Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactie_w400_h260_bg.png)
Gedachtenvol oefenen - Welke sommen horen bij elkaar? (jrg. 29 nr. 4, 2010)
Ceciel Borghouts en Francien Garssen
In reken-wiskunde boeken staan veel rijtjes met sommen. Deze rijtjes staan er niet voor niets; ook bij rekenen is het belangrijk dat kinderen veel oefenen. Maar hoe worden deze rijtjes vaak gemaakt? Hoeveel leren kinderen van deze rijtjes, hoe bewust of ‘gedachtenvol’ zijn ze bezig?

Ei van Columbus Jaargang 29, nummer 4, antwoorden
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.png)
Extra werkblad bij "Springen naar getallen" - Julie Menne, Jaargang 29, nummer 4
Julie Menne
Inzicht in getallen is noodzakelijk voor het vlot kunnen rekenen. Dit werkblad hoort bij het artikel "Springen naar getallen" van Julie Menne.
_w400_h260_bg.png)
Kunnen ze nog rekenen? Rekeninititatieven in het voortgezet onderwijs - Piet van den Hurk
Piet van den Hurk
In het voortgezet onderwijs klinkt een noodkreet over de geringe rekenvaardigheden van leerlingen. De schuld hiervoor wordt gelegd bij het gebruik van rekenmachines en bij falend basisonderwijs. Maar is met name dat laatste wel terecht?
_w400_h260_bg.png)
Breek je hoofd niet over breuken. Over breuken en de leerlijn getallen en bewerkingen vanaf groep 3
Mieke Abels en Iris Verbruggen
Veel leerlingen in het sbo komen niet aan breuken toe. Dat heeft gevolgen voor het vervolgonderwijs. Mieke Abels en Iris Verbruggen laten zien hoe breuken toegankelijk worden voor alle leerlingen.
_w400_h260_bg.png)
Springen naar getallen. Leerlijn getallen en bewerkingen in groep 3-4 - Julie Menne
Julie Menne
Inzicht in de opbouw van getallen is noodzakelijk voor het vlot leren rekenen. In dit artikel bespreekt de auteur de opbouw van het oefenonderdeel Springen naar getallen in groep 3, 4 en 5, behorende bij de methode Met Sprongen Vooruit
_w400_h260_bg.png)
Een kijkje in de tuin van de buren - Caroliene van Waveren Hogenvorst
Caroliene van Waveren Hogenvorst
In dit artikel staat een aantal voorbeelden van doorgaande leerlijnen tussen basisonderwijs en voortgezet onderwijs die voor leerkrachten uit groep vier en hoger interessant kunnen zijn.
_w400_h260_bg.png)
Boekbespreking: Rekenen is leuker als je denkt - Belinda Terlouw
Belinda Terlouw
Belinda Terlouw bespreekt voor Volgens Bartjens het boek "Rekenen is leuker als je denkt" van Marjolein Kool en Ed de Moor
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens: Over drempels en doorlopende leerlijnen - Cathe Notten
Cathe Notten
Er blijkt dat een doorgaande leerlijn voor rekenen nog steeds niet vanzelfsprekend voor en de overgang van basisschool naar voortgezet onderwijs. Dit themanummer gaat hier over.
_w400_h260_bg.png)
Wie is dit kind en hoe kan het zich veilig voelen? Interview met Belinda Terlouw door Cathe Notten
Cathe Notten
Belinda Terlouw is pabodocent in Zwolle, ontwikkelaar bij het Freudenthal Instituut (bij het project Speciaal Rekenen) en nascholer. Zij staat middenin de discussie rond het rekenonderwijs en kreeg zelfs een maatschappelijke prijs uitgereikt...
_w400_h260_bg.png)
Wie gaat ze leren rekenen? Minor 10-14: verdieping voor Pabo- en wiskundestudenten
Frank van Merwijk
Vaak weten leerkrachten van de basisschool en het middelbaar onderwijs niets van elkaar reken-wiskundeonderwijs af. De minor rekenen-wiskunde 10-14 wil bijdragen aan de oplossing van dit probleem het niveau van het rekenonderwijs verhogen.
_w400_h260_bg.png)
Vroeger: Realiteit, intuitie en gezond verstand - Ed de Moor
Ed de Moor
Ed de Moor vertelt over de opkomst van de rekenstroming "moderne wiskunde" in de jaren zestig, die later werd verdrongen door realistisch rekenen.
_w400_h260_bg.png)
Wiskunde op straat: Procenten, centen en studenten - Harry Sormani
Harrie Sormani
Weten studenten eigenlijk wel van de hoed en de rand als het over lenen gaat?

Spel in de rekenles - Granny apples
Anneke Noteboom
Als je met dit rekenspel op bezoek gaat bij de appelboer moet je razendsnel kunnen tellen! Spel voor groep 2, 3, 4
_w400_h260_bg.png)
Rood of Geel - Met sprongen vooruit in vijf minuten
Julie Menne
Omschrijving van een vijf-minutenspelletje voor de onderbouw waarbij je voorspelt of je op rood of geel uitkomt, en daarbij heel hard aan het oefenen bent met de telrij tot 12.

