Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactie_w400_h260_bg.png)
Drinken als meetkundige activiteit - Van plattegrond naar werkelijkheid en vice versa
Hanneke Custers
In een kleutergroep gebeurt altijd enorm veel. Van al die activiteiten kunnen ze veel leren. Met een beetje extra inspanning van de leerkracht kunnen alledaagse activiteiten zoals de dagelijkse drink-pauze nog veel leerzamer en betekenisvoller worden.
_w400_h260_bg.png)
Wie het kleine niet eert... - Het afscheid van de eurocenten
Mieke van Groenestijn
De munten van 1 en 2 eurocent worden afgeschaft. Volgens Mieke van Groenestijn betekent dit een ramp voor de rekendidactiek, zowel voor rekenen met geld als rekenen met decimale getallen. Ze is helaas een roepende in de woestijn
_w400_h260_bg.png)
Wennen aan geschreven getallen - Kinderen geven zelf betekenis aan getalsymbolen
Peter Landweer
Begin groep 3 leren kinderen getalsymbolen gebruiken. Dat lijkt eenvoudig, maar niet voor iedereen. Die tekens bezitten immers geen zichtbare (en dus telbare) relatie met de aantallen waar ze voor staan. Hoe maken kinderen zich de cijfers eigen?
_w400_h260_bg.png)
Goed, maar het kan beter - Resultaten van de periodieke peiling van de rekenvaardigheid in groep 5
Francis Meester
Onlangs verscheen het rapport 'Balans van het reken-wiskundeonderwijs halverwege de basisschool'. De onderzoekers signaleren over het algemeen een stijging in rekenvaardigheid ten opzichte van eerdere peilingen. Francis Meester bestudeerde het rapport.
_w400_h260_bg.png)
Eieren voor je geld - Realistisch rekenen in het speciaal basisonderwijs
Frans Moerlands
Binnen het project 'Speciaal Rekenen' van het Freudenthal Instituut onderzoekt men de mogelijkheden om realistisch reken-wiskundeonderwijs in het speciaal basisonderwijs te organiseren. Frans Moerlands experimenteerde met de inzet van eierdozen in de les.
_w400_h260_bg.png)
Geluk en talent - Rekenspelen met een extra uitdaging
Piet Notebaert
Wat zijn rekenspelen die leuk en spannend zijn en waar ook nog iets van te leren valt? Dat zijn de spelen waarvoor kinderen zullen blijven kiezen en die dus uiteindelijk de meeste leerresultaten zullen opleveren. Piet Notebaert bespreekt voorbeelden.
_w400_h260_bg.png)
Vier kwaliteiten van succesvolle rekenleraren - Weet wat je doet en doe het goed
Jos van Rooij
Wie goed rekenles wil geven moet veel in huis hebben. Jos van Rooij zet het op een ritje. Misschien lijkt het een onbereikbaar ideaal om een goede rekenleraar te worden, maar wie zich van de benodigde kwaliteiten bewust is weet waar hij aan moet werken.
_w400_h260_bg.png)
De bekende Nederlander in getallen - Ivo de Wijs
Harrie Sormani
Radiopresentator, liedjesschrijver en plezierdichter Ivo de Wijs vertelt hoe hij heeft leren rekenen en hoe hij als taalliefhebber de rekenvaardigheid in ere houdt
_w400_h260_bg.png)
Groetjes van groep 3 - De grootste
Lia van Diem
Drie boeren met drie stukken land. Maar welk van de drie stukken land is het grootste? De kinderen van juf Lia van Diem zoeken het uit
_w400_h260_bg.png)
Vroeger - 100 jaar Ot en Sien
Ed de Moor
Ed de Moor ging naar de tentoonstelling "100 jaar Ot en Sien" en vraagt zich af of de wereld uit de boeken van Ot en Sien wel een waarheidsgetrouw beeld geeft van de tijd waarin zij leefden.
_w400_h260_bg.png)
Wiskunde op straat - Brood, welbevinden en cijferen
Harrie Sormani
Als je, net als Harrie Sormani, veel van rekenen houdt, dan kun je je heerlijk uitleven als je net een nieuwe broodmachine hebt gekocht.....

