Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieDyscalculie, zin en onzin
J.E.H. van Luijt & A.J.J.M. Ruijssenaars
J.E.H. van Luit & A.J.J.M. Ruijssenaars - Opleiding Pedagogiek, Universiteit Utrecht, Opleiding Pedagogiek, Rijks Universiteit Groningen
Dyslexie en dyscalculie - Opvattingen en onderzoek
J.M.C. Nelissen
J.M.C. Nelissen - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Het Kanaal nummer 92 - Dyscalculie als biologisch gegeven
E. van Loosbroek
E. van Loosbroek - Onderzoeksgroep Developmental Cognitive Neuroscience, Faculteit der Psychologie, Universiteit Maastricht
Gecijferdheid beïnvloed(t)
S. van Os
S. van Os - Hs Domstad, Utrecht
Begeleiding aan het woord - Leerkrachtvaardigheden in het realistisch reken-wiskundeonderwijs
J.F. de With
J.F. de With - CED-Groep Rotterdam
Panama Praktijktip nummer 95 - Vouwen zijn recht en krom
A. Goddijn
A. Goddijn - Freudenthal Instituut Universiteit Utrecht
_w400_h260_bg.png)
De ene leerling heeft 10 oefensommen nodig, de andere 2 - Zelfgestuurd leren
Hans Bögemann
Als leerlingen weten wat ze nog leren van de oefeningen in het rekenboek, kunnen ze zelf (mee)bepalen welke opdrachten ze zullen gaan maken en welke niet. Hun manier van leren verandert van opdrachtgestuurd naar leerdoelgestuurd.
_w400_h260_bg.png)
Hallo, 8 x 8! Een experiment met tutorrekenen
Arie Fase
Tutorrekenen vraagt heel wat organisatie en voorbereiding maar de resultaten zijn zo bijzonder dat het alle moeite meer dan waard is. Niet alleen stijgen de leerresultaten, ook de sfeer op school en de contacten tussen de leerlingen verbeteren enorm.
_w400_h260_bg.png)
In de voetsporen van Simon Stevin - Kommagetallen heruitvinden
Frans van Galen
Hans Freudenthal was van mening dat leerlingen in de reken-wiskundeles de ruimte moeten krijgen voor het heruitvinden van wiskunde. Maar de leerkracht moet dit proces wel sturen. Een voorbeeld wordt gegeven aan de hand van lessen rond kommagetallen.
_w400_h260_bg.png)
Een hut van kranten - Wiskunde en techniek, een geïntegreerde activiteit
Erica de Goeij
De opdracht om een levensgrote hut van kranten te maken was een uitdaging voor de leerlingen van groep 5. Niet alleen kwam er techniek om de hoek kijken, maar er werd ook een beroep gedaan op de wiskundige kennis en vaardigheden voor meten en meetkunde
_w400_h260_bg.png)
Repareren of remediëren? Een rekenrek is geen automaatje
Roos van den Heuvel
Was het alleen een kapot rekenrekje of was er met deze leerling meer aan de hand?
_w400_h260_bg.png)
De leerlingen wisten van geen ophouden - Interactie in de reken-wiskundeles
Jolanda Jager - van Eck
Interactie in de reken-wiskundeles, iedere leerkracht is zich de waarde ervan bewust. Iedere leerkracht weet in theorie hoe het zou moeten. Maar in de praktijk is de verleiding groot om de leerlingen toch maar even snel naar het goede antwoord te sturen.
_w400_h260_bg.png)
Grote Rekendag groot succes - De hele dag rekenen is leuk!
Vincent Jonker en Frans van Galen
De grote Rekendag 2004 gaf leerlingen en leerkrachten de kans om een hele dag met een rekenwiskundige thema door te brengen. Dat was leuk, dat was spannend en dat was ook nog leerzaam. In dit artikel enkele ervaringen van deelnemers.
_w400_h260_bg.png)
Hoe krijg ik mijn collega's mee? Impressies van de post-hbo-opleiding Rekencoördinator
Ronald Keijzer, Sandra Barendregt, Karin Beerepoot
Een kijkje in het portfolio van vijf cursisten van de post-hbo-opleiding van Ronald Keijzer
_w400_h260_bg.png)
Maling aan decimalen - De weg van informele Smarties naar formele kommagetallen
Jeroen van Kesteren en Heleen Nijtmans-Oosterveld
Soms kan het nodig zijn om bij een rekenprobleem in groep 8 even volledig terug te keren naar de basis om het begrip in korte tijd, van informeel naar formeel, helemaal opnieuw op te bouwen. 2 Pabostudenten doorliepen dit traject voor kommagetallen.
_w400_h260_bg.png)
Rekenen is mijn leukste vak - Lieke en het rekenen tot 100
Jos van Rooij
Vaak zijn rekenproblemen terug te voeren op hiaten in de basis. Zodra het fundament goed is, en kinderen het getallensysteem goed doorgronden, kunnen ze ineens aanzienlijke vorderingen maken. Over de basis voor het rekenen tot 100 en verder.
