Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie
Weten

Vier kwaliteiten van succesvolle rekenleraren - Weet wat je doet en doe het goed

Wie goed rekenles wil geven moet veel in huis hebben. Jos van Rooij zet het op een ritje. Misschien lijkt het een onbereikbaar ideaal om een goede rekenleraar te worden, maar wie zich van de benodigde kwaliteiten bewust is weet waar hij aan moet werken.

De bekende Nederlander in getallen - Ivo de Wijs

Radiopresentator, liedjesschrijver en plezierdichter Ivo de Wijs vertelt hoe hij heeft leren rekenen en hoe hij als taalliefhebber de rekenvaardigheid in ere houdt

Groetjes van groep 3 - De grootste

Drie boeren met drie stukken land. Maar welk van de drie stukken land is het grootste? De kinderen van juf Lia van Diem zoeken het uit

Vroeger - 100 jaar Ot en Sien

Ed de Moor ging naar de tentoonstelling "100 jaar Ot en Sien" en vraagt zich af of de wereld uit de boeken van Ot en Sien wel een waarheidsgetrouw beeld geeft van de tijd waarin zij leefden.

Wiskunde op straat - Brood, welbevinden en cijferen

Als je, net als Harrie Sormani, veel van rekenen houdt, dan kun je je heerlijk uitleven als je net een nieuwe broodmachine hebt gekocht.....

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 24, nummer 4 - antwoorden

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 24, nummer 3 - opgaven

Wiskunde op straat - Twee seconden wachten

Kun je uitrekenen hoe hard je moet rijden om niet te hard te rijden?

Panoramafoto's - Wereldwijd uitzicht op de werkelijkheid

Steeds meer kinderen brengen een bezoekje aan het Probleem van de Maand op het Rekenweb. Zo mochten zij bijvoorbeeld hun hoofd breken op een aantal opgaven rond panoramafoto's. De mooie uitzichten leverden nieuwe inzichten.

Kerstballen opruimenen in vouwdoosjes - Gegrepen, grijpen en begrijpen

Als het nieuwe jaar is gekomen, moet de kerstboom opgeruimd worden. Hanneke Custers greep dit moment aan om er samen met haar kleuters een mooie meetkundeactiviteit van te maken. De kinderen gaan gemotiveerden de slag.

Weten

De Cijfferinghe van Willem Bartjens - Het rekenboek van de beroemde schoolmeester heruitgebracht

Een recensie van de heruitgave van het rekenboek De Cijfferinghe (1604) van Willem Bartjens.

Het raadsel van de wijnflessen - Een goed vraagstuk is het halve werk

Groep 4 waagt zich aan een moeilijk maar uitdagend probleem: het raadsel van de wijnflessen (Menniger, 1972). In dit artikel beschrijven Erica de Goeij en Adri Treffers de reken-wiskundeactiviteiten die in het wijnflessenprobleem verpakt zitten.

Kleine kinderen worden groot - Tafelen met Stefan

Stefan uit groep vier is bezig om de tafels te leren....

Mino-meetkunde - Een nieuwe puzzelrage met hokjes en blokjes

In België is een nieuw vak geboren: mino-meetkunde. Het is een creatief en beeldend vak waarbij probleem-oplossen voorop staat en waarbij belangrijke kennis en vaardigheden op het gebied van meetkunde spelenderwijs worden opgepikt.

Uít of mét je hoofd? - Drie wedstrijden in (hoofd)rekenen

Razende reporter Ed de Moor bezocht voor Volgens Bartjens 3 rekenwedstrijden binnen 3 weken. In dit artikel doet hij verslag en bespreekt hij het nut en belang van dergelijke reken-evenementen voor het reken-wiskunde-onderwijs.

De bekende Nederlander in getallen - Jochem van Gelder

Als jongetje van acht wist hij al zeker dat hij onderwijzer wilde worden. Uiteindelijk werd het showmaster. Hij vertelt hoe dat zo gekomen is.

Groetjes van groep 4 - Boerenbedrog

In het boek zijn twee velden getekend. Een voor John en een voor Arent. Die velden hebben de jongens gekregen van hun vader. De broers zijn wel blij met hun grond, maar ook weer niet. Ieder denkt dat de ander het grootste stuk heeft. Hoe los je dit op?

Vroeger - In orde

Bij het opruimen van zijn kamer komt Ed de Moor veel (reken)herinneringen tegen......

