Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie

Kleine kinderen worden groot - Puzzelgenot

Jules houdt van puzzelen en hij doet het dan ook regelmatig. Hij puzzelt zo veel dat hij uiteindelijk beter wordt dan zijn moeder....

Vroeger - Voor een el in de cel

In de 18e eeuw had iedere streek of stad zijn eigen maten voor lengte, gewicht en volume. De noodzaak tot standaardisering kwam niet uit het gewone leven voort. Het waren vooral wetenschappers die inzagen dat een uniform maatsysteem onontbeerlijk was.

Wiskunde op straat - De treinkarretjes

De voordelen van het reizen met de trein boven het stil staan met de auto waren te groot om mij door kleine onvolkomenheden van de NS uit het veld te laten slaan. In welke auto komt er immers tijdens de reis een karretje langs met lekker drank en spijs?

Doen

Bah, gaan we rekenen? Op zoek naar speelse lesvormen

Kinderen zijn altijd te porren voor een spelletje. Maar zodra het spelletje is afgelopen en het rekenboek op tafel komt is het uit met de pret. Hoe kun je toch met de methode lesgeven en tegelijkertijd je leerlingen motiveren met speelse activiteiten?

Een uitpuilende rekenkast - Een rijke leeromgeving groeit mee met de leerlingen

Uitdagende en speelse materialen vormen het uitgangspunt van mooie reken-wiskundige activiteiten. Kinderen zijn altijd te porren voor een spelletje. Hilde Amse beschrijft hoe ze met weinig financiële middelen een rijke leeromgeving creërde.

Een bijzondere tuin - Leerlingen van groep 6 redeneren met oppervlaktes

Het oppervlaktebegrip moet met behulp van belangrijke ervaringen en goede opdrachten langzaam maar degelijk bij leerlingen groeien. Leerlingen ontdekken op een goede dag dat een vierkante meter helemaal niet altijd vierkant hoeft te zijn.....

Absoluut en relatief, een lastig onderscheid - Procenten in groep 7

Als leerkracht ontmoet je regelmatig kinderen die iets niet begrijpen. Wanneer je met een kind apart bezig bent ga je er meestal direct op in, maar soms, als het om fundamentele zaken gaat, kun je zo'n probleem ook onderwerp maken van een klassengesprek.

Weten

Haal meer uit de CITO-toets - Een goede signalering als eerste stap

Onze leerlingen worden volop getoetst. Maar wat doen we vervolgens met de toetsresultaten? Komen die onder in de kast? Of kan een goed foutenanalyseinstrument een opstap bieden tot verdere hulp?

Weten

Kerndoelen, wat kunnen we ermee? - Status-quo of vernieuwingsimpuls?

Hans ter Heege neemt de huidige kerndoelen, geldend sinds 1998, onder de loep en doet wijzigingsvoorstellen die voor het reken-wiskundeonderwijs een stimulans tot vernieuwing kunnen zijn.

Bouwen aan rekenvaardigheid - Gecijferdheid op de lerarenopleiding

Goed oefenmateriaal vormt een belangrijke voorwaarde om studenten aan hun gecijferdheid te laten werken. Maar nog veel belangrijker zijn gesprekken over vraagstukken, over oplossingsmanieren, over het inzetten van kennis van de werkelijkheid.

Doen

Speel eens een spelletje! - Ouderbetrokkenheid bij rekenen in groep 4

Een rekenspelletjesproject in groep 4 leverde verrassende resultaten op: de kinderen kregen meer plezier in rekenen en de ouders volgden de ontwikkelingen van hun kind op de voet. Dit succes vraagt om een vervolg.

Wiskunde op de speelweide - Veelbelovende avonturen met thematisch kleuteronderwijs

Kleuters leren het meest als ze samen mogen leren en als ze gemotiveerd worden door mooie platen, leuke verhalen, goede spullen en uitdagende problemen. De studentes Aukje en Madelein stopten het allemaal in de leskist 'Speelweide'.

De bekende Nederlander in getallen - Co Stompé

Als je later darter wilt worden moet je goed opletten in de rekenles. Co Stompé, de Nederlandse topspeler, legt uit hoe onmisbaar handig rekenen is bij het professionele pijltjes gooien.

Groetjes van groep vier - Kwaliteit of kwantiteit?

Juf deelt rekendozen uit. De opdracht luidt: Hoeveel blokjes zitten er in jullie doos? Kun je daar snel achter komen? Die opdracht blijkt lastiger dan gedacht. Maar na heel goed nadenken lukt het....

Kleine kinderen worden groot - Vakantieboodschappen

Vonne van vier doet op vakantie alleen boodschappen. En dat is extra knap, want in de winkel spreken ze geen Nederlands....

Vroeger - Mooie maten

Ed de Moor vertelt in zijn historische rubriek over Leonardo Da Vinci en zijn 'Homo quadratus'.

Wiskunde op straat - Van dak tot drenkeling

Over het algemeen zijn mensen meer op zoek naar beleggingsadviezen en expertkennis op klusgebied, dan dat ze advies in reken-technische problemen wensen. Maar deze week was het raak en kon ik mijn vak maar liefst 2 keer in stelling brengen...

Handig rekenen - Eerst denken dan doen

De leerkracht van groep 7 herkent in zijn leerlingen het gedrag dat hij zelf vroeger ook vertoonde tijdens de wiskundeles: Niet nadenken, maar direct beginnen met rekenen. In dit artikel vertelt hij er over.

