Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie
Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 27, nummer 2 - antwoorden

Praktische voorbeelden bij "Rekenproblemen open aanbieden" - Jaargang 27, nummer 2

Praktische voorbeelden over hoe je kinderen kunt leren redeneren over open rekenproblemen.

Tijd maken voor tijd; Van indianen en de dingen die voorbij gaan

Voordat kinderen leren klokkijken moeten zaken als tijdsduur en de volgorde van opeenvolgende gebeurtenissen al aan de orde zijn geweest. In dit artikel beschrijven Ronald Keijzer en Jan Willem van Slijpe de basisbegrippen van tijd in groep1/2.

De leraar als archeoloog en begeleider. Rijke problemen oplossen in plaats van procedures aanbieden

Bied je je leerlingen één procedure aan, of mogen het er meer zijn? Volgens Maarten Dolk is discussie over deze vraag niet zinvol. Kinderen kiezen bij het oplossen van
een vraagstuk niet voor één procedure die ze van begin tot eind volhouden.

Rekenproblemen open aanbieden; Kinderen leren redeneren in discussies over open vraagstukken.

Als we leerlingen willen laten redeneren moeten we hen problemen voorzetten waar wat aan te puzzelen valt. De reken-wiskundemethodes bieden zulke opgaven, maar behoeven soms kleine aanpassingen. Frans van Galen en Lia Oosterwaal laten zien hoe je dit doet

Probleemoplossen in het speciaal basisonderwijs In het SBO kunnen leerlingen leren van en met elkaar

Leerlingen in het speciaal basisonderwijs krijgen niet vaak de kans om in een interactief gesprek samen aan een probleem te werken. Men denkt vaak dat ze dat toch niet kunnen. Marjolijn Peltenburg, Iris Verbruggen en Mieke Abels bewijzen het tegendeel.

Weten

Een schatter kan niet zonder redeneren; Waarom schatten waardevol is - Dolf Janson

Schattend rekenen is een ondergewaardeerde variant van rekenen. Niet terecht, want schatten is niet alleen handig in het dagelijks gebruik, maar ook nuttig vanwege het redeneren dat daarbij nodig is. Leren schatten vraagt echter wel een specifieke aanpak.

De bekende Nederlander in getallen: Doekle Terpstra - Harrie Sormani

Doekle Terpstra, voorzitter van de HBO-raad, vond te midden van alle commotie rond de rekenvaardigheid van Pabostudenten ruimte om te vertellen over zijn eigen rekengeschiedenis.

Groetjes van groep 2; vouwblaadjes en kroonkurken - Lia van Diem

Lia van Diem beschrijft hoe ze met "haar" groep twee oefent met het splitsen door 5 koeien in 2 weilanden te plaatsen.

Kleine kinderen worden groot; Dit gebouw is scheef! - Josje van der Linden

Ward van vier jaar oud doet een ontdekking: het gebouw van de iPabo is scheef! Want de trap op telt 20 treden en de trap af wel 22. Hoe kan dat?

Vroeger. Rekenen is leuker dan / als je denkt... - Ed de Moor

Ed de Moor beschrijft de geschiedenis van het rekenen

Wiskunde op straat; Rekenen in de hoofdrol - Harrie Sormani

Als Harrie Sormani zonder hulp van computers en moderne elektronica in Denemarken aankomt, heeft iedereen op de camping zijn eigen oplossing voor Pabo-studenten die niet kunnen rekenen....

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Redeneerpuzzels

Airport, Rush hour en Tipover zijn rekenspellen om in je eentje te spelen. In dit artikel worden ze besproken...

Ontwikkeling en onderzoek

Gecijferdheid, vier eeuwen ontwikkeling - perspectieven voor de opleiding

W. Oonk, M. van Zanten & R. Keijzer - FIsme, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Kenmerken van vakdidactische theorie - implicaties voor de pabo

W. Oonk - FIsme, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Panama Praktijktip nummer 107 - Vakantiegroeten

R. van Tricht - FIsme, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Realistisch reken-wiskundeonderwijs in het speciaal basisonderwijs

Attitude van leerkrachten en lesgedrag in de klas - I. Verbruggen, M. Frickel, J. van Hell & N. Boswinkel - FIsme, Universiteit Utrecht/KU Leuven/Radboud Universiteit Nijmegen,
FIsme, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Het Kanaal nummer 110 - Opleidingen verder in beeld

R. Keijzer & J. Haarsma - FIsme, Universiteit Utrecht/ELWIeR Hs Windesheim/ ELWIeR

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 27, nummer 1, opgaven

Rubriek vol met rekenpuzzels en breinkrakers voor kinderen uit groep 7 en 8, gemaakt door Jos van den Bergh

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 27, nummer 1 - antwoorden

Extra toelichting bij, "Goochelen op deelbaarheid", Job van de Groep - Jaargang 27, nummer 1

In dit extra materiaal licht wiskundig goochelaar Job van de Groep nog een getallentruc toe.

