Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie
Ontwikkeling en onderzoek

Redeneren als basis voor begripsontwikkeling

A. Bakker - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Van procedure- naar begrips-gericht onderwijs - Voorbeeld van een leerlijn kommagetallen

K. Buijs - SLO, Enschede

Ontwikkeling en onderzoek

De volgende ronde - Nieuw leren vraagt meer mogelijkheden in de rekenles

D. Janson - Marant Educatieve Diensten, Arnhem

Ontwikkeling en onderzoek

Het Kanaal nummer 97 - Is er iets nieuws onder de zon?

R. Keijzer & H. ter Heege - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Parel in MILE - Interactie à la Minke en à la Paul

M. van Zanten - Hs Edith Stein / Onderwijscentrum Twente

Ontwikkeling en onderzoek

Begleiding aan het woord - Verschillen erkennen

T. van der Heiden - HCO, Den Haag

Ontwikkeling en onderzoek

Panama Praktijktip nummer 97 - 300 Millimeter regen

A. Fase - Hs IPABO Amsterdam / Alkmaar

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 24, nummer 4 - opgaven

Kleine kinderen worden groot - Een heitje voor een karweitje

Als zoon Jules aanbiedt om de ramen te wassen voor zijn moeder, begint er een onderhandelingsspel over het te betalen bedrag hiervoor. Jules kan goed rekenen, dus hij sluit een goede deal.....

Pillen tellen - Goed tellen is soms van levensbelang

Wiskunde speelt in veel bedrijven een belangrijke rol. Dat merkte Arthur Bakker toen hij een bezoek bracht aan een bedrijf in Engeland waar medicijnen worden verpakt.

Met jou heb ik een appeltje te schillen - Spontane meetactiviteiten in de onderbouw

Een appel, een touwtje en een paar goede vragen ontlokken mooie meetactiviteiten bij jonge kinderen.

Drinken als meetkundige activiteit - Van plattegrond naar werkelijkheid en vice versa

In een kleutergroep gebeurt altijd enorm veel. Van al die activiteiten kunnen ze veel leren. Met een beetje extra inspanning van de leerkracht kunnen alledaagse activiteiten zoals de dagelijkse drink-pauze nog veel leerzamer en betekenisvoller worden.

Weten

Wie het kleine niet eert... - Het afscheid van de eurocenten

De munten van 1 en 2 eurocent worden afgeschaft. Volgens Mieke van Groenestijn betekent dit een ramp voor de rekendidactiek, zowel voor rekenen met geld als rekenen met decimale getallen. Ze is helaas een roepende in de woestijn

Weten

Wennen aan geschreven getallen - Kinderen geven zelf betekenis aan getalsymbolen

Begin groep 3 leren kinderen getalsymbolen gebruiken. Dat lijkt eenvoudig, maar niet voor iedereen. Die tekens bezitten immers geen zichtbare (en dus telbare) relatie met de aantallen waar ze voor staan. Hoe maken kinderen zich de cijfers eigen?

Goed, maar het kan beter - Resultaten van de periodieke peiling van de rekenvaardigheid in groep 5

Onlangs verscheen het rapport 'Balans van het reken-wiskundeonderwijs halverwege de basisschool'. De onderzoekers signaleren over het algemeen een stijging in rekenvaardigheid ten opzichte van eerdere peilingen. Francis Meester bestudeerde het rapport.

Eieren voor je geld - Realistisch rekenen in het speciaal basisonderwijs

Binnen het project 'Speciaal Rekenen' van het Freudenthal Instituut onderzoekt men de mogelijkheden om realistisch reken-wiskundeonderwijs in het speciaal basisonderwijs te organiseren. Frans Moerlands experimenteerde met de inzet van eierdozen in de les.

Doen

Geluk en talent - Rekenspelen met een extra uitdaging

Wat zijn rekenspelen die leuk en spannend zijn en waar ook nog iets van te leren valt? Dat zijn de spelen waarvoor kinderen zullen blijven kiezen en die dus uiteindelijk de meeste leerresultaten zullen opleveren. Piet Notebaert bespreekt voorbeelden.

Weten

Vier kwaliteiten van succesvolle rekenleraren - Weet wat je doet en doe het goed

Wie goed rekenles wil geven moet veel in huis hebben. Jos van Rooij zet het op een ritje. Misschien lijkt het een onbereikbaar ideaal om een goede rekenleraar te worden, maar wie zich van de benodigde kwaliteiten bewust is weet waar hij aan moet werken.

