Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie
Weten

Gedachtenvol oefenen - Welke sommen horen bij elkaar? (jrg. 29 nr. 4, 2010)

In reken-wiskunde boeken staan veel rijtjes met sommen. Deze rijtjes staan er niet voor niets; ook bij rekenen is het belangrijk dat kinderen veel oefenen. Maar hoe worden deze rijtjes vaak gemaakt? Hoeveel leren kinderen van deze rijtjes, hoe bewust of ‘gedachtenvol’ zijn ze bezig?

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 29, nummer 4, antwoorden

Extra werkblad bij "Springen naar getallen" - Julie Menne, Jaargang 29, nummer 4

Inzicht in getallen is noodzakelijk voor het vlot kunnen rekenen. Dit werkblad hoort bij het artikel "Springen naar getallen" van Julie Menne.

Kunnen ze nog rekenen? Rekeninititatieven in het voortgezet onderwijs - Piet van den Hurk

In het voortgezet onderwijs klinkt een noodkreet over de geringe rekenvaardigheden van leerlingen. De schuld hiervoor wordt gelegd bij het gebruik van rekenmachines en bij falend basisonderwijs. Maar is met name dat laatste wel terecht?

Weten

Breek je hoofd niet over breuken. Over breuken en de leerlijn getallen en bewerkingen vanaf groep 3

Veel leerlingen in het sbo komen niet aan breuken toe. Dat heeft gevolgen voor het vervolgonderwijs. Mieke Abels en Iris Verbruggen laten zien hoe breuken toegankelijk worden voor alle leerlingen.

Doen

Springen naar getallen. Leerlijn getallen en bewerkingen in groep 3-4 - Julie Menne

Inzicht in de opbouw van getallen is noodzakelijk voor het vlot leren rekenen. In dit artikel bespreekt de auteur de opbouw van het oefenonderdeel Springen naar getallen in groep 3, 4 en 5, behorende bij de methode Met Sprongen Vooruit

Een kijkje in de tuin van de buren - Caroliene van Waveren Hogenvorst

In dit artikel staat een aantal voorbeelden van doorgaande leerlijnen tussen basisonderwijs en voortgezet onderwijs die voor leerkrachten uit groep vier en hoger interessant kunnen zijn.

Boekbespreking: Rekenen is leuker als je denkt - Belinda Terlouw

Belinda Terlouw bespreekt voor Volgens Bartjens het boek "Rekenen is leuker als je denkt" van Marjolein Kool en Ed de Moor

Redactioneel

Volgens Bartjens: Over drempels en doorlopende leerlijnen - Cathe Notten

Er blijkt dat een doorgaande leerlijn voor rekenen nog steeds niet vanzelfsprekend voor en de overgang van basisschool naar voortgezet onderwijs. Dit themanummer gaat hier over.

Weten

Wie is dit kind en hoe kan het zich veilig voelen? Interview met Belinda Terlouw door Cathe Notten

Belinda Terlouw is pabodocent in Zwolle, ontwikkelaar bij het Freudenthal Instituut (bij het project Speciaal Rekenen) en nascholer. Zij staat middenin de discussie rond het rekenonderwijs en kreeg zelfs een maatschappelijke prijs uitgereikt...

Wie gaat ze leren rekenen? Minor 10-14: verdieping voor Pabo- en wiskundestudenten

Vaak weten leerkrachten van de basisschool en het middelbaar onderwijs niets van elkaar reken-wiskundeonderwijs af. De minor rekenen-wiskunde 10-14 wil bijdragen aan de oplossing van dit probleem het niveau van het rekenonderwijs verhogen.

Vroeger: Realiteit, intuitie en gezond verstand - Ed de Moor

Ed de Moor vertelt over de opkomst van de rekenstroming "moderne wiskunde" in de jaren zestig, die later werd verdrongen door realistisch rekenen.

Wiskunde op straat: Procenten, centen en studenten - Harry Sormani

Weten studenten eigenlijk wel van de hoed en de rand als het over lenen gaat?

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Granny apples

Als je met dit rekenspel op bezoek gaat bij de appelboer moet je razendsnel kunnen tellen! Spel voor groep 2, 3, 4

Doen

Rood of Geel - Met sprongen vooruit in vijf minuten

Omschrijving van een vijf-minutenspelletje voor de onderbouw waarbij je voorspelt of je op rood of geel uitkomt, en daarbij heel hard aan het oefenen bent met de telrij tot 12.

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 29, nummer 4, opgaven

Vier bladzijden vol rekenpuzzels en breinkrakers voor groep 7 en groep 8

Bewijs uit het gerijmde: Doorgaande rekenlijn - Jaap van Lakerveld

Het leven bij elkaar gerekend en gerijmd....

Groetjes van groep vier: Spiegeltje, spiegeltje... Lia van Diem

Een bespiegeling over spiegels in groep vier...

