Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactie_w400_h260_bg.png)
Ik had niet verwacht dat ze het zouden begrijpen - realistisch rekenen in het S(B)O
Jo Nelissen en Marjolijn Peltenburg
Is het mogelijk om een realistische reken-wiskundemethode te gebruiken in het speciaal onderwijs? In dit artikel bespreken bevlogen leerkrachten over de successen en problemen van hun overstap van mechanistisch naar realistisch rekenen.
_w400_h260_bg.png)
Peilen van getalbegrip met rekenspelletjes- Van groep 2 naar groep 3
Anneke Noteboom
Rekenspelletjes kunnen de leerkracht van groep 1 - 2 inzicht geven in de ontwikkeling van getalbegrip van de kinderen. In de map 'Als kleuters leren tellen...' zijn goede voorbeelden te vinden.
_w400_h260_bg.png)
De bekende Nederlander in getallen; Kardinaal Simonis - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Het leven van kardinaal Simonis, uitgedrukt in getallen
_w400_h260_bg.png)
Groetjes van groep 3; Bakles - Lia van Diem
Lia van Diem
Hoeveel koekjes kun je kopen met deze muntjes? Dat is een begin van een leuke rekenles...
_w400_h260_bg.png)
Kleine kinderen worden groot; naar oma en opa - Gerard van Alst
Gerard van Alst
Freek en Ludo reizen naar opa en oma. Onderweg rekenen ze ongemerkt een heleboel....
_w400_h260_bg.png)
Vroeger; Antiek realisme - Ed de Moor
Ed de Moor
De Amsterdamse hoofdonderwijzer, didacticus en pedagoog P.A. Diels hield in 1927 een pleidooi om het rekenonderwijs te verlossen uit de 'tirannie van de traditioneele (reken)vraagstukken'.
_w400_h260_bg.png)
Wiskunde op straat; Lopen en meten - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Met een pedometer kun je je stappen tellen en uitrekenen hoe ver je gelopen hebt. Het gebruik van situaties uit het dagelijks leven voor de rekenles is iets dat al langer bestaat...

Ei van Columbus Jaargang 25, nummer 1 - opgaven
Jos van den Bergh

Ei van Columbus Jaargang 25, nummer 1 - antwoorden
Jos van den Bergh
Retrospectief
Mirjam Freudenthal
Mirjam Freudenthal
Het Kanaal nummer 99 - Freudenthal als eerste redacteur van "Educational Studies in Mathematics"
Hans ter Heege
Hans ter Heege - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Het Kanaal nummer 100 - Wiskunde-onderwijs anno 2000
Hans Freudenthal
Hans Freudenthal
'Common sense' rekenen-wiskunde
Marjolein Peltenburg
Marjolein Peltenburg - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Wiskunde en psychologie - de brug en de kloof tussen Freudenthal en Van Parreren
Dolly van Eerde
Dolly van Eerde - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
De meetlijn van Freudenthal
Ed de Moor
Ed de Moor - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Twee 'didactikids' over de lege getallenlijn - Freudenthals observaties als inspiratiebron
Marja van den Heuvel - Panhuizen
Marja van den Heuvel - Panhuizen - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Over memoriseren - ontwikkelingen in het onderwijs in vermenigvuldigen
Hans ter Heege
Hans ter Heege - SLO, Enschede / Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Wiskunde leren - een kwestie van steeds gezonder verstand
Kees Buijs
Kees Buijs - SLO, Enschede
Revisiting 'Mathematics eductaion revisited'
Koeno Gravemeijer
Koeno Gravemeijer - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Professor Freudenthal op de Pedagogische Academie
Fred Goffree & Huub Jansen
Fred Goffree & Huub Jansen
Stilstaan bij enkele grondgedachten uit Freudenthals laatste werk - een recensie in revisie
Jo Nelissen
Jo Nelissen - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Celia Hoyles on Freudenthal - an interview
Arthur Bakker
Arthur Bakker - Institute of Education, University of London
De (on)navolgbare Freudenthal
Adri Treffers
Adri Treffers - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
De verbeelding van het mathematisch-didactisch denken
Wil Oonk
Wil Oonk - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Freudenthals vervulde toekomstvisie
Edu Wijdeveld
Edu Wijdeveld
_w400_h260_bg.png)
De 1e Volgens Bartjens studentendag was een groot succes - Spelletjes in de rekenles
Dunja de Boer, Candice Moes, Natalie Spoelstra
Ruim 100 Pabo-studenten bezochten geheel vrijwillig in hun eigen tijd de Volgens Bartjens- studentendag over spel in de rekenles. Ze waren laaiend enthousiast. Lees het verslag van 3 ooggetuigen.
