Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.
Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieWiskunde op straat; Rekenen telt steeds meer
Harrie Sormani
In het dagelijks leven moet je veel rekenen, of het nou het aantal stemmen voor of tegen in de tweede kamer betreft of de korting die je krijgt in de supermarkt. Dat rekenen gaat niet altijd goed, dus: het is tijd voor drastische maatregelen!
Competenties en vakinhouden - impressie studiedag opleiders rekenen-wiskunde & didactiek
A. Lek
A. Lek - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Nogmaals dyscalculie - overpeinzingen naar aanleiding van een discussie
C. Borhouts
C. Borghouts - Eduniek, locatie Utrecht
Breuken, verhoudingen, procenten en kommagetallen in discussie
R. Keijzer & K.P.E. Gravemeijer
R. Keijzer & K.P.E. Gravemeijer - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Breuk, komma, getal
A. Goddijn
A. Goddijn - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Panama Praktijktip nummer 98 - Babylonische rekenkunst
M. Kindt
M. Kindt - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Het Kanaal nummer 98 - MILE in de opleiding: een investering waard
P.A. van den Brom - Snijders & R. Keijzer
P.A. van den Brom - Snijders & R. Keijzer - Hs INHolland, Rotterdam, Hs IPABO Amsterdam / Alkmaar
Ei van Columbus Jaargang 24, nummer 5 - opgaven
Jos van den Bergh
Ei van Columbus Jaargang 24, nummer 5 - antwoorden
Jos van den Bergh
Discussie over dyscalculie - Expertmeeting over dyscalculie
Marel Absil
Dyscalculie blijft ondanks de ruime aandacht die het krijgt nog veel vragen oproepen. Een groepje specialisten stak de koppen bij elkaar en discussieerde over deze vragen.
De kern van het reken-wiskundeonderwijs - Een aanpak om zwakke rekenaars bij de groep te houden
Joop Bokhove
Zwakke rekenaars worden vaak met aparte materialen individueel aan het werk gezet. Daardoor kunnen ze vervolgens niet meedoen met de klassikale interactieve nabespreking, waardoor de achterstand in de klas alleen maar groter wordt. Hoe kan dat anders?
Ieder huisje heeft zijn kruisje - De positie van GPS in het onderwijs
Jan van den Brink
Kinderen kunnen met een GPS-apparaat allerlei belangrijke meetkundige ontdekkingen doen. De GPS moet ook een plek in het onderwijs krijgen naast de globe, atlas, kaart en kompas. De auteur beschrijft zijn ervaringen met een GPS-project op de basisschool.
Spel, taal en rekenen - Ouders en jonge kinderen leren van en met elkaar in 'SamenRekenen'
Arlette Buter en Chantal van Rooijen
Omdat voorkomen beter is dan genezen, is SamenRekenen ontwikkeld, waarin ouders samen met hun peuters en kleuters op speelse wijze reken-wiskunde-activeiteiten uitvoeren. Zo wordt voorkomen dat kinderen met een achterstand aan de basisschool beginnen.
Naar bed met gemiddelden en procenten - Gecijferdheid voorkomt fouten
Felix Jongbloed
Wie gecijferd is, kijkt met een kritisch oog naar de getallen in de wereld om hem heen en ontdekt dat er regelmatig vreemde fouten worden gemaakt
Tellen, turven, tekenen - Grote Rekendag 2005
Vicent Jonker en Frans van Galen
Het thema van de Grote Rekendag 2005 was: Tellen, turven, tekenen. Het ging bij dit thema om aantallen en hoeveelheden (tellen), ordenen en categoriseren (turven) en het presenteren van gegevens (tekenen).
Bierdrinkers, bouwvakkers, trekvogels - Vele variaties op hetzelfde som-thema
Marjolein Kool en Jan Smit
Door de eeuwen heen zijn van bepaalde klassieke vraagstukken eindeloos veel varianten in omloop gekomen, zoals bijvoorbeeld: Hoe lang doe je over een bepaalde klus als je mag samenwerken? Dit probleem komt in allerlei variaties aan de orde in dit artikel.
Het gevaar van goede bedoelingen - Zonder vakkennis kan een leerkracht geen maatwerk leveren
Frans van Mulken
Merel uit groep 6 had twee zes-en-een-halven op haar voorjaarsrapport, één voor hoofdrekenen en één voor 'meten, tijd en geld'. Achter deze cijfers ging een tragedie schuil van een school en een juf met weinig zorg en betrokkenheid.
