Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie
Weten

Een onderwijs leertraject van meercijferig vermenigvuldigen - Marjolein Kool

Op 19 mei2008 promoveerde Kees Buijs op een onderzoek over een door hem ontwikkeld onderwijsleertraject op het domein van vermenigvuldigen.

Dyscalculie in discussie, deel 2 - Mieke van Groenestijn en Jaap Vedder

Alle abonnees van Volgens Bartjens hebben een gratis boekje over dyscalculie bij dit septembernummer aangetroffen. Mieke van Groenestijn en Jaap Vedder leggen uit wat de bedoeling van dit cadeautje is.

De rekentoren - Jelly Frijlink en Hetty Wouda

Frijlink en Wouda onderzochten de beginnende gecijferdheid van jonge kinderen. Op basis van hun resultaten ontwikkelden ze ‘de Rekentoren’, een hoge, smalle ladekast met een veel verschillende spelletjes en opdrachten voor beginnende gecijferdheid

Vijanden worden vrienden: een beknopte leergang vermenigvuldigen - Willem Uittenbogaard.

In dit artikel legt Willem Uittenbogaard uit waarom en hoe kinderen volgens hem kunnen leren vermenigvuldigen zonder te cijferen.

Wiskunde op straat.: Mooie nummers - Harrie Sormani

Harrie Sormani vertelt over alle mooie nummers die hij in zijn leven al is tegengekomen.

Vroeger: Dozijn - Ed de Moor

Rekenen met het grondgetal 12 lijkt hier in Nederland ongewoon. Toch komt het vaker voor dan je denkt.

Redactioneel

Volgens Bartjens: nieuw - Marjolein Kool

De Volgens Bartjens staat deze keer vol nieuwe dingen. En hoofdredacteur Marjolein Kool kondigt aan dat zij ook met wat nieuws gaat beginnen en stopt met Volgens Bartjens.

Kleine kinderen worden groot: 5 1/2 is niet bijna honderd - Josje van der Linden

Ward is vier, en gaat met zijn moeder naar de Hortus in Amsterdam. Daar ontmoet hij een vrouw van 88. Dat is al bijna honderd en dus erg oud, vindt hij.

Interactie - Jos van den Bergh.

Ieder nummer stemmen lezers op een stelling die te maken heeft met rekenen-wiskunde.

In / Uigelicht - Peter van den Bremen

Bespreking van "Barbertje moet hangen", Kees de Glopper, Didactief nr 5, mei 2008 en "Hoe moet dat met rekenen" van Els van Houten e.a., JSW, jaargang 92, juni 2008.

Groetjes van groep 2: Vlaggetjesdag - Lia van Diem

Er ligt een vlag in de kring van groep twee. Maar hoe kun je nou goed tellen hoeveel tweeën er op die vlag staan?

De bekende Nederlander in getallen: Freddy Wennemars - Harrie Sormani

Wat heeft schaatser Freddy Wennemars met getallen?

Uitleggen is vragen stellen - Miep Voestermans

Oeverloze interactieve nabesprekingen leveren weinig op. Maar een leerkracht die consequent en gericht vragen stelt, laat de leerlingen naar elkaar luisteren en met elkaar meedenken. Dat levert waardevolle ontdekkingen en leermomenten op.

Weten

Een kind met een spraakprobleem leren tellen - Maaike Vernooij

Het leren tellen gaat bij de meeste kinderen volgens voorspelbare stappen. Maar wat doe je als een kind, al dan niet met een handicap, zijn eigen eigenwijze ontwikkeling volgt?

Weten

Integratie van rekenen&wiskunde en natuur&techniek. Kees Buijs

Een samenwerkingsproject tussen SLO en NVORWO heeft een interessant boekje opgeleverd. Laat u inspireren door rijke lesideeën die overeenkomsten en verschillen tussen de exacte vakken uitbuiten en met elkaar combineren.

Schoolreisje met napret - Marie-Jose van Heugten

In Alles telt 4B, blok 5, les 13-15 staan sommen rond een schoolreisje. Marie-José van Heugten besloot de lessen te vervangen door berekeningen rond een eigen schoolreisje naar dierenpark ‘De Oliemeulen’ in Tilburg.

In de ban van big ideas - Annieke de Groot en Kelly Nijenhuis

In het leerlandschap van kinderen vormen ‘big ideas’ belangrijke mijlpalen. Annieke de Groot en Kelly Nijenhuis lieten kinderen met elkaar discussiëren over gekozen rekenproblemen, waardoor ze kennis construeerden over de onder- liggende big ideas.