Handig rekenen - Wat is meer: drie-vierde of twee-derde?

Het is het mooiste als kinderen in de reken-wiskundeles zelf oplossingsmanieren construeren, maar lukt dat ook bij breukenvraagstukken? De auteur van dit artikel heeft ervaren dat het kan. Laat kinderen veel breuken zien, dan komt het inzicht vanzelf.

Reken Vaardig - Op weg naar basale en professionele gecijferdheid

Een recensie over het boek Reken Vaardig. Een boek om de rekenvaardigheid van Pabo-studenten bij te spijkeren en nog veel meer.

Weten

Context, een verhaal apart - Omgaan met contexten vereist vakmanschap

Een goede context ondersteunt het bedenken van de leerlingen. Maar aan welke eisen voldoet een goede context? Hoe ga je er op de juiste wijze mee om? Waar ligt de balans tussen het wiskunde-gericht uitdiepen en te diep ingaan op onbelangrijkste details?

Doen

Ei van Columbus Jaargang 24, nummer 3 - antwoorden

Ontwikkeling en onderzoek

Vierkant tegen zelfstandig werken

A. Treffers & E. de Goeij - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Het probleem van de maand op het RekenWeb

F. van Galen & V. Jonker - Freudenthal Inistituut, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Het Kanaal nummer 95 - Een zoektocht naar domeinspecifieke vakkennis

Verslag ICME-10, Kopenhagen 2004 - M. Kool - Hogeschool Domstad, Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Parel in MILE - Fadoua telt terug

M. J. Kieft - Katholieke Pabo, Zwolle

Ontwikkeling en onderzoek

Begeleiding aan het woord - Er valt nog veel winst te boeken

In gesprek met D. Doïng - S.A. Lit, Hs Domstand, Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Panama Praktijktip numme 96 - Feestmutsen

A.C. Alberts - Fontys Hogescholen, Tilburg

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 24, nummer 2 - opgaven

De betere rekenaar uitgedaagd - Probleemoplossen door goede rekenaars

Waar kan ik goede en uitdagende rekenopgaven voor de betere rekenaars in mijn groep vinden? Vooral leerkrachten in de middenbouw worstelen met dit probleem De meeste verrijkende materialen richten zich immers op de bovenbouw. Jos van den Bergh lost op.

Hou nou maar op, wij willen rekenen! Wat wil de goede rekenaar nou zelf?

Goede rekenaars zijn vaak gek op rekenen, maar dat betekent niet dat ze altijd tevreden zijn over de gang van zaken in de rekenles. Hoe zou het anders moeten? Daar hebben ze wel ideeën over. Ivanna van Dijk sprak met goede rekenaars uit groep 6 en 7.

Weten

Niet alleen voor bollebozen - Probleemgericht onderwijzen

Wanneer geschikte problemen in een klassikale, interactieve onderwijssetting worden aangeboden, voelen alle leerlingen zich uitgedaagd en zijn het niet alleen de bollebozen die met mooie oplossingen komen.

De verrijkingsklas - Een alternatief voor goede rekenaars

Op de Nijmeegse Schoolvereniging mogen goede rekenaars het makkelijke rekenwerk laten zitten. Daarvoor in de plaats krijgen ze extra verrijkingsstof en bezoeken ze de verrijkingsklas.

Minder kan meer worden! - Reken-wiskunde-onderwijs voor (hoog)begaafde leerlingen

Als (hoog)begaafde leerlingen in de rekenles moeten doen wat de andere leerlingen ook doen, oefenen ze honderden keren wat ze allang kunnen en leren ze niet hoe ze een echt probleem moeten aanpakken. Maar hoe pak je het dan aan?

Welk extraatje past bij uw leerlingen? - Zeven verrijkende materialen onder de loep genomen

Vrijwel alle uitgevers van reken-wiskundemethoden hebben ook additionele materialen in hun fonds; extra leerstof voor de betere rekenaar als aanvulling op de methode. Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen deze materialen?

Voer voor slimme kinderen - Compacten en verrijken van de rekenles, een recensie

Jo Nelissen was in de jaren '90 medewerker aan het Bollebozenproject voor (hoog)begaafde leerlingen. Hij schreef een recensie over het boek 'Compacten en verrijken van de rekenles voor (hoog)begaafde leerlingen in het basisonderwijs.