De bekende Nederlander in getallen - Ivo de Wijs

Radiopresentator, liedjesschrijver en plezierdichter Ivo de Wijs vertelt hoe hij heeft leren rekenen en hoe hij als taalliefhebber de rekenvaardigheid in ere houdt

Groetjes van groep 3 - De grootste

Drie boeren met drie stukken land. Maar welk van de drie stukken land is het grootste? De kinderen van juf Lia van Diem zoeken het uit

Vroeger - 100 jaar Ot en Sien

Ed de Moor ging naar de tentoonstelling "100 jaar Ot en Sien" en vraagt zich af of de wereld uit de boeken van Ot en Sien wel een waarheidsgetrouw beeld geeft van de tijd waarin zij leefden.

Wiskunde op straat - Brood, welbevinden en cijferen

Als je, net als Harrie Sormani, veel van rekenen houdt, dan kun je je heerlijk uitleven als je net een nieuwe broodmachine hebt gekocht.....

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 24, nummer 4 - antwoorden

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 24, nummer 3 - opgaven

Wiskunde op straat - Twee seconden wachten

Kun je uitrekenen hoe hard je moet rijden om niet te hard te rijden?

Panoramafoto's - Wereldwijd uitzicht op de werkelijkheid

Steeds meer kinderen brengen een bezoekje aan het Probleem van de Maand op het Rekenweb. Zo mochten zij bijvoorbeeld hun hoofd breken op een aantal opgaven rond panoramafoto's. De mooie uitzichten leverden nieuwe inzichten.

Kerstballen opruimenen in vouwdoosjes - Gegrepen, grijpen en begrijpen

Als het nieuwe jaar is gekomen, moet de kerstboom opgeruimd worden. Hanneke Custers greep dit moment aan om er samen met haar kleuters een mooie meetkundeactiviteit van te maken. De kinderen gaan gemotiveerden de slag.

Weten

De Cijfferinghe van Willem Bartjens - Het rekenboek van de beroemde schoolmeester heruitgebracht

Een recensie van de heruitgave van het rekenboek De Cijfferinghe (1604) van Willem Bartjens.

Het raadsel van de wijnflessen - Een goed vraagstuk is het halve werk

Groep 4 waagt zich aan een moeilijk maar uitdagend probleem: het raadsel van de wijnflessen (Menniger, 1972). In dit artikel beschrijven Erica de Goeij en Adri Treffers de reken-wiskundeactiviteiten die in het wijnflessenprobleem verpakt zitten.

Kleine kinderen worden groot - Tafelen met Stefan

Stefan uit groep vier is bezig om de tafels te leren....

Mino-meetkunde - Een nieuwe puzzelrage met hokjes en blokjes

In België is een nieuw vak geboren: mino-meetkunde. Het is een creatief en beeldend vak waarbij probleem-oplossen voorop staat en waarbij belangrijke kennis en vaardigheden op het gebied van meetkunde spelenderwijs worden opgepikt.

Uít of mét je hoofd? - Drie wedstrijden in (hoofd)rekenen

Razende reporter Ed de Moor bezocht voor Volgens Bartjens 3 rekenwedstrijden binnen 3 weken. In dit artikel doet hij verslag en bespreekt hij het nut en belang van dergelijke reken-evenementen voor het reken-wiskunde-onderwijs.

De bekende Nederlander in getallen - Jochem van Gelder

Als jongetje van acht wist hij al zeker dat hij onderwijzer wilde worden. Uiteindelijk werd het showmaster. Hij vertelt hoe dat zo gekomen is.

Groetjes van groep 4 - Boerenbedrog

In het boek zijn twee velden getekend. Een voor John en een voor Arent. Die velden hebben de jongens gekregen van hun vader. De broers zijn wel blij met hun grond, maar ook weer niet. Ieder denkt dat de ander het grootste stuk heeft. Hoe los je dit op?

Vroeger - In orde

Bij het opruimen van zijn kamer komt Ed de Moor veel (reken)herinneringen tegen......

Handig rekenen - Wat is meer: drie-vierde of twee-derde?

Het is het mooiste als kinderen in de reken-wiskundeles zelf oplossingsmanieren construeren, maar lukt dat ook bij breukenvraagstukken? De auteur van dit artikel heeft ervaren dat het kan. Laat kinderen veel breuken zien, dan komt het inzicht vanzelf.