Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie

Rekenen in thema's - Marian van Veen

De methode opzij leggen en werken aan een thema biedt prachtige kansen op rijk rekenonderwijs. Wie rekening houdt met een aantal belangrijke aspecten geeft leerlingen voldoende ruimte en zorgt tevens dat het werken aan een thema niet vrijblijvend is.

Weten

Basisvaardigheden in het realistisch reken-wiskundeonderwijs - Willem Vermeulen

Leren kinderen tegenwoordig niet meer rekenen? Of leren ze andere kennis en vaardigheden dan vroeger? En wat vinden we daarvan? Willem Vermeulen mengt zich in de actuele discussie over het realistische reken-wiskundeonderwijs.

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - De betoverde doolhof

De betoverde doolhof is een rekenspel voor kinderen vanaf groep 2, waar je de kortste weg door een doolhof moet weten te vinden....

De bekende Nederlander in getallen: Jan Terlouw - Harrie Sormani

Interview met Jan Terlouw, die vertelt over zijn relatie met rekenen en getallen.

Kleine kinderen worden groot: Geen tijd om me te verstoppen!. - Joost Kieft

Als je zoon de telrij nog niet zo goed onder de knie heeft en wat cijfers overslaat bij het aftellen voor verstoppertje, verlies je vaak van hem....

Vroeger: Met en zonder staart - Ed de Moor

Vroeger... was er de ouderwetse staartdeling. Was die handig en nuttig of kunnen we het tegenwoordig ook wel zonder af?

Wiskunde op straat: Pim Pandoer en het spook van de Imbosch - Harrie Sormani

Menigeen meent dat kinderen van tegenwoordig vanwege allerlei technisch vernuftige apparaten niet meer zo veel hoeven te rekenen als vroeger. Dit klopt niet, tegenwoordig heb je al je rekenkennis hard nodig als je een ikea-kast in elkaar wilt zetten....

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 27, nummer 3, opgaven

Vier pagina's vol rekenpuzzels en breinkrakers voor groep zeven en acht.

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 27, nummer 3 - antwoorden

Tellen op straat; spel en leren in de binnenstad van Amsterdam - Anne Coos Vuurmans

Kijk af en toe naar de grond onder je voeten. Daar kun je prachtige ontdekkingen doen. Anne Coos Vuurmans vond een bijzondere telrij in de Amsterdamse Den Texstraat en wandelde er langs samen met de makers!

Dierenpension; vanuit thematisch spel komen tot meetkundige activiteiten - Ans Veltman

Laat kinderen een bouwwerk maken en vraag ze vervolgens om hun gebouw in een bouwtekening vast te leggen. Dat is een rijke meetkunde-activiteit, waarin kinderen leren over construeren, oriënteren en het gebruik van meetkundetaal.

Derailleur, wielomwenteling en andere moeilijke woorden - Renske Val en Loek Erich

Consequent en structureel aandacht besteden aan moeilijke woorden in de rekenles, kan leerlingen met een taalachterstand tot steun zijn. Het komt niet alleen hun rekenprestaties maar zeker ook hun woordenschatontwikkeling ten goede.

Redeneren met de kapitein; durven kinderen kinderen kritisch te reageren op een rekenvraagstuk?

Hoe kunnen kinderen elkaars denken en redeneren beïnvloeden tijdens een interactieve nabespreking? Welke rol spelen zelfvertrouwen en onafhankelijk denken bij het reageren op een ‘onzinvraagstuk’. Erica de Goeij en Adri Treffers doen verslag.

Op weg naar de top; een leerzaam spel voor studenten en leerlingen - Abbie van den Broek

Het ontwerpen van een rekenspel is een uitdagende en leerzame opdracht voor pabo-studenten. Wie een goed spel wil maken moet zich verdiepen in rekendoelen en leerlijnen en bedenken hoe kinderen een stapje verder kunnen komen ‘op weg naar de top’.

Boeken vol geheimen, rekenen met prentenboeken - Rob van Bree en Hanneke van Bree

Een veelgebruikt, dankbaar en vooral erg spannend onderwerp in groep 1 en 2 is ‘geheimen’. Maar let op, prentenboeken over geheimen kunnen ook onderwerp zijn van rijke rekenlessen meet- en meetkundeactiviteiten....

Hoe gaan we dit olifantje wassen? Betekenisvolle getallen uit de dierenwereld

Soms liggen de getallen voor het oprapen. Kijk maar eens in de dierentuin. Heb je je wel eens afgevraagd welke getallen daar allemaal ‘wonen’? Met praktijktips voor de bovenbouw. Een artikel van Hilde Amse en Fokke Munk

Wiskunde op straat; procentenbedrog bij hellingen en verfpotten - Harrie Sormani

In zijn rubriek gaat Harrie Sormani in op het gebruik van percentages in de media door ondermeer het stijgingspercentage van de Zeven Heuvelenloop en het kortingspercentage van een doe-het-zelf-keten onder de loep te nemen.

