Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.
Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieEen onderwijs leertraject van meercijferig vermenigvuldigen - Marjolein Kool
Marjolein Kool
Op 19 mei2008 promoveerde Kees Buijs op een onderzoek over een door hem ontwikkeld onderwijsleertraject op het domein van vermenigvuldigen.
Dyscalculie in discussie, deel 2 - Mieke van Groenestijn en Jaap Vedder
Mieke van Groenestijn en Jaap Vedder
Alle abonnees van Volgens Bartjens hebben een gratis boekje over dyscalculie bij dit septembernummer aangetroffen. Mieke van Groenestijn en Jaap Vedder leggen uit wat de bedoeling van dit cadeautje is.
De rekentoren - Jelly Frijlink en Hetty Wouda
Jelly Frijlink en Hetty Wouda
Frijlink en Wouda onderzochten de beginnende gecijferdheid van jonge kinderen. Op basis van hun resultaten ontwikkelden ze ‘de Rekentoren’, een hoge, smalle ladekast met een veel verschillende spelletjes en opdrachten voor beginnende gecijferdheid
Vijanden worden vrienden: een beknopte leergang vermenigvuldigen - Willem Uittenbogaard.
Willem Uittenbogaard
In dit artikel legt Willem Uittenbogaard uit waarom en hoe kinderen volgens hem kunnen leren vermenigvuldigen zonder te cijferen.
Wiskunde op straat.: Mooie nummers - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Harrie Sormani vertelt over alle mooie nummers die hij in zijn leven al is tegengekomen.
Vroeger: Dozijn - Ed de Moor
Ed de Moor
Rekenen met het grondgetal 12 lijkt hier in Nederland ongewoon. Toch komt het vaker voor dan je denkt.
Volgens Bartjens: nieuw - Marjolein Kool
Marjolein Kool
De Volgens Bartjens staat deze keer vol nieuwe dingen. En hoofdredacteur Marjolein Kool kondigt aan dat zij ook met wat nieuws gaat beginnen en stopt met Volgens Bartjens.
Kleine kinderen worden groot: 5 1/2 is niet bijna honderd - Josje van der Linden
Josje van der Linden
Ward is vier, en gaat met zijn moeder naar de Hortus in Amsterdam. Daar ontmoet hij een vrouw van 88. Dat is al bijna honderd en dus erg oud, vindt hij.
Interactie - Jos van den Bergh.
Jos van den Bergh
Ieder nummer stemmen lezers op een stelling die te maken heeft met rekenen-wiskunde.
In / Uigelicht - Peter van den Bremen
Peter van den Bremen
Bespreking van "Barbertje moet hangen", Kees de Glopper, Didactief nr 5, mei 2008 en "Hoe moet dat met rekenen" van Els van Houten e.a., JSW, jaargang 92, juni 2008.
Groetjes van groep 2: Vlaggetjesdag - Lia van Diem
Lia van Diem
Er ligt een vlag in de kring van groep twee. Maar hoe kun je nou goed tellen hoeveel tweeën er op die vlag staan?
De bekende Nederlander in getallen: Freddy Wennemars - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Wat heeft schaatser Freddy Wennemars met getallen?
Uitleggen is vragen stellen - Miep Voestermans
Miep Voestermans
Oeverloze interactieve nabesprekingen leveren weinig op. Maar een leerkracht die consequent en gericht vragen stelt, laat de leerlingen naar elkaar luisteren en met elkaar meedenken. Dat levert waardevolle ontdekkingen en leermomenten op.
Een kind met een spraakprobleem leren tellen - Maaike Vernooij
Maaike Vernooij
Het leren tellen gaat bij de meeste kinderen volgens voorspelbare stappen. Maar wat doe je als een kind, al dan niet met een handicap, zijn eigen eigenwijze ontwikkeling volgt?
Integratie van rekenen&wiskunde en natuur&techniek. Kees Buijs
Kees Buijs
Een samenwerkingsproject tussen SLO en NVORWO heeft een interessant boekje opgeleverd. Laat u inspireren door rijke lesideeën die overeenkomsten en verschillen tussen de exacte vakken uitbuiten en met elkaar combineren.
Schoolreisje met napret - Marie-Jose van Heugten
Marie-José van Heugten
In Alles telt 4B, blok 5, les 13-15 staan sommen rond een schoolreisje. Marie-José van Heugten besloot de lessen te vervangen door berekeningen rond een eigen schoolreisje naar dierenpark ‘De Oliemeulen’ in Tilburg.
In de ban van big ideas - Annieke de Groot en Kelly Nijenhuis
Annieke de Groot en Kelly Nijenhuis
In het leerlandschap van kinderen vormen ‘big ideas’ belangrijke mijlpalen. Annieke de Groot en Kelly Nijenhuis lieten kinderen met elkaar discussiëren over gekozen rekenproblemen, waardoor ze kennis construeerden over de onder- liggende big ideas.
Wijzer voor wijzer - Frans van Galen en Marjolijn Peltenburg
Frans van Galen en Marjolijn Peltenburg
Bij het leren klokkijken is het goed om de rol van de grote en kleine wijzer apart aan de orde te stellen. Dat zou je kunnen doen door tijdelijk een klok met alleen een kleine wijzer in de klas op te hangen.
