Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.
Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieReken Vaardig - Op weg naar basale en professionele gecijferdheid
Adri Treffers
Een recensie over het boek Reken Vaardig. Een boek om de rekenvaardigheid van Pabo-studenten bij te spijkeren en nog veel meer.
Context, een verhaal apart - Omgaan met contexten vereist vakmanschap
Willem Vermeulen
Een goede context ondersteunt het bedenken van de leerlingen. Maar aan welke eisen voldoet een goede context? Hoe ga je er op de juiste wijze mee om? Waar ligt de balans tussen het wiskunde-gericht uitdiepen en te diep ingaan op onbelangrijkste details?
Ei van Columbus Jaargang 24, nummer 3 - antwoorden
Jos van den Bergh
Vierkant tegen zelfstandig werken
A. Treffers & E. de Goeij
A. Treffers & E. de Goeij - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Het probleem van de maand op het RekenWeb
F. van Galen & V. Jonker
F. van Galen & V. Jonker - Freudenthal Inistituut, Universiteit Utrecht
Het Kanaal nummer 95 - Een zoektocht naar domeinspecifieke vakkennis
M. Kool
Verslag ICME-10, Kopenhagen 2004 - M. Kool - Hogeschool Domstad, Utrecht
Parel in MILE - Fadoua telt terug
M.J. Kieft
M. J. Kieft - Katholieke Pabo, Zwolle
Begeleiding aan het woord - Er valt nog veel winst te boeken
S.A. Lit
In gesprek met D. Doïng - S.A. Lit, Hs Domstand, Utrecht
Panama Praktijktip numme 96 - Feestmutsen
A.C. Alberts
A.C. Alberts - Fontys Hogescholen, Tilburg
Ei van Columbus Jaargang 24, nummer 2 - opgaven
Jos van den Bergh
De betere rekenaar uitgedaagd - Probleemoplossen door goede rekenaars
Jos van den Bergh
Waar kan ik goede en uitdagende rekenopgaven voor de betere rekenaars in mijn groep vinden? Vooral leerkrachten in de middenbouw worstelen met dit probleem De meeste verrijkende materialen richten zich immers op de bovenbouw. Jos van den Bergh lost op.
Hou nou maar op, wij willen rekenen! Wat wil de goede rekenaar nou zelf?
Ivanka van Dijk
Goede rekenaars zijn vaak gek op rekenen, maar dat betekent niet dat ze altijd tevreden zijn over de gang van zaken in de rekenles. Hoe zou het anders moeten? Daar hebben ze wel ideeën over. Ivanna van Dijk sprak met goede rekenaars uit groep 6 en 7.
Niet alleen voor bollebozen - Probleemgericht onderwijzen
Erica de Goeij en Adri Treffers
Wanneer geschikte problemen in een klassikale, interactieve onderwijssetting worden aangeboden, voelen alle leerlingen zich uitgedaagd en zijn het niet alleen de bollebozen die met mooie oplossingen komen.
De verrijkingsklas - Een alternatief voor goede rekenaars
Jolanda Jager
Op de Nijmeegse Schoolvereniging mogen goede rekenaars het makkelijke rekenwerk laten zitten. Daarvoor in de plaats krijgen ze extra verrijkingsstof en bezoeken ze de verrijkingsklas.
Minder kan meer worden! - Reken-wiskunde-onderwijs voor (hoog)begaafde leerlingen
Dolf Janson en Anneke Noteboom
Als (hoog)begaafde leerlingen in de rekenles moeten doen wat de andere leerlingen ook doen, oefenen ze honderden keren wat ze allang kunnen en leren ze niet hoe ze een echt probleem moeten aanpakken. Maar hoe pak je het dan aan?
Welk extraatje past bij uw leerlingen? - Zeven verrijkende materialen onder de loep genomen
Diverse auteurs
Vrijwel alle uitgevers van reken-wiskundemethoden hebben ook additionele materialen in hun fonds; extra leerstof voor de betere rekenaar als aanvulling op de methode. Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen deze materialen?
Voer voor slimme kinderen - Compacten en verrijken van de rekenles, een recensie
Jo Nelissen
Jo Nelissen was in de jaren '90 medewerker aan het Bollebozenproject voor (hoog)begaafde leerlingen. Hij schreef een recensie over het boek 'Compacten en verrijken van de rekenles voor (hoog)begaafde leerlingen in het basisonderwijs.
De bekende Nederlander in getallen - Floor Sietsma
Harry Sormani
Floor Siestma is 12 jaar oud en ze studeert sinds 1 september wiskunde en informatica aan de Universiteit van Amsterdam. Hoe heeft deze hoogbegaafde leerling leren rekenen en hoe gebruikt ze het rekenen in het dagelijks leven?
