Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie
Weten

Verschillende oplossingsstrategieën variëren of vermijden? - Marc van Zanten

In dit artikel wordt bekeken welke rol beoogde leerprocessen en leerdoelen spelen bij het maken van de keuze om slechts één, of toch meer oplossingsstrategieën aan de orde te stellen.

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Rupsenrace

Een grappig rekenspel met rupsen voor kinderen in groep 3...

Wiskunde op straat: De zeven heuvelenloop - Harrie Sormani

De schrijver toont aan dat je veel sneller de Zeven Heuvelenloop kunt afleggen als je goed kunt rekenen....

Vroeger: Minder onthouden - Ed de Moor

Redactioneel

Volgens Bartjens - Marjolein Kool

In haar laatste rubriek als hoofdredacteur van Volgens Bartjens bedankt Marjolein Kool veel mensen die haar in de loop van de tijd geholpen hebben met het tijdschrift.

Kleine kinderen worden groot: Het grootste getal - Henry van Kraanen

Wat is het eigenlijk het grootste getal? De kinderen van Henry van Kraanen proberen elkaar te overtroeven....

Interactie - Willem Vermeulen

De stelling " antwoordenboekjes werken averechts bij het bereiken van rekendoelen" wordt besproken.

Groetjes van groep vier: pretpark en rondvaartboot - Lia van Diem

Hoe komt het toch dat volwassenen meer moeten betalen dan kinderen bij attracties? Groep vier rekent en praat en er over met hun juf.

In / Uitgelicht. Boekenrubriek - Peter van den Breemen

Bespreking van "Rekenen op de laptop" (Frans van Galen) en "'s Zomers zwoegen op rekenen en taal" (Lisette Jongerius).

De bekende Nederlander in getallen: Marjolein Kool - Harrie Sormani

Interview met hoofdredacteur van Volgens Bartjens Marjolein Kool, over haar "belangrijke" getallen.

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 28, nummer 2, opgaven

Rekenpuzzels en breinkrakers voor kinderen van groep zeven en acht.

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 28, nummer 2, antwoorden

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 28, nummer 2, antwoorden

Materiaal bij "Protocol Rekengesprek" - Henk Logtenberg, Jaargang 28, nummer 2

Hoe kom je er achter welke ondersteuning en instructie een leerling nodig heeft? Deze extra bijlage bij "Protocol Rekengesprek" helpt u op weg.

Weten

Over testen en toetsen - Willem Vermeulen

Is het mogelijk om objectief vast te stellen wat leerlingen kunnen op het gebied van rekenen-wiskunde? Elke toets heeft zijn eigen haken en ogen, maar als leerkrachten zich dat bewust zijn en toetsen combineren met goede observaties
kom je een eind.

Ik weet alleen maar dat keersommen groepjes zijn - Iris Verbruggen et al.

Hoe komt het dat sommige kinderen de tafels nooit leren zelfs al oefen je ze elke dag? Het zou kunnen dat deze kinderen nog niet toe zijn aan het memoriseren van formele tafelsommen.
Een artikel over het project "Speciaal Rekenen" (Freudenthal Instituut)

LVS wordt LOVS - Floor Scheltens

Sinds begin jaren ’90 werken veel basisscholen met het leerlingvolgsysteem van Cito. Cito werkt nu aan een vernieuwing van het systeem. Floor Scheltens zet de overeenkomsten en verschillen tussen de oude en de nieuwe versie op een rijtje.

Weten

Protocol rekengesprek - Henk Logtenberg

Henk Logtenberg heeft samen met drie studenten het Protocol ‘Rekengesprek’ ontwikkeld. Door dit protocol te volgen, kan de leerkracht snel en effectief inzicht krijgen in de pedagogische en didactische problematiek van leerlingen met rekenproblemen.