_w400_h260_bg.png)
De bekende Nederlander in getallen - Maria van der Hoeven
Harrie Sormani
Harrie Sormani geeft een beeld in getallen van Maria van der Hoeven, Minister van OCW
_w400_h260_bg.png)
Groetjes van groep vier - Van vouwblaadjes tot terras
Lia van Diem
Als juf vertelt dat ze in haar tuin een mooi terras wil van 20 tegels dan helpt de klas haar graag verzinnen hoe dat het beste kan.....
_w400_h260_bg.png)
Kleine kinderen worden groot - Rekenen in de achtertuin
Elaine Toes
Het is warm weer dus in de tuin wordt het zwembad gevuld. Maar... hoeveel wat zit daar nu eigenlijk in?
_w400_h260_bg.png)
Vroeger - Breuk op z'n kop
Ed de Moor
Auteur Ed de Moor vertelt over het rekenen in historische rekenboeken
_w400_h260_bg.png)
Wiskunde op straat - Tot tien tellen
Harrie Sormani
Het gaat tegenwoordig in het onderwijs meer om het aanleren van sociale competenties dan om rekenen en taal. Of toch niet? Om je te leren beheersen moet je tot tien kunnen tellen volgens de sociale competentie. En dan moet je dat wel eerst geleerd hebben!
_w400_h260_bg.png)
Ik had niet gedacht dat ik zo'n les zou kunnen geven - Leerzame en uitdagende praktijkervaringen
Marc van Zanten
Op de pabo Edith Stein vroeg Marc van Zanten zich af hoe je eerstejaars studenten kunt motiveren voor rekenen / wiskunde en tegelijkertijd theoretische verdieping kunt stimuleren. De poetsopdracht "Onderwijswerk rekenen / wiskunde" vormde het antwoord.
Verschil maken - De ontwikkeling in denkbeelden over het omgaan met verschillen tussen leerlingen
K.P.E. Gravemeijer & H.A.A. van Eerde
K.P.E. Gravemeijer & H.A.A. van Eerde - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Met het oog op het leren van rekenen-wiskunde in het digitale tijdperk
R. Noss
R. Noss - London University, Department of Mathematics
Verslag begeleidersnetwerk - Hoeveel rek zit er in rekenen?
A. Oving
A. Oving - IJsselgroep, Dronten
Begeleiding aan het woord - Wat de invoering van een nieuwe methode al niet teweeg kan brengen!
C. Borghouts
Een succesvol invoeringstraject - C. Borghouts - SAC, Utrecht
Parel in MILE - Een zoektocht in MILE
M.H.P. Bos
M.H.P. Bos - Hs De Kempel, Helmond
Competentiegericht opleiden - Pleidooi voor een apart assessment reken-wiskundeonderwijs
R. Keijzer, L. Kerstens, G. Baars & W. Uittenbogaa
R. Keijzer, L. Kerstens, G. Baars & W. Uittenbogaard - Panama / Freudenthal Instituut Utrecht, OECR / Erasmus Universiteit, Rotterdam
Panama Praktijktip nummer94 - Schattend rekenen in het speciaal basisonderwijs
M.C. Peltenburg
M.C. Peltenburg - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
_w400_h260_bg.png)
Stel je doelen bij - Dyscalculie en wat doe je er aan?
Jaap Boerema
In dit artikel werpen de onderwijservaringen van Jaap Boerema op de LOM-school van professor Wilhelmina Bladergroen en zijn werk aan het Maatschrift bij de methode Alles Telt een nieuw licht op dyscalculie.
_w400_h260_bg.png)
We bouwen Tielenborg - Leerlingen ontwerpen hun eigen woonwijk op schaal
Fons Cornelissen
De kinderen van de klas van Fons Cornelissen mochten een denkbeeldige woonwijk bouwen. Dit zorgde voor maatschappelijk en wiskundig inzicht.
_w400_h260_bg.png)
Een routekaart naar het zwembad - Meetkunde ligt gewoon op straat....
Diane van Giezen - Beerlage
Een rijke leeromgeving hoeft helemaal niet met veel kunst- en vliegwerk en dure materialen opgebouwd te worden. Het alledaagse leven biedt al prachtige leermogelijkheden. De weg naar het zwembad kan al een bron voor meetkundige ontdekkingen zijn.
_w400_h260_bg.png)
Fouten maken is niet erg - Respecteer de ideeën van kinderen
Jos van Rooij
Leerkrachten die hun leerlingen een vaste oplossingsmanier voorschrijven doen hen tekort. Wie bovendien ongeduldig eist dat ze de voorgeschreven manier onmiddellijk foutloos na kunnen bootsen maakt onzekere rekenaars die niet snel een eigen idee proberen
_w400_h260_bg.png)
De bekende Nederlander in getallen - Marjan Berk
Harrie Sormani
Marjan Berk, uitgedrukt in getallen
_w400_h260_bg.png)
Groetjes van groep 4 - Winterpret
Lia van Diem
In het rekenboek staat een plaatje met drie verschillende soorten voetstappen in de sneeuw. Dat vormt het begin van een interessant rekengesprek....
_w400_h260_bg.png)
Kleine kinderen worden groot - Als een lepeltje in de cornflakes
Ronald Keijzer
Vonne van 5 eet cornflakes en verbindt dit in gedachten met het zwemmen: Vonne in een groot zwembad is als een lepeltje in de cornflakes...