Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie
Weten

Rekenmethodes en rekenonderwijs. Kiezen voor een rekenmethode - Willem Vermeulen

Centrale vraag bij het kiezen van een rekenmethode moet zijn: Hoe leren kinderen hun reken-wiskundekennis opbouwen en hoe kan de school daarbij de beste ondersteuning bieden?

Wat is goed rekenonderwijs. NVORWO peilt onder leden - M.v.d.Burg, M.Espeldoorn

Onderzoek naar het fundament voor goed rekenonderwijs. Een artikel over opleiding en nascholing, interactie, onderzoekende houding en de rekencoördinator.

Weten

Getalbeelden en het rekenrek. Een uitgebreide kijk op het gebruik van rekenrekjes - J. Winnubst

Het rekenrek wordt ingezet om de strategie van tellend rekenen te verlaten. Het is een hulpmiddel bij het vormen van getalbeelden.

Oefenen, maar dan anders. Getallenmozaiek - Cathe Notten

Met getallenmozaiek oefent iedereen op zijn eigen niveau. In het artikel een spelbeschrijving voor een oefenvorm voor de basisbewerkingen optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen; hele getallen en breuken.

Spelend rekenen. Rekenroutines in de onderbouw - M. van Roosmalen-Noppen, M.v.d.Wielen

Rekenroutines stimuleren kleuters in hun reken-wiskundige ontwikkeling door middel van handelen, spel, interactie en redeneren.

Werken in de rekentuin. Spelenderwijs oefenen en meten -M. Straatemeier, S. Klinkenberg, H.v.d. Maas

Artikel over het het webbased programma De Rekentuin, voor het oefenen en toetsen van de basisvaardigheden optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen en breuken.

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Isis en Osiris

Probeer zo veel mogelijk punten te verzamelen en je tegenstander zo veel mogelijk dwars te zitten. Een bord- en rekenspel vanaf groep vier....

Redactioneel

Volgens Bartjens: rekenen en de populaire cultuur - Cathe Notten

De uitdaging is om het rekenonderwijs zo in te richten dat kinderen het leuk vinden en en ze tegelijkertijd wel alles te leren wat nodig en wenselijk is. Hoe breng je rekenen aan de man in een wereld waar alles "cool" moet zijn?

Interactie: Ouderwets rekenen? Nee, bedankt! - Kees Buijs

Dat er nog heel wat te verbeteren valt aan de kwaliteit van het rekenonderwijs, staat buiten kijf. Door velen wordt hier ook hard aan gewerkt. Maar moet dit met een terugkeer naar het ouderwetse rekenen gepaard gaan?

Wiskunde op straat: Goaaaaaaal! Voetbalplaatjes treffen doel - Harrie Sormani.

Ook als voetbalplaatjes worden uitgedeeld bij de supermarkt kun je die heel goed gebruiken om er in de rekenles allerlei rekenvragen mee te bedenken....

Groetjes van groep vier: Op de camping - Lia van Diem.

De rekenles gaat over de camping. Maar hoe ver is het van de tent naar de afval? Vier meter, zien de kinderen van groep vier op de plattegrond in hun rekenboek. Maar hoe lang is vier meter nu precies?

Kleine kinderen worden groot: Een, twee, allemaal - Josje van der Linden

Vroeger: Hoe oud, hoe rijk? - Ed de Moor.

Verzekeringswiskundigen rekenen met gemiddelde leeftijden. Die leeftijden worden uitgerekend door het CBS. Ed de Moor vertelt over een vroegere verzekeringswiskundige: Johan de Witt.

De bekende Nederlander in getallen: Aleid Truijens - Harrie Sormani

Harrie Sormani interviewt Aleid Truijens over rekenen en getallen.

In / Uitgelicht. Boekenrubriek - Peter van den Breemen

Peter van den Breemen bespreekt "Prestaties allochone meisjes enorm gedaald", van Robbert Sikkes en "Op papier rekenen gaat beter dan uit het hoofd" van Nely van Dam

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 28, nummer 5, opgaven

VIer pagina's met rekenpuzzels voor kinderen uit groep 7 en 8.

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Upturn

Dit mooie spel is een combinatie van Rummikub en Mens Erger je Niet. Rekenspel vanaf groep 3....

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 28, nummer 4, opgaven

Vier bladzijden vol verrassende rekenpuzzels voor de kinderen uit groep 7 en 8

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 28, nummer 4, antwoorden

Weten

Minder maar beter. Keuzes maken, ook voor zwakkere leerlingen - Anneke Noteboom

Omgaan met verschillen organisatorisch en inhoudelijk bekeken. Hoe maak je keuzes uit wat de methode biedt?

Van bouwwerk tot bouwtekening. Leren schematiseren - M. Poland

De overgang van groep twee naar groep drie verloopt wat betreft rekenen-wiskunde vaak stroef. Het leren maken van symbolische representaties kan positief werken.

Wat weegt een paasei. Wegen, tellen en sorteren - M.J. v. Heugten

Met een kilozak paaseieren en diverse weegschalen doen kinderen allerlei weeg-ervaringen op.

Met kleine stappen sprongen vooruit. Douwe Sikkes' kijk op oefenen - L. v.d. Leeuw

Systematische oefeningen met veel herhaling leiden snel tot leerwinst in basale rekenvaardigheden en getalbegrip

Het dorp met maar één straat. Een reken-wiskundige bouwactiviteit voor groep 1 t / m 4.

Hanneke Custers vertelt over een hoe een zorgvuldig gekozen context kinderen helpt om rekenkennis, -vaardigheden, -begrippen en -inzichten te verwerven en construeren.

Meetkunde op maat. Meetkundeles voor groep 3 - S. Slotboom

Weten

Hoe kies je een geschikte reken-wiskundemethode?

Marije Bakker, Margreeth Mulder, Cathe Notten, An te Selle en Jaap Vedder leggen uit hoe een school tot een geschikte reken-wiskundemethode kunt komen.

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Take it easy!

Leren combineren en je eigen record (of dat van een ander) proberen te verbreken. Rekenspel vanaf groep 3 / 4....

Redactioneel

Volgens Bartjens: veel kwaliteit - Cathe Notten

Het eerste voorwoord van de nieuwe hoofdredacteur van Volgens Bartjens: Cathe Notten nam het stokje over van Marjolein Kool

Kleine kinderen worden groot: tellen - Ivanka van Dijk

Als je het zo bekijkt legt peuter Merlijn van 1 al heel wat fundamenten voor zijn rekenkundige carriere....

Interactie: Wat doen ze eigenlijk op het web? - Frans van Galen en Vincent Jonker

Wiskunde op straat: getallen met betekenis - Harrie Sormani

Over (bijna) volmaakte getallen in de literatuur en de schilderkunst, en waarom 2009 zo'n fijn getal is....

Groetjes van groep vier: Klerensommen - Lia van Diem.

Groep vier komt er achter dat je, als je kleding koopt, toch heel wat moet rekenen. Maar... de kinderen ontpoppen zich als goede kledingadviseurs, zodat de juf weer mooi voor de dag kan komen in haar nieuwe kleren!

Vroeger: priemgetallen uit een oude krant - Ed de Moor

Naar aanleiding van een oud krantenknipsel in zijn dagboek duikt Ed de Moor in de geschiedenis van de priemgetallen.

De bekende Nederlander in getallen: Adri Treffers - Harrie Sormani

Interview met Adri Treffers over de rol van rekenen en getallen in zijn leven.

In / uitgelicht. Boekenrubriek - Peter van den Breemen

In dit nummer bespreekt Peter van den Breemen "Nostalgische terugblik op de staartdeling" van Kees Hoogland en "Woordjes leren voor de rekentoets" van Arjan Scholten.

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 28, nummer 3, opgaven

Vangorcumtijdschriften.nl maakt gebruik van cookies.

Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcumtijdschriften.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.

Zelf instellen
Alle cookies accepteren
Uw cookie instellingen
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.
Functionele cookies

Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.

Analytische cookies

Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.

Marketing en tracking cookies

Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.

Cookies instellingen opslaan