Ei van Columbus Jaargang 29, nummer 4, opgaven
Jos van den Bergh
Vier bladzijden vol rekenpuzzels en breinkrakers voor groep 7 en groep 8
_w400_h260_bg.png)
Bewijs uit het gerijmde: Doorgaande rekenlijn - Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld
Het leven bij elkaar gerekend en gerijmd....
_w400_h260_bg.png)
Groetjes van groep vier: Spiegeltje, spiegeltje... Lia van Diem
Lia van Diem
Een bespiegeling over spiegels in groep vier...

Ei van Columbus Jaargang 29, nummer 3, antwoorden
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.png)
Notatieblad bij "Dobbelsteenbingo - groetjes van groep vier" - Lia van Diem, jaargang 29, nummer 3
Lia van Diem
In haar rubriek "Groetjes van groep vier" schrijft Lia van Diem over Dobbelsteenbingo. Hier vindt u het bijbehorende notatieblad.
_w400_h260_bg.png)
Zo doen wij dat. Zes rekenmethodes over oefenen, automatiseren en onderhoud.
Nico van Beusekom
Veel scholen zijn toe aan de aanschaf van een nieuwe rekenmethode. Maar hoe kies je nou de beste voor je school? Zes methodemakers vertellen hoe er in hun methode wordt omgegaan met oefenen, automatiseren en onderhouden.
_w400_h260_bg.png)
Beeld van het rekenonderwijs. Rekenonderwijs door de ogen van leerkrachten en leerlingen.
Marianne Espeldoorn en Marlies van der Burg
In dit artikel vertellen Marianne Espeldoorn-Finke en Marlies van der Burg over het onderzoek dat zij hebben gedaan naar het beeld van het rekenonderwijs dat leerkrachten en leerlingen hebben.
_w400_h260_bg.png)
Tutors en maatjes. Omgaan met verschillen op HS Zuyd - Koen Tuinte
Koen Tuinte
Pabo's hebben te maken met studenten met grote verschillen in rekenvaardigheid en parate rekenkennis. Koen Tuinte, student aan de Pabo Hogeschool Zuyd, vertelt hoe aan deze verschillen richt gedaan wordt en hoe alle studenten hun rekenniveau verhogen.
_w400_h260_bg.png)
Op de rand van de krant. Gecijferdheid onderhouden - Ronald Keijzer en Marc van Zanten
Ronald Keijzer en Marc van Zanten
Gecijferdheid omvat meer dan goed sommen kunnen maken. Iemand die gecijferd is, ziet getallen en getalsmatige informatie in zijn omgeving en kan daar gepast mee omgaan. In dit artikel gebruiken de auteurs de krant hun gecijferdheid te onderhouden.
_w400_h260_bg.png)
Met zOEFI bouwen aan de basis. Dagelijks 10 minuten interactief oefenen - Marjolein Kool
Marjolein Kool
Het zOEFI team ontwikkelt basale, dagelijkse rekenoefeningen, die het rekenfundament van alle leerlingen van 4 tot 14 jaar moet verstevigen. De oefeningen kunenn zowel met als zonder digibord worden gedaan.
_w400_h260_bg.png)
Gedachtenvol oefenen. Werken aan een houding verandering - Francien Garssen
Francien Garssen
In dit artikel staat het bevorderen van een kritische houding bij het maken van oefenrijtjes centraal.
_w400_h260_bg.png)
Groetjes van groep vier: Dobbelstenenspel - Lia van Diem
Lia van Diem
Dobbelstenen op het digibord, de kinderen uit groep vier en een enthousiaste juf.... Dat zijn de ingredienten van een mooie rekenles!
_w400_h260_bg.png)
Vroeger: Eindexamen 1956 Lagere School - Ed de Moor
Ed de Moor
Ed de Moor vertelt over de rekenopgaven die hij moest maken voor zijn eindexamen van de lagere school.
_w400_h260_bg.png)
Bewijs uit het ongerijmde: Sik, Onvergetelijk, is gelijk, of evenveel? - Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld
Een gedicht over stampen, memoriseren, dreunen en drillen tijdens de rekenles....
_w400_h260_bg.png)
Wiskunde op straat: Kleine lettertjes en grote gevolgen - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Wie goed is in verhaaltjessommen met heel veel kleine lettertjes kan zich een hoop ellende en geld besparen....
_w400_h260_bg.png)
Kleine kinderen worden groot: Leeftijd berekenen met breuken - Ans Veltman
Ans Veltman
Als je precies wilt berekenen hoeveel je in leeftijd scheelt met je vriendinnetje dan is het handig dat je kunt rekenen met breuken...
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens: de meest gestelde vraag - Cathe Notten
Cathe Notten
Als je kinderen wilt leren rekenen, moet je je afvragen: Hoe denken kinderen?
_w400_h260_bg.png)
Pakken tot plakken - Met sprongen vooruit in vijf minuten
Julie Menne
Inhoudelijk doel
aantallen tot en met 12 tellen, ordenen, redelijk schatten en vergelijken op meer, minder en gelijk, verkort tellen, telbaar representeren van hoeveelheden en werken met getalsymbolen.
Doel van het spel
zoveel mogelijk voorwerpen pakken tot het zogenaamd plakkende voorwerp wordt gepakt.
B...

Ei van Columbus Jaargang 29, nummer 3, opgaven
Jos van den Bergh
Vier pagina's vol met rekenpuzzels en breinkrakers voor groep zeven en acht
_w400_h260_bg.png)
In / Uitgelicht - Peter van den Bremen
Peter van den Bremen
In deze rubriek bespreekt Peter van den Bremen interessante boeken en artikelen over het rekenonderwijs.
