Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie

Het spel en de knikkers - Marjolein Kool

In veel klassen begint de dagelijkse rekenles met een gezamenlijke warming-up van 10 minuten. Klassikaal oefenen verstevigt de rekenbasis van de leerlingen en geeft de leerkracht direct inzicht in de vorderingen van de groep. Lees hoe zOEFI hierbij helpt.

Speels en onderzoekend leren: Grammathematica - Leo Prinsen

Onderzoekend rekenen en rekenend onderzoeken met Tangram en Hexagram.

De verschillen delen - Ineke van Sijl en Maaike Verschuren

Omgaan met verschillen is in de praktijk een stuk lastiger dan op papier. Aan de hand van een praktijkvoorbeeld gaan de auteurs van dit artikel in op de aandachtspunten en valkuilen bij het aanpassen van de rekenstof aan de verschillende leerlingen.

Weten

Kijken naar kinderen - Kinderen als spiegel voor de leerkracht - Belinda Terlouw

Belinda Terlouw zocht naar een doeltreffende manier van begeleiden en kwam uit bij het kind. Aan de KPZ startte ze het project Kijken naar kinderen, waar het kind de spiegel van de leerkracht vormt om hem te helpen in zijn eigen rekenkundige ontwikkeling.

Een methode moet geen dwangbuis zijn - Willem Vermeulen

Op veel scholen wordt de rekenmethode als keurslijf en reddingsboei gebruikt in plaats van als hulpmiddel om het eigen onderwijs vorm te geven. Dit staat goed rekenonderwijs vaak in de weg. Hoe kan een leerkracht wat meer loskomen van de methode?

Bouwen met Blokken - Monica Wijers, Vincent Jonker en Frans van Galen

Een populair spel op RekenWeb.nl is Bouwen met Blokken. In dit artikel een korte typering van het spel en de mogelijkheden om dit spel te gebruiken op het digitaal schoolbord.

Wiskunde van de straat: 127 forever!!!!!! Harrie Sormani

Rekenen met maximum snelheden en foutenmarges....

Vroeger: Vroeger voor Later - Ed de Moor

In deze honderste "Vroeger" beschrijft auteur Ed de Moor hoe er vroeger over het rekenonderwijs van later gedacht werd.....

Doen

Bekerbal - Met sprongen vooruit

Met een stapel bekers kunnen de kinderen van groep 1 en 2 heel goed leren tellen en splitsen....

Groetjes van groep vijf: Droog oefenen - Lia van Diem

Groep vijf doet een rekenles met fles cola. Hoeveel bekertjes passen daar in? Als de les voorbij is hebben de kinderen nog geen druppel op. Toch zijn de kinderen van groep vijf tevreden, want goed gerekend hebben ze wel!

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Geheim getal

Een rekenspel voor kinderen van alle groepen, waar je door een geheim getal te raden oefent met het uitspreken van getallen en de waarden van de verschillende cijfers in de getallen. Alles dat je nodig hebt is pen en papier.

Draad van Ariadne

Ei van Columbus, jaargang 30, nummer 4, opgaven

Het befaamde Ei van Columbus, de rekenkrant voor kinderen van 10 tot 12 jaar.

Kijken naar kinderen - De aftrap

Nieuwsbrief van Kijken naar Kinderen - nummer 1 - maart 2011

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 30, nummer 4, antwoorden

Extra materiaal bij het artikel "Latijns rekenpotje", Volgens Bartjens jaargang 30 nummer 4

Latijns Rekenpotje variant 1: Extra materiaal bij "Latijns Rekenpotje", Volgens Bartjens jaargang 30 nummer 4, pagina 14

 

 

Download Latijns Rekenpotje, variant 1

Extra materiaal bij het artikel "Latijns rekenpotje", Volgens Bartjens jaargang 30 nummer 4

Latijns rekenpotje variant 2: Aan de slag met het echte werk. Materiaal bij "Latijns rekenpotje", Volgens Bartjens jaargang 30 nummer 4, pagina 14

Extra materiaal bij het artikel "Latijns Rekenpotje", Volgens Bartjens jaargang 30-4

Latijns rekenpotje variant 3: Geef de volgorde van oplossen aan. Extra materiaal bij "Latijns rekenpotje", Volgens Bartjens jaargang 30 nummer 4, pagina 15

Extra materiaal bij het artikel "Verschil mag er zijn", Volgens Bartjens jaargang 30 / 4

Rekenrijk, Afbeelding 1: In de handleiding worden rekentips gegeven. Extra materiaal bij "Verschil mag er zijn", Volgens Bartjens jaargang 30 nummer 4, pagina 31

Extra materiaal bij het artikel " Verschil mag er zijn", Volgens Bartjens Jaargang 30-4

