Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie
Ontwikkeling en onderzoek

Strategieën van leerlingen bij het beantwoorden van deelopgaven in de PPON 2004

C.M. van Putten & M. Hickendorff - Universiteit Leiden

Ontwikkeling en onderzoek

Reken-wiskundeonderwijs anno 2006 - over opbrengst, aanbod en onderwijs

Impressies van de 24ste Panama-conferentie - M. van Zanten (red.) - Panama / Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 25, nummer 5, opgaven

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 25, nummer 5 - antwoorden

Een wereld zonder cijferen; laat zwakke rekenaars de kracht van het hoofdrekenen ontdekken

Is cijferen als leerstofgebied nog wel van deze tijd? Zou het geen verademing zijn voor zwakke rekenaars in de bovenbouw als het cijferen achterwege blijft? Daar ziet het wel naar uit, al lijkt rigoureus schrappen van dit leerstofgebied niet verstandig

Een doos in de peuterspeelzaal; een kind ontwikkelt zichzelf wel - Hans ter Heege

Zet een doos in de peuterspeelzaal en wacht af wat er gebeurt. Een leerzaam meetkundespel voor kinderen. Een boeiend kijkspel voor wie hen gadeslaat.

Inca-rekenen; rekenvormen uit een indrukwekkende beschaving - Ortwin Hutten

Ortwin Hutten vertelt over het rekenen van de Inca's

Rekenen in Peru op 4500 meter hoogte; Een gekookte aardappel tel je niet - Ortwin Hutten

Pabo-docent Ortwin Hutten geeft in Peru reken-nascholing aan leerkrachten in de afgelegen dorpen van de Hoogland-Indianen

Snijden in een kubus; meetkunde in de bovenbouw van ervaren tot redeneren - Ronald Keijzer

Het nieuwe TAL-project van het Freudenthal Instituut houdt zich bezig met meten en meetkunde. Binnen dit project vormt de ontwikkeling van ruimtelijk redeneren een belangrijke doelstelling. In dit artikel gaan leerlingen aan de slag met doorsneden.

Verhoudingen, breuken en procenten - Floor Scheltens

 
 
 
 

Werken aan begripsvorming bij keersommen - Belinda Terlouw en Gert Schoeman

Belinda Terlouw en Gert Schoeman van de Katholieke Pabo Zwolle probeerden kinderen van groep 5 in 1 morgen de tafels te leren door vanuit begripsvorming van het vermenigvuldigen aan een stevige basis te bouwen.

De bekende Nederlander in getallen; Tom Janssen - Harrie Sormani

De wereld in getallen van Tom Janssen, cartoonist van Trouw

Groetjes van groep 3; De hik - Lia van Diem

Als je de hik hebt ga je groeien, zegt de juf. Maar.. hoe zit dat nou met je lichaamslengte?

Kleine kinderen worden groot; De kilometerteller - Ronald Keijzer

Twan krijgt een kilometerteller op zijn fiets. Bij het gebruik is het handig dat hij goed kan rekenen...

Vroeger; Het oeroude leren - Ed de Moor

Ed de Moor vertelt niet zo zeer een voorstander te zijn van het 'nieuwe leren', maar meer van het oer-oude leren uit de tijd van Plato

Wiskunde op straat; Een nieuwe dimensie in het schuifpuzzelen - Harrie Sormani

Harrie Sormani bespreekt enkele (schuif)puzzelspelletjes die in het verleden populair waren

Ontwikkeling en onderzoek

Drie onderzoeken naar reken-wiskundeonderwijs

J. Bokhove

Ontwikkeling en onderzoek

Panama Praktijktip nummer100 - Weerbarstige praktijk

Leraren basisonderwijs en kijk op rekendidactiek - A. Fase - Hs IPABO Amsterdam / Alkmaar

Ontwikkeling en onderzoek

Wiskunde leren is complexer dan je denkt

Reactie op 'Vraagtekens bij realistisch reken-wiskundeonderwijs' - K.P.E. Gravemeijer - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Kanttekeningen bij de vergelijking van drie opbrengstpeilingen

H. ter Heege - Freudenthal Instituut, Univerrsiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Het Kanaal nummer 104 - Kerndoelen en de inhoud van het onderwijs; overdenkingen na een discussie

R. Keijzer & H. ter Heege - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Het leren van leraren: onderwijs voor velen of voor weinigen?