De bekende Nederlander in getallen - Rob Trip
Harrie Sormani
Rob Trip, presentator van het radio-1 journaal en Buitenhof, vertelt over zijn rekenherinneringen en -ervaringen. Hij voorziet dat in de toekomst computers het rekenen steeds meer zullen overnemen.
Groetjes van groep 3 - Zwaar werk
Lia van Diem
Op de bladzijde in het rekenwerkboek staan 2 olifanten. De een is groot, de ander is wat kleiner. Bij de olifanten liggen veel wortels. Die zijn voor de olifanten. Maar ja, hoe moet je die wortels nou verdelen? De kinderen van groep 3 gaan aan de slag...
Kleine kinderen worden groot - Cijfers zie je overal
Ans Veltman
Op de afstandsbediening, op de telefoon, in de bus.... Werkelijk overal komt Bente cijfers tegen!
Vroeger - Pacioli-Krol - sommen
Ed de Moor
Ed de Moor schrijft over de oorsprong van de Pacioli-Krol sommen
Wiskunde op straat - Procenten op het spoor
Harrie Sormani
"Mijn conclusie is, dat er nog steeds veel te veel treinen niet op tijd komen. De statistieken van de NS stellen het alleen mooier voor. (...) Er zijn vier soorten leugens: gewone leugens, smerige leugens, statistische gegevens en spoorcijfers...
Breuken, verhoudingen, procenten en kommagetallen - een discussiestuk
Willem Vermeulen
In 'De kern van breuken, verhoudingen, procenten en kommagetallen' nodigt de TAL-groep van het Freudenthal Instituut in Utrecht lezers uit om te reageren op de gepresenteerde standpunten. De auteur ging op zoek naar de kern van de discussiesstof.
Cijferend delen: daar krijg ik een staart van - Moet het nog en hoe zou het dan moeten?
Willem Vermeulen
Van alle bewerkingsschema's die in de rekenles op de basisschool geleerd worden is 'cijferend delen' het moeilijkste. Niet voor niets maken kinderen bij het uitvoeren van een cijferende deling de meeste fouten. Waarom doen we het eigenlijk nog?
Redeneren als basis voor begripsontwikkeling
A. Bakker
A. Bakker - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Van procedure- naar begrips-gericht onderwijs - Voorbeeld van een leerlijn kommagetallen
K. Buijs
K. Buijs - SLO, Enschede
De volgende ronde - Nieuw leren vraagt meer mogelijkheden in de rekenles
D. Janson
D. Janson - Marant Educatieve Diensten, Arnhem
Het Kanaal nummer 97 - Is er iets nieuws onder de zon?
R. Keijzer & H. ter Heege
R. Keijzer & H. ter Heege - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Parel in MILE - Interactie à la Minke en à la Paul
M. van Zanten
M. van Zanten - Hs Edith Stein / Onderwijscentrum Twente
Begleiding aan het woord - Verschillen erkennen
T. van der Heiden
T. van der Heiden - HCO, Den Haag
Panama Praktijktip nummer 97 - 300 Millimeter regen
A. Fase
A. Fase - Hs IPABO Amsterdam / Alkmaar
Ei van Columbus Jaargang 24, nummer 4 - opgaven
Jos van den Bergh
Kleine kinderen worden groot - Een heitje voor een karweitje
Yvonne Leenders
Als zoon Jules aanbiedt om de ramen te wassen voor zijn moeder, begint er een onderhandelingsspel over het te betalen bedrag hiervoor. Jules kan goed rekenen, dus hij sluit een goede deal.....
Pillen tellen - Goed tellen is soms van levensbelang
Artur Bakker
Wiskunde speelt in veel bedrijven een belangrijke rol. Dat merkte Arthur Bakker toen hij een bezoek bracht aan een bedrijf in Engeland waar medicijnen worden verpakt.
Met jou heb ik een appeltje te schillen - Spontane meetactiviteiten in de onderbouw
Jill Cheeseman
Een appel, een touwtje en een paar goede vragen ontlokken mooie meetactiviteiten bij jonge kinderen.
Drinken als meetkundige activiteit - Van plattegrond naar werkelijkheid en vice versa
Hanneke Custers
In een kleutergroep gebeurt altijd enorm veel. Van al die activiteiten kunnen ze veel leren. Met een beetje extra inspanning van de leerkracht kunnen alledaagse activiteiten zoals de dagelijkse drink-pauze nog veel leerzamer en betekenisvoller worden.