Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactie_w400_h260_bg.png)
Extra spelletjes bij "Rondje Rekenspel" - Anneke Noteboom en Cathe Notten, jaargang 29, nummer 2
Anneke Noteboom en Cathe Notten
Rondje Rekenspel is een project van SLO. Binnen dit project zijn concepten voor rekenspellen ontwikkeld, die specifiek gericht zijn op het inzicht krijgen in en het oefenen en automatiseren van de basisvaardigheden rekenen. Met extra spelletjes!
_w400_h260_bg.png)
De rekencoördinator, motor achter verbetering van het reken-wiskundeonderwijs.
Marc van Zanten, Benny Dwars, Heiko Hooiveld, Mari
In dit artikel van Marc van Zanten, Benny Dwars, Heiko Hooiveld, Marian Onrust en Gerrie Voornemen vertellen vier rekencoördinatoren over hun motivatie om de opleiding te volgen en hoe zij zelf werken aan verbetering van het rekenonderwijs op hun school.
_w400_h260_bg.png)
Kennisbank rekenen. Hulpmiddel bij het rekenonderwijs voor studenten en leraren.
Ortwin Hutten, Gẻ Nielissen en Anneke Noteboom
Ortwin Hutten, Gẻ Nielissen en Anneke Noteboom schrijven over de Kennisbank Rekenen, een databank die onmisbaar is voor het geven van rekenonderwijs op de basisschool, vol met leerlijnen, tussendoelen, voorbeeldopgaven, lesideeën, etc, etc.
_w400_h260_bg.png)
Waarom is een spekkie zo zoet? Samen op onderzoek in de rekenles - Frans van Galen en Lia Oosterwaal
Frans van Galen en Lia Oosterwaal
Inzicht in waar je mee bezig bent als je rekent moet voorop staan. In het rekenonderwijs is er vaak te weinig aandacht voor waar kinderen over struikelen bij het verwerven van dat inzicht. Leer nog beter luisteren naar hoe kinderen denken bij het rekenen!
_w400_h260_bg.png)
Rondje rekenspel. Werken aan specifieke rekendoelen - Anneke Noteboom en Cathe Notten
Anneke Noteboom en Cathe Notten
Een artikel over het project Rondje Rekenspel van het SLO. In het artikel wordt uitgelegd hoe de rekenspellen, voor dit project ontwikkeld met het doel om specifieke rekenproblemen te oefenen en automatiseren, kunnen worden ingepast in het rekenonderwijs
_w400_h260_bg.png)
Waar voor je geld. De Grote Rekendag toont hoe realistisch rekenen-wiskundeonderwijs kan zijn.
Ronald Keijzer, Martine van Schaik en Rob van Tric
Ronald Keijzer, Martine van Schaik en Rob van Tricht vertellen over de Grote Rekendag die jaarlijks wordt georganiseerd in april. Leerlingen van groep 1 t/m 8 gaan dan aan de slag met probleemsituaties, die op te lossen zijn door te rekenen.
_w400_h260_bg.png)
Op zoek naar een startsom. Een artikel over gedachtenvol oefenen van Maarten Dolk en An te Selle
Maarten Dolk en An te Selle
In dit artikel geven de auteurs ideeën om leerlingen eerst te laten denken en dan te laten oefenen. De ideeën zijn in het HaVER-project en het Nadima-project ontstaan en in de klas uitgeprobeerd.
_w400_h260_bg.png)
Muizen in de kleuterklas - Met sprongen vooruit in vijf minuten
Julie Menne
In de onderbouw is het heel belangrijk om veel met rekenen bezig te zijn. Julie Menne beschrijft in dit artikel hoe je dit gemakkelijk met vijf-minuten spelletjes kunt doen.

Ei van Columbus Jaargang 29, nummer 2, opgaven
Jos van den Bergh
Vier pagina's vol rekenpuzzels en breinkrakers voor kinderen uit groep 7 en 8
_w400_h260_bg.png)
Wiskunde op straat: Verhaaltjessommen met veel kleine lettertjes. Rubriek van Harrie Sormani
Harrie Sormani
Als je ergens korting krijgt is het handig dat je kunt uitrekenen hoeveel je bespaart. Maar als je goed kunt rekenen en je leest de kleine lettertjes niet, dan kom je soms toch nog bedrogen uit....
_w400_h260_bg.png)
Vroeger: Wat wilde wiskobas? - Ed de Moor
Ed de Moor
Wiskobas is de afkorting van Wiskunde op de Basisschool. Ed de Moor vertelt over de ontwikkeling ervan.
_w400_h260_bg.png)
Interactie - Gert Gelderblom
Gert Gelderblom
De stelling: Contexten in realistische methoden zijn niet realistisch. Wie stemde voor, wie tegen en waarom?
_w400_h260_bg.png)
Bewijs uit het gerijmde: Uitgerekend de Hollanders - Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld
Hoe zou ons rekenonderwijs eruit zien als het gebaseerd zou zijn op het gedrag van Hollanders in onze vaderlandse geschiedenis?
_w400_h260_bg.png)
Groetjes van groep vier: Een bekertje vol cola - Lia van Diem
Lia van DIem
Als je een feestje geeft, kun je dan uitrekenen hoeveel drinken je nodig hebt voor je gasten? De kinderen van groep vier kunnen dat wel!

Spel in de rekenles - Rinks en lechts
Anneke Noteboom
Door dit rekenspel leer je ruimtelijk inzicht te verkrijgen... en zo leer je het verschil tussen rinks en lechts. Vanaf groep twee...