Driehoekje plus driehoekje is vierkantje - Een realistische meetkundeles op de Montessorischool

Realistisch rekenen op een Montessorischool, hoe gaat dat in zijn werk? Elaine Toes bracht een bezoekje aan de onderbouw van de Montessorischool in Nunspeet en was ooggetuige van een interessante meetkundeles.

Hoofdrekenen in de hoogste leerjaren - Spelenderwijs verder

Hoofdrekenen en schattend rekenen moeten leerlingen ook inzetten bij breken, kommagetallen, verhoudingen en procenten. Als het leren van dat hoofdrekenen ook nog op een speelse manier gebeurt dan is iedereen enthousiast.

Toveren met getallen - Zoek de som bij de uitkomst

Computerspelletjes die losse getallen en ook de relaties ertussen als uitgangspunt nemen bieden veel mogelijkheden. Laat kinderen rondzwerven in de wereld van Toverboeken en Kappotte Rekenmachines en ze leren de straten en steegjes goed kennen...

Doen

Kun je rekenen op spelletjes? Spel als aanvulling op en versterking van rekenonderwijs

Kan spel binnen het realistisch reken-wiskundeonderwijs een zinvolle rol spelen? In dit artikel geeft Frans Moerlands een antwoord op deze vraag. Vele mooie spelvoorbeelden illustreren zijn betoog, daarvan is Monopoly het allermooiste.

Doen

Jong geleerd... Interactieve reken-spelletjes voor jonge kinderen

Kinderen die niet de kans krijgen om in hun eerste levensjaren betekenisvolle ervaringen op te doen betreden de basisschool al met een achterstand. Spelletjes die uitdagen tot interactie, reflecteren en redeneren zijn van onschatbare waarde.

De bekende Nederlander in getallen - Hans Böhm

Hans Böhm vertelt over rekenen en de getallen die in zijn leven een rol speelden.

Groetjes van groep 3 - De fotozaak

In ons rekenboek staan drie plaatjes onder elkaar. Het zijn luchtfoto's, gemaakt vanuit een vliegtuig. De eerste foto is van dichtbij genomen, de tweede van wat hoger en de derde van het verst weg. Voor de meeste kinderen in groep 3 een moeilijk verhaal..

Kleine kinderen worden groot - Vandaag, morgen en straks

Is het al straks? Wat is eigenlijk een abonnement? Zijn we er al? Ben ik nog op tijd? Wat voor dag is het morgen? Allemaal vragen die Julian en Stefan, de kinderen van Marian Steverink stellen. Door haar antwoorden leren ze weer een beetje beter rekenen..

Vroeger - Karaktervormend hoofdrekenen

Auteur Ed de Moor neemt de lezer in zijn rubriek mee in de geschiedenis van het hoofdrekenen....

Wiskunde op straat - De stationseuro

Auteur Harrie Sormani krijgt een brief over de prijsverhogingen van de horeca in het plaatselijke station. Hij rekent de lezer voor wat dat voor gevolgen heeft....

Doen

Is het hoger of lager dan 10? - 'Raad mijn getal' in groep 3

Spelletjes kunnen kinderen motiveren en hen betrokken houden bij de rekenles. Maar natuurlijk moet er dan ook nog geleerd worden. Sylvia Schinkel beschrijft haar ervaringen in groep 3 met het spel 'Raad mijn getal'.

Weten

Leerkracht, leerling, leerstof - Oefenen, samenspel van drie factoren

Elke dag een kwartiertje gezamenlijk, productief, mondeling, inzichtelijk oefenen is een voorwaarde voor succesvol reken-wiskundeonderwijs. Dat is de boodschap van Adri Treffers. Hij laat zien dat oefenen speels kan zijn, ook zonder spel-vorm.

Spelen met de rekenmachine - Spelenderwijs hypotheses toetsen

Wat is de functie van de rekenmachine in het reken-wiskundeonderwijs en hoe kan die functie op speelse en uitdagende wijze gerealiseerd worden? Willem Vermeulen beschrijft verrassende voorbeelden van spelen met de rekenmachine. Er valt veel te ontdekken!

Kaarten in de klas - Het talrijke nageslacht van de 24-game

Het 24-game blijft populair, zeker nu er varianten voor de onder- en middenbouw beschikbaar zijn. Oefening en speelplezier gaan hand in hand. Johan Winnubst vertelt er in dit artikel over.

Vulkaantjes bakken in de klas - Structuren herkennen is het begin van vermenigvuldigen

Van een lavasteen naar vulkaantjes bakken is voor kinderen maar een kleine sprong. Een vindingrijke juf weet daar op in te springen en maakt van een bakplaat een rijke rekenles. Als de kinderen goed naar het bakblik kijken, blijken tafelsommen overal....

Tabula met onvolledige spelregels - Zoek het evenwicht tussen leren en speelplezier

Van een spel dat in een onderwijssituatie wordt gespeeld mag je ook verwachten dat de deelnemers er iets van leren. Soms lijken speelplezier en leereffect elkaar in de weg te staan.

Kinderen voor kinderen - Recensie van een bijzonder proefschrift

In het voorjaar promoveerde Agnes Vosse op een bijzonder proefschrift over tutor-leren. Als kinderen uit hogere groepen van de basisschool rekenles geven aan kinderen uit lagere groepen, kunnen beide partijen daar veel van leren.

Je kunt het gewoon tellen - Hoe maak je reken/wiskunde-onderwijs betekenisvol?

Betekenisvol onderwijs. Hoe maak je dat? In de moderne reken/ wiskundemethodes vind je vele verschillende contexten, maar is reken-onderwijs met contexten per definitie betekenisvol? Jaap Griffioen en Els van Herpen deden een klein onderzoek.