Weten

Probleemoplossen in reken-wiskundemethodes (Jrg. 38 nr. 3, 2019)

In dit artikel wordt gekeken naar probleemoplossen: Welke aanknopingspunten bieden methodes om dat te leren en wat kunnen leerkrachten doen om het te stimuleren?

Weten

Een nieuw curriculum voor rekenen en wiskunde (Jrg. 38, nr. 3, 2019)

Onder de noemer Curriculum.nu begonnen begin 2018 meer dan 130 leraren en schoolleiders vanuit Ontwikkelteams voor negen leergebieden met het beschrijven van een nieuw curriculum. In deze bijdragen vragen we twee direct betrokkenen wat hun werkzaamheden en ervaringen zijn.

Doen

Volgens Bartjens heeft iets gespeeld (jrg. 38 nr. 3, 2019)

Twee rekenspecialisten hebben een aantal apps laten spelen door een testpanel van kinderen in de leeftijd van 4 tot 8 jaar. Van elke app geven zij een korte omschrijving en de rekenwiskundige inhoud. Het testpanel laat weten of ze de app ook leuk vonden.

Weten

Aandachtspunten bij het kiezen van een rekenwiskunde-methode basisonderwijs (Jrg. 38 nr. 3, 2019)

Op de meeste basisscholen wordt rekenwiskunde-onderwijs gegeven aan de hand van een methode. De auteurs geven een aantal overwegingen mee bij het aanschaf van rekenles-materiaal als een checklist voor betekenisvol en toekomstgericht rekenonderwijs.

Ontwikkeling en onderzoek

Redactioneel Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek (jrg. 38 nr. 3, 2019)

De hoofdredacteur van Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek vertelt over de twee artikelen die horen bij dit blad.

Columns

NVORWO - Van de voorzitters (jrg. 38 nr. 3, 2019)

NVORWO-voorzitters Kees Hoogland en Jenneken van der Mark vertellen in hun rubriek waar de NVORWO mee bezig is en over de plannen voor 2019.

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Clever (jrg. 38, nr. 3, 2019)

Bij het rekenspel Clever moet je je hersens gebruiken! Bij Clever gaat het om handig spelen en redeneren en niet zo zeer om handig rekenwerk.

Draad van Ariadne

Handleiding bij de Draad van Ariadne - Doolhoven (jrg. 38 nr. 2, 2018)

Achtergrondinformatie voor de leerkracht bij de Doolhoven-editie van de Draad van Ariadne.

Ontwikkeling en onderzoek

Ontwikkeling en Onderzoek - Practica in de lessen rekenen-wiskunde en didactiek op de pabo (jrg 38 nr. 2, 2018)

Wanneer we Freudenthal (1991) volgen en het leren van wiskunde beschouwen als een proces van geleide heruitvinding, moeten we dat ook laten zien in de lerarenopleiding. Wij pleiten in dit artikel voor onderzoekstaken voor studenten die hen in staat stellen wiskundige ideeën te ontwikkelen, om hen op die manier voor ...

Ontwikkeling en onderzoek

Ontwikkeling en Onderzoek - Hoe studenten van de lerarenopleiding basisonderwijs hun leerlingen kunnen aanzetten tot het doordenken van verhoudingsproblemen met behulp van authentieke leeractiviteiten (jrg 38 nr. 2, 2018)

Dit artikel gaat in op het thema van de Grote Rekendag 2019: Verhoudingen, met de mens als referentiemaat.

Doen

De beurs op met de klas (jrg 38 nr. 2, 2018)

Rekenen met geld heeft direct betekenis voor leerlingen. Een goede reden om geld in te zetten in een interactieve rekenles. Het Beursspel blijkt niet alleen een mooi spel om leerlingen aan het rekenen te krijgen maar zeker ook om te leren reflecteren op hun eigen handelen en het gebruik van bepaalde bewerkingen. Ond...

Columns

Bewijs uit het gerijmde - Schoonschrift (jrg 38 nr. 2, 2018)

De wereld van rekenen-wiskunde beschreven in rijm door Jaap van Lakerveld.

