Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactie_w400_h260_bg.png)
Wiskunde op straat; Chinese procenten in Euro's - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Harrie Sormani merkt dat betekenis geven aan procenten in de echte wereld soms lastig is...

Spel in de rekenles - Halli Galli
Anneke Noteboom
Het oefenen van razendsnel splitsen in een spannend rekenspel voor groep 2, 3, 4, 5...

Ei van Columbus Jaargang 26, nummer 3, opgaven
Jos van den Bergh

Ei van Columbus Jaargang 26, nummer 3 - antwoorden
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.png)
Meten moet je doen; Leerzame ervaringen met kleine en grote maten - Arie Fase
Arie Fase
Toetsgericht onderwijs heeft meestal niet zoveel zin. Laat kinderen liever onderzoeken, ontdekken, ervaren en verklaren. Dat levert vroeg of laat mooie resultaten op.
_w400_h260_bg.png)
Hoezo concreet? - Koeno Gravemeijer en Jo Nelissen
Koeno Gravemeijer en Jo Nelissen
Concrete materialen kunnen het wiskundig denken ondersteunen. De grote vraag daarbij is wel of de concretiseringen werkelijk aansluiten bij redeneringen en ontdekkingen van kinderen of dat het materialen zijn die het volwassen denken concreet maken.
_w400_h260_bg.png)
Van wie is het handelingsplan? Maak de leerling verantwoordelijk voor zijn leerproces - Dolf Janson
Dolf Janson
Hoe kun je het werken aan een handelingsplan overzichtelijk, beperkt en effectief maken? Zorg voor een duidelijk afgebakend doel en maak de leerling de eigenaar van zijn eigen rekenprobleem.
_w400_h260_bg.png)
Deca is 10; Gezamenlijk kennis opbouwen over oppervlaktematen - Ronald Keijzer
Ronald Keijzer
De relaties tussen de maten van het metrieke stelsel bezorgen leerlingen en hun leerkrachten heel wat hoofdbrekens. Leerlingen de kans geven zelf relaties tussen maten te leggen en beelden op te bouwen bij de verschillende maten is belangrijk.
_w400_h260_bg.png)
Weermaker; Hoe het weer wordt weergegeven - Vincent Jonker
Vincent Jonker
In elke krant kun je een weersvoorspelling vinden. De mooiste kleurtjes en symbolen, iconen, lijntjes en grafieken worden gebruikt om het weer uit te leggen. Het weerbericht vormt een rijke bron om wiskundetaal te leren.
_w400_h260_bg.png)
PPON meten - Hoe gaan leerlingen medio groep 8 om met meetopgaven?
Floor Scheltens en Jan Janssen
Wat kunnen leerlingen halverwege groep 8 als het gaat om het onderwerp ‘meten’? Floor Scheltens rapporteert de bevindingen van de PPON.
_w400_h260_bg.png)
Dat is eigenlijk gewoon betalen! - Sita Strikwerda en Erica de Goeij
Sita Strikwerda en Erica de Goeij
Geld kan een geschikt didactisch middel zijn in het reken- onderwijs, maar dan moeten kinderen wel heel goed de waarde, de structuur en de betekenis van geld kennen. Als dat nog problemen oplevert kan een duik in de geschiedenis voor mooie leerervaringen
_w400_h260_bg.png)
Een zakje appels; voorbereidingen van een meester - Willem Uittenbogaard
Willem UIttenbogaard
De supermarkt is een rijke bron van lesideeën voor de reken-wiskundeles. Alleen moet je wel net doen of j egek bent als je je leermiddelen daar gaat halen.
_w400_h260_bg.png)
Groetjes van groep 3; Dominodag - Lia van Diem
Lia van Diem
Lia van Diem beschrijft een spannende splitsles met dominostenen in groep 3.
_w400_h260_bg.png)
Kleine kinderen worden groot; Zoveel mensen op zo'n klein bootje? Josje van der Linden
Josje van der Linden
Vanaf een restaurant op de elfde verdieping in Amsterdam leert Ward dat alles dat ver weg is, kleiner lijkt.
_w400_h260_bg.png)
De bekende Nederlander in getallen; Louis Andriessen. - Harrie Sormani
Harrie Sormani
De Nederlandse componist Louis Andriessen praat over 'zijn' getallen.
_w400_h260_bg.png)
Vroeger; De gemiddelde mens - Ed de Moor
Ed de Moor
Quetelet was een Belgische wiskundige en astronoom, maar bovenal een bevorderaar van de toepas- singen van de wiskunde en natuurwetenschappen. Ed de Moor vertelt over zijn geschiedenis en ontdekkingen.
_w400_h260_bg.png)
Wiskunde op straat; Pabo-studenten: demomen of schatten?
Harrie Sormani
Er is veel onrust over het rekenniveau van Pabo-studenten. Het rekenniveau van 18-jarigen is echter niet een Pabo-probleem maar een probleem van het reken-wiskunde- onderwijs aan 12- tot 18-jarigen. De Pabo is niet verantwoordelijk voor het instroomniveau

Spel in de rekenles - Koehandel
Anneke Noteboom
Kwartetspel, waar je met bluffen een zo hoog mogelijk aantal punten moet zien te behalen. Een populair rekenspel vanaf groep 5....
Mathematics education and neuro-sciences
F.T. van Nes & L.M. Doorman
Een zoektocht naar de integratie van cognitief psychologisch onderzoek met neuropsychologisch onderzoek - F.T. van Nes & L.M. Doorman - FIsme, Universiteit Utrecht
Dyscalculicus loopt vast tussen cijfer en getal
M. Milikowski
M. Milikowski - Rekencentrale, Amsterdam
Hans Freudenthal opnieuw in de schijnwerpers
F. Goffree
Een beschouwing naar aanleiding van het proefschrift van S. la Bastide-van Gemert - F. Goffree
Verslag opleidersdag 12 oktober 2006 - repertoire en het geluk van de docent
F. Barth & L. de Vet
F. Barth & L. de Vet - CHN, Leeuwarden / Hs INHOLLAND Haarlem
Rekevaardigheid en gecijferdheid - enquête onder pabo-docenten rekenen-wiskunde & didactiek
J.B. den Hertog
J. B. den Hertog - FIsme, Universiteit Utrecht
Het Kanaal nummer 106 - Scoren voor gecijferdheid
R. Keijzer & M. van Zanten
R. Keijzer & M. van Zanten - FIsme, Universiteit Utrecht
Het Kanaal nummer 107 - Wiskundige attitudevorming
W. Oonk & E. de Goeij
W. Oonk & E. de Goeij - Fisme, Universiteit Utrecht
Panama Praktijktip nummer 104 - Cijferen, hoe nu verder?
W. Koersen & W. Uittenbogaard
W. Koersen & W. Uittenbogaard - Hogeschool INHOLLAND, Alkmaar

Ei van Columbus Jaargang 26, nummer 2, opgaven
Jos van den Bergh

Ei van Columbus Jaargang 26, nummer 2 - antwoorden
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.png)
Werkblad over LED-cijfers, bij het artikel "Een rondje rekenen in Nemo" - jaargang 26 nummer 2
Monica Wijers en Vincent Jonker
Tijdens hun bezoek aan NEMO, beschreven in "Een rondje rekenen in Nemo", zagen Monica Wijers en Vincent Jonker ook een opstelling met LED-cijfers. Dat inspireerde hen tot het volgende werkblad.
_w400_h260_bg.png)
Extra opdrachten bij het Technieknummer - Jaargang 26, nummer 2
Frans van Galen en Pim van Dort
De uitgave van Jaargang 26, nummer 2 van Volgens Bartjens stond geheel in het teken van techniek. Hier vindt u extra opdrachten met zometool en tandwielen.
_w400_h260_bg.png)
De tweede Volgens-Bartjens studentendag - Femke Ahles, Marjan Speyer en Claudia van der Meer
Femke Ahles, Marjan Speyer en Claudia van der Meer
Drie Pabostudenten bezochten op 19 mei 2006 de Volgens Bartjens-studentendag in Rotterdam. Het thema was ‘Techniek en rekenen’. Met een tas vol spullen en een hoofd vol ideeën keerden ze tevreden huiswaarts. In dit artikel het verslag van deze dag.
_w400_h260_bg.png)
Techniekmuseum Delft - Monique van Bueren
Monique van Bueren
Techniek Educatie Delft (TED) is een projectgroep die met overheidssubsidie werkt aan het invoeren van techniek in het basisonderwijs. Techniek is een doe-vak en de beste manier om te leren wat techniek is, door het te doen.
_w400_h260_bg.png)
Van lappendeken naar herenboer. Een artikel van Fons Cornelissen
Fons Cornelissen
Tijdens de Techniekdagen in Delft kunnen kinderen van groep 7 en 8 hun tanden in een Ruilverkavelings- puzzel zetten. Daar komt nog meer reken-wiskunde bij kijken dan u op het eerste gezicht zou denken....
_w400_h260_bg.png)
Het geheim van techniek - Ellie van Dinther
Ellie van Dinther
Tijdens de Panamaconferentie kregen Pabo-docenten rekenen-wiskunde de gelegenheid om het wiel opnieuw uit te vinden. Ze bouwden een wagentje met 4 wielen. Waarom zou je deze activiteit ook met kinderen doen? En welke reken-wiskundige kennis doen ze op?
_w400_h260_bg.png)
Zon en schaduw - Frans van Galen, Vincent Jonker en Wim van Velthoven
Frans van Galen, Vincent Jonker en Wim van Velthov
Techniek gaat verder dan de studie van technische apparaten. In het project ‘Techplek op het Rekenweb’ wordt het begrip techniek ruim opgevat. Leerlingen onderzoeken onder andere de verandering van de schaduw van objecten in de loop van de dag.
_w400_h260_bg.png)
Weten hoe wieltjes werken - Frans van Galen
Frans van Galen
Met het programma ‘Tandwielen’ op Rekenweb ontdekken leerlingen hoe ze het draaien van tandwielen kunnen voorspellen.