Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie

Wiskunde op straat; Chinese procenten in Euro's - Harrie Sormani

Harrie Sormani merkt dat betekenis geven aan procenten in de echte wereld soms lastig is...

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Halli Galli

Het oefenen van razendsnel splitsen in een spannend rekenspel voor groep 2, 3, 4, 5...

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 26, nummer 3, opgaven

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 26, nummer 3 - antwoorden

Meten moet je doen; Leerzame ervaringen met kleine en grote maten - Arie Fase

Toetsgericht onderwijs heeft meestal niet zoveel zin. Laat kinderen liever onderzoeken, ontdekken, ervaren en verklaren. Dat levert vroeg of laat mooie resultaten op.

Weten

Hoezo concreet? - Koeno Gravemeijer en Jo Nelissen

Concrete materialen kunnen het wiskundig denken ondersteunen. De grote vraag daarbij is wel of de concretiseringen werkelijk aansluiten bij redeneringen en ontdekkingen van kinderen of dat het materialen zijn die het volwassen denken concreet maken.

Weten

Van wie is het handelingsplan? Maak de leerling verantwoordelijk voor zijn leerproces - Dolf Janson

Hoe kun je het werken aan een handelingsplan overzichtelijk, beperkt en effectief maken? Zorg voor een duidelijk afgebakend doel en maak de leerling de eigenaar van zijn eigen rekenprobleem.

Weten

Deca is 10; Gezamenlijk kennis opbouwen over oppervlaktematen - Ronald Keijzer

De relaties tussen de maten van het metrieke stelsel bezorgen leerlingen en hun leerkrachten heel wat hoofdbrekens. Leerlingen de kans geven zelf relaties tussen maten te leggen en beelden op te bouwen bij de verschillende maten is belangrijk.

Weermaker; Hoe het weer wordt weergegeven - Vincent Jonker

In elke krant kun je een weersvoorspelling vinden. De mooiste kleurtjes en symbolen, iconen, lijntjes en grafieken worden gebruikt om het weer uit te leggen. Het weerbericht vormt een rijke bron om wiskundetaal te leren.

PPON meten - Hoe gaan leerlingen medio groep 8 om met meetopgaven?

Wat kunnen leerlingen halverwege groep 8 als het gaat om het onderwerp ‘meten’? Floor Scheltens rapporteert de bevindingen van de PPON.

Dat is eigenlijk gewoon betalen! - Sita Strikwerda en Erica de Goeij

Geld kan een geschikt didactisch middel zijn in het reken- onderwijs, maar dan moeten kinderen wel heel goed de waarde, de structuur en de betekenis van geld kennen. Als dat nog problemen oplevert kan een duik in de geschiedenis voor mooie leerervaringen

Een zakje appels; voorbereidingen van een meester - Willem Uittenbogaard

De supermarkt is een rijke bron van lesideeën voor de reken-wiskundeles. Alleen moet je wel net doen of j egek bent als je je leermiddelen daar gaat halen.

Groetjes van groep 3; Dominodag - Lia van Diem

Lia van Diem beschrijft een spannende splitsles met dominostenen in groep 3.

Kleine kinderen worden groot; Zoveel mensen op zo'n klein bootje? Josje van der Linden

Vanaf een restaurant op de elfde verdieping in Amsterdam leert Ward dat alles dat ver weg is, kleiner lijkt.

De bekende Nederlander in getallen; Louis Andriessen. - Harrie Sormani

De Nederlandse componist Louis Andriessen praat over 'zijn' getallen.

Vroeger; De gemiddelde mens - Ed de Moor

Quetelet was een Belgische wiskundige en astronoom, maar bovenal een bevorderaar van de toepas- singen van de wiskunde en natuurwetenschappen. Ed de Moor vertelt over zijn geschiedenis en ontdekkingen.

Wiskunde op straat; Pabo-studenten: demomen of schatten?

Er is veel onrust over het rekenniveau van Pabo-studenten. Het rekenniveau van 18-jarigen is echter niet een Pabo-probleem maar een probleem van het reken-wiskunde- onderwijs aan 12- tot 18-jarigen. De Pabo is niet verantwoordelijk voor het instroomniveau

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Koehandel

Kwartetspel, waar je met bluffen een zo hoog mogelijk aantal punten moet zien te behalen. Een populair rekenspel vanaf groep 5....