Weten

Verhuisdoos als rijke context (Jrg. 38 nr. 2, 2018)

Een rijke context alleen is geen garantie voor denkwerk op niveau door leerlingen. Een leerkracht die gericht vragen weet te stellen, kan hiervoor wel een aanzet geven.

Weten

De ontwikkeling van meetkundig inzicht (jrg 38 nr. 1, 2018)

Dit artikel schetst de achtergronden bij de Doolhoven-editie van de Draad van Ariadne elders in dit nummer.
Binnen het reken-wiskundeonderwijs worden vaak drie niveaus van handelen onderscheiden: concreet, schematisch en mentaal. Ook in het meetkundeonderwijs blijkt het zinvol te zijn om leerlingen inzet leerproces ...

Draad van Ariadne

De Draad van Ariadne - Doolhoven (jrg 38 nr. 2, 2018)

In de Draad van Ariadne vind je deze keer allerlei doolhoven! Geschikt voor kinderen van 4 tot 12 jaar.

Weten

Probleemoplossen, modelleren en abstraheren (jrg 38 nr. 2, 2018)

In de openbare les ter gelegenheid van zijn benoeming tot lector in de didactiek van wiskunde en rekenen bij de Hogeschool Utrecht hield Paul Drijvers, tevens hoogleraar in de didactiek van de wiskunde aan de Universiteit Utrecht, op 11 oktober 2018 zijn electorale rede met als titel 'Hoofd in de wolken, voeten op d...

Columns

Kleine kinderen worden groot - Meetbeker (jrg 38 nr. 2, 2018)

'Mag ik de plantjes water geven met deze meetbeker?' vraagt Iris van 3 aan haar moeder.
De plantjes boffen maar. Ze krijgen heel veel kilometers water!

Weten

De bouwstenen bedacht, en nu bouwen! (jrg 38 nr. 2, 2018)

Jaarlijks komt een grote groep rekencoördinatoren bij elkaar tijdens de Nationale rekencoördinator dag. In dit bijtank- en bijpraat-moment voor al deze leerkrachten worden workshops en lezingen gegeven. De komende bijeenkomst staat in het teken van curriculum.nu. In dit artikel wordt beschreven hoe er aan dit onde...

Weten

Volgens Bartjens heeft iets gelezen (jrg 38 nr. 2, 2018)

De redactie kwam drie mooie boeken tegen van, met of over rekenen en bespreekt die in dit artikel.

Doen

Bedenk het beste rekenspel! (jrg 38 nr. 2, 2018)

Voor de vijfde keer organiseren Volgens Bartjens, SLO, NVORO en Klasse TV de wedstrijd 'Bedenk het beste rekenspel'. We nodigen leerlingen van de basisschool en hun leraren, maar ook studenten van de Pabo (aanstaande leraren) uit om mee te doen.

Ontwikkeling en onderzoek

Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek - Redactioneel (jrg 38 nr. 2, 2018)

Ronald Keijzer, hoofdredacteur van Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek, bespreekt de twee artikelen die voor deze editie zijn gepubliceerd. Het betreft het artikel 'Practica in de lessen rekenen-wiskunde en didactiek op de pabo' van Annette Markusse en Frans van Galen en 'Hoe studenten van lerarenopleiding ba...

Weten

Panama-conferentie 2019 over reken-wiskundeonderwijs (jrg 38 nr. 2, 2018)

Marc van Zanten vertelt over de 37e Panama-conferentie in 2019 met als thema 'Rekenen-wiskunde doen' en nodigt u hiervoor uit.

Columns

Van de voorzitters... (jrg 38 nr. 2, 2018)

Rubriek van de duo-voorzitters van de NVORWO: Kees Hoogland en Jenneken v.d. Mark.

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - That's life! (jrg 38 nr. 2, 2018)

Het klinkt wat vreemd, een rekenspel dat 'That's life' heet. De ondertitel van het spel geeft ons echter toelichting: 'Het spel van voorspoed en tegenslag'. En dat klopt: Denk je net dat je goed bezig bent, krijg je er ineens weer veel iinpunten bij. Tot het eind toe blijft het spannend wie uiteindelijk gaat winnen....

Draad van Ariadne

Handleiding bij de Draad van Ariadne (jrg 38 nr. 1, 2018)

Tips en vragen voor