Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.
Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieVerschillende oplossingsstrategieën variëren of vermijden? - Marc van Zanten
Marc van Zanten
In dit artikel wordt bekeken welke rol beoogde leerprocessen en leerdoelen spelen bij het maken van de keuze om slechts één, of toch meer oplossingsstrategieën aan de orde te stellen.
Spel in de rekenles - Rupsenrace
Anneke Noteboom
Een grappig rekenspel met rupsen voor kinderen in groep 3...
Wiskunde op straat: De zeven heuvelenloop - Harrie Sormani
Harrie Sormani
De schrijver toont aan dat je veel sneller de Zeven Heuvelenloop kunt afleggen als je goed kunt rekenen....
Vroeger: Minder onthouden - Ed de Moor
Ed de Moor
Volgens Bartjens - Marjolein Kool
Marjolein Kool
In haar laatste rubriek als hoofdredacteur van Volgens Bartjens bedankt Marjolein Kool veel mensen die haar in de loop van de tijd geholpen hebben met het tijdschrift.
Kleine kinderen worden groot: Het grootste getal - Henry van Kraanen
Henry van Kraanen
Wat is het eigenlijk het grootste getal? De kinderen van Henry van Kraanen proberen elkaar te overtroeven....
Interactie - Willem Vermeulen
Willem Vermeulen
De stelling " antwoordenboekjes werken averechts bij het bereiken van rekendoelen" wordt besproken.
Groetjes van groep vier: pretpark en rondvaartboot - Lia van Diem
Lia van DIem
Hoe komt het toch dat volwassenen meer moeten betalen dan kinderen bij attracties? Groep vier rekent en praat en er over met hun juf.
In / Uitgelicht. Boekenrubriek - Peter van den Breemen
Peter van den Bremen
Bespreking van "Rekenen op de laptop" (Frans van Galen) en "'s Zomers zwoegen op rekenen en taal" (Lisette Jongerius).
De bekende Nederlander in getallen: Marjolein Kool - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Interview met hoofdredacteur van Volgens Bartjens Marjolein Kool, over haar "belangrijke" getallen.
Ei van Columbus Jaargang 28, nummer 2, opgaven
Jos van den Bergh
Rekenpuzzels en breinkrakers voor kinderen van groep zeven en acht.
Ei van Columbus Jaargang 28, nummer 2, antwoorden
Jos van den Bergh
Ei van Columbus Jaargang 28, nummer 2, antwoorden
Jos van den Bergh
Materiaal bij "Protocol Rekengesprek" - Henk Logtenberg, Jaargang 28, nummer 2
Henk Logtenberg
Hoe kom je er achter welke ondersteuning en instructie een leerling nodig heeft? Deze extra bijlage bij "Protocol Rekengesprek" helpt u op weg.
Over testen en toetsen - Willem Vermeulen
Willem Vermeulen
Is het mogelijk om objectief vast te stellen wat leerlingen kunnen op het gebied van rekenen-wiskunde? Elke toets heeft zijn eigen haken en ogen, maar als leerkrachten zich dat bewust zijn en toetsen combineren met goede observaties
kom je een eind.
Ik weet alleen maar dat keersommen groepjes zijn - Iris Verbruggen et al.
Iris Verbruggen, Gert Schoeman, Nisa Figueiredo
Hoe komt het dat sommige kinderen de tafels nooit leren zelfs al oefen je ze elke dag? Het zou kunnen dat deze kinderen nog niet toe zijn aan het memoriseren van formele tafelsommen.
Een artikel over het project "Speciaal Rekenen" (Freudenthal Instituut)
LVS wordt LOVS - Floor Scheltens
Floor Scheltens
Sinds begin jaren ’90 werken veel basisscholen met het leerlingvolgsysteem van Cito. Cito werkt nu aan een vernieuwing van het systeem. Floor Scheltens zet de overeenkomsten en verschillen tussen de oude en de nieuwe versie op een rijtje.
Protocol rekengesprek - Henk Logtenberg
Henk Logtenberg
Henk Logtenberg heeft samen met drie studenten het Protocol ‘Rekengesprek’ ontwikkeld. Door dit protocol te volgen, kan de leerkracht snel en effectief inzicht krijgen in de pedagogische en didactische problematiek van leerlingen met rekenproblemen.
De 27e Panamaconferentie - Marc van Zanten
Marc van Zanten
Marc van Zanten kondigt de 27 Panamaconferentie aan, met het thema "Leren en evalueren"
23 juffen en meesters in één klas - Jean-Marie Kraemer
Jean-Marie Kraemer
Ieder kind verdient de juiste diagnose en vervolgens het passende onderwijs dat daarop aansluit. Alleen op die manier kan een kind de volgende trede op de rekentrap bereiken.
Spel in de rekenles - Regenwormen
Anneke Noteboom
Wie aan het eind van dit rekenspel de meeste regenwormen heeft verzameld, is de winnaar. Vanaf groep 4 / 5....
Wiskunde op straat. Oppassen met optellen in het hooggebergte - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Hoe kansberekenen je kan helpen om weer veilig thuis te komen....
Vroeger: Govert Grazer - Ed de Moor
Ed de Moor
Ed de Moor bespreekt het werk van Frater S. Rombouts, een leraar uit het begin van de vorige eeuw en auteur van onder andere "Rekenmetodiek en moderne psychologie", die ervoor zijn tijd bijzonder moderne ideeen over rekenen op na hield
Kleine kinderen worden groot: Met twee wielen door de bocht - Marielle van der Borgh
Marielle van der Borgh
Luna telt wielen op de lange weg naar Frankrijk, en leert weer beter rekenen....
Interactie: Wie oefent moet een duidelijk doel voor ogen hebben - Dolf Janson
Dolf Janson
De voors en tegens van "Wie oefent moet een duidelijk doel voor ogen hebben" worden besproken
Volgens Bartjens: Beeld van een kind - Marjolein Kool
Marjolein Kool
Onlangs is er een inspectierapport uitgekomen over het rekenonderwijs. Hebben leerkrachten zelf eigenlijk wel een idee van het niveau van hun klas? Hoe kunnen ze daar toetsen bij gebruiken?
Groetjes van groep vier: Hoe lang is een meter? - Lia van Diem
Lia van Diem
Door te meten in de klas weet groep vier steeds beter hoe lang een meter is....
De bekende Nederlander in getallen: Joost Prinsen - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Wat heeft Joost Prinsen met rekenen en getallen, welke getallen zijn voor hem belangrijk?
In / Uitgelicht. Boekenrubriek - Peter van den Bremen
Peter van den Bremen
De artikelen "IJveren voor beter rekenen" en "Rekenen valt best mee" uit Goed, "Spelend rekenen met peuters en kleuters" uit De wereld van het jonge kind, en "Olifant Ashya kan heel goed rekenen en ook nog heel snel" uit NRC-next worden besproken
Ei van Columbus Jaargang 28, nummer 1, opgaven
Jos van den Bergh
Ei van Columbus Jaargang 28, nummer 1 - antwoorden
Jos van den Bergh
Extra materiaal bij "De Rekentoren" - Jelly Frijlink en Hetty Wouda - Jaargang 28, nummer 1
Jelly Frijlink en Hetty Wouda
De Rekentoren is een hoge, smalle ladekast met een grote verscheidenheid aan spelletjes. In het extra materiaal voorbeelden van activiteiten voor de Rekentoren
Spel in de rekenles - Numbers League
Anneke Noteboom
Er is een groep boeven neergestreken in Infinity city. In Numbers league ben jij de leider van een team superhelden en jullie missie is het kwaad in de straten van Infinity te bestrijden. Rekenspel vanaf groep vier / vijf
Bronnenboeken voor rekenvaardigheid op de pabo: een vergelijkend onderzoek van Frank van Merwijk
Frank van Merwijk
Toen in 2006 de verplichte Entreetoets Rekenen op de pabo werd ingevoerd ontstond er grote behoefte aan oefenmateriaal om de rekenkennis- en vaardigheden van studenten op te frissen. De auteur vergelijkt verschillende oefenboeken.
Hoe kun je de kralenketting inzetten bij het leren rekenen - Julie Menne
Julie Menne
De kralenketting. Waar is die voor bedoeld? Mogen kinderen daar wel op rekenen? Waarom wel of niet? In dit artikel staat de kralenketting met 100 kralen en 10-structuur centraal. Hoe kan dit materiaal ingezet worden bij het leren rekenen?
Rekenen met dikke Idde - Annette Markusse
Annette Markusse
Iemand die gecijferd is stelt zich voortdurend rekenvragen. Annette Markusse sloeg aan het rekenen bij een fragment uit het boek Dikke Idde.