Ontwikkeling en onderzoek

Mathematics education and neuro-sciences

Een zoektocht naar de integratie van cognitief psychologisch onderzoek met neuropsychologisch onderzoek - F.T. van Nes & L.M. Doorman - FIsme, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Dyscalculicus loopt vast tussen cijfer en getal

M. Milikowski - Rekencentrale, Amsterdam

Ontwikkeling en onderzoek

Hans Freudenthal opnieuw in de schijnwerpers

Een beschouwing naar aanleiding van het proefschrift van S. la Bastide-van Gemert - F. Goffree

Ontwikkeling en onderzoek

Verslag opleidersdag 12 oktober 2006 - repertoire en het geluk van de docent

F. Barth & L. de Vet - CHN, Leeuwarden / Hs INHOLLAND Haarlem

Ontwikkeling en onderzoek

Rekevaardigheid en gecijferdheid - enquête onder pabo-docenten rekenen-wiskunde & didactiek

J. B. den Hertog - FIsme, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Het Kanaal nummer 106 - Scoren voor gecijferdheid

R. Keijzer & M. van Zanten - FIsme, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Het Kanaal nummer 107 - Wiskundige attitudevorming

W. Oonk & E. de Goeij - Fisme, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Panama Praktijktip nummer 104 - Cijferen, hoe nu verder?

W. Koersen & W. Uittenbogaard - Hogeschool INHOLLAND, Alkmaar

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 26, nummer 2, opgaven

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 26, nummer 2 - antwoorden

Werkblad over LED-cijfers, bij het artikel "Een rondje rekenen in Nemo" - jaargang 26 nummer 2

Tijdens hun bezoek aan NEMO, beschreven in "Een rondje rekenen in Nemo", zagen Monica Wijers en Vincent Jonker ook een opstelling met LED-cijfers. Dat inspireerde hen tot het volgende werkblad.

Extra opdrachten bij het Technieknummer - Jaargang 26, nummer 2

De uitgave van Jaargang 26, nummer 2 van Volgens Bartjens stond geheel in het teken van techniek. Hier vindt u extra opdrachten met zometool en tandwielen.

De tweede Volgens-Bartjens studentendag - Femke Ahles, Marjan Speyer en Claudia van der Meer

Drie Pabostudenten bezochten op 19 mei 2006 de Volgens Bartjens-studentendag in Rotterdam. Het thema was ‘Techniek en rekenen’. Met een tas vol spullen en een hoofd vol ideeën keerden ze tevreden huiswaarts. In dit artikel het verslag van deze dag.

Techniekmuseum Delft - Monique van Bueren

Techniek Educatie Delft (TED) is een projectgroep die met overheidssubsidie werkt aan het invoeren van techniek in het basisonderwijs. Techniek is een doe-vak en de beste manier om te leren wat techniek is, door het te doen.

Van lappendeken naar herenboer. Een artikel van Fons Cornelissen

Tijdens de Techniekdagen in Delft kunnen kinderen van groep 7 en 8 hun tanden in een Ruilverkavelings- puzzel zetten. Daar komt nog meer reken-wiskunde bij kijken dan u op het eerste gezicht zou denken....

Het geheim van techniek - Ellie van Dinther

Tijdens de Panamaconferentie kregen Pabo-docenten rekenen-wiskunde de gelegenheid om het wiel opnieuw uit te vinden. Ze bouwden een wagentje met 4 wielen. Waarom zou je deze activiteit ook met kinderen doen? En welke reken-wiskundige kennis doen ze op?

Zon en schaduw - Frans van Galen, Vincent Jonker en Wim van Velthoven

Techniek gaat verder dan de studie van technische apparaten. In het project ‘Techplek op het Rekenweb’ wordt het begrip techniek ruim opgevat. Leerlingen onderzoeken onder andere de verandering van de schaduw van objecten in de loop van de dag.

Weten hoe wieltjes werken - Frans van Galen

Met het programma ‘Tandwielen’ op Rekenweb ontdekken leerlingen hoe ze het draaien van tandwielen kunnen voorspellen.

Vangorcumtijdschriften.nl maakt gebruik van cookies.

Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcumtijdschriften.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.

Zelf instellen
Alle cookies accepteren
Uw cookie instellingen
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.
Functionele cookies

Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.

Analytische cookies

Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.

Marketing en tracking cookies

Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.

Cookies instellingen opslaan