Vroeger: Geleerde plakkers - Ed de Moor

Bij het verhuizen vindt Ed de Moor een boek over wiskundepostzegels terug; hij vertelt over de Nederlandse en buitenlandse wiskundigen die op de postzegels staan.

Kleine kinderen worden groot; Een respectabele leeftijd - Caroliene van Waveren

Mathilde wordt binnenkort negen jaar. Wat valt er veel te rekenen rondom je verjaardag!

Groetjes van groep vier: Een inhoudelijke les - Lia van Diem

Er staan een heleboel flessen en potjes op tafel. Maar hoe kun je nu meten waar het meeste water inpast? De kinderen van groep vier gaan op onderzoek uit.

De bekende Nederlander in getallen: Kick van der Veer - Harrie Sormani

Programmamaker en cabaret-expert Kick van der Veer vertelt hoe hij heeft leren rekenen en hoe hij die kennis gebruikt bij het maken van het programma Andermans Veren.

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Khet

Probeer de farao te raken met een laserstraal! Strategisch en spannend bord- en rekenspel geschikt vanaf groep vier...

Ontwikkeling en onderzoek

Reken-wiskundeonderwijs anno 2007 - tussen oude waarden en nieuwe uitdagingen -

K.P.E. Gravemeijer - FIsme, Langeveld Instituut, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

De kwaliteit van het reken-wiskundeonderwijs - een virtueel vraaggesprek -

A. Treffers - FIsme, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Marja van den Heuvel - Panhuizen - hoogleraar - een interview

J. ter Heege & R. Keijzer - FIsme, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Het Kanaal nummer 111 - Op weg naar het advies van de 'Expertgroep Doorlopende Leerlijnen'

- een reflectief verslag van de veldraadpleging - J. ter Heege - FIsme, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Panama Praktijktip nummer 108 - Bartjens rekendictee 2007

R. Keijzer, J.G.C.J. Haarsma & N.T.E. de Weerd -
FIsme/ELWIeR, Universiteit Utrecht/Hs Windesheim/ELWIeR, Zwolle

Ontwikkeling en onderzoek

RRASS!: realistisch reken-wiskundeonderwijs aan leerlingen met een autisme spectrum stoornis

E.J. van Houten-van den Bosch & E. Bierdrager-van der Meij - RU Groningen, afdeling orthopedagogiek
Regionaal Expertisecentrum Noord Nederland, cluster 4

Ontwikkeling en onderzoek

Leerstoflijnen in methoden - Leerstoflijnen uit 'Speciaal Rekenen' nader toegelicht

N. Boswinkel & J. Nelissen - FIsme, Universiteit Utrecht

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 27, nummer 2, opgaven

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 27, nummer 2 - antwoorden

Praktische voorbeelden bij "Rekenproblemen open aanbieden" - Jaargang 27, nummer 2

Praktische voorbeelden over hoe je kinderen kunt leren redeneren over open rekenproblemen.

Tijd maken voor tijd; Van indianen en de dingen die voorbij gaan

Voordat kinderen leren klokkijken moeten zaken als tijdsduur en de volgorde van opeenvolgende gebeurtenissen al aan de orde zijn geweest. In dit artikel beschrijven Ronald Keijzer en Jan Willem van Slijpe de basisbegrippen van tijd in groep1/2.

De leraar als archeoloog en begeleider. Rijke problemen oplossen in plaats van procedures aanbieden

Bied je je leerlingen één procedure aan, of mogen het er meer zijn? Volgens Maarten Dolk is discussie over deze vraag niet zinvol. Kinderen kiezen bij het oplossen van
een vraagstuk niet voor één procedure die ze van begin tot eind volhouden.

Rekenproblemen open aanbieden; Kinderen leren redeneren in discussies over open vraagstukken.

Als we leerlingen willen laten redeneren moeten we hen problemen voorzetten waar wat aan te puzzelen valt. De reken-wiskundemethodes bieden zulke opgaven, maar behoeven soms kleine aanpassingen. Frans van Galen en Lia Oosterwaal laten zien hoe je dit doet

Probleemoplossen in het speciaal basisonderwijs In het SBO kunnen leerlingen leren van en met elkaar

Leerlingen in het speciaal basisonderwijs krijgen niet vaak de kans om in een interactief gesprek samen aan een probleem te werken. Men denkt vaak dat ze dat toch niet kunnen. Marjolijn Peltenburg, Iris Verbruggen en Mieke Abels bewijzen het tegendeel.