De 27e Panamaconferentie - Marc van Zanten

Marc van Zanten kondigt de 27 Panamaconferentie aan, met het thema "Leren en evalueren"

23 juffen en meesters in één klas - Jean-Marie Kraemer

Ieder kind verdient de juiste diagnose en vervolgens het passende onderwijs dat daarop aansluit. Alleen op die manier kan een kind de volgende trede op de rekentrap bereiken.

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Regenwormen

Wie aan het eind van dit rekenspel de meeste regenwormen heeft verzameld, is de winnaar. Vanaf groep 4 / 5....

Wiskunde op straat. Oppassen met optellen in het hooggebergte - Harrie Sormani

Hoe kansberekenen je kan helpen om weer veilig thuis te komen....

Vroeger: Govert Grazer - Ed de Moor

Ed de Moor bespreekt het werk van Frater S. Rombouts, een leraar uit het begin van de vorige eeuw en auteur van onder andere "Rekenmetodiek en moderne psychologie", die ervoor zijn tijd bijzonder moderne ideeen over rekenen op na hield

Kleine kinderen worden groot: Met twee wielen door de bocht - Marielle van der Borgh

Luna telt wielen op de lange weg naar Frankrijk, en leert weer beter rekenen....

Interactie: Wie oefent moet een duidelijk doel voor ogen hebben - Dolf Janson

De voors en tegens van "Wie oefent moet een duidelijk doel voor ogen hebben" worden besproken

Redactioneel

Volgens Bartjens: Beeld van een kind - Marjolein Kool

Onlangs is er een inspectierapport uitgekomen over het rekenonderwijs. Hebben leerkrachten zelf eigenlijk wel een idee van het niveau van hun klas? Hoe kunnen ze daar toetsen bij gebruiken?

Groetjes van groep vier: Hoe lang is een meter? - Lia van Diem

Door te meten in de klas weet groep vier steeds beter hoe lang een meter is....

De bekende Nederlander in getallen: Joost Prinsen - Harrie Sormani

Wat heeft Joost Prinsen met rekenen en getallen, welke getallen zijn voor hem belangrijk?

In / Uitgelicht. Boekenrubriek - Peter van den Bremen

De artikelen "IJveren voor beter rekenen" en "Rekenen valt best mee" uit Goed, "Spelend rekenen met peuters en kleuters" uit De wereld van het jonge kind, en "Olifant Ashya kan heel goed rekenen en ook nog heel snel" uit NRC-next worden besproken

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 28, nummer 1, opgaven

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 28, nummer 1 - antwoorden

Extra materiaal bij "De Rekentoren" - Jelly Frijlink en Hetty Wouda - Jaargang 28, nummer 1

De Rekentoren is een hoge, smalle ladekast met een grote verscheidenheid aan spelletjes. In het extra materiaal voorbeelden van activiteiten voor de Rekentoren

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Numbers League

Er is een groep boeven neergestreken in Infinity city. In Numbers league ben jij de leider van een team superhelden en jullie missie is het kwaad in de straten van Infinity te bestrijden. Rekenspel vanaf groep vier / vijf

Bronnenboeken voor rekenvaardigheid op de pabo: een vergelijkend onderzoek van Frank van Merwijk

Toen in 2006 de verplichte Entreetoets Rekenen op de pabo werd ingevoerd ontstond er grote behoefte aan oefenmateriaal om de rekenkennis- en vaardigheden van studenten op te frissen. De auteur vergelijkt verschillende oefenboeken.

Hoe kun je de kralenketting inzetten bij het leren rekenen - Julie Menne

De kralenketting. Waar is die voor bedoeld? Mogen kinderen daar wel op rekenen? Waarom wel of niet? In dit artikel staat de kralenketting met 100 kralen en 10-structuur centraal. Hoe kan dit materiaal ingezet worden bij het leren rekenen?

Rekenen met dikke Idde - Annette Markusse

Iemand die gecijferd is stelt zich voortdurend rekenvragen. Annette Markusse sloeg aan het rekenen bij een fragment uit het boek Dikke Idde.