_w400_h260_bg.png)
Interactie in de reken-wiskundeles - Communiceren kun je leren
Ceciel Borghouts en Arlette Butter
Iedereen weet dat interactie tijdens de rekenles belangrijk is, maar leerkrachten vinden het doorgaans moeilijk om kinderen gezamenlijk, met en van elkaar te laten leren en iedereen betrokken te houden. Een boek vol samenwerkingsvormen biedt hulp.
_w400_h260_bg.png)
Kansen creëren in het speciaal onderwijs - Speciaal rekenen biedt perspectief
Nina Boswinkel en Marjolijn Peltenburg
In het project 'Speciaal rekenen' van het Freudenthal Instituut onderzoekt men de mogelijkheden om in het speciaal onderwijs te werken met een realistische reken-wiskundemethode. De leerlingen kunnen meer dan gedacht wordt....
_w400_h260_bg.png)
Kommagetallen, hoe ver gaan we? Leerdoelen en leerlijnen op het gebied van kommagetallen
Kees Buys
Niet alle doelen zijn voor alle leerlingen haalbaar. Neem het onderwerp kommagetallen. Wat kiezen we op dit gebied voor de zwakke rekenaars? Leren we hen de procedures voor cijferend optellen en aftrekken, of gaan we voor begrip en betekenis?
_w400_h260_bg.png)
Meten met kralen - Hoe een rekencoördinator realistisch meetonderwijs aan de man brengt
René van Dam
Een rekencoördinator moet ervoor zorgen dat nieuwe ontwikkelingen binnen het reken-wiskudeonderwijs ook werkelijk hun weg vinden naar de werkvloer. Hoe zorgt hij dat zijn collega's werkelijk met betekenisvolle lessen aan de slag gaan?
_w400_h260_bg.png)
Nooit genoeg van Rupsje Nooitgenoeg; Een rekenvertelkist gebaseerd op een beroemd prentenboek
Marleen van Dam en janneke Rijpkema
In de klassieker 'rupsje Nooitgenoeg' van Eric Carle kunnen kinderen fruit tellen. Maar met dit boek valt nog veel meer te beleven op het gebied van rekenen-wiskunde. Wie er oog voor heeft, kan van het prentenboek een rijke leeromgeving maken.
_w400_h260_bg.png)
Verder kijken dan de einddoelen van groep 6 - Keuzes maken voor zwakke rekenaars
Sjoerd Huitema
Zwakke rekenaars kunnen vaak met veel pijn en moeite tot en met groep 5 bij het peloton blijven, daarna wordt het vaak echt te moeilijk voor hen. Doormodderen met de groep heeft geen zin, niet verder gaan dan de stof van groep 6 doet hen tekort.
_w400_h260_bg.png)
De nationale rekendagen in fotovlucht - Impressie van de Nationale Rekendagen 2005
Corry Verschure
Eén van de taken van een basisschoolleerkracht is 'bijblijven op je vakgebied'. Dat is soms een opgave, maar wie de Nationale RekenDagen bezoekt ontdekt dat het nuttige heel goed met het aangename kan samengaan.
_w400_h260_bg.png)
De bekende Nederlander in getallen - Hans van Breukelen
Harrie Sormani
Hans van Breukelen is oud Pabo-student en 73-voudig doelman van het Nederlands elftal. Hij vertelt over zijn school, zijn pabo-jaren, zijn voetbalervaringen en de invloed van het rekenen op zijn persoonlijk en beroepsleven.
_w400_h260_bg.png)
Groetjes van groep 3 - Klokkijken
Lia van Diem
Vorige week zei Heleen uit groep 3: "Dat duurt heel lang, dat duurt wel 100 uur". Deze uitspraak vormde de aanleiding tot een prachtig rekengesprek over tijd en klokken.....
_w400_h260_bg.png)
Kleine kinderen worden groot - Door het plafond
Mirjam Baltussen
Zelfs het opschrift van een pak vla leidt voor Julia en Paula tot veel gereken bij het toetje...