Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactie_w400_h260_bg.png)
Groetjes van groep 3; Autorijles - Lia van Diem
Lia van Diem
Alle kinderen krijgen een strookje en hun werkschrift. Er staan 5 auto's op een bladzijde en vier garages, allemaal van de zijkant gezien. Ik vraag aan de kinderen om voor iedere auto uit te zoeken in welke garages hij past. Dat is pas een leuke rekenles!
_w400_h260_bg.png)
Kleine kinderen worden groot; ondersteboven - Marian Steverink
Marian Steverink
Als Julian gitaar leert spelen blijkt dat je behalve muzikaal gevoel, ook rekenen nodig hebt
_w400_h260_bg.png)
Vroeger; Opvoeding 1806 - 1906 - 2006 - Ed de Moor
Ed de Moor
Alle schoolonderwijs zal zodanig moeten worden ingericht, dat, onder het aanleren van gepaste en nuttige kundigheden, de verstandelijke vermogens der kinderen ontwikkeld, enn zij zelve ook opgeleid worden tot alle maatschappelijke en Christelijke deugden
_w400_h260_bg.png)
Wiskunde op straat; Rekenen op de Pabo - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Bespiegelingen naar aanleiding van een krantenartikel, 20%, 80% en een vuurrode winterzon...

Ei van Columbus Jaargang 25, nummer 3, opgaven
Jos van den Bergh

Ei van Columbus Jaargang 25, nummer 3 - antwoorden
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.png)
Kook-activiteiten voor groep 3 4 bij "Het geheim van de kok" van M. Melotte - Jaargang 25, nummer 3
Marlyse Mélotte
In het haar artikel "Het geheim van de kok" beschrijft Marlyse Mélotte activiteiten in een keukenhoek in groep 3-4. Werkbladen om zelf aan de gang te gaan met deze rijke ideeën vindt u hier.
_w400_h260_bg.png)
De mannen van de luciferfabriek; Hoe precies is ongeveer? - Lene Christensen
Lene Christensen
Tijdens een rekenles over lucifers telden de leerlingen na of er wel precies 50 lucifers in een doosje zaten. Dat was niet altijd het geval. Er kwam een medewerker van de fabriek op bezoek en hieruit ontstonden nieuwe rekenlessen.....
_w400_h260_bg.png)
Met begrip en inzicht een betere CITO-score; snappen of trainen?
Nisa Figueiredo en Els van Herpen
Veel leerkrachten denken dat het volledig doorwerken van een methode nodig is als voorbereiding op de CITO-toets. De stap naar procedures gaat voor veel leerlingen te snel en het oefenen gaat vaak ten koste van zaken die veel belangrijker zijn.
_w400_h260_bg.png)
Taarten en sterren; spelen of onderzoeken op het Rekenweb - Frans van Galen
Frans van Galen
Het Rekenweb probeert met speelse onderzoeksopdrachten kinderen uit te dagen tot denken, redeneren en verklaren. Daarbij is de rol van de leerkracht nog steeds onmisbaar. De computer is niet in staat om redeneringen te beoordelen en daarop door te vragen.
_w400_h260_bg.png)
Wat overkomt mij nou! Emoties in de rekenles - Hans ter Heege
Hans ter Heege
Negatieve emoties kunnen het leerproces stagneren. Dat geldt zeker ook in de reken-wiskundeles. Door actief luisteren en empathisch reageren kan de leraar emotionele obstakels uit de weg ruimen en het leerproces stimuleren.
_w400_h260_bg.png)
Het geheim van de kok; rekenlessen voor keukenprinsen en -prinsessen - Marlyse Mélotte
Marlyse Mélotte
Een keukenhoek in de klas kan een rijke leeromgeving worden voor lessen rond wegen, meten en nog veel meer. Marlyse Mélotte doet inspirerend verslag van haar ervaringen in groep 3 - 4.
_w400_h260_bg.png)
Kom nu naar Yousmer Heijn! - Ervaringen met taalgericht reken-wiskundeonderwijs
Madeleine Meurs en Michiel Doorman
Als allochtone leerlingen problemen hebben met rekenen en wiskunde speelt taal daarbij vaak een rol. Het aanpakken van een beperkte woordenschat vormt slechts een deel van de oplossing. Het Wisbaak-project ontwikkelt ideeën voor taalgericht vakonderwijs
_w400_h260_bg.png)
Meneer Stukjes; wiskunde in het TylTylonderwijs
Majorry Stierman, Marianne Rekers en Esther Botzen
3 klassenassistenten van de Tyltylschool in Rotterdam beschrijven hun ervaringen met activiteiten rond het prentenboek 'Goedemorgen, meneer Stukjes'. Zij laten zien dat het in dit type onderwijs mogelijk is om aan doelen voor meten en meetkunde te werken
_w400_h260_bg.png)
Hoe studenten leren over het leren van kinderen - Dirk en Hein van der Straaten
Dirk van der Straaten en Hein van der Straaten
De auteurs onderzochten de wijze waarop studenten inzicht krijgen in het leerproces van kinderen. Hij ging aan het werk op de Pabo waar zijn vader Hein van der Straaten werkzaam is. Vader en zoon beschrijven hoe je leert van het leren van kinderen.
_w400_h260_bg.png)
De bekende Nederlander in getallen; Lousewies van der Laan - Harrie Sormani
Harrie Sormani
De wereld van Lousewies van der Laan, vice-fractievoorzitter van D66, uitgedrukt in getallen
_w400_h260_bg.png)
Groetjes van groep 3; Uit - Lia van Diem
Lia van DIem
Juf Lia belt met het theater en bestelt verschillende keren kaartjes. Maar past dat allemaal wel? De kinderen van groep 3 zoeken het uit.
_w400_h260_bg.png)
Kleine kinderen worden groot; rekenen om van te smullen - Ans Veltman
Ans Veltman
Bente maakt taarten van klein. Ongemerkt heeft ze veel gerekend: ze heeft voorwerpen gezocht voor de juiste vorm, ze heeft mooie patronen en verdelingen gemaakt, ze heeft aantallen bepaald en gekoppeld aan cijfersymbolen en resultatief geteld.
_w400_h260_bg.png)
Vroeger; Cijfers schrijven - Ed de Moor
Ed de Moor
Ed de Moor krijgt van Else Koopman een korte cursus cijfers schrijven en vertelt over cijfers door de eeuwen heen
_w400_h260_bg.png)
Wiskunde op straat; Bavaria rekent verkeerd - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Bavaria heeft een tijdelijke actie: 11 cl meer bier voor dezelfde prijs. Dat is 33% gratis bier, volgens Bavaria. Maar klopt dat wel? Harrie Sormani zoekt het uit.
Het Kanaal nummer 101 - Het nieuwe onderwijzen
D. Janson
D. Janson - Marant Educatieve Diensten, Elst (Gld.)
Waarom spelen kinderen (RekenWeb)spelletjes?
M. Klop, V. Jonker, M. Wijers & F. van Galen
M. Klop, V. Jonker, M. Wijers & F. van Galen - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Is coöperatief rekenen op multiculturele basisscholen effectiever dan klassikaal rekenen?
M.B. Oortwijn, M. Boekaerts & P. Vedder
M.B. Oortwijn, M. Boekaerts & P. Vedder - Onderwijsstudies, Universiteit Leiden
Vraagtekens bij realistisch reken-wiskundeonderwijs
M.R. Opmeer
M.R. Opmeer - Mathematisch Instituut, Rijksuniversiteit Groningen
Het Kanaal nummer 102 - Verslag van de 'ICMI Study 15' conferentie
M. van den Heuvel - Panhuizen, E. de Goeij & W. Oo
Impressies over het opleiden en nascholen van leraren - M. van den Heuvel-Panhuizen, E. de Goeij & W. Oonk - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Begeleiding aan het woord - Met sprongen vooruit
A. Lanting
A. Lanting - IJsselgroep, Zwolle
Panama Praktijktip nummer 99 - Een meetkundeactiviteit voor de bovenbouw van het basisonderwijs
E. Feijs
E. Feijs - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht

Ei van Columbus Jaargang 25, nummer 2, opgaven
Jos van den Bergh

Ei van Columbus Jaargang 25, nummer 2 - antwoorden
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.png)
Extra bladen bij "Peilen van getalbegrip" van Anneke Noteboom - Jaargang 25, nummer 2
Anneke Noteboom
Twee extra werkbladen om de kleuterleerkracht te helpen met het peilen van de rekenvorderingen van leerlingen door middel van peilingspelletjes.
_w400_h260_bg.png)
Pareltjes uit de methode - Zes voorbeelden van mooi, realistisch reken-wiskundeonderwijs
Conny Bodin, Toni van Oortmerssen, Ruud Janssen, S
Nederland heeft goede reken-wiskundemethodes. Daar zijn wij blij mee. Maar een goede methode vormt slechts één aspect van goed realistisch reken-wiskunde-onderwijs. Een goede leerkracht is een ander onmisbaar element.
_w400_h260_bg.png)
Het boek en de leraar - De methode in de praktijk
Ivanka van Dijk
De methode is belangrijk, maar nog veel belangrijker is de wijze waarop de leraar met de methode omspringt. Ivanka van Dijk vroeg twee leerkrachten naar hun methodegebruik
_w400_h260_bg.png)
Methodemaker in de schijnwerpers - Spagaat tussen onderzoek en praktijk
Greetje van Dijk
In dit themanummer over de methode past natuurlijk een kijkje in de keuken van een methodemaker. Piet van Engelen, werkzaam bij uitgeverij Malmberg, licht een tipje van de sluier op.
_w400_h260_bg.png)
Aandacht voor "big ideas" in de wiskunde; Kinderen discussiëren over hun wiskundige ontdekkingen
Maarten Dolk
Het kan zinvol en leerzaam zijn om de rekenmethode af en toe terzijde te schuiven en een wat groter reken-wiskundeprobleem aan de orde te stellen. In dit artikel beschrijft Maarten Dolk hoe een klas in New York met zo'n groter probleem aan de slag ging.
_w400_h260_bg.png)
Ik doe van de 43 één naar de 39. Variastrategieën: de methode volgen of een eigen koers varen?
Erica de Goeij
Voor het optellen en aftrekken tot 100 biedt de methode Rekenrijk verschillende strategieën aan. In dit artikel wordt stilgestaan bij het rekenen met een rond getal, een zogenoemde variastrategie, die Rekenrijk eind groep 4 introduceert.
_w400_h260_bg.png)
Je zal maar slim zijn - Hoe beleven betere rekenaars de rekenmethode?
Dolf Janson
De betere rekenaar moet leren dat het in de rekenles niet alleen gaat om het goede antwoord. Vooral slimme rekenaars moeten leren redeneren, leren verantwoorden waarom het antwoord goed is. Het is de taak van de leraar om de leerling daartoe uit te dagen.