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 29, nummer 3, antwoorden

Notatieblad bij "Dobbelsteenbingo - groetjes van groep vier" - Lia van Diem, jaargang 29, nummer 3

In haar rubriek "Groetjes van groep vier" schrijft Lia van Diem over Dobbelsteenbingo. Hier vindt u het bijbehorende notatieblad.

Weten

Zo doen wij dat. Zes rekenmethodes over oefenen, automatiseren en onderhoud.

Veel scholen zijn toe aan de aanschaf van een nieuwe rekenmethode. Maar hoe kies je nou de beste voor je school? Zes methodemakers vertellen hoe er in hun methode wordt omgegaan met oefenen, automatiseren en onderhouden.

Beeld van het rekenonderwijs. Rekenonderwijs door de ogen van leerkrachten en leerlingen.

In dit artikel vertellen Marianne Espeldoorn-Finke en Marlies van der Burg over het onderzoek dat zij hebben gedaan naar het beeld van het rekenonderwijs dat leerkrachten en leerlingen hebben.

Tutors en maatjes. Omgaan met verschillen op HS Zuyd - Koen Tuinte

Pabo's hebben te maken met studenten met grote verschillen in rekenvaardigheid en parate rekenkennis. Koen Tuinte, student aan de Pabo Hogeschool Zuyd, vertelt hoe aan deze verschillen richt gedaan wordt en hoe alle studenten hun rekenniveau verhogen.

Op de rand van de krant. Gecijferdheid onderhouden - Ronald Keijzer en Marc van Zanten

Gecijferdheid omvat meer dan goed sommen kunnen maken. Iemand die gecijferd is, ziet getallen en getalsmatige informatie in zijn omgeving en kan daar gepast mee omgaan. In dit artikel gebruiken de auteurs de krant hun gecijferdheid te onderhouden.

Met zOEFI bouwen aan de basis. Dagelijks 10 minuten interactief oefenen - Marjolein Kool

Het zOEFI team ontwikkelt basale, dagelijkse rekenoefeningen, die het rekenfundament van alle leerlingen van 4 tot 14 jaar moet verstevigen. De oefeningen kunenn zowel met als zonder digibord worden gedaan.

Weten

Gedachtenvol oefenen. Werken aan een houding verandering - Francien Garssen

In dit artikel staat het bevorderen van een kritische houding bij het maken van oefenrijtjes centraal.

Groetjes van groep vier: Dobbelstenenspel - Lia van Diem

Dobbelstenen op het digibord, de kinderen uit groep vier en een enthousiaste juf.... Dat zijn de ingredienten van een mooie rekenles!

Vroeger: Eindexamen 1956 Lagere School - Ed de Moor

Ed de Moor vertelt over de rekenopgaven die hij moest maken voor zijn eindexamen van de lagere school.

Bewijs uit het ongerijmde: Sik, Onvergetelijk, is gelijk, of evenveel? - Jaap van Lakerveld

Een gedicht over stampen, memoriseren, dreunen en drillen tijdens de rekenles....

Wiskunde op straat: Kleine lettertjes en grote gevolgen - Harrie Sormani

Wie goed is in verhaaltjessommen met heel veel kleine lettertjes kan zich een hoop ellende en geld besparen....

Kleine kinderen worden groot: Leeftijd berekenen met breuken - Ans Veltman

Als je precies wilt berekenen hoeveel je in leeftijd scheelt met je vriendinnetje dan is het handig dat je kunt rekenen met breuken...

Redactioneel

Volgens Bartjens: de meest gestelde vraag - Cathe Notten

Als je kinderen wilt leren rekenen, moet je je afvragen: Hoe denken kinderen?

Doen

Pakken tot plakken - Met sprongen vooruit in vijf minuten

Inhoudelijk doel

aantallen tot en met 12 tellen, ordenen, redelijk schatten en vergelijken op meer, minder en gelijk, verkort tellen, telbaar representeren van hoeveelheden en werken met getalsymbolen.

 

Doel van het spel 

zoveel mogelijk voorwerpen pakken tot het zogenaamd plakkende voorwerp wordt gepakt.

 

B...

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 29, nummer 3, opgaven

Vier pagina's vol met rekenpuzzels en breinkrakers voor groep zeven en acht

In / Uitgelicht - Peter van den Bremen

In deze rubriek bespreekt Peter van den Bremen interessante boeken en artikelen over het rekenonderwijs.

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 29, nummer 2, antwoorden

Vangorcumtijdschriften.nl maakt gebruik van cookies.

Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcumtijdschriften.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.

Zelf instellen
Alle cookies accepteren
Uw cookie instellingen
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.
Functionele cookies

Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.

Analytische cookies

Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.

Marketing en tracking cookies

Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.

Cookies instellingen opslaan