Wijzer voor wijzer - Frans van Galen en Marjolijn Peltenburg

Bij het leren klokkijken is het goed om de rol van de grote en kleine wijzer apart aan de orde te stellen. Dat zou je kunnen doen door tijdelijk een klok met alleen een kleine wijzer in de klas op te hangen.

Een kort meetlint en een lange gang - Alexandra Dekker

Wie wil dat leerlingen bij rekenen-wiskunde zelf ontdekkingen doen, moet zorgen voor uitdagende materialen, goede activiteiten en denkvragen, en het lef hebben om de leerlingen zelf hun gang te laten gaan.

Zwart-wit denken kan heel positief zijn - Peter Buis

Wie zijn leerlingen leert schaken geeft hen meer mee dan een aardige vrijetijdsbesteding. Schaken ontwikkelt allerlei eigenschappen van kinderen die onder andere ook goed in de reken-wiskundeles van pas kunnen komen.

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Qwirkle

Combineer de blokjes zo dat je de meeste punten scoort. Uitdagend rekenspel voor kinderen vanaf groep 2 / 3...

Vroeger: Toetsen en schoolsucces - Ed de Moor

Toetsen om te bepalen of iemand het rekenen en de taal goed beheerst waren ook in de vorige eeuw bekend. Kun je op deze manier een voorspelling doen over het schoolsucces?

Wiskunde op straat: Precies of nauwkeurig? - Harrie Sormani

De kunst van het schatten is een handig hulpmiddel in het dagelijks leven Maar soms is het handiger om precies te rekenen....

Redactioneel

Volgens Bartjens: Ballen - Marjolein Kool

In dit nummer komen er veel stagiaires aan het woord, die vertellen over hun (reken)ervaringen tijdens de stage.

Kleine kinderen worden groot: De grootste wens van Jet - Marielle van der Borgh

Kleine Jet is de jongste van het gezin en dat vindt ze vaak jammer.

Interactie - Mat Bos en Vincent Klabbers

Stelling: De vakgroep rekenen-wiskunde van Pabo De Kempel heeft een duurzame relatie met een basisschool in de buurt, een zgn. Krijtschool. Op elke Pabo zou de vakgroep rekenen-wiskunde dit voorbeeld moeten volgen.

In / Uigelicht - Peter van den Breemen

Bespreking van "Rekenen is goed of slecht", Plein Primair, nr 1 29 februari 2008 en van "Rekenvaardigheid in de brugklas voor veel leerlingen nog een brug te ver" van Mieke van Groenestijn, Basisschoolmanagement, mei 2008.

De bekende Nederlander in getallen: Clous van Mechelen - Harrie Sormani

Clous van Mechelen vertelt over de belangrijke getallen in zijn leven.

Groetjes van groep vier - Lia van Diem

De juf van groep vier moet boodschappen doen en laat aan de klas haar boodschappenlijstje zien. Maar hoeveel geld zal ze nu ongeveer kwijt zijn voor al haar boodschappen?

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 27, nummer 4, opgaven

Vier bladzijden vol rekenpuzzels en breinkrakers voor kinderen van groep zeven en acht.

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 27, nummer 4 - antwoorden

Extra toelichting bij "Op je tellen passen", Willem Uittenbogaard, Jaargang 27, nummer 4

In deze extra bijlage wordt een verder toelichting gegeven op het artikel "Op je tellen passen", van Willem Uittenbogaard, over het aanleren van akoestisch tellen.

Paasontbijt: Een boodschappenlijst maken - Marie José van Heugten

Hoe de boodschappenlijst voor het paasfeest kan zorgen voor een interesssante en boeiende rekenles....

Weten

Intuitie en rekenen-wiskunde leren, hindernis of steun? - Jo Nelissen.

Bij het oplossen van een probleem waar geen pasklare oplossing voor bestaat, gebruik je je intuïtie door het onmiddellijk, spontaan, creatief inzetten van kennis en ervaringen of een plotseling optredend inzicht. Hoe werkt dat bij rekenen-wiskunde?

Hoeveel bloemen zijn er uit mijn tuin geplukt? - Fenna van Nes

Ruimtelijk inzicht en getalbegrip behoren tot 2 verschillende domeinen van rekenen-wiskunde. Ruimtelijke structuren kunnen echter een rol spelen bij het vaststellen en het vergelijken van hoeveelheden.

Op je tellen passen! - Willem Uittenbogaard

Het tellen van een aantal knikkers is een alledaagse handeling die iedere volwassene bijna gedachteloos zonder fouten kan uitvoeren. Heeft u er wel eens bij stil gestaan hoe moeilijk het is om het tellen van voorwerpen te leren?

 

De activiteit 'De knikkers' is afkomstig uit het boek '100 activiteiten voor onderzo...