Spel in de rekenles - Pentago
Anneke Noteboom
Je leert het spel in twee minuten, je speelt het in tien minuten en blijft daarna een levenlang uitgedaagd. Rekenspel vanaf groep 2...

Ei van Columbus Jaargang 29, nummer 1, opgaven
Jos van den Bergh
Rubriek van Jos van den Bergh met rekenpuzzels voor kinderen in groep 7 en 8.

Ei van Columbus Jaargang 29, nummer 1, antwoorden
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.png)
Wiskunde op straat: Stampen voor de volle 100 procent - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Moeilijkheden bij het rekenen ontstaan vaak doordat er te veel kennis in is "gestampt". Dit zie je bij de tafels, maar ook bij de vaste procenten. Want 100% blijkt in de praktijk helemaal niet " alles" te zijn....
_w400_h260_bg.png)
Bewijs uit het gerijmde: Staart delen - Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld
Er werden al staarten gedeeld voordat er mensen bestonden.... Jaap van Lakerveld legt het uit, in rijm uiteraard.
_w400_h260_bg.png)
In/Uitgelicht - Peter van den Bremen
Peter van den Bremen
Dit keer een bespreking van Realistisch rekenen en Jenaplan. Mark Sanders, Mensenkinderen 117, mei 2009
_w400_h260_bg.png)
Een brug tussen denken en doen. Over het oplossen van meetproblemen.
Vicent Jonker en Leo Prinsen
Auteurs Vincent Jonker en Leo Prinsen maken duidelijk dat zij doen en denken graag zien als een samenhangend geheel en niet als een tegenstelling en illustreren dit met de domeinen rekenen-wiskunde en natuur-techniek.
_w400_h260_bg.png)
De staartdeling is nooit weggeweest. Over de nuance in een richtingenstrijd - Lonneke Boels
Lonneke Boels
Regelmatig duikt in de media de discussie over de staartdeling op. Kinderen zouden deze niet meer leren en dat zou één van de vele verklaringen zijn voor tegenvallende resultaten. Maar... de staartdeling bestaat nog wel, alleen in een andere vorm.
_w400_h260_bg.png)
Digibord in de reken-wiskundeles - Monica Wijers en Helen Reed
In dit artikel vertellen de auteurs hoe het digibord gebruikt kan worden als katalysator voor de begripsvorming
_w400_h260_bg.png)
Rekenen vraagt om extra handen - Rob Turksma
Rob Turksma
Een artikel over de (on)uitvoerbaarheid van het primaire proces bij rekenen op de basisschool, waarbij extra handen in de klas bijna een noodzaak blijken te zijn voor goed rekenonderwijs.
_w400_h260_bg.png)
Van informeel handelen naar formeel rekenen: preventie van rekenproblemen.
Mieke van Groenestijn
Auteur Mieke van Groenestijn gaat dieper in op de preventie van rekenproblemen en de noodzaak van vroegtijdige signalering.
_w400_h260_bg.png)
Individuele leerlijn rekenen? Liever niet. Meedoen is belangrijk; ook voor zwakke leerlingen
Klaske Duursma
Ambulant begeleider Klaske Duursma pleit voor meedoen met de groep, ook voor zwakke rekenaars.
_w400_h260_bg.png)
Zingen voor de winnaar van Burenbingo. Rekenen in Malawi - Jurjen Bodar en Erik Petter
Jurjen Bodar en Erik Petter
De auteurs vertellen over hun tijd in Malawi, het rekenonderwijs daar en hun lessen in rekenen op drie basisscholen.
_w400_h260_bg.png)
Kleine kinderen worden groot: makkie - Mariëlle van der Borgh
Mariëlle van der Borgh
_w400_h260_bg.png)
Vroeger: De staartdeling van opa werkman - Ed de Moor
Ed de Moor
Ed de Moor vertelt hoe H.Werkman in zijn Praktisch Rekenonderwijs uit 1919 de staartdeling wilde aanleren. Het blijkt dat de manier van Opa Werkman helemaal zo gek nog niet was....
_w400_h260_bg.png)
Groetjes van groep twee: iedereen telt mee - Lia van Diem
Lia van DIem
Samen tellen de kinderen van groep 2 in de kring hoeveel kinderen er vandaag zijn. Dat blijkt op een heleboel manieren te kunnen!
_w400_h260_bg.png)
Interactie: - Hein van der Straaten
Hein van Straaten
De stelling waarop gestemd werd was: Het opnieuw invoeren van het ouderwetse rekenen moet sterk ontraden worden. Het zou een flinke stap terug betekenen in de ontwikkeling van het reken-wiskundeonderwijs.
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens: realistische rekenproblemen - Cathe Notten
Cathe Notten
Het interesseert kinderen over het algemeen niet hoeveel tegels er op paadjes horen en in hoeveel stukken je een taart allemaal zou kunnen verdelen. Toch staan de methodes vol opgaven met taarten en tegels. Zijn de opgaven nou realistisch of niet?

Ei van Columbus Jaargang 28, nummer 5, antwoorden
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.png)
Hoe groot? Een lessenserie meten in het SBO - Mieke Abels
Mieke Abels
Voor het ontwikkelen van een goed begrip van wat oppervlakte is, moeten kinderen zelf ontdekkingen kunnen doen. Hoe kom je tot een stevige onderlaag van "de ijsberg"?
_w400_h260_bg.png)
Kansen bieden en kansen grijpen. Doorlopende leerlijnen rekenen-wiskunde - J. Kaskens.
J. Kaskens
Handreikingen voor een goede (warme) overdracht en een betere aansluiting van leerlijnen van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs.