Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie
Doen

Extra spelletjes bij "Rondje Rekenspel" - Anneke Noteboom en Cathe Notten, jaargang 29, nummer 2

Rondje Rekenspel is een project van SLO. Binnen dit project zijn concepten voor rekenspellen ontwikkeld, die specifiek gericht zijn op het inzicht krijgen in en het oefenen en automatiseren van de basisvaardigheden rekenen. Met extra spelletjes!

De rekencoördinator, motor achter verbetering van het reken-wiskundeonderwijs.

In dit artikel van Marc van Zanten, Benny Dwars, Heiko Hooiveld, Marian Onrust en Gerrie Voornemen vertellen vier rekencoördinatoren over hun motivatie om de opleiding te volgen en hoe zij zelf werken aan verbetering van het rekenonderwijs op hun school.

Kennisbank rekenen. Hulpmiddel bij het rekenonderwijs voor studenten en leraren.

Ortwin Hutten, Gẻ Nielissen en Anneke Noteboom schrijven over de Kennisbank Rekenen, een databank die onmisbaar is voor het geven van rekenonderwijs op de basisschool, vol met leerlijnen, tussendoelen, voorbeeldopgaven, lesideeën, etc, etc.

Waarom is een spekkie zo zoet? Samen op onderzoek in de rekenles - Frans van Galen en Lia Oosterwaal

Inzicht in waar je mee bezig bent als je rekent moet voorop staan. In het rekenonderwijs is er vaak te weinig aandacht voor waar kinderen over struikelen bij het verwerven van dat inzicht. Leer nog beter luisteren naar hoe kinderen denken bij het rekenen!

Rondje rekenspel. Werken aan specifieke rekendoelen - Anneke Noteboom en Cathe Notten

Een artikel over het project Rondje Rekenspel van het SLO. In het artikel wordt uitgelegd hoe de rekenspellen, voor dit project ontwikkeld met het doel om specifieke rekenproblemen te oefenen en automatiseren, kunnen worden ingepast in het rekenonderwijs

Waar voor je geld. De Grote Rekendag toont hoe realistisch rekenen-wiskundeonderwijs kan zijn.

Ronald Keijzer, Martine van Schaik en Rob van Tricht vertellen over de Grote Rekendag die jaarlijks wordt georganiseerd in april. Leerlingen van groep 1 t/m 8 gaan dan aan de slag met probleemsituaties, die op te lossen zijn door te rekenen.

Weten

Op zoek naar een startsom. Een artikel over gedachtenvol oefenen van Maarten Dolk en An te Selle

In dit artikel geven de auteurs ideeën om leerlingen eerst te laten denken en dan te laten oefenen. De ideeën zijn in het HaVER-project en het Nadima-project ontstaan en in de klas uitgeprobeerd.

Doen

Muizen in de kleuterklas - Met sprongen vooruit in vijf minuten

In de onderbouw is het heel belangrijk om veel met rekenen bezig te zijn. Julie Menne beschrijft in dit artikel hoe je dit gemakkelijk met vijf-minuten spelletjes kunt doen.

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 29, nummer 2, opgaven

Vier pagina's vol rekenpuzzels en breinkrakers voor kinderen uit groep 7 en 8

Wiskunde op straat: Verhaaltjessommen met veel kleine lettertjes. Rubriek van Harrie Sormani

Als je ergens korting krijgt is het handig dat je kunt uitrekenen hoeveel je bespaart. Maar als je goed kunt rekenen en je leest de kleine lettertjes niet, dan kom je soms toch nog bedrogen uit....

Vroeger: Wat wilde wiskobas? - Ed de Moor

Wiskobas is de afkorting van Wiskunde op de Basisschool. Ed de Moor vertelt over de ontwikkeling ervan.

Interactie - Gert Gelderblom

De stelling: Contexten in realistische methoden zijn niet realistisch. Wie stemde voor, wie tegen en waarom?

Bewijs uit het gerijmde: Uitgerekend de Hollanders - Jaap van Lakerveld

Hoe zou ons rekenonderwijs eruit zien als het gebaseerd zou zijn op het gedrag van Hollanders in onze vaderlandse geschiedenis?

Groetjes van groep vier: Een bekertje vol cola - Lia van Diem

Als je een feestje geeft, kun je dan uitrekenen hoeveel drinken je nodig hebt voor je gasten? De kinderen van groep vier kunnen dat wel!

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Rinks en lechts

Door dit rekenspel leer je ruimtelijk inzicht te verkrijgen... en zo leer je het verschil tussen rinks en lechts. Vanaf groep twee...

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Pentago

Je leert het spel in twee minuten, je speelt het in tien minuten en blijft daarna een levenlang uitgedaagd. Rekenspel vanaf groep 2...