Ei van Columbus Jaargang 24, nummer 4 - antwoorden
Jos van den Bergh

Ei van Columbus Jaargang 24, nummer 3 - opgaven
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.png)
Wiskunde op straat - Twee seconden wachten
Harrie Sormani
Kun je uitrekenen hoe hard je moet rijden om niet te hard te rijden?
_w400_h260_bg.png)
Panoramafoto's - Wereldwijd uitzicht op de werkelijkheid
Jan van den Brink
Steeds meer kinderen brengen een bezoekje aan het Probleem van de Maand op het Rekenweb. Zo mochten zij bijvoorbeeld hun hoofd breken op een aantal opgaven rond panoramafoto's. De mooie uitzichten leverden nieuwe inzichten.
_w400_h260_bg.png)
Kerstballen opruimenen in vouwdoosjes - Gegrepen, grijpen en begrijpen
Hanneke Custers
Als het nieuwe jaar is gekomen, moet de kerstboom opgeruimd worden. Hanneke Custers greep dit moment aan om er samen met haar kleuters een mooie meetkundeactiviteit van te maken. De kinderen gaan gemotiveerden de slag.
_w400_h260_bg.png)
De Cijfferinghe van Willem Bartjens - Het rekenboek van de beroemde schoolmeester heruitgebracht
Willem Vermeulen
Een recensie van de heruitgave van het rekenboek De Cijfferinghe (1604) van Willem Bartjens.
_w400_h260_bg.png)
Het raadsel van de wijnflessen - Een goed vraagstuk is het halve werk
Erica de Goeij en Adri Treffers
Groep 4 waagt zich aan een moeilijk maar uitdagend probleem: het raadsel van de wijnflessen (Menniger, 1972). In dit artikel beschrijven Erica de Goeij en Adri Treffers de reken-wiskundeactiviteiten die in het wijnflessenprobleem verpakt zitten.
_w400_h260_bg.png)
Kleine kinderen worden groot - Tafelen met Stefan
Marian Steverink
Stefan uit groep vier is bezig om de tafels te leren....
_w400_h260_bg.png)
Mino-meetkunde - Een nieuwe puzzelrage met hokjes en blokjes
Odette De Meulenmeester en Leo Prinsen
In België is een nieuw vak geboren: mino-meetkunde. Het is een creatief en beeldend vak waarbij probleem-oplossen voorop staat en waarbij belangrijke kennis en vaardigheden op het gebied van meetkunde spelenderwijs worden opgepikt.
_w400_h260_bg.png)
Uít of mét je hoofd? - Drie wedstrijden in (hoofd)rekenen
Ed de Moor
Razende reporter Ed de Moor bezocht voor Volgens Bartjens 3 rekenwedstrijden binnen 3 weken. In dit artikel doet hij verslag en bespreekt hij het nut en belang van dergelijke reken-evenementen voor het reken-wiskunde-onderwijs.
_w400_h260_bg.png)
De bekende Nederlander in getallen - Jochem van Gelder
Harrie Sormani
Als jongetje van acht wist hij al zeker dat hij onderwijzer wilde worden. Uiteindelijk werd het showmaster. Hij vertelt hoe dat zo gekomen is.
_w400_h260_bg.png)
Groetjes van groep 4 - Boerenbedrog
Lia van Diem
In het boek zijn twee velden getekend. Een voor John en een voor Arent. Die velden hebben de jongens gekregen van hun vader. De broers zijn wel blij met hun grond, maar ook weer niet. Ieder denkt dat de ander het grootste stuk heeft. Hoe los je dit op?
_w400_h260_bg.png)
Vroeger - In orde
Ed de Moor
Bij het opruimen van zijn kamer komt Ed de Moor veel (reken)herinneringen tegen......

Handig rekenen - Wat is meer: drie-vierde of twee-derde?
Sytze Steinvoorte
Het is het mooiste als kinderen in de reken-wiskundeles zelf oplossingsmanieren construeren, maar lukt dat ook bij breukenvraagstukken? De auteur van dit artikel heeft ervaren dat het kan. Laat kinderen veel breuken zien, dan komt het inzicht vanzelf.
_w400_h260_bg.jpg)
Reken Vaardig - Op weg naar basale en professionele gecijferdheid
Adri Treffers
Een recensie over het boek Reken Vaardig. Een boek om de rekenvaardigheid van Pabo-studenten bij te spijkeren en nog veel meer.
_w400_h260_bg.png)
Context, een verhaal apart - Omgaan met contexten vereist vakmanschap
Willem Vermeulen
Een goede context ondersteunt het bedenken van de leerlingen. Maar aan welke eisen voldoet een goede context? Hoe ga je er op de juiste wijze mee om? Waar ligt de balans tussen het wiskunde-gericht uitdiepen en te diep ingaan op onbelangrijkste details?
_w400_h260_bg.png)
Ei van Columbus Jaargang 24, nummer 3 - antwoorden
Jos van den Bergh
Vierkant tegen zelfstandig werken
A. Treffers & E. de Goeij
A. Treffers & E. de Goeij - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Het probleem van de maand op het RekenWeb
F. van Galen & V. Jonker
F. van Galen & V. Jonker - Freudenthal Inistituut, Universiteit Utrecht
Het Kanaal nummer 95 - Een zoektocht naar domeinspecifieke vakkennis
M. Kool
Verslag ICME-10, Kopenhagen 2004 - M. Kool - Hogeschool Domstad, Utrecht
Parel in MILE - Fadoua telt terug
M.J. Kieft
M. J. Kieft - Katholieke Pabo, Zwolle
Begeleiding aan het woord - Er valt nog veel winst te boeken
S.A. Lit
In gesprek met D. Doïng - S.A. Lit, Hs Domstand, Utrecht
Panama Praktijktip numme 96 - Feestmutsen
A.C. Alberts
A.C. Alberts - Fontys Hogescholen, Tilburg

Ei van Columbus Jaargang 24, nummer 2 - opgaven
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.png)
De betere rekenaar uitgedaagd - Probleemoplossen door goede rekenaars
Jos van den Bergh
Waar kan ik goede en uitdagende rekenopgaven voor de betere rekenaars in mijn groep vinden? Vooral leerkrachten in de middenbouw worstelen met dit probleem De meeste verrijkende materialen richten zich immers op de bovenbouw. Jos van den Bergh lost op.