Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactie
Ei van Columbus Jaargang 32, nummer 1, antwoorden
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.png)
Lekker lastig! Uitdagend rekenwiskundemateriaal voor groep 3 - 8. Door Jantine Bloemhof
Jantine Bloemhof
Op veel scholen wordt extra aandacht besteed aan de sterkere leerlingen. Op zoek naar goed en uitdagend materiaal komen leerkrachten steeds vaker uit bij het materiaal van de Stichting Vierkant voor Wiskunde en Sikkepit.
_w400_h260_bg.png)
Kleuteren op niveau; "Goede vragen" zorgen voor uitdaging - Dolf Janson
Dolf Janson
Kleuters uitdagen met reken- of wiskundeactiviteiten blijkt ook voor veel leraren een ‘uitdaging’. In dit artikel schetst de auteur mogelijkheden om activiteiten zinvol te maken en te zorgen dat kleuters nieuwsgierig en onderzoekend blijven.
_w400_h260_bg.png)
In het spoor van Collatz; plusklas puzzelt met getallen - Erica de Goeij
Erica de Goeij
De auteur liet haar sterke rekenaars uit de plusklas van groep 5 en groep 8 kennismaken met het Vermoeden van Collatz. Doel van deze lessen was het puzzelen met getallen, maar de lessen brachten nog veel meer inzichten teweeg...
_w400_h260_bg.png)
Big ideas in een stageklas; zonnebloemgrafieken in groep 8 - Ilse van Oevelen
Ilse van Oevelen
Big Ideas zijn uitermate geschikt om recht te doen aan de niveauverschillen in een groep. De auteur beschrijft in het artikel een aantal lessen gegeven in groep 8 rond het onderwerp grafieken volgens de aanpak van een ‘big idea’-les.
_w400_h260_bg.png)
Ervaring in beeld - Kijken naar Kinderen vergroot de rekenopbrengsten - Belinda Terlouw
Belinda Terlouw
Als je in beeld brengt wat er gebeurt bij lerende kinderen geeft dat leerkrachten veel informatie over wat kinderen al kennen en kunnen. Maar het kan hen ook veel leren over hun eigen kwaliteiten als leerkracht. Belinda Terlouw over Kijken naar Kinderen.
_w400_h260_bg.png)
eXcellent rekenen; Rekenen voor (hoog)begaafde leerlingen - Suzanne Sjoers
Suzanne Sjoers
Voor sommige rekenaars biedt het reguliere reken-programma niet voldoende uitdaging. Aan de hand van de ervaringen van twee leerlingen bespreekt Suzanne Sjoers oorzaken van motivatieverlies en laat zien hoe eenvoudige aanpassingen de les weer leuk maken.

Spel in de Rekenles - Take 10!
Anneke Noteboom
Take 10! is een kaartspel voor 2 - 7 spelers, waarbij het draait om getalbegrip tot 100. Het is kan gebruikt worden als peilingsspel. Het is geschikt voor groep 3, 4 en 5 en voor zwakke rekenaars.
_w400_h260_bg.png)
De kleinste uitkomst - Met sprongen vooruit in groep 5 - 6
Julie Menne
Dit spel kan in groep vijf en zes gespeeld worden. Het gaat bij het spel om het doorgronden van het positiesysteem en verdiepen van inzicht in het werken met tekorten bij kolomsgewijs en cijferend aftrekken.
_w400_h260_bg.png)
in-Uitgelicht. Bespreking van boeken en artikelen uit de rekenwereld.
Peter van den Bremen
Peter van den Bremen bespreekt deze keer twee artikelen uit de JSW en 1 uit de Volkskrant; allemaal over rekenen uiteraard...
_w400_h260_bg.png)
Wiskunde van de straat; De telvinger en de drakendoos - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Harrie Sormani vertelt over de telvinger en het spel Dragonbox, attributen die je op een leuke manier leren rekenen door zelf te handelen.
_w400_h260_bg.png)
Groetjes van groep vier; Bakken blokken bouwen - Lia van Diem
Lia van Diem
Met maar 1 doos met blokken kun je toch een hele leuke en betekenisvolle rekenles hebben, merken de kinderen van groep vier. Ze schatten en bouwen wat af. Er wordt heel wat geblokt!

Ei van Columbus Jaargang 31, special vo-mbo deel 2, opgaven
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.png)
Extra som-besprekingen bij "Sommen en authentieke problemen"
Monica Wijers en Vincent Jonker
In deze bijlage worden nog meer opgaven besproken en ingedeeld op 2F en 3F.
_w400_h260_bg.png)
Een opgeleide rekendocent; Praktijkonderzoek rekenen in het mbo
Vincent Jonker, Fokke Munk, Monica Wijers
In het mbo is veel vraag naar nascholing op het gebied van rekenen. Een opleiding waarin docenten hun bekwaamheid als rekendocent verder ontwikkelen, voorziet in deze behoefte. Een onderdeel van deze opleiding is het uitvoeren van een onderzoek.
_w400_h260_bg.png)
Rekenwerkgesprek; Snel zicht krijgen op rekenproblemen in de klas
Henk Logtenberg en Ria Brandt
Rekendocenten vinden het lastig om in de beschikbare tijd de leerling die vastloopt in zijn dagelijkse rekenwerk snel even verder te helpen. Henk Logtenberg en Ria Brandt beschrijven hoe het Rekenwerkgesprek kan helpen.
_w400_h260_bg.png)
Anders dan de rekenles; Apothekersassistenten doen het pilotexamen rekenen 3F
Frans Haacke en Rianne Reichardt
Tijdens het pilotexamen rekenen 3F werden deelnemers geconfronteerd met complexe opgaven en enkele hinderlijke storingen in het computerprogramma. Frank Haacke was aanwezig bij een van de examens en doet, samen met Rianne Reichardt, verslag.
_w400_h260_bg.png)
Rekenen in een context; Functionele rekenopdrachten in het mbo
Rinske Stelwagen en Rianne Reichardt
Rinske Stelwagen en Rianne Reichardt beschrijven hoe een groep rekenspecialisten van het Albeda College aan de slag gaat om zelf functionele rekenopdrachten te bedenken.
_w400_h260_bg.png)
Vaardig rekenen voor niks; Websites met oefenprogramma's rekenen
Sabine Lit en Martine den Engelsen
Rekenvaardigheid moet je onderhouden. 3 oefenprogramma's bieden gratis oefenstof via internet. Sabine Lit en Martine den Engelsen geven een beschrijving van de programma's en een korte vergelijking.
_w400_h260_bg.png)
Het metriek stelsel; Eerst begrip, dan de formule - Frans Ballering
Frans Ballering
Bij het leren omrekenen van maten wordt er al gauw geschoven met nullen en komma's. Meestal blijkt dat studenten in het vo en mbo daar niet of nauwelijks mee overweg kunnen. Maar hoe kan het dan wel?
_w400_h260_bg.png)
Functioneel rekenen; Rekenen in andere vakken. Door Vincent Jonker en Monica Wijers
Vincent Jonker en Monica Wijers
Scholen voor vo en mbo zoeken naar manieren om leerlingen voldoende rekenkennis en -vaardigheden mee te geven. Het ligt voor de hand om het rekenonderwijs te verdelen over verschillende vakken.
_w400_h260_bg.png)
Rekenen op je mobieltje. Rekenmachines in het onderwijs - Jurriaan Steen
Jurriaan Steen
Iedereen heeft tegenwoorden een mobiele telefoon waar een rekenmachine op zit. Als dit hulpmiddel zo gemakkelijk tot ieders beschikking staat, moeten we kinderen dan nog wel uit het hoofd of met papier leren rekenen?
_w400_h260_bg.png)
De instructie staat centraal. Samen rekenen op het vmbo: een praktijkvoorbeeld
Marianne Espeldoorn, Joop Vaneker en Peter ten Dam
Sinds enkele jaren proberen veel middelbare scholen vorm te geven aan rekenonderwijs om uiteindelijk te voldoen aan de normen zoals omschreven in de referentiekaders. Marianne Espeldoorn, Joop Vaneker en Peter ten Dam geven praktijkvoorbeelden.
_w400_h260_bg.png)
Functioneel gecijferd; Komt het landelijk rekenexamen te snel voor het mbo? - Sabine Lit
Sabine Lit
In 2010 zijn de referentieniveaus voor taal en rekenen bij wet ingevoerd. Vanaf schooljaar 2013/ 2014 en 2014 / 2015 komen hiervoor landelijke rekenexamens. Een kijkje op drie opleidingen geeft een beeld van de stand van zaken.
_w400_h260_bg.png)
Sturen op optimale rekenresultaten; rekenen op Pius Xv-vBert van de Wal en Bronja Versteeg
Bert van de Wal en Bronja Versteeg
Vijf jaar geleden stuurde constateerde een wiskundedocent dat het een groot deel van de bovenbouwleerlingen niet lukte om eenvoudige basisvaardigheden toe te passen. In dit artikel leest u hoe de school een rekeplan ontwikkelde.
_w400_h260_bg.png)
Sommen en authentieke problemen; Rekenmethodes en toetsing 2F en 3F
Monica Wijers, Victor Schmidt, Marjanne de Nijs
Wat bepaalt nu eigenlijk of een opgave van het niveau 2F of 3F is? Deskundigen Monica Wijers en Victor Schmidt bepalen aan de hand van vijf voorbeeldopgaven hoe zij de indeling 2F - 3F maken en wat hun overwegingen zijn.
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens en Euclides - Cathe Notten
Cathe Notten
Deze uitgave van Volgens Bartjens is ontstaan vanuit een samenwerking met Euclides, het tijdschrift van de vereniging voor wiskundeleraren. Het bevat artikelen voor iedereen uit het voortgezet onderwijs en mbo die te maken krijgt met het vak rekenen
_w400_h260_bg.png)
Bewijs uit het gerijmde - Referentiekader taal en rekenen.
Jaap van Lakerveld
Reken-rijmrubriek van Jaap van Lakerveld
_w400_h260_bg.png)
In / uitgelicht; (reken)boekenrubriek - Peter van den Bremen
Peter van den Bremen
In dit artikel bespreekt Peter van den Bremen een drietal boeken, en twee websites, speciaal voor studenten en docenten uit het voortgezet onderwijs of mbo.
_w400_h260_bg.png)
Ei van Columbus Jaargang 31, special vo - mbo deel 2, antwoorden
Jos van den Bergh
4 pagina's met rekenpuzzels en breinkrakers, nu ook voor het voortgezet onderwijs en mbo!