Kleine kinderen worden groot - Dat kan veel gemakkelijker
Mirjam Baltussen
Als je bij een spelletje tot 100 moet tellen, dan valt dat niet altijd mee.....
Vroeger - Slimme Sam
Ed de Moor
Slimme Sam, dat was de Amerikaanse puzzelontwerper Samuel Loyd. Is zijn schuifpuzzel eigenlijk wel op te lossen? Ed de Moor onderzoekt.....
Wiskunde op straat - Koning, keizer, admiraal... digitaal gaan ze allemaal
Harrie Sormani
Volgens het Internet is het negen minuten lopen van Station Arhem Presikhaaf naar de Pabo Arnhem. Maar klopt dat wel?
Alles of niets - Probleemoplossen door goede rekenaars -
Marja van den Heuvel-Panhuizen en Conny Bodin-Baar
De opvatting dat je je over goede rekenaars geen zorgen hoeft te maken is nodig aan herziening toe. Als goede rekenaars uitgedaagd worden om een onbekend probleem aan tapes, blijken hun mogelijkheden soms beperkter dan vooraf werd gedacht.
Ei van Columbus Jaargang 24, nummer 2 - antwoorden
Jos van den Bergh
De 22e Panama-conferentie - impressies en trends
E. de Goeij & W. Oonk
E. de Goeij & W. Oonk (red.) - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Realistisch rekenen door slechtziende kinderen en zeer zwakke rekenaars
J.G. van Hell, N. Boswinkel, Y.A.J.M. Zeeuwen & S.
J.G. van Hell, N. Boswinkel, Y.A.J.M. Zeeuwen & S.J.A. de Crom - Radboud Universiteit Nijmegen Freudenthal Instituut, Pl-school Hondsberg, SBO De Spreekhoorn
Dyscalculie: een 'onheus' begrip of 'onheus' benaderd - impressies en trends
A. Desoete
A. Desoete - Vakgroep Experimenteel-Klinische en Gezondheidspsychologie, Universiteit Gent, België
Het Kanaal nummer 94 - In gesprek met rekenzwakke VMBO-leerlingen
J. Winnubst
J. Winnubst - Giralis, locatie Ede
Parel in MILE - MILE en humor
J.F.M. Buist
J.F.M. Buist - Gereformeerde Hogeschool, Zwolle
Panama Praktijktip nummer 95 - Studenten als toetsenbakkers
A.B. van Gool
A.B. van Gool - Fontys Hogeschool Tilburg
Begeleiding aan het woord - Verslag Netwerkdag begeleiders - '...dat moet Inge weten ...'
R. Keijzer
R. Keijzer - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Traditionele en realistische algoritmen bij het oplossen van deelsommen in groep 8
G. Rademakers, C. van Putten, M. Beishuizen & J. J
Een nadere analyse van PPON-materiaal uit 1997 - G. Rademakers, C. van Putten, M. Beishuizen & J. Janssen - Hs InHolland, Rotterdam, Universiteit Leiden, Citogroep, Arnhem
Ei van Columbus Jaargang 24, nummer 1 - opgaven
Jos van den Bergh
Er kan meer dan je zou denken - Realistisch rekenen in het speciaal basisonderwijs
Arlette Buter
Steeds meer scholen in het speciaal basisonderwijs kiezen voor een realistische rekenmethode. Dat gebeurde de afgelopen jaren ook in Utrecht en omgeving, waar 6 scholen de overstap naar zo'n methode maakten. Wat zijn hun ervaringen?
Wie het kan verwoorden snapt het - Niveaudifferentiatie in de bovenbouw
Kees Buys
Houd de groep bij elkaar, maar laat elke leerling op zijn of haar eigen niveau en met zelfgekozen middelen aan een gezamenlijke opgave werken. Wissel oplossingsmanieren onderling uit en waardeer elke aanpak. Zo houdt u rekening met verschillen.
Een warme herfst - Het weerbericht als meetles (jrg. 24 nr. 1, 2004)
Diane van Giezen - Beerlage
Rondom het thema 'herfst' valt in groep 3 heel wat te beleven. Zelfs het domein 'meten' kan daarbij goed aan bod komen. In de herfst zijn immers de weersomstandigheden vaak zeer afwisselend en daar kunnen jongen kinderen mooie meet-ervaringen mee opdoen.
Kiezen voor de kern - Onderzoek naar onderwijs in breuken, verhoudingen, kommagetallen en procenten
Ronald Keijzer, Frans van Galen en Koeno Gravemeij
Hoe ga je om met verschillen tussen leerlingen? Het TAL-project wil leerlingen van kerninzichten voorzien waarmee ze op hun eigen manier rijke vraagstukken oplossen. Hierbij kunnen zwakke en betere rekenaars verschillende einddoelen hebben.