Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.
Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieKangoeroe op de basisschool en de Pabo - De grootste reken-wiskundewedstrijd ter wereld!
Leon van den Broek en Guido Holvast
Rekenen-wiskunde is leuk, spannend en uitdagend. Dat is de boodschap van de makers van de internationale Kangoeroe-wedstrijd. Nederland telt al vele duizenden deelnemers. Wanneer gaat uw school meedoen?
De kunst van het luisteren - Jolanda Jager
Jolanda Jager
Dat het voor leerlingen moeilijk is om goed te luisteren naar wat de leerkracht zegt, wist u waarschijnlijk al. Maar hoe goed lukt het u om te luisteren naar wat de leerling zegt en bedoelt? Bent u zich bewust van het belang van luisteren naar kinderen?
Berichten uit de uitkraamkamer - Een column over het belang van reken- wiskundeonderwijs
Joost Klep
Tijdens de Panamaconferentie van januari 2007 las Joost Klep een column voor over reken-wiskundeonderwijs. Hij kreeg de lachers op zijn hand, maar zijn ondertoon was zeer serieus.
Ik woon dichter bij de school dan jij - Een verkeerskleed als rijke leeromgeving
Wilma de Neeff - Wisselink
Borduur de omgeving van je school op een speelkleed! Dat is sneller gezegd dan gedaan. Toch begon studente Wilma de Neeff-Wisselink aan deze klus en haar inspanningen werden rijkelijk beloond door enthousiaste en leergierige kleuters. Ze laat zien hoe je
Met taal kun je rekenen - De rol van taalvaardigheid en tekstbegrip bij wiskunde
Joanneke Prenger
Volgens de "realistische" visie op het reken-wiskundeonderwijs moeten leerlingen zelf de wiskunde (her)ontdekken. Om dit mogelijk te maken worden de opgaven in een (vaak talige) context geplaatst. Welke rol speelt taal bij het goed kunnen rekenen?
Groetjes van groep 2; Logisch - Lia van Diem
Lia van Diem
Met Logiblokken kun je raden en stapels maken, maar welke stapel is nou het hoogste?
Kleine kinderen worden groot; Tientallen tellen op handen en voeten - Josje van der Linden
Josje van der Linden
Ward en Eva zijn maar wat blij met hun vingers, die zijn heel handig te gebruiken bij het tellen....
Vroeger; Actie - Ed de Moor
Ed de Moor
Ed de Moor blikt terug op het ontstaan van de Nederlandse Vereniging tot Ontwikkeling van het Reken-Wiskundeonderwijs, kort-
weg NVORWO (spreek uit: En Vee Orwoo)
Wiskunde op straat; over ontsporen en opvangen - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Als je rekenkennis niet verankerd is in een stevig netwerk en fundament, kun je flink ontsporen....
Spel in de rekenles - Set!
Anneke Noteboom
Leer razendsnel combineren en win de set! Kaart- en rekenspel vanaf groep drie...
Gecijferdheid: vraag jezelf eens wat af!
F. B. Garssen
F.B. Garssen - Pabo De Eekhorst, Assen / Kenniskring geïnspireerd leren
Het Kanaal nummer 108 - Beleidsagenda lerarenopleiding leidt tot niveauverlaging
M. van Zanten & P. van den Brom-Snijders
Gehanteerde rekenvaardigheids- en gecijferdheidstoetsen - M. van Zanten & P. van den Brom-Snijders - Panama/FIsme, Universiteit Utrecht
Recent onderzoek naar transfer
J.M.C. Nelissen
J.M.C. Nelissen - FIsme, Universiteit Utrecht
Hoe Juliette en Jonas leren rekenen - Appels en peren - naar Hans Freudenthal
W. Uittenbogaard
W. Uittenbogaard
Panama Praktijktip nummer 105 - Groen in de stad
R. Keijzer & R. van Tricht
R. Keijzer & R. van Tricht - FIsme, Universiteit Utrecht
Over een probleemstellende aanpak en guided reinvention
P.L. Lijnse
P.L. Lijnse - FIsme, Universiteit Utrecht
Ei van Columbus Jaargang 26, nummer 4, opgaven
Jos van den Bergh
Ei van Columbus Jaargang 26, nummer 4 - antwoorden
Jos van den Bergh
Waku-waku in India; een reken-onderwijs expeditie naar India
Hugo Arends
Pabo-student Hugo Arends vertrok naar India om daar rekenles te geven. Met simpele, creatieve materialen wist hij leerkrachten en leerlingen te inspireren.