Een kort meetlint en een lange gang - Alexandra Dekker
Alexandra Dekker
Wie wil dat leerlingen bij rekenen-wiskunde zelf ontdekkingen doen, moet zorgen voor uitdagende materialen, goede activiteiten en denkvragen, en het lef hebben om de leerlingen zelf hun gang te laten gaan.
Zwart-wit denken kan heel positief zijn - Peter Buis
Peter Buis
Wie zijn leerlingen leert schaken geeft hen meer mee dan een aardige vrijetijdsbesteding. Schaken ontwikkelt allerlei eigenschappen van kinderen die onder andere ook goed in de reken-wiskundeles van pas kunnen komen.
Spel in de rekenles - Qwirkle
Anneke Noteboom
Combineer de blokjes zo dat je de meeste punten scoort. Uitdagend rekenspel voor kinderen vanaf groep 2 / 3...
Vroeger: Toetsen en schoolsucces - Ed de Moor
Ed de Moor
Toetsen om te bepalen of iemand het rekenen en de taal goed beheerst waren ook in de vorige eeuw bekend. Kun je op deze manier een voorspelling doen over het schoolsucces?
Wiskunde op straat: Precies of nauwkeurig? - Harrie Sormani
Harrie Sormani
De kunst van het schatten is een handig hulpmiddel in het dagelijks leven Maar soms is het handiger om precies te rekenen....
Volgens Bartjens: Ballen - Marjolein Kool
Marjolein Kool
In dit nummer komen er veel stagiaires aan het woord, die vertellen over hun (reken)ervaringen tijdens de stage.
Kleine kinderen worden groot: De grootste wens van Jet - Marielle van der Borgh
Mariëlle van der Borgh
Kleine Jet is de jongste van het gezin en dat vindt ze vaak jammer.
Interactie - Mat Bos en Vincent Klabbers
Mat Bos en VIncent Klabbers
Stelling: De vakgroep rekenen-wiskunde van Pabo De Kempel heeft een duurzame relatie met een basisschool in de buurt, een zgn. Krijtschool. Op elke Pabo zou de vakgroep rekenen-wiskunde dit voorbeeld moeten volgen.
In / Uigelicht - Peter van den Breemen
Peter van den Bremen
Bespreking van "Rekenen is goed of slecht", Plein Primair, nr 1 29 februari 2008 en van "Rekenvaardigheid in de brugklas voor veel leerlingen nog een brug te ver" van Mieke van Groenestijn, Basisschoolmanagement, mei 2008.
De bekende Nederlander in getallen: Clous van Mechelen - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Clous van Mechelen vertelt over de belangrijke getallen in zijn leven.
Groetjes van groep vier - Lia van Diem
Lia van Diem
De juf van groep vier moet boodschappen doen en laat aan de klas haar boodschappenlijstje zien. Maar hoeveel geld zal ze nu ongeveer kwijt zijn voor al haar boodschappen?
Ei van Columbus Jaargang 27, nummer 4, opgaven
Jos van den Bergh
Vier bladzijden vol rekenpuzzels en breinkrakers voor kinderen van groep zeven en acht.
Ei van Columbus Jaargang 27, nummer 4 - antwoorden
Jos van den Bergh
Extra toelichting bij "Op je tellen passen", Willem Uittenbogaard, Jaargang 27, nummer 4
Willem UIttenbogaard
In deze extra bijlage wordt een verder toelichting gegeven op het artikel "Op je tellen passen", van Willem Uittenbogaard, over het aanleren van akoestisch tellen.
Paasontbijt: Een boodschappenlijst maken - Marie José van Heugten
Marie-José van Heugten
Hoe de boodschappenlijst voor het paasfeest kan zorgen voor een interesssante en boeiende rekenles....
Intuitie en rekenen-wiskunde leren, hindernis of steun? - Jo Nelissen.
Jo Nelissen
Bij het oplossen van een probleem waar geen pasklare oplossing voor bestaat, gebruik je je intuïtie door het onmiddellijk, spontaan, creatief inzetten van kennis en ervaringen of een plotseling optredend inzicht. Hoe werkt dat bij rekenen-wiskunde?
Hoeveel bloemen zijn er uit mijn tuin geplukt? - Fenna van Nes
Fenna van Nes
Ruimtelijk inzicht en getalbegrip behoren tot 2 verschillende domeinen van rekenen-wiskunde. Ruimtelijke structuren kunnen echter een rol spelen bij het vaststellen en het vergelijken van hoeveelheden.
Op je tellen passen! - Willem Uittenbogaard
Willem Uittenbogaard
Het tellen van een aantal knikkers is een alledaagse handeling die iedere volwassene bijna gedachteloos zonder fouten kan uitvoeren. Heeft u er wel eens bij stil gestaan hoe moeilijk het is om het tellen van voorwerpen te leren?
De activiteit 'De knikkers' is afkomstig uit het boek '100 activiteiten voor onderzo...