Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie

Kangoeroe op de basisschool en de Pabo - De grootste reken-wiskundewedstrijd ter wereld!

Rekenen-wiskunde is leuk, spannend en uitdagend. Dat is de boodschap van de makers van de internationale Kangoeroe-wedstrijd. Nederland telt al vele duizenden deelnemers. Wanneer gaat uw school meedoen?

Weten

De kunst van het luisteren - Jolanda Jager

Dat het voor leerlingen moeilijk is om goed te luisteren naar wat de leerkracht zegt, wist u waarschijnlijk al. Maar hoe goed lukt het u om te luisteren naar wat de leerling zegt en bedoelt? Bent u zich bewust van het belang van luisteren naar kinderen?

Berichten uit de uitkraamkamer - Een column over het belang van reken- wiskundeonderwijs

Tijdens de Panamaconferentie van januari 2007 las Joost Klep een column voor over reken-wiskundeonderwijs. Hij kreeg de lachers op zijn hand, maar zijn ondertoon was zeer serieus.

Ik woon dichter bij de school dan jij - Een verkeerskleed als rijke leeromgeving

Borduur de omgeving van je school op een speelkleed! Dat is sneller gezegd dan gedaan. Toch begon studente Wilma de Neeff-Wisselink aan deze klus en haar inspanningen werden rijkelijk beloond door enthousiaste en leergierige kleuters. Ze laat zien hoe je

Weten

Met taal kun je rekenen - De rol van taalvaardigheid en tekstbegrip bij wiskunde

Volgens de "realistische" visie op het reken-wiskundeonderwijs moeten leerlingen zelf de wiskunde (her)ontdekken. Om dit mogelijk te maken worden de opgaven in een (vaak talige) context geplaatst. Welke rol speelt taal bij het goed kunnen rekenen?

Groetjes van groep 2; Logisch - Lia van Diem

Met Logiblokken kun je raden en stapels maken, maar welke stapel is nou het hoogste?

Kleine kinderen worden groot; Tientallen tellen op handen en voeten - Josje van der Linden

Ward en Eva zijn maar wat blij met hun vingers, die zijn heel handig te gebruiken bij het tellen....

Vroeger; Actie - Ed de Moor

Ed de Moor blikt terug op het ontstaan van de Nederlandse Vereniging tot Ontwikkeling van het Reken-Wiskundeonderwijs, kort-
weg NVORWO (spreek uit: En Vee Orwoo)

Wiskunde op straat; over ontsporen en opvangen - Harrie Sormani

Als je rekenkennis niet verankerd is in een stevig netwerk en fundament, kun je flink ontsporen....

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Set!

Leer razendsnel combineren en win de set! Kaart- en rekenspel vanaf groep drie...

Ontwikkeling en onderzoek

Gecijferdheid: vraag jezelf eens wat af!

F.B. Garssen - Pabo De Eekhorst, Assen / Kenniskring geïnspireerd leren

Ontwikkeling en onderzoek

Het Kanaal nummer 108 - Beleidsagenda lerarenopleiding leidt tot niveauverlaging

Gehanteerde rekenvaardigheids- en gecijferdheidstoetsen - M. van Zanten & P. van den Brom-Snijders - Panama/FIsme, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Recent onderzoek naar transfer

J.M.C. Nelissen - FIsme, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Hoe Juliette en Jonas leren rekenen - Appels en peren - naar Hans Freudenthal

W. Uittenbogaard

Ontwikkeling en onderzoek

Panama Praktijktip nummer 105 - Groen in de stad

R. Keijzer & R. van Tricht - FIsme, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Over een probleemstellende aanpak en guided reinvention

P.L. Lijnse - FIsme, Universiteit Utrecht

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 26, nummer 4, opgaven

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 26, nummer 4 - antwoorden

Waku-waku in India; een reken-onderwijs expeditie naar India

Pabo-student Hugo Arends vertrok naar India om daar rekenles te geven. Met simpele, creatieve materialen wist hij leerkrachten en leerlingen te inspireren.