F. van Mulken - Hogeschool Avans, Breda

Ontwikkeling en onderzoek

Het Kanaal nummer 103 - Gecijferdheid op de Pabo: leren versus selecteren

M. van Zanten - Hs Edith Stein / Panama

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 25, nummer 4, opgaven

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 25, nummer 4 - antwoorden

Voorbeeld sudoku's bij "Sudoku, een leerzame rage", Marijke Balmaekers, Jaargang 25, nummer 4

Marijke Balmaekers ontwierp extra Sudoku-puzzels die ook een rol kunnen spelen in het reken-wiskundeonderwijs.

Sudoku, een leerzame rage; rekenvarianten van sudoku voor de rekenles - Marijke Balmaekers

De sudoku is een enorme hype; deze cijferpuzzel verovert de wereld. Het principe van een sudoku is eenvoudig: plaats 9 cijfers. Je hebt er logisch denken en een beetje volharding voor nodig. Maar past deze puzzel ook in het reken-onderwijs, en zo ja, hoe?

Niet te geloven! De waarheid omtrent grote getallen - Jeroen van Bemmelen

Als met rekenen de getallen steeds groter worden, hoe kun je ze dan nog begrijpen? Freelance schrijver en cabaretier Jeroen van Bemmelen heeft er moeite mee....

Ali B. komt op school optreden; een rijke rekenvraag - Hanneke Custers

Rekenles geven waarbij kinderen zelf kennis construeren, reflecterend handelen en werken aan interactie, dat klinkt allemaal wel heel erg mooi. Hoe realiseer je dat in de praktijk? Hanneke Custers waagde een poging met Ali B.

Een eigen huis; Samen bouwen, samen leren - Hans ter Heege

Wat leren kinderen als ze samen een hut bouwen? Communiceren, samen werken, technische problemen oplossen en ook reken-wiskundig handelen. Kinderen die zelf een doel kiezen en daar gemotiveerd met elkaar aan werken komen tot indrukwekkende prestaties.

Een windvlaag door kabouterland; ontwikkeling van aanvankelijke gecijferdheid- Jojanneke Hollander

Goed rekenmateriaal biedt kleuters kansen om op hun eigen niveau aan de slag te gaan. Het moet leuk en uitdagend zijn en verschillende mogelijkheid hebben om spelenderwijs te komen tot gecijferdheid. Een straatje in kabouterland is dan onontbeerlijk!

Weten

Is de rekenmethode ook van kinderen? - Dolf Janson

Om werkelijk mogelijk te maken dat een leerling kan leren in de rekenles zal deze zelf moeten weten welk doel voor hem geldt, wat hij straks zal moeten weten en kunnen. Op deze manier kan hij zelfbewust en zelfverzekerd in de rekenles aan de slag.

Het boek met 130 bladzijden - Julie Menne

De kaartjes-getallenlijn hoort niet meer thuis in groep 4. Kinderen die toch behoefte hebben om een getal op te zoeken, kunnen het boek met 130 bladzijden raadplegen. Dan kun je met de getallenkaartjes ook nog een mooi oefenspelletje spelen...

Het boek en de werkelijkheid - Sytse Steinvoorte

Reken-wiskundemethoden gaan uit van een ideale onderwijssituatie. In werkelijkheid gaat het vaak heel anders dan in de methode wordt verwacht. De leraar moet een brug slaan tussen de methode en de werkelijkheid en dat vraagt veel ervaring en vakkennis

Weten

Was vroeger alles beter? Rekenen is een vak dat vraagt om professionals - Willem Uittenbogaard

Wie op de Pabo werkt mag zich tegenwoordig geen vakdocent meer noemen. Willem Uittenbogaard weigert om zich hier iets van aan te trekken. Vakkennis is onmisbaar voor leraren die professioneel voor een klas willen staan

De bekende Nederlander in getallen; Patrick Lodiers - Harrie Sormani

Portret in getallen van Patrick Lodiers, journalist, programmamaker en presentator bij BNN

Vangorcumtijdschriften.nl maakt gebruik van cookies.

Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcumtijdschriften.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.

Zelf instellen
Alle cookies accepteren
Uw cookie instellingen
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.
Functionele cookies

Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.

Analytische cookies

Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.

Marketing en tracking cookies

Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.

Cookies instellingen opslaan