Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie

Wiskunde op straat; Lopen en meten - Harrie Sormani

Met een pedometer kun je je stappen tellen en uitrekenen hoe ver je gelopen hebt. Het gebruik van situaties uit het dagelijks leven voor de rekenles is iets dat al langer bestaat...

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 25, nummer 1 - opgaven

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 25, nummer 1 - antwoorden

Ontwikkeling en onderzoek

Retrospectief

Mirjam Freudenthal

Ontwikkeling en onderzoek

Het Kanaal nummer 99 - Freudenthal als eerste redacteur van "Educational Studies in Mathematics"

Hans ter Heege - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Het Kanaal nummer 100 - Wiskunde-onderwijs anno 2000

Hans Freudenthal

Ontwikkeling en onderzoek

'Common sense' rekenen-wiskunde

Marjolein Peltenburg - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Wiskunde en psychologie - de brug en de kloof tussen Freudenthal en Van Parreren

Dolly van Eerde - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

De meetlijn van Freudenthal

Ed de Moor - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Twee 'didactikids' over de lege getallenlijn - Freudenthals observaties als inspiratiebron

Marja van den Heuvel - Panhuizen - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Over memoriseren - ontwikkelingen in het onderwijs in vermenigvuldigen

Hans ter Heege - SLO, Enschede / Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Wiskunde leren - een kwestie van steeds gezonder verstand

Kees Buijs - SLO, Enschede

Ontwikkeling en onderzoek

Revisiting 'Mathematics eductaion revisited'

Koeno Gravemeijer - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Professor Freudenthal op de Pedagogische Academie

Fred Goffree & Huub Jansen

Ontwikkeling en onderzoek

Stilstaan bij enkele grondgedachten uit Freudenthals laatste werk - een recensie in revisie

Jo Nelissen - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Celia Hoyles on Freudenthal - an interview

Arthur Bakker - Institute of Education, University of London

Ontwikkeling en onderzoek

De (on)navolgbare Freudenthal

Adri Treffers - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

De verbeelding van het mathematisch-didactisch denken

Wil Oonk - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Freudenthals vervulde toekomstvisie

Edu Wijdeveld

De 1e Volgens Bartjens studentendag was een groot succes - Spelletjes in de rekenles

Ruim 100 Pabo-studenten bezochten geheel vrijwillig in hun eigen tijd de Volgens Bartjens- studentendag over spel in de rekenles. Ze waren laaiend enthousiast. Lees het verslag van 3 ooggetuigen.

Weten

Interactie in de reken-wiskundeles - Communiceren kun je leren

Iedereen weet dat interactie tijdens de rekenles belangrijk is, maar leerkrachten vinden het doorgaans moeilijk om kinderen gezamenlijk, met en van elkaar te laten leren en iedereen betrokken te houden. Een boek vol samenwerkingsvormen biedt hulp.

Kansen creëren in het speciaal onderwijs - Speciaal rekenen biedt perspectief

In het project 'Speciaal rekenen' van het Freudenthal Instituut onderzoekt men de mogelijkheden om in het speciaal onderwijs te werken met een realistische reken-wiskundemethode. De leerlingen kunnen meer dan gedacht wordt....

Weten

Kommagetallen, hoe ver gaan we? Leerdoelen en leerlijnen op het gebied van kommagetallen

Niet alle doelen zijn voor alle leerlingen haalbaar. Neem het onderwerp kommagetallen. Wat kiezen we op dit gebied voor de zwakke rekenaars? Leren we hen de procedures voor cijferend optellen en aftrekken, of gaan we voor begrip en betekenis?

Meten met kralen - Hoe een rekencoördinator realistisch meetonderwijs aan de man brengt

Een rekencoördinator moet ervoor zorgen dat nieuwe ontwikkelingen binnen het reken-wiskudeonderwijs ook werkelijk hun weg vinden naar de werkvloer. Hoe zorgt hij dat zijn collega's werkelijk met betekenisvolle lessen aan de slag gaan?

Nooit genoeg van Rupsje Nooitgenoeg; Een rekenvertelkist gebaseerd op een beroemd prentenboek

In de klassieker 'rupsje Nooitgenoeg' van Eric Carle kunnen kinderen fruit tellen. Maar met dit boek valt nog veel meer te beleven op het gebied van rekenen-wiskunde. Wie er oog voor heeft, kan van het prentenboek een rijke leeromgeving maken.

Verder kijken dan de einddoelen van groep 6 - Keuzes maken voor zwakke rekenaars

Zwakke rekenaars kunnen vaak met veel pijn en moeite tot en met groep 5 bij het peloton blijven, daarna wordt het vaak echt te moeilijk voor hen. Doormodderen met de groep heeft geen zin, niet verder gaan dan de stof van groep 6 doet hen tekort.

De nationale rekendagen in fotovlucht - Impressie van de Nationale Rekendagen 2005

Eén van de taken van een basisschoolleerkracht is 'bijblijven op je vakgebied'. Dat is soms een opgave, maar wie de Nationale RekenDagen bezoekt ontdekt dat het nuttige heel goed met het aangename kan samengaan.

De bekende Nederlander in getallen - Hans van Breukelen

Hans van Breukelen is oud Pabo-student en 73-voudig doelman van het Nederlands elftal. Hij vertelt over zijn school, zijn pabo-jaren, zijn voetbalervaringen en de invloed van het rekenen op zijn persoonlijk en beroepsleven.

Columns

Groetjes van groep 3 - Klokkijken

Vorige week zei Heleen uit groep 3: "Dat duurt heel lang, dat duurt wel 100 uur". Deze uitspraak vormde de aanleiding tot een prachtig rekengesprek over tijd en klokken.....

Kleine kinderen worden groot - Door het plafond

Zelfs het opschrift van een pak vla leidt voor Julia en Paula tot veel gereken bij het toetje...

Vroeger - Een puzzel van HF

Ed de Moor vertelt over Hans Freudenthal en zijn ideeën over realistisch rekenonderwijs

Wiskunde op straat; Rekenen telt steeds meer

In het dagelijks leven moet je veel rekenen, of het nou het aantal stemmen voor of tegen in de tweede kamer betreft of de korting die je krijgt in de supermarkt. Dat rekenen gaat niet altijd goed, dus: het is tijd voor drastische maatregelen!

Ontwikkeling en onderzoek

Competenties en vakinhouden - impressie studiedag opleiders rekenen-wiskunde & didactiek

A. Lek - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Ontwikkeling en onderzoek

Nogmaals dyscalculie - overpeinzingen naar aanleiding van een discussie

C. Borghouts - Eduniek, locatie Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Breuken, verhoudingen, procenten en kommagetallen in discussie

R. Keijzer & K.P.E. Gravemeijer - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Breuk, komma, getal

A. Goddijn - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht