Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.
Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieGroetjes van groep 4; Een half uur - Lia van Diem
Lia van Diem
Groep vier onderzoekt in de rekenles hoeveel een half uur nou precies is.....
Kleine kinderen worden groot; Soms vergeet ik dat rekenen zo dichtbij is - Sandra Mulders
andra Mulders
Als je een dagje optrekt met vier kleuters tegelijk, ontdek je weer hoe rekenen overal in verstopt zit en hoe dichtbij het dus eigenlijk is.....
Wiskunde op straat; Tom Tom maakt domdom - Harrie Sormani
Harrie Sormani
De Tom Tom heeft de plaats van onze topografische kennis vervangen. Hoe kun je nu nog weten waar je rijdt, als je die niet tot je beschikking hebt?
Korte geschiedenis van de zonsopgang
A. Goddijn
A. Goddijn - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Observaties als inspiratiebron
E. de Goeij
E. de Goeij - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht - PC Julianaschool, Bilthoven
De eerste stappen van een leerplanontwikkelaar - Waterland voor de onderbouw
F. Goffree
F. Goffree
Het Kanaal nummer 105 - De rekenmethode klaar voor de 21ste eeuw?
D. Janson
D. Janson - Marant, Elst (GLD.)
Een rijkdom aan ideeën - interview met Jan van den Brink
H.M.M. Janssen & J. ter Heege
H.M.M. Janssen & J. ter Heege - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Panama Praktijktip nummer 103 - De gulden rechthoek
M. Kindt
M. Kindt - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Verder op weg naar levend rekenen
J. Nicolai
J. Nicolai - De Freinetbeweging, Valthe
Anders naar kinderen kijken
A. Treffers & E. de Goeij
A. Treffers & E. de Goeij - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Jan en de rekenmachine - een autonoom denker in ontwikkeling met een eigenwijze automaat
W. Vermeulen
W. Vermeulen - Uitgeverij Bekadidact, Baarn
Ei van Columbus Jaargang 26, nummer 1, opgaven
Jos van den Bergh
Ei van Columbus Jaargang 26, nummer 1 - antwoorden
Jos van den Bergh
Van zomerzoete limonade naar de som... en weer terug - Michiel Asselman et al
Michiel Asselman, Samantha Bouwmeester et al
Het realistisch rekenwiskundeonderwijs onderscheidt 3 fases in het leerproces van kinderen: de contextgebonden fase, de modelfase en de formele fase. In dit artikel aandacht voor de transferproblemen tussen de verschillende fases en mogelijke oplossingen.
Voorbeeldgestuurd rekenen verdubbelt de vooruitgang - Elise Boltjes
Elise Boltjes
Tijdens een experiment betreffende de ontwikkeling van rekenvaardigheid op de Pabo van de Noordelijke Hogeschool te Leeuwarden, gaf Elise Boltjes studenten de kans om rekenregels af te leiden uit uitgewerkte voorbeeldopgaven. Met verbluffende resultaten..
Hulp bij draaien en vergeten - Annemie Desoete
Annemie Desoete
Sommige leerlingen houden moeite met het lezen en noteren van getallen. Wat doet u als getalbegrip en -betekenis geen problemen opleveren, maar het onthouden van telwoorden en getalsymbolen wel? In dit artikel vindt u tips en adviezen.
Groep 3 op speurtocht - Robin van der Landen en Ans Veltman
Robin van der Landen en Ans Veltman
Welke vaardigheden leggen de basis om kaarten en plattegronden te leren lezen en tekenen? Robin van der Landen ontwikkelde meetkundige activiteiten voor groep 3. Reflectie op die ervaringen bracht de kinderen op het juiste niveau van abstractie.
Van groot naar klein - Fokke Munk en Ronald Keijzer
Fokke Munk en Ronald Keijzer
Meetopgaven zijn voor veel leerlingen een probleem. Het Tal-team presenteert een poster voor leerlingen om zelf kennis te construeren over maten en hun onderlinge relaties.
