Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieStrategieën van leerlingen bij het beantwoorden van deelopgaven in de PPON 2004
C.M. van Putten & M. Hickendorff
C.M. van Putten & M. Hickendorff - Universiteit Leiden
Reken-wiskundeonderwijs anno 2006 - over opbrengst, aanbod en onderwijs
M. van Zanten
Impressies van de 24ste Panama-conferentie - M. van Zanten (red.) - Panama / Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht

Ei van Columbus Jaargang 25, nummer 5, opgaven
Jos van den Bergh

Ei van Columbus Jaargang 25, nummer 5 - antwoorden
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.png)
Een wereld zonder cijferen; laat zwakke rekenaars de kracht van het hoofdrekenen ontdekken
Kees Buijs
Is cijferen als leerstofgebied nog wel van deze tijd? Zou het geen verademing zijn voor zwakke rekenaars in de bovenbouw als het cijferen achterwege blijft? Daar ziet het wel naar uit, al lijkt rigoureus schrappen van dit leerstofgebied niet verstandig
_w400_h260_bg.png)
Een doos in de peuterspeelzaal; een kind ontwikkelt zichzelf wel - Hans ter Heege
Hans ten Heege
Zet een doos in de peuterspeelzaal en wacht af wat er gebeurt. Een leerzaam meetkundespel voor kinderen. Een boeiend kijkspel voor wie hen gadeslaat.
_w400_h260_bg.png)
Inca-rekenen; rekenvormen uit een indrukwekkende beschaving - Ortwin Hutten
Ortwin Hutten
Ortwin Hutten vertelt over het rekenen van de Inca's
_w400_h260_bg.png)
Rekenen in Peru op 4500 meter hoogte; Een gekookte aardappel tel je niet - Ortwin Hutten
Ortwin Hutten
Pabo-docent Ortwin Hutten geeft in Peru reken-nascholing aan leerkrachten in de afgelegen dorpen van de Hoogland-Indianen
_w400_h260_bg.png)
Snijden in een kubus; meetkunde in de bovenbouw van ervaren tot redeneren - Ronald Keijzer
Ronald Keijzer en Els Feijs
Het nieuwe TAL-project van het Freudenthal Instituut houdt zich bezig met meten en meetkunde. Binnen dit project vormt de ontwikkeling van ruimtelijk redeneren een belangrijke doelstelling. In dit artikel gaan leerlingen aan de slag met doorsneden.
_w400_h260_bg.png)
Verhoudingen, breuken en procenten - Floor Scheltens
Floor Scheltens en Jan Janssen

Werken aan begripsvorming bij keersommen - Belinda Terlouw en Gert Schoeman
Belinda Terlouw en Gert Schoeman
Belinda Terlouw en Gert Schoeman van de Katholieke Pabo Zwolle probeerden kinderen van groep 5 in 1 morgen de tafels te leren door vanuit begripsvorming van het vermenigvuldigen aan een stevige basis te bouwen.
_w400_h260_bg.png)
De bekende Nederlander in getallen; Tom Janssen - Harrie Sormani
Harrie Sormani
De wereld in getallen van Tom Janssen, cartoonist van Trouw
_w400_h260_bg.png)
Groetjes van groep 3; De hik - Lia van Diem
Lia van Diem
Als je de hik hebt ga je groeien, zegt de juf. Maar.. hoe zit dat nou met je lichaamslengte?
_w400_h260_bg.png)
Kleine kinderen worden groot; De kilometerteller - Ronald Keijzer
Ronald Keijzer
Twan krijgt een kilometerteller op zijn fiets. Bij het gebruik is het handig dat hij goed kan rekenen...
_w400_h260_bg.png)
Vroeger; Het oeroude leren - Ed de Moor
Ed de Moor
Ed de Moor vertelt niet zo zeer een voorstander te zijn van het 'nieuwe leren', maar meer van het oer-oude leren uit de tijd van Plato
_w400_h260_bg.png)
Wiskunde op straat; Een nieuwe dimensie in het schuifpuzzelen - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Harrie Sormani bespreekt enkele (schuif)puzzelspelletjes die in het verleden populair waren
Drie onderzoeken naar reken-wiskundeonderwijs
J. Bokhove
J. Bokhove
Panama Praktijktip nummer100 - Weerbarstige praktijk
A. Fase
Leraren basisonderwijs en kijk op rekendidactiek - A. Fase - Hs IPABO Amsterdam / Alkmaar
Wiskunde leren is complexer dan je denkt
K.P.E. Gravemeijer
Reactie op 'Vraagtekens bij realistisch reken-wiskundeonderwijs' - K.P.E. Gravemeijer - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Kanttekeningen bij de vergelijking van drie opbrengstpeilingen
H. ter Heege
H. ter Heege - Freudenthal Instituut, Univerrsiteit Utrecht
Het Kanaal nummer 104 - Kerndoelen en de inhoud van het onderwijs; overdenkingen na een discussie
R. Keijzer & H. ter Heege
R. Keijzer & H. ter Heege - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Het leren van leraren: onderwijs voor velen of voor weinigen?
F. van Mulken
F. van Mulken - Hogeschool Avans, Breda
Het Kanaal nummer 103 - Gecijferdheid op de Pabo: leren versus selecteren
M. van Zanten
M. van Zanten - Hs Edith Stein / Panama

Ei van Columbus Jaargang 25, nummer 4, opgaven
Jos van den Bergh

Ei van Columbus Jaargang 25, nummer 4 - antwoorden
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.png)
Voorbeeld sudoku's bij "Sudoku, een leerzame rage", Marijke Balmaekers, Jaargang 25, nummer 4
Marijke Balmaekers
Marijke Balmaekers ontwierp extra Sudoku-puzzels die ook een rol kunnen spelen in het reken-wiskundeonderwijs.
_w400_h260_bg.png)
Sudoku, een leerzame rage; rekenvarianten van sudoku voor de rekenles - Marijke Balmaekers
Marijke Balmaekers
De sudoku is een enorme hype; deze cijferpuzzel verovert de wereld. Het principe van een sudoku is eenvoudig: plaats 9 cijfers. Je hebt er logisch denken en een beetje volharding voor nodig. Maar past deze puzzel ook in het reken-onderwijs, en zo ja, hoe?
_w400_h260_bg.png)
Niet te geloven! De waarheid omtrent grote getallen - Jeroen van Bemmelen
Jeroen van Bemmelen
Als met rekenen de getallen steeds groter worden, hoe kun je ze dan nog begrijpen? Freelance schrijver en cabaretier Jeroen van Bemmelen heeft er moeite mee....
_w400_h260_bg.png)
Ali B. komt op school optreden; een rijke rekenvraag - Hanneke Custers
Hanneke Custers
Rekenles geven waarbij kinderen zelf kennis construeren, reflecterend handelen en werken aan interactie, dat klinkt allemaal wel heel erg mooi. Hoe realiseer je dat in de praktijk? Hanneke Custers waagde een poging met Ali B.
_w400_h260_bg.png)
Een eigen huis; Samen bouwen, samen leren - Hans ter Heege
Hans ter Heege
Wat leren kinderen als ze samen een hut bouwen? Communiceren, samen werken, technische problemen oplossen en ook reken-wiskundig handelen. Kinderen die zelf een doel kiezen en daar gemotiveerd met elkaar aan werken komen tot indrukwekkende prestaties.
_w400_h260_bg.png)
Een windvlaag door kabouterland; ontwikkeling van aanvankelijke gecijferdheid- Jojanneke Hollander
Jojanneke Hollander
Goed rekenmateriaal biedt kleuters kansen om op hun eigen niveau aan de slag te gaan. Het moet leuk en uitdagend zijn en verschillende mogelijkheid hebben om spelenderwijs te komen tot gecijferdheid. Een straatje in kabouterland is dan onontbeerlijk!
_w400_h260_bg.png)
Is de rekenmethode ook van kinderen? - Dolf Janson
Dolf Janson
Om werkelijk mogelijk te maken dat een leerling kan leren in de rekenles zal deze zelf moeten weten welk doel voor hem geldt, wat hij straks zal moeten weten en kunnen. Op deze manier kan hij zelfbewust en zelfverzekerd in de rekenles aan de slag.
_w400_h260_bg.png)
Het boek met 130 bladzijden - Julie Menne
Julie Menne
De kaartjes-getallenlijn hoort niet meer thuis in groep 4. Kinderen die toch behoefte hebben om een getal op te zoeken, kunnen het boek met 130 bladzijden raadplegen. Dan kun je met de getallenkaartjes ook nog een mooi oefenspelletje spelen...
_w400_h260_bg.png)
Het boek en de werkelijkheid - Sytse Steinvoorte
Sytze Steinvoorte
Reken-wiskundemethoden gaan uit van een ideale onderwijssituatie. In werkelijkheid gaat het vaak heel anders dan in de methode wordt verwacht. De leraar moet een brug slaan tussen de methode en de werkelijkheid en dat vraagt veel ervaring en vakkennis
_w400_h260_bg.png)
Was vroeger alles beter? Rekenen is een vak dat vraagt om professionals - Willem Uittenbogaard
Willem Uittenbogaard
Wie op de Pabo werkt mag zich tegenwoordig geen vakdocent meer noemen. Willem Uittenbogaard weigert om zich hier iets van aan te trekken. Vakkennis is onmisbaar voor leraren die professioneel voor een klas willen staan
_w400_h260_bg.png)
De bekende Nederlander in getallen; Patrick Lodiers - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Portret in getallen van Patrick Lodiers, journalist, programmamaker en presentator bij BNN