Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.
Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieDe bekende Nederlander in getallen - Floor Sietsma
Harry Sormani
Floor Siestma is 12 jaar oud en ze studeert sinds 1 september wiskunde en informatica aan de Universiteit van Amsterdam. Hoe heeft deze hoogbegaafde leerling leren rekenen en hoe gebruikt ze het rekenen in het dagelijks leven?
Kleine kinderen worden groot - Dat kan veel gemakkelijker
Mirjam Baltussen
Als je bij een spelletje tot 100 moet tellen, dan valt dat niet altijd mee.....
Vroeger - Slimme Sam
Ed de Moor
Slimme Sam, dat was de Amerikaanse puzzelontwerper Samuel Loyd. Is zijn schuifpuzzel eigenlijk wel op te lossen? Ed de Moor onderzoekt.....
Wiskunde op straat - Koning, keizer, admiraal... digitaal gaan ze allemaal
Harrie Sormani
Volgens het Internet is het negen minuten lopen van Station Arhem Presikhaaf naar de Pabo Arnhem. Maar klopt dat wel?
Alles of niets - Probleemoplossen door goede rekenaars -
Marja van den Heuvel-Panhuizen en Conny Bodin-Baar
De opvatting dat je je over goede rekenaars geen zorgen hoeft te maken is nodig aan herziening toe. Als goede rekenaars uitgedaagd worden om een onbekend probleem aan tapes, blijken hun mogelijkheden soms beperkter dan vooraf werd gedacht.
Ei van Columbus Jaargang 24, nummer 2 - antwoorden
Jos van den Bergh
De 22e Panama-conferentie - impressies en trends
E. de Goeij & W. Oonk
E. de Goeij & W. Oonk (red.) - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Realistisch rekenen door slechtziende kinderen en zeer zwakke rekenaars
J.G. van Hell, N. Boswinkel, Y.A.J.M. Zeeuwen & S.
J.G. van Hell, N. Boswinkel, Y.A.J.M. Zeeuwen & S.J.A. de Crom - Radboud Universiteit Nijmegen Freudenthal Instituut, Pl-school Hondsberg, SBO De Spreekhoorn
Dyscalculie: een 'onheus' begrip of 'onheus' benaderd - impressies en trends
A. Desoete
A. Desoete - Vakgroep Experimenteel-Klinische en Gezondheidspsychologie, Universiteit Gent, België
Het Kanaal nummer 94 - In gesprek met rekenzwakke VMBO-leerlingen
J. Winnubst
J. Winnubst - Giralis, locatie Ede
Parel in MILE - MILE en humor
J.F.M. Buist
J.F.M. Buist - Gereformeerde Hogeschool, Zwolle
Panama Praktijktip nummer 95 - Studenten als toetsenbakkers
A.B. van Gool
A.B. van Gool - Fontys Hogeschool Tilburg
Begeleiding aan het woord - Verslag Netwerkdag begeleiders - '...dat moet Inge weten ...'
R. Keijzer
R. Keijzer - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Traditionele en realistische algoritmen bij het oplossen van deelsommen in groep 8
G. Rademakers, C. van Putten, M. Beishuizen & J. J
Een nadere analyse van PPON-materiaal uit 1997 - G. Rademakers, C. van Putten, M. Beishuizen & J. Janssen - Hs InHolland, Rotterdam, Universiteit Leiden, Citogroep, Arnhem
Ei van Columbus Jaargang 24, nummer 1 - opgaven
Jos van den Bergh
Er kan meer dan je zou denken - Realistisch rekenen in het speciaal basisonderwijs
Arlette Buter
Steeds meer scholen in het speciaal basisonderwijs kiezen voor een realistische rekenmethode. Dat gebeurde de afgelopen jaren ook in Utrecht en omgeving, waar 6 scholen de overstap naar zo'n methode maakten. Wat zijn hun ervaringen?
Wie het kan verwoorden snapt het - Niveaudifferentiatie in de bovenbouw
Kees Buys
Houd de groep bij elkaar, maar laat elke leerling op zijn of haar eigen niveau en met zelfgekozen middelen aan een gezamenlijke opgave werken. Wissel oplossingsmanieren onderling uit en waardeer elke aanpak. Zo houdt u rekening met verschillen.
Een warme herfst - Het weerbericht als meetles (jrg. 24 nr. 1, 2004)
Diane van Giezen - Beerlage
Rondom het thema 'herfst' valt in groep 3 heel wat te beleven. Zelfs het domein 'meten' kan daarbij goed aan bod komen. In de herfst zijn immers de weersomstandigheden vaak zeer afwisselend en daar kunnen jongen kinderen mooie meet-ervaringen mee opdoen.