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 29, nummer 1, opgaven

Rubriek van Jos van den Bergh met rekenpuzzels voor kinderen in groep 7 en 8.

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 29, nummer 1, antwoorden

Wiskunde op straat: Stampen voor de volle 100 procent - Harrie Sormani

Moeilijkheden bij het rekenen ontstaan vaak doordat er te veel kennis in is "gestampt". Dit zie je bij de tafels, maar ook bij de vaste procenten. Want 100% blijkt in de praktijk helemaal niet " alles" te zijn....

Bewijs uit het gerijmde: Staart delen - Jaap van Lakerveld

Er werden al staarten gedeeld voordat er mensen bestonden.... Jaap van Lakerveld legt het uit, in rijm uiteraard.

In/Uitgelicht - Peter van den Bremen

Dit keer een bespreking van Realistisch rekenen en Jenaplan. Mark Sanders, Mensenkinderen 117, mei 2009

Een brug tussen denken en doen. Over het oplossen van meetproblemen.

Auteurs Vincent Jonker en Leo Prinsen maken duidelijk dat zij doen en denken graag zien als een samenhangend geheel en niet als een tegenstelling en illustreren dit met de domeinen rekenen-wiskunde en natuur-techniek.

Weten

De staartdeling is nooit weggeweest. Over de nuance in een richtingenstrijd - Lonneke Boels

Regelmatig duikt in de media de discussie over de staartdeling op. Kinderen zouden deze niet meer leren en dat zou één van de vele verklaringen zijn voor tegenvallende resultaten. Maar... de staartdeling bestaat nog wel, alleen in een andere vorm.

Digibord in de reken-wiskundeles - Monica Wijers en Helen Reed

In dit artikel vertellen de auteurs hoe het digibord gebruikt kan worden als katalysator voor de begripsvorming

Rekenen vraagt om extra handen - Rob Turksma

Een artikel over de (on)uitvoerbaarheid van het primaire proces bij rekenen op de basisschool, waarbij extra handen in de klas bijna een noodzaak blijken te zijn voor goed rekenonderwijs.

Weten

Van informeel handelen naar formeel rekenen: preventie van rekenproblemen.

Auteur Mieke van Groenestijn gaat dieper in op de preventie van rekenproblemen en de noodzaak van vroegtijdige signalering.

Weten

Individuele leerlijn rekenen? Liever niet. Meedoen is belangrijk; ook voor zwakke leerlingen

Ambulant begeleider Klaske Duursma pleit voor meedoen met de groep, ook voor zwakke rekenaars.

Zingen voor de winnaar van Burenbingo. Rekenen in Malawi - Jurjen Bodar en Erik Petter

De auteurs vertellen over hun tijd in Malawi, het rekenonderwijs daar en hun lessen in rekenen op drie basisscholen.

Kleine kinderen worden groot: makkie - Mariëlle van der Borgh

Vroeger: De staartdeling van opa werkman - Ed de Moor

Ed de Moor vertelt hoe H.Werkman in zijn Praktisch Rekenonderwijs uit 1919 de staartdeling wilde aanleren. Het blijkt dat de manier van Opa Werkman helemaal zo gek nog niet was....

Groetjes van groep twee: iedereen telt mee - Lia van Diem

Samen tellen de kinderen van groep 2 in de kring hoeveel kinderen er vandaag zijn. Dat blijkt op een heleboel manieren te kunnen!

Interactie: - Hein van der Straaten

De stelling waarop gestemd werd was: Het opnieuw invoeren van het ouderwetse rekenen moet sterk ontraden worden. Het zou een flinke stap terug betekenen in de ontwikkeling van het reken-wiskundeonderwijs.

Redactioneel

Volgens Bartjens: realistische rekenproblemen - Cathe Notten

Het interesseert kinderen over het algemeen niet hoeveel tegels er op paadjes horen en in hoeveel stukken je een taart allemaal zou kunnen verdelen. Toch staan de methodes vol opgaven met taarten en tegels. Zijn de opgaven nou realistisch of niet?

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 28, nummer 5, antwoorden

Hoe groot? Een lessenserie meten in het SBO - Mieke Abels

Voor het ontwikkelen van een goed begrip van wat oppervlakte is, moeten kinderen zelf ontdekkingen kunnen doen. Hoe kom je tot een stevige onderlaag van "de ijsberg"?

Weten

Kansen bieden en kansen grijpen. Doorlopende leerlijnen rekenen-wiskunde - J. Kaskens.

Handreikingen voor een goede (warme) overdracht en een betere aansluiting van leerlijnen van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs.

Vangorcumtijdschriften.nl maakt gebruik van cookies.

Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcumtijdschriften.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.

Zelf instellen
Alle cookies accepteren
Uw cookie instellingen
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.
Functionele cookies

Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.

Analytische cookies

Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.

Marketing en tracking cookies

Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.

Cookies instellingen opslaan