Goochelen met deelbaarheid; de wereld achter een trucje - Job van de Groep

Wiskundig goochelaar Job van de Groep verbaast iedereen met zijn getallentrucs. Leerlingen worden nieuwsgierig naar het waarom achter de truc, en leren zo ongemerkt heel wat bij over rekenen.

De grote rekendag 2007; meetkunde, patronen en kunst - Vivian Lohnstro

Het thema van de Grote Rekendag 2007 was ‘meetkunde, patronen en kunst’. Dat sluit mooi aan bij de domeinen Meetkunde en Ruimtelijke Oriëntatie. Op de Grote Rekendag wordt er door leerlingen op alle scholen een dag lang aan gewerkt.

Weten

Een leraar zonder kennis is gewichtloos - Frans van Mulken

Frans van Mulken interviewt Jan van Maanen, hoogleraar - directeur van het Freudenthal Instituut.

Met Patronella naar Artis; kleuters herkennen patronen op de Grote Rekendag

De jaarlijkse Grote Rekendag is bestemd voor de hele basisschool, dus ook voor de leerlingen van de onderbouw. Voor hen waren er dit jaar mooie opdrachten over meetkunde, patronen en kunst, zo vertelt Lisette Musch in dit artikel

De derde Volgens Bartjens Studentendag; Jong-leren met getallen

130 Pabo-studenten uit het hele land bezochten de 3e Volgens Bartjens-Studentendag op 31 mei 2007 Het thema was ‘Jong-leren met getallen’, waarbij getallen en getalrelaties centraal stonden. Sanne Roffel doet verslag

Hoe Juliette en Jonas leren rekenen; appels en peren - Willem Uittenbogaard

Op de Panama-conferentie van 2007 hield Jan van de Craats een lezing onder de titel: Mythen in de rekendidactiek, of Waarom Daan en Sanne niet kunnen rekenen. Willem Uittenbogaard reageert op deze lezing.

De bekende Nederlander in getallen; Hannes Wallrafen

In deze aflevering van de rubriek De bekende Nederlander in Getallen beschrijft Harrie Sormani de rekengeschiedenis van fotograaf en geluidscomponist Hannes Wallrafen.

Groetjes van groep 2; Ver-tellingen - Lia van Diem

Groep 2 legt samen met de juf kaartjes tot en met 20 op een rij. Er ontbreekt er eentje! Welke is het, en hoe en waar leg je die neer in de getallenrij?

Kleine kinderen worden groot; Gisteren - Arlette Butter

Over drie dagen gaan we naar het strand, vertelt moeder Arlette Butter aan dochter Aukje van 3. Het aftellen kan beginnen!

Vroeger; Déjà vu - Ed de Moor

Ed de Moor vertelt over zijn bezoek aan het Nationaal Onderwijsmuseum in Rotterdam, waar op dat moment een kleine expositie over de geschiedenis van het rekenonderwijs werd geopend.

Wiskunde op straat; de dood van oom Toon - Harrie Sormani

Oom Toon is overleden. Bij het verdelen van de erfenis komt kennis van breuken goed van pas!

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Alles of niets

Alles of niets is een kaartspel voor kinderen vanaf groep 4. Bij dit rekenspelletje wordt er geoefend in het optellen en aftrekken van maximaal vijf getallen tot en met 11.

Ontwikkeling en onderzoek

De toekomst van het reken-wiskundeonderwijs - Verslag 25ste Panama-conferentie

R. Keijzer (red.) - FIsme, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Bij het begin beginnen

D.Janson - Marant adviseurs in leren en ontwikkeling, Elst

Ontwikkeling en onderzoek

Het actor's en observer's perspectief: een analyse vanuit een meetkundeapplet

N. Figueiredo, K.P.E. Gravemeijer & F.H.J. van Galen - FIsme, Universiteit Utrecht

Vangorcumtijdschriften.nl maakt gebruik van cookies.

Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcumtijdschriften.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.

Zelf instellen
Alle cookies accepteren
Uw cookie instellingen
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.
Functionele cookies

Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.

Analytische cookies

Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.

Marketing en tracking cookies

Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.

Cookies instellingen opslaan