" zo snel mogelijk te achterhalen welk getal is verstopt, oefenen de kleuters met de getalsymbolen 0 tot en met 12 te herkennen, te ordenen en te koppelen aan hoeveelheden. Rubriek van Julie Menne.
_w400_h260_bg.png)
Vroeger: Reflectie - Ed de Moor
Ed de Moor
Ed de Moor haalt herinneringen op naar aanleiding van het boek "Het rekentheater" van Adri Treffers
_w400_h260_bg.png)
Bewijs uit het gerijmde: Glossy - Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld
_w400_h260_bg.png)
In / Uitgelicht: Rekenen-wiskundeartikelen in tijdschriften - Peter van den Bremen
Peter van den Bremen
Bespreking van "Een flitsende leerlijn" van Julie Menne, "Vinger opsteken werkt contraproductief" van Lisette Douma en "Kindjes let ff goed op!" van Tobias Reijngoud.

Spel in de rekenles - Tricoda
Anneke Noteboom
Tricoda is een mooi uitgevoerd spel voor kinderen vanaf groep 4 dat draait om logisch denken en redeneren. Het vraagt weinig van de leraar, want het spel is in enkele minuten uitgelegd. De kinderen die het speelden, vonden het leuk en spannend.

Ei van Columbus Jaargang 30 nummer 2, antwoorden
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.png)
Rekenen in een andere cultuur. Nederlandse rekenmethode vertaald naar de Arubaanse situatie.
Anne Coos Vuurmans
In dit artikel gaat Anne Coos Vuurmans in op het belang van onderwijs in de thuistaal voor jonge leerlingen en de noodzaak tot het aanpassen van een rekenmethode voor de Arubaanse situatie
_w400_h260_bg.png)
Kinderen die niet weten wat ze weten. Oefening en begrip horen in de gereedschapskist voor rekenen
Jo Nelissen
Moet er eerst begrip worden gevormd voordat men mag gaan oefenen met rekenen, of is het eerder zo dat oefenen op den duur leidt tot begrip? En is het erg als oefenen niet leidt tot begrip? Jo Nelissen gaat hier in dit artikel dieper op in.
_w400_h260_bg.png)
Kwaliteitskoffer Speciaal Rekenen. Inspiratiebron voor verbetering reken-wiskundeonderwijs.
Belinda Terlouw en Maaike Verschuren
Belinda Terlouw en Maaike Verschuren vertellen in dit artikel over de kwaliteitskoffer van de projectgroep Speciaal Rekenen en hoe deze het beste geimplementeerd kan worden.
_w400_h260_bg.png)
Rekenbeter.nl in de klas. Oefenen met vier opgaven per dag - Ed de Moor
Ed de Moor
Via e-mail krijgen gebruikers van de website www.rekenbeter.nl elke dag toegang tot vier pittige opgaven op het niveau van eind groep acht. Kan deze website worden gebruikt worden met een digibord en heeft de leerkracht er een handig hulpmiddel aan?
_w400_h260_bg.png)
Gedachtenvol oefenen. Werken aan een getallennetwerk - Ine Meijers.
Ine Meijers
Dit artikel gaat over het handig en gedachtenvol opbouwen van een getallennetwerk. Een goed gevuld getallennetwerk stelt kinderen namelijk in staat om handiger te rekenen en gedachtenvoller te oefenen.
_w400_h260_bg.png)
Van welk kind is deze schaduw? Nieuwe toets Rekenen voor Kleuters van Cito - Irma Koerhuis
Irma Koerhuis
In schooljaar 2010-2011 vervangt Cito de toetspakketten Ordenenen Ruimte & Tijd door een geheel nieuw toetspakket: Rekenen voor kleuters. Dit artikel van Irma Koerhuis gaat in op op het belang van het meten van rekenvaardigheid bij jonge kinderen.
_w400_h260_bg.png)
Bewijs uit het gerijmde: Zwart-wit, met een steunkleur - Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld
In een gedicht wordt het thema zwart-wit belicht
_w400_h260_bg.png)
Vroeger: Een bijzondere bibliotheek - Ed de Moor.
Ed de Moor
Ed de Moor beschrijft zijn bezoek aan een verzamelaar van oude reken- en wiskundeboeken
_w400_h260_bg.png)
Wiskunde op straat: Penny wise and Pound foolish - Harry Sormani
Harrie Sormani
Vele mensen geven veel geld uit aan grote dingen en bezuinigen op de kleine. Niet verstandig, rekent de auteur voor.
_w400_h260_bg.png)
Groetjes van groep vier: Zwaarwegende argumenten - Lia van Diem
Lia van Diem
Wat is nou zwaarder, een rekenboek of een taalboek? Groep vier probeert het antwoord te vinden; eerst zonder weegschaal, en later met.
_w400_h260_bg.png)
Kleine kinderen worden groot: Een vierkante tafel - Henry van Kraanen
Henry van Kraanen
In het dagelijks leven rekenen kinderen heel wat af…
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens: Zwart op wit - Cathe Notten
Cathe Notten
Het laatste nummer in zwart-wit... met zoals altijd vol interessante artikelen
_w400_h260_bg.png)
Slangenmaatjes - Met sprongen vooruit in vijf minuten
Julie Menne
Omschrijving van een vijf-minutenspelletje voor de onderbouw waarbij je aan het werk gaat met het vergelijken van de lengte van nepslangen. Met sprongen vooruit in 5 minuten