Columns

Groetjes van groep 4 - Geen spelletjes spelen (jrg 39 nr. 2, 2019)

Juf Lia van Diem oefent met Teske en Julian met een dartspelletje. Dat vinden de kinderen leuk, maar eh.... ze zouden toch geen spelletje spelen maar gaan rekenen?

Wie bedenkt het beste rekenspel? (jrg 92 nr. 2, 2019)

Ook in dit schooljaar wordt er weer een rekenspellenwedstrijd georganiseerd. Je kunt je spellen inleveren van 1 januari tot 22 februari 2020.

Doen

Uit verhouding - Rekenen met verhoudingen tijdens de Grote Rekendag (jrg 39 nr 2, 2019)

Op 2 april 2019 vond de Grote Rekendag plaats. Op 1500 basisscholen werkten de leerlingen aan opdrachten met als thema 'Uit verhouding'. We nemen een kijkje op basisschool de Vliermeent in Den Haag.

Weten

Onverwachte kansen - Kansrekening op de basisschool (jrg 39 nr 2, 2019)

Auteur Frans van Galen verkent in dit artikel de mogelijkheden van het aanbieden van betekenisvolle situaties waarin kansrekening aan bod kan komen op de basisschool..

Draad van Ariadne

Draad van Ariadne - Combinatoriek (jrg 39 nr 2, 2019)

Bij deze editie van de Draad van Ariadne onderzoeken de leerlingen hoe je zo veel mogelijk verschillende combinaties kunt maken,

Rekencoördinatoren hebben elkaar nodig - Expertmodules brengen verdieping (jrg 39 nr 2, 2019)

Rekencoördinatoren zoeken naar manieren om hun kennis van het rekenonderwijs steeds verder te verdiepen. In Zwolle organiseert de pabo exportmodules waarbij de deelnemers zelf de onderwerpen aandragen.

Doen

Geldspelletjes voor groep 3 - Speels handelen met geld (jrg 39 nr 2, 2019)

In het dagelijks leven zien kinderen nog maar weinig geld. In groep 3 moeten ze er wel mee leren rekenen. Geldspelletjes kunnen daarbij helpen.

Columns

Bewijs uit het gerijmde - Curriculum.nu (jrg. 39 nr 2, 2019)

Huisdichter Jaap van Lakerveld schrijft over kansberekening en Curriculum.nu.

Doen

Wiskunde ligt voor het opscheppen - Rekenen-wiskunde op de rand van de zandbak (jrg 39, nr 2, 2019)

In veel activiteiten van jonge kinderen schuilt wiskunde. Het is de taak van een leerkracht om dit, door verkennen en te verbinden verder te verrijken. De auteurs vertellen hoe dit er uit kan zien aan de zandbakrand.

Zeker weten?! Onderzoekspraktijk rekenen-wiskunde basisonderwijs

Kees Hoogland beschrijft opvallend wetenschappelijk onderzoek naar rekenen-wiskunde. Dit keer zijn het artikelen over statistiek en kansberekening voor het basisonderwijs.

Van de voorzitter - Dezelfde taal (jrg 39 nr 2, 2019)

NVORWO-voorzitter Jenneken van der Mark schrijft in haar column over het eindproduct van de Ontwikkelgroep Rekenen & Wiskunde van Curriculum.nu en de dialoog die daar nu verder over gevoerd moet gaan worden.

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Keer op keer (jrg 39 nr 2, 2019)

Omdat Keer op Keer op veel manieren gespeeld kan worden met uiteenlopende strategieën, is elk potje anders. Een spel waarin je je vaardigheid in creatief denken en redeneren 'keer op keer' kunt vergroten!

Ontwikkeling en onderzoek

Ontwikkeling en Onderzoek - Effecten van inductief en deductief reken-wiskundeonderwijs (jrg 39 nr 1, 2019)

Op de lerarenopleiding basisonderwijs van Hogeschool Rotterdam is met een quasi-experiment in 10 klassen het verschil in effect gemeten van inductief en deductief onderwijs op studentprestaties, interactie en type docentvragen bij het onderdeel meten.

Ontwikkeling en onderzoek

Ontwikkeling en Onderzoek - 10 jaar ontwikkeling in het rekenwiskundeonderwijs bij de lerarenopleiding basisonderwijs (jrg 39 nr 1, 2019)

Dit is een verslag van de 6e editie van een tweejaarlijks onderzoek naar de studielast en contacttijd voor het vak wiskunde op de lerarenopleiding basisonderwijs. Eerdere onderzoeken in deze reeks toonden aan dat de lerarenopleidingen sterk verschilden. Binnen dit onderzoek konden geen aanwijzingen worden gevonden v...

Draad van Ariadne

Draad van Ariadne - Camping: Handleiding (jrg 39 nr 1, 2019)

De handleiding bij de Draad van Ariadne bij deze editie, met uitleg, tips en voorbeelden.

Weten

Het meest voorkomende woord - Met kinderen redeneren over steekproeven (jrg 39 nr 1, 2019)

Redeneren over steekproeven - in het dagelijks leven en in de media gebeurt het vaak. Hoe kunnen kinderen deze belangrijke maatschappelijke vaardigheid leren? Arjen de Vetten en Ronald Keizer laten met een voorbeeld zien hoe je met kinderen in de bovenbouw van de basisschool kunt redeneren over steekproeven.

Weten

Wanneer gaan we rekenen? Losjes omgaan met de methode (jrg 39 nr 1, 2019)

Hoe goed verloopt de overgang van groep 2 naar groep 3? Petra Kroon, leerkracht van groep 3, ervoer na haar 1e jaar in groep 3 dat de aansluiting met rekenen van groep 2 naar groep 3 te wensen overlaat als je systematisch werkt met de rekenmethode.

Weten

Cijfer het rekenen niet weg - Procedures zijn niets zonder inzicht (jrg 39 nr 1, 2019)

De procedurele opvatting beschouwt rekenen primair als een technische vaardigheid, terwijl de conceptuele visie daarnaast ook toepasbaarheid en probleem-oplossen hoog in het vaandel heeft staan. Scherp gesteld wordt in de ene opvatting rekenen vooral als cijferen gezien en in de andere als een onderdeel van wiskunde...

Draad van Ariadne

Draad van Ariadne - Camping (jrg 39 nr 1, 2019)

Wiskunde voor iedereen van 4 tot 12 jaar!

Columns

Bewijs uit het gerijmde - Afgerekend (jrg 39 nr 1, 2019)

Rekendichter Jaap van Lakerveld vertelt in rijm het verhaal over het lot van een glazenwasser....

Zeker weten - Onderzoekspraktijk rekenen-wiskunde (Jrg 39 nr 1, 2019)

Kees Hoogland beschrijft opvallend wetenschappelijk onderzoek naar rekenen-wiskunde.

Weten

Klooien met kwast en water - Is dit wiskunde? (jrg 39 nr 1, 2019)

In veel activiteiten van jonge kinderen schuilt wiskunde. Het is de taak van de leerkracht of pedagogisch medewerker om dit door verkennen en verbinden te achterhalen en zonodig te verrrijken.

Weten

To be or to Bee-Bot - Programmeren in de onderbouw (jrg 39 nr 1, 2019)

ICT heeft op school steeds vaker de status van een serieus vak. Hoe pak je dat op de juiste manier aan in groep 1/2 waar het aanbod moet aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen en moet passen bij het leren van enthousiaste en leergierige kleuters? Ilse Borst onderzocht hoe bewegen en programmeren samen kun...

Weten

Lesson Study in Japan - Begrip van delen (jrg 39 nr 1, 2019)

In dit artikel beschrijft Henk Logtenberg een Japanse reken-wiskundeles in groep 5 die gaat over opdelen.

Ontwikkeling en onderzoek

Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek - Redactioneel (Jrg 39 nr 1, 2019)

Hoofdredacteur van Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek Ronald Keijzer vertelt over de 2 artikelen die zijn verschenen bij deze editie.