Ei van Columbus - jaargang 31, nummer 5 - opgaven
Jos van den Bergh

Ei van Columbus, Jaargang 31, nummer 5 - antwoorden
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.png)
Voorbeeldgroepsplan bij "Differentiatie vraagt voorbereiding", Dolf Janson, Jaargang 31, nummer 5
Dolf Janson

De ontwikkeling van strategiegebruik; leren vermenigvuldigen.
Sanne van der Ven en Evelyn Kroesbergen
Er wordt veel onderzoek gedaan naar leerlijnen en strategiegebruik. Sanne van der Ven en Evelyn Kroesbergen bespreken daarom de leerlijn vermenigvuldigen aan de hand van strategieën. Ze gaan ook dieper in op het gebruik van het werkgeheugen.
_w400_h260_bg.png)
Differentiatie vraagt voorbereiding; Een groepsplan kun je daarvoor gebruiken - Dolf Janson
Dolf Janson
Veel leraren hebben inmiddels kennisgemaakt met het verschijnsel ‘groepsplan’. In dit artikel laat de auteur zien wat de essentie van een groepsplan is en hoe je de rekenlessen daarmee kunt versterken.
_w400_h260_bg.png)
Mooie modellen; Rekenen met de procentstrook - Frans van Galen en Dolly van Eerde
Frans van Galen en Dolly van Eerde
In dit artikel bespreken de auteurs waarom het helpt als leerlingen een procentenstrook tekenen bij opgaven, welke fouten er worden gemaakt bij het uit het hoofd uitrekenen van een procentensom en hoe de procentenstrook kan helpen bij procentensommen.