Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactie
Ei van Columbus Jaargang 27, nummer 2 - antwoorden
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.png)
Praktische voorbeelden bij "Rekenproblemen open aanbieden" - Jaargang 27, nummer 2
Frans van Galen en Lia Oosterwaal
Praktische voorbeelden over hoe je kinderen kunt leren redeneren over open rekenproblemen.
_w400_h260_bg.png)
Tijd maken voor tijd; Van indianen en de dingen die voorbij gaan
Ronald Keijzer
Voordat kinderen leren klokkijken moeten zaken als tijdsduur en de volgorde van opeenvolgende gebeurtenissen al aan de orde zijn geweest. In dit artikel beschrijven Ronald Keijzer en Jan Willem van Slijpe de basisbegrippen van tijd in groep1/2.
_w400_h260_bg.png)
De leraar als archeoloog en begeleider. Rijke problemen oplossen in plaats van procedures aanbieden
Maarten Dolk
Bied je je leerlingen één procedure aan, of mogen het er meer zijn? Volgens Maarten Dolk is discussie over deze vraag niet zinvol. Kinderen kiezen bij het oplossen van
een vraagstuk niet voor één procedure die ze van begin tot eind volhouden.
_w400_h260_bg.png)
Rekenproblemen open aanbieden; Kinderen leren redeneren in discussies over open vraagstukken.
Frans van Galen en Lia Oosterwaal
Als we leerlingen willen laten redeneren moeten we hen problemen voorzetten waar wat aan te puzzelen valt. De reken-wiskundemethodes bieden zulke opgaven, maar behoeven soms kleine aanpassingen. Frans van Galen en Lia Oosterwaal laten zien hoe je dit doet
_w400_h260_bg.png)
Probleemoplossen in het speciaal basisonderwijs In het SBO kunnen leerlingen leren van en met elkaar
Marjolijn Peltenburg, Iris Verbruggen en Mieke Abe
Leerlingen in het speciaal basisonderwijs krijgen niet vaak de kans om in een interactief gesprek samen aan een probleem te werken. Men denkt vaak dat ze dat toch niet kunnen. Marjolijn Peltenburg, Iris Verbruggen en Mieke Abels bewijzen het tegendeel.
_w400_h260_bg.png)
Een schatter kan niet zonder redeneren; Waarom schatten waardevol is - Dolf Janson
Dolf Janson
Schattend rekenen is een ondergewaardeerde variant van rekenen. Niet terecht, want schatten is niet alleen handig in het dagelijks gebruik, maar ook nuttig vanwege het redeneren dat daarbij nodig is. Leren schatten vraagt echter wel een specifieke aanpak.
_w400_h260_bg.png)
De bekende Nederlander in getallen: Doekle Terpstra - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Doekle Terpstra, voorzitter van de HBO-raad, vond te midden van alle commotie rond de rekenvaardigheid van Pabostudenten ruimte om te vertellen over zijn eigen rekengeschiedenis.
_w400_h260_bg.png)
Groetjes van groep 2; vouwblaadjes en kroonkurken - Lia van Diem
Lia van Diem
Lia van Diem beschrijft hoe ze met "haar" groep twee oefent met het splitsen door 5 koeien in 2 weilanden te plaatsen.
_w400_h260_bg.png)
Kleine kinderen worden groot; Dit gebouw is scheef! - Josje van der Linden
Josje van der Linden
Ward van vier jaar oud doet een ontdekking: het gebouw van de iPabo is scheef! Want de trap op telt 20 treden en de trap af wel 22. Hoe kan dat?

Vroeger. Rekenen is leuker dan / als je denkt... - Ed de Moor
Ed de Moor
Ed de Moor beschrijft de geschiedenis van het rekenen
_w400_h260_bg.png)
Wiskunde op straat; Rekenen in de hoofdrol - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Als Harrie Sormani zonder hulp van computers en moderne elektronica in Denemarken aankomt, heeft iedereen op de camping zijn eigen oplossing voor Pabo-studenten die niet kunnen rekenen....

Spel in de rekenles - Redeneerpuzzels
Anneke Noteboom
Airport, Rush hour en Tipover zijn rekenspellen om in je eentje te spelen. In dit artikel worden ze besproken...
Gecijferdheid, vier eeuwen ontwikkeling - perspectieven voor de opleiding
W. Oonk, M. van Zanten & R. Keijzer
W. Oonk, M. van Zanten & R. Keijzer - FIsme, Universiteit Utrecht
Kenmerken van vakdidactische theorie - implicaties voor de pabo
W. Oonk
W. Oonk - FIsme, Universiteit Utrecht
Panama Praktijktip nummer 107 - Vakantiegroeten
R. van Tricht
R. van Tricht - FIsme, Universiteit Utrecht
Realistisch reken-wiskundeonderwijs in het speciaal basisonderwijs
I. Verbruggen, M. Frickel, J. van Hell & N. Boswinkel
Attitude van leerkrachten en lesgedrag in de klas - I. Verbruggen, M. Frickel, J. van Hell & N. Boswinkel - FIsme, Universiteit Utrecht/KU Leuven/Radboud Universiteit Nijmegen,
FIsme, Universiteit Utrecht
Het Kanaal nummer 110 - Opleidingen verder in beeld
R. Keijzer & J. Haarsma
R. Keijzer & J. Haarsma - FIsme, Universiteit Utrecht/ELWIeR Hs Windesheim/ ELWIeR