Columns

NVORWO - Van de voorzitter (jrg 39 nr 1, 2019)

NVORWO-voorzitter Jenneken van der Mark vertelt over de rekenen-wiskunde die zij in de dagelijkse praktijk tegenkomt. Rekenen is overal, en je moet het vooral DOEN!

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - XO Brainer (jag 39 nr 1, 2019)

XO Brainer is een spel voor kinderen vanaf eind groep 3 dat je kunt vergelijken met een spel als schaken. Je moet analyseren, logisch denken en redeneren en vooruit denken.

Ontwikkeling en onderzoek

Ontwikkeling en Onderzoek - Verslag van de 37e Panama-conferentie 'Rekenen-wiskunde DOEN' (Jrg 38 nr 5, 2019)

Het conferentiethema van de 37e Panama-conferentie ‘Rekenen-wiskunde DOEN’ refereert aan wiskunde als menselijke activiteit. Dit verslag van de conferentie beschrijft hoe dit thema naar voren kwam in beschrijvingen van wiskunde als rijke activiteit, het ontwikkelen van onderwijs, toetsen en het doen van onderzoek te...

Ontwikkeling en onderzoek

Ontwikkeling en Onderzoek - Directe instructie en probleemoplossen op basis van een cognitieve onderwijstheorie (jrg 38 nr 5, 2019)

Men kan leerlingen beter via directe instructie laten (in)zien hoe je problemen oplost, dan ze zelf problemen te laten oplossen – aldus de basisstelling van de zogenoemde Cognitive Load Theory (CLT). Sweller, de grondlegger van deze onderwijstheorie, heeft onlangs beschreven hoe hij tot deze opzienbarende opva...

Redactioneel

Van de redactie - De waarde van geld (jrg 38 nr 5, 2019)

Cathe Notten, hoofdredacteur van Volgens Bartjens, vertelt over de inhoud en de thema's van deze editie van het blad.

Weten

Probleemoplossen voor alle leerlingen (jrg 38 nr 5, 2019)

Probleemoplossen is leuk en belangrijk voor alle leerlingen. Het stimuleren van probleemoplossende vaardigheden als analytisch en creatief wiskundig denken is daarom in alle groepen en voor alle leerlingen van belang. In dit artikel geeft Marc van Zanten hiervoor vier concrete ideeën die elke leerkracht eenvoudig ka...

Weten

De wiskunde van het touwtrekken (jrg 38 nr 5, 2019)

Het spelen van jonge kinderen in de voorschoolse situatie is heel geschikt voor het leren van taal en rekenen-wiskunde. Nu is het eenvoudiger om vooraf activiteiten rond wiskundige begrippen te bedenken dan deze wiskunde te herkennen in spontaan spel van kinderen. Maar door het spel door een wiskundige bril te bekij...

Doen

En de winnaar is... (jrg 38 nr 5, 2019)

De vijfde rekenspellenwedstrijd voor scholen en pabostudenten leverde weer veel mooie spellen op. Het was dan ook niet makkelijk voor de jury om het beste rekenspel te kiezen. Maar uiteindelijk waren ze eruit: Het Dierenspel won de eerste prijs!

Columns

Groetjes van groep 4 - Geld (jrg 38 nr 5, 2019)

Als juf Lia van Diem aan 'haar' groep vier vraagt wie er wel eens naar de stad gaat met zijn ouders en wat ze daar vooral kopen, ontstaat een mooi rekengesprek over geld.

Weten

De waarde van geld

Volgens Bartjens vroeg een aantal leerkrachten, pabodocenten, onderzoekers, onderwijsadviseurs en nascholend wat in hun ogen de rol van geld in het huidige reken-wiskundeonderwijs is. We vroegen hen naar veranderingen in het omgaan met geld in de samenleving en in het onderwijs.

Draad van Ariadne

De draad van Ariadne - Over piraten en geld (jrg 38 nr 5, 2019)

Rubriek met wiskunde voor 4 tot 12 jarigen, met in deze editie rekenpuzzels, rekenspelletjes en raadsels en weetjes over geld.