De grote rekendag 2006 - Martin van Reeuwijk, Nisa Figueiredo, Patricia Karreman, Joanie Moonen
Martin van Reeuwijk, Nisa Figueiredo, Patricia Kar
Ieder jaar kunnen basisscholen deelnemen aan De Grote RekenDag. Een dag lang zijn dan alle leerlingen van de school op een bijzondere manier met rekenen bezig. Op woensdag 8 maart vond de GRD 2006 plaats. Het was traditiegetrouw weer een groot succes.
1, 2, veel! Artikel van het team van de Dr. Schaepmanschool
Yolanda Vankan
Op de Dr.Schaepmanschool in Barendrecht wordt hard gewerkt aan de verbetering van het Reken-wiskundeonderwijs. In het kader daarvan bezocht het volledige team in 2007 de Nationale Rekendagen. De reacties van de teamleden zijn enthousiast en inspirerend.
De bekende Nederlander in getallen: Driek van wissen - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Driek van Wissen was dichter des vaderlands. In deze rubriek legt hij uit wat hij met getallen heeft en welke getallen voor hem belangrijk zijn.
Groetjes van groep 3; Stappenteller - Lia van Diem
Lia van Diem
Hoe een plaatje van een eiland met het cijfer 4 erbij kan leiden tot een mooie rekenles.....
Kleine kinderen worden groot; Verjaardagsfeestje - Caroliene van Waveren
Caroliene van Waveren Hogenvorst
Katrijn van 12 organiseert een heksen-feestje voor haar jarige zus Mathilde. Daar komt nog een hoop rekenen bij kijken!
Vroeger; Tekenen voor vormleer - Ed de Moor
Ed de Moor
Vroeger werd er vormleer onderwezen. Later werd dit vervangen door tekenen. Ed de Moor vertelt en legt uit hoe dit kwam.
Wiskunde op straat: Rekenen geneest! - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Als dochter Irene geslaagd is voor haar vwo-examen, berekent auteur Harrie Sormanie de kans dat zij wordt ingeloot voor de studie geneeskunde.
Spel in de rekenles - Take 5!
Anneke Noteboom
Leer de getallenlijn tot 104 van voor naar achteren kennen en weer terug, terwijl je dit spannende rekenspel speelt. Vanaf groep 4...
Panama Praktijktip nummer 101 - Spelen met getallen: vierkantsgetallen, driehoeksgetallen, ....
M. van Reeuwijk
M. van Reeuwijk - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Panama Praktijktip nummer 102 - Een meetkundige opgave voor opleiding en basisschool: de zeshoek
J. ter Heege
J. ter Heege - Panama / Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Het Kanaal nummer 104 - Vernieuwen naar menselijke maat
R. Keijzer
R. Keijzer - Hs IPABO Amsterdam / Alkmaar
Strategieën van leerlingen bij het beantwoorden van deelopgaven in de PPON 2004
C.M. van Putten & M. Hickendorff
C.M. van Putten & M. Hickendorff - Universiteit Leiden
Reken-wiskundeonderwijs anno 2006 - over opbrengst, aanbod en onderwijs
M. van Zanten
Impressies van de 24ste Panama-conferentie - M. van Zanten (red.) - Panama / Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Ei van Columbus Jaargang 25, nummer 5, opgaven
Jos van den Bergh
Ei van Columbus Jaargang 25, nummer 5 - antwoorden
Jos van den Bergh
Een wereld zonder cijferen; laat zwakke rekenaars de kracht van het hoofdrekenen ontdekken
Kees Buijs
Is cijferen als leerstofgebied nog wel van deze tijd? Zou het geen verademing zijn voor zwakke rekenaars in de bovenbouw als het cijferen achterwege blijft? Daar ziet het wel naar uit, al lijkt rigoureus schrappen van dit leerstofgebied niet verstandig
Een doos in de peuterspeelzaal; een kind ontwikkelt zichzelf wel - Hans ter Heege
Hans ten Heege
Zet een doos in de peuterspeelzaal en wacht af wat er gebeurt. Een leerzaam meetkundespel voor kinderen. Een boeiend kijkspel voor wie hen gadeslaat.