Houvast bieden... en los durven laten; zwakke rekenaars en meerdere oplossingsmanieren

Bied je zwakkere rekenaars meerdere oplossingsmanieren aan, of kun je het beste verwarring voorkomen en één vaste oplossingsmanier voorschrijven? De auteurs van dit artikel bieden een tussenvorm die leerlingen zelfvertrouwen en inzicht kan opleveren.

Rekenen in hoeken; leerlingen leren in hoeken, maar de leerkracht ook! - Anita Habraken

Anita Habraken vroeg zich af of het mogelijk is door middel van het werken in hoeken spelenderwijs een bijdrage te leveren aan het rekenonderwijs. Anita deed haar experiment in groep 3.

Weten

Leren klokkijken - Klokkijken is complexer dan je zou denken - Dolf Janson (jrg 26 nr. 4, 2007)

Er zijn kinderen die er heel lang over doen om te leren klokkijken. Waarom is klokkijken voor hen zo moeilijk? We zetten het eens voor u op een rijtje en geven tips om het te oefenen.

Tikkie, jij bent 'm; het spelenderwijs oefenen van de telrij is van groot belang - Julie Menne

Ogenschijnlijk lijkt het een simpel tikspelletje: lopen door de klas en de telrij opnoemen. Onder deze eenvoudige oefenvorm gaan echter kansen schuil voor het leren van zeer fundamentele kennis en vaardigheden. Dit spel mag in geen enkele school ontbreken

Opsporen en ontwikkelen van jong talent; Het project "Talentenkracht" - Jo Nelissen

In het project ‘Talentenkracht’ onderzoeken wetenschappers van verschillende Nederlandse universiteiten de talenten van jonge kinderen van 3 tot 5 jaar. Hoe kan hun nieuwsgierigheid gevoed en hun talent ontwikkeld worden?

Tien sterren tellen; ruimtelijk denken en ontluikend getalbegrip van jonge kinderen

In hoeverre gebruiken jonge kinderen vingerbeelden en dobbelsteenstructuren als ze moeten vaststellen hoeveel sterren er op tafel liggen? Het is een van de vragen die onderzoekster Fenna van Nes onderzoekt.

Regionale rekendag in Noord-Nederland; inspiratie en bijblijven

Hoe kun je als basisschoolleerkracht op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen in het reken-wiskundeonderwijs? Naast tijdschriften, boeken en websites worden in sommige regio’s rekendagen voor leerkrachten, IB’ers en directeuren georganiseer

De bekende Nederlander in getallen; Guido van Woerkom - Harrie Sormani

Guido van Woerkom, hoofddirecteur van de ANWB heeft een belangrijke vuistregel als het gaat om rekenen: Eerst de uitkomst grofweg schatten en dan pas rekenen, dat levert minder fouten op. Hij ertelt in dit interview over autokosten, filekilometers en meer

Groetjes van groep 3; Zingend aan het werk - Lia van Diem

De kinderen gaan de postbode helpen met zijn werk. Ondertussen rekenen ze heel wat af...

Kleine kinderen worden groot; Wie is het snelst? - Ans Veltman

Bente doet met haar moeder een klein onderzoekje: Ben je sneller op school met de auto of met de fiets?

Vroeger; MDCLXVI - Ed de Moor

Ed de Moor buigt zich over de herkomst van de Romeinse cijfers

Wiskunde op straat; Chinese procenten in Euro's - Harrie Sormani

Harrie Sormani merkt dat betekenis geven aan procenten in de echte wereld soms lastig is...

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Halli Galli

Het oefenen van razendsnel splitsen in een spannend rekenspel voor groep 2, 3, 4, 5...

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 26, nummer 3, opgaven

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 26, nummer 3 - antwoorden

Meten moet je doen; Leerzame ervaringen met kleine en grote maten - Arie Fase

Toetsgericht onderwijs heeft meestal niet zoveel zin. Laat kinderen liever onderzoeken, ontdekken, ervaren en verklaren. Dat levert vroeg of laat mooie resultaten op.

Weten

Hoezo concreet? - Koeno Gravemeijer en Jo Nelissen

Concrete materialen kunnen het wiskundig denken ondersteunen. De grote vraag daarbij is wel of de concretiseringen werkelijk aansluiten bij redeneringen en ontdekkingen van kinderen of dat het materialen zijn die het volwassen denken concreet maken.