Houvast bieden... en los durven laten; zwakke rekenaars en meerdere oplossingsmanieren
Kees Buijs en Peter de Wert
Bied je zwakkere rekenaars meerdere oplossingsmanieren aan, of kun je het beste verwarring voorkomen en één vaste oplossingsmanier voorschrijven? De auteurs van dit artikel bieden een tussenvorm die leerlingen zelfvertrouwen en inzicht kan opleveren.
Rekenen in hoeken; leerlingen leren in hoeken, maar de leerkracht ook! - Anita Habraken
Anita Habraken
Anita Habraken vroeg zich af of het mogelijk is door middel van het werken in hoeken spelenderwijs een bijdrage te leveren aan het rekenonderwijs. Anita deed haar experiment in groep 3.
Leren klokkijken - Klokkijken is complexer dan je zou denken - Dolf Janson (jrg 26 nr. 4, 2007)
Dolf Janson
Er zijn kinderen die er heel lang over doen om te leren klokkijken. Waarom is klokkijken voor hen zo moeilijk? We zetten het eens voor u op een rijtje en geven tips om het te oefenen.
Tikkie, jij bent 'm; het spelenderwijs oefenen van de telrij is van groot belang - Julie Menne
Julie Menne
Ogenschijnlijk lijkt het een simpel tikspelletje: lopen door de klas en de telrij opnoemen. Onder deze eenvoudige oefenvorm gaan echter kansen schuil voor het leren van zeer fundamentele kennis en vaardigheden. Dit spel mag in geen enkele school ontbreken
Opsporen en ontwikkelen van jong talent; Het project "Talentenkracht" - Jo Nelissen
Jo Nelissen
In het project ‘Talentenkracht’ onderzoeken wetenschappers van verschillende Nederlandse universiteiten de talenten van jonge kinderen van 3 tot 5 jaar. Hoe kan hun nieuwsgierigheid gevoed en hun talent ontwikkeld worden?
Tien sterren tellen; ruimtelijk denken en ontluikend getalbegrip van jonge kinderen
Fenna van Nes
In hoeverre gebruiken jonge kinderen vingerbeelden en dobbelsteenstructuren als ze moeten vaststellen hoeveel sterren er op tafel liggen? Het is een van de vragen die onderzoekster Fenna van Nes onderzoekt.
Regionale rekendag in Noord-Nederland; inspiratie en bijblijven
Nanne Osinga
Hoe kun je als basisschoolleerkracht op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen in het reken-wiskundeonderwijs? Naast tijdschriften, boeken en websites worden in sommige regio’s rekendagen voor leerkrachten, IB’ers en directeuren georganiseer
De bekende Nederlander in getallen; Guido van Woerkom - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Guido van Woerkom, hoofddirecteur van de ANWB heeft een belangrijke vuistregel als het gaat om rekenen: Eerst de uitkomst grofweg schatten en dan pas rekenen, dat levert minder fouten op. Hij ertelt in dit interview over autokosten, filekilometers en meer
Groetjes van groep 3; Zingend aan het werk - Lia van Diem
Lia van Diem
De kinderen gaan de postbode helpen met zijn werk. Ondertussen rekenen ze heel wat af...
Kleine kinderen worden groot; Wie is het snelst? - Ans Veltman
Ans Veltman
Bente doet met haar moeder een klein onderzoekje: Ben je sneller op school met de auto of met de fiets?
Vroeger; MDCLXVI - Ed de Moor
Ed de Moor
Ed de Moor buigt zich over de herkomst van de Romeinse cijfers
Wiskunde op straat; Chinese procenten in Euro's - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Harrie Sormani merkt dat betekenis geven aan procenten in de echte wereld soms lastig is...
Spel in de rekenles - Halli Galli
Anneke Noteboom
Het oefenen van razendsnel splitsen in een spannend rekenspel voor groep 2, 3, 4, 5...
Ei van Columbus Jaargang 26, nummer 3, opgaven
Jos van den Bergh
Ei van Columbus Jaargang 26, nummer 3 - antwoorden
Jos van den Bergh
Meten moet je doen; Leerzame ervaringen met kleine en grote maten - Arie Fase
Arie Fase
Toetsgericht onderwijs heeft meestal niet zoveel zin. Laat kinderen liever onderzoeken, ontdekken, ervaren en verklaren. Dat levert vroeg of laat mooie resultaten op.
Hoezo concreet? - Koeno Gravemeijer en Jo Nelissen
Koeno Gravemeijer en Jo Nelissen
Concrete materialen kunnen het wiskundig denken ondersteunen. De grote vraag daarbij is wel of de concretiseringen werkelijk aansluiten bij redeneringen en ontdekkingen van kinderen of dat het materialen zijn die het volwassen denken concreet maken.