Kiezen voor de kern - Onderzoek naar onderwijs in breuken, verhoudingen, kommagetallen en procenten
Ronald Keijzer, Frans van Galen en Koeno Gravemeij
Hoe ga je om met verschillen tussen leerlingen? Het TAL-project wil leerlingen van kerninzichten voorzien waarmee ze op hun eigen manier rijke vraagstukken oplossen. Hierbij kunnen zwakke en betere rekenaars verschillende einddoelen hebben.
Rekenen: een hele opgave - een recensie
Sabine Lit
Kinderen die achterblijven in de rekenles. In elke klas zitten er wel een paar. Joep van Vugt en Anneke Wösten proberen in hun nieuwste boek leerkrachten en remedial teachers de helpende hand te reiken bij kinderen met rekenproblemen.
Schaduw in de kijker - Experimenteren met licht en donker in de bovenbouw
Sofie de Ridder en Eline Govaert
De schaduw is bij mooi weer zo'n vanzelfsprekende metgezel dat leerlingen er nauwelijks bij stil staan. Dat is jammer want licht en schaduw bieden kansen om allerlei meetkundige ontdekkingen te doen. Over de vorm, richting en lengte van schaduwen....
De bekende Nederlander in getallen - Henk Spaan
Harrie Sormani
Programmamaker, columnist en dichter Henk Spaan rekent altijd uit zijn hoofd; dat leerde hij vroeger op school beter dan de kinderen die tegenwoordig op school zitten. Toch is hij jaloers op de schooltijd van zijn dochter. Over onderwijs,voetbal en euro's
Groetjes van groep 4 - Vandaag geen rekenles
Lia van Diem
Aan het begin van de rekenles zegt Beau iets over een bordje waar ook een datum op staat. Het gesprek gaat al gauw over dagen, maanden en jaren. En de rekenles? Die vervalt... Of toch niet?
Kleine kinderen worden groot - Ontbijt
Gerard van Alst
Tijdens het ontbijt op zondagochtend doen Freek en Ludo een leuk rekenspel: Raden hoeveel er in een pak of pot zit.
Vroeger - Een mysterieuze som van Pacioli
Ed de Moor
Ed de Moor vertelt over een schilderij van de Venetiaanse schilder Jacopo de Barbari uit 1495. Wat is er toch met de optelling die op de afgebeelde lei staat aan de hand?
Wiskunde op straat - Rekenen in Schothorst
Harry Sormani
"Ik weet nu zeker dat het waar is: jongeren kunnen inderdaad niet rekenen en goede rekenaars hebben eigen strategieën. Het bewijs van deze twee stellingen haal ik uit de interactie tussen de caissière van kassa
1 en die van kassa 3 in de supermarkt"...
De juf van het jaar 2004 - Een juf van 1000 weken
Harry Sormani
De kranten stonden er vol van: Juf Linda Verschueren van de St. Willibrordusschool uit Hulst was uitgeroepen tot de beste juf van 2004. Wij gingen op bezoek bij deze prille, talentvolle juf en wilde alles weten over haar succes en haar rekenlessen.
Goochelen met getallen - Een uitdagende reken-wiskunde-tentoonstelling
Harrie Sormani
In een museum zijn over het algemeen mooie dingen tentoongesteld. Menigeen denkt daardoor dat de wiskunde daar weinig heeft te zoeken. De tentoonstelling 'Goochelen met getallen' toont juist vele interessante aspecten van het vak. Wiskunde kan mooi zijn!
Een reken-Afscheidsfeest in Brabant - Ter lering ende vermaak
Willem Vermeulen
Frans Pijnenburg nam als rekendocent afscheid van de Fontys Pabo Tilburg. Ter gelegenheid daarvan organiseerde de NVORWO-afdeling Brabant een onvergetelijk rekenfeest. En er werden veel rekenspelletjes gedaan....
Ei van Columbus Jaargang 24, nummer 1 - antwoorden
Jos van den Bergh
Dyscalculie, zin en onzin
J.E.H. van Luijt & A.J.J.M. Ruijssenaars
J.E.H. van Luit & A.J.J.M. Ruijssenaars - Opleiding Pedagogiek, Universiteit Utrecht, Opleiding Pedagogiek, Rijks Universiteit Groningen
Dyslexie en dyscalculie - Opvattingen en onderzoek
J.M.C. Nelissen
J.M.C. Nelissen - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Het Kanaal nummer 92 - Dyscalculie als biologisch gegeven
E. van Loosbroek
E. van Loosbroek - Onderzoeksgroep Developmental Cognitive Neuroscience, Faculteit der Psychologie, Universiteit Maastricht
Gecijferdheid beïnvloed(t)
S. van Os
S. van Os - Hs Domstad, Utrecht
Begeleiding aan het woord - Leerkrachtvaardigheden in het realistisch reken-wiskundeonderwijs
J.F. de With
J.F. de With - CED-Groep Rotterdam
Panama Praktijktip nummer 95 - Vouwen zijn recht en krom
A. Goddijn
A. Goddijn - Freudenthal Instituut Universiteit Utrecht