Wizwijs: Afbeelding 3: Het handelingsmodel; extra materiaal bij "Verschil mag er zijn", Volgens Bartjens Jaargang 30 nummer 4, pagina 33

Extra materiaal bij het artikel " Verschil mag er zijn", Volgens Bartjens Jaargang 30-4

Pluspunt: Voorbeeld lesboek groep 7 met links aanbod op fundamenteel niveau en rechts op streefniveau. "Verschil mag er zijn", Volgens Bartjens jaargang 30 nummer 4, pagina 34 afbeelding 1

Extra materiaal bij het artikel " Verschil mag er zijn", Volgens Bartjens Jaargang 30-4

Pagina's uit het leerlingenboek van Alles Telt, extra materiaal bij het artikel "Verschil mag er zijn", Volgens Bartjens Jaargang 30 nummer 4, pagina 35 afbeelding 1

Extra materiaal bij het artikel "Verschil mag er zijn", Volgens Bartjens jaargang 30 / 4

Een voorbeeld van een pagina uit het Maatschrift van de methode Alles Telt. Volgens Bartjens jaargang 30, nummer 4, pagina 35 afbeelding 3

Weten

Naar een protocol ERWD - Jaap Vedder en Mieke van Groenestein

Een artikel over de aanpak van Ernstige Reken-Wiskunde problemen en Dyscalculie.

Sterke rekenaars en het rijtje van 100 - Erica de Goeij

In dit artikel geeft Erica de Goeij voorbeelden van probleemgericht, productief oefenen in een plusklas.

Digitaal rekenen: Kraak de Kluis

In deze rubriek leggen de auteurs uit je met het spel "Kraak de Kluis" op het digitale schoolbord kunt oefenen met deelbaarheid en het getalinzicht kunt vergroten bij kinderen van groep 6 tot en met 8

Speels en onderzoekend leren: Latijns rekenpotje

In dit artikel geven Jantine Bloemhof, Leo Prinsen en Jan Willem van Slijpe een voorbeeld van rekenen en redeneren voor leerlingen van af groep vijf.

Een voorbeeldige staartdeling - Ed de Moor

Ed de Moor bespreekt een in zijn ogen voorbeeldige staartdeling

De reken-wiskudige ontwikkeling van kleuters: Alles telt.

In dit artikel vertellen Yvonne Leenders, Marijke Bertu en Sietske Zagers door twee praktijkvoorbeelden van betekenisvolle rekenwiskundige activiteiten in de kleuterperiode hoe de rekenmethode Alles Telt de ontwikkeling van kleuters stimuleert.

Verschil mag er zijn - Hoe 5 rekenmethodes omgaan met verschillen tussen leerlingen

Ceciel Borghouts, Sjoerd Huitema, Marike Verschoor, Anneke van Gool, Els van den Bosch-Ploegh en Sietske Zagers leggen uit hoe vijf rekenmethodes omgaan met verschillen tussen leerlingen.

Redactioneel

Volgens Bartjens: omgaan met verschillen - Cathe Notten.

In hun dagelijkse praktijk hebben leerkrachten in hun groepen te maken met grote verschillen tussen kinderen, waaronder verschillen in kennis en vaardigheden. Dit nummer van Volgens Bartjens heeft daarom als thema "Omgaan met verschillen".

Wiskunde van de straat: Ganzenpassen - Harrie Sormani

In deze rubriek legt Harrie Sormani uit waarom hoofdrekenen en hardlopen eigenlijk onafscheidelijk zijn.

Vroeger: De man van de Cito-toets - Ed de Moor

Ed de Moor vertelt over Joop Bokhove van het Cito.

Doen

Het stekelvarken - Met sprongen vooruit in vijf minuten

In dit spel raden kinderen hoeveel stekels er op hun rug zitten. Zo zijn ze bezig met aantallen tellen, redelijk schatten, telbaar representeren, verkort tellen, erbij en eraf van 1 of 2 en splitsingen tot en met 12. Wordt verrijkt door spiegelen.

Bewijs uit het gerijmde: Zorgleerling of zorgenkindje - Jaap van Lakerveld

Zorgen over het begrip zorgleerling, in rijm!

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Blokus Duo

Blokus Duo is een aantrekkelijk spel voor twee spelers voor kinderen vanaf groep 2 /3 dat een beroep doet op het ruimtelijk inzicht en op logisch denken en redeneren.

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 30, nummer 3, opgaven

Vangorcumtijdschriften.nl maakt gebruik van cookies.

Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcumtijdschriften.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.

Zelf instellen
Alle cookies accepteren
Uw cookie instellingen
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.
Functionele cookies

Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.

Analytische cookies

Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.

Marketing en tracking cookies

Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.

Cookies instellingen opslaan