Ei van Columbus Jaargang 27, nummer 1, opgaven
Jos van den Bergh
Rubriek vol met rekenpuzzels en breinkrakers voor kinderen uit groep 7 en 8, gemaakt door Jos van den Bergh

Ei van Columbus Jaargang 27, nummer 1 - antwoorden
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.png)
Extra toelichting bij, "Goochelen op deelbaarheid", Job van de Groep - Jaargang 27, nummer 1
Job van de Groep
In dit extra materiaal licht wiskundig goochelaar Job van de Groep nog een getallentruc toe.
_w400_h260_bg.png)
Goochelen met deelbaarheid; de wereld achter een trucje - Job van de Groep
Job van de Groep
Wiskundig goochelaar Job van de Groep verbaast iedereen met zijn getallentrucs. Leerlingen worden nieuwsgierig naar het waarom achter de truc, en leren zo ongemerkt heel wat bij over rekenen.
_w400_h260_bg.png)
De grote rekendag 2007; meetkunde, patronen en kunst - Vivian Lohnstro
Vivian Lohnstro
Het thema van de Grote Rekendag 2007 was ‘meetkunde, patronen en kunst’. Dat sluit mooi aan bij de domeinen Meetkunde en Ruimtelijke Oriëntatie. Op de Grote Rekendag wordt er door leerlingen op alle scholen een dag lang aan gewerkt.
_w400_h260_bg.png)
Een leraar zonder kennis is gewichtloos - Frans van Mulken
Frans van Mulken
Frans van Mulken interviewt Jan van Maanen, hoogleraar - directeur van het Freudenthal Instituut.
_w400_h260_bg.png)
Met Patronella naar Artis; kleuters herkennen patronen op de Grote Rekendag
Lisette Musch
De jaarlijkse Grote Rekendag is bestemd voor de hele basisschool, dus ook voor de leerlingen van de onderbouw. Voor hen waren er dit jaar mooie opdrachten over meetkunde, patronen en kunst, zo vertelt Lisette Musch in dit artikel
_w400_h260_bg.png)
De derde Volgens Bartjens Studentendag; Jong-leren met getallen
Sanne Roffel
130 Pabo-studenten uit het hele land bezochten de 3e Volgens Bartjens-Studentendag op 31 mei 2007 Het thema was ‘Jong-leren met getallen’, waarbij getallen en getalrelaties centraal stonden. Sanne Roffel doet verslag
_w400_h260_bg.png)
Hoe Juliette en Jonas leren rekenen; appels en peren - Willem Uittenbogaard
Willem Uittenbogaard
Op de Panama-conferentie van 2007 hield Jan van de Craats een lezing onder de titel: Mythen in de rekendidactiek, of Waarom Daan en Sanne niet kunnen rekenen. Willem Uittenbogaard reageert op deze lezing.
_w400_h260_bg.png)
De bekende Nederlander in getallen; Hannes Wallrafen
Harrie Sormani
In deze aflevering van de rubriek De bekende Nederlander in Getallen beschrijft Harrie Sormani de rekengeschiedenis van fotograaf en geluidscomponist Hannes Wallrafen.
_w400_h260_bg.png)
Groetjes van groep 2; Ver-tellingen - Lia van Diem
Lia van Diem
Groep 2 legt samen met de juf kaartjes tot en met 20 op een rij. Er ontbreekt er eentje! Welke is het, en hoe en waar leg je die neer in de getallenrij?
_w400_h260_bg.png)
Kleine kinderen worden groot; Gisteren - Arlette Butter
Arlette Butter
Over drie dagen gaan we naar het strand, vertelt moeder Arlette Butter aan dochter Aukje van 3. Het aftellen kan beginnen!
_w400_h260_bg.png)
Vroeger; Déjà vu - Ed de Moor
Ed de Moor
Ed de Moor vertelt over zijn bezoek aan het Nationaal Onderwijsmuseum in Rotterdam, waar op dat moment een kleine expositie over de geschiedenis van het rekenonderwijs werd geopend.
_w400_h260_bg.png)
Wiskunde op straat; de dood van oom Toon - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Oom Toon is overleden. Bij het verdelen van de erfenis komt kennis van breuken goed van pas!

Spel in de rekenles - Alles of niets
Anneke Noteboom
Alles of niets is een kaartspel voor kinderen vanaf groep 4. Bij dit rekenspelletje wordt er geoefend in het optellen en aftrekken van maximaal vijf getallen tot en met 11.
De toekomst van het reken-wiskundeonderwijs - Verslag 25ste Panama-conferentie
R. Keijzr
R. Keijzer (red.) - FIsme, Universiteit Utrecht
Bij het begin beginnen
D. Janson
D.Janson - Marant adviseurs in leren en ontwikkeling, Elst
Het actor's en observer's perspectief: een analyse vanuit een meetkundeapplet
N. Figueiredo, K.P.E. Gravemeijer & F.H.J. van Gal
N. Figueiredo, K.P.E. Gravemeijer & F.H.J. van Galen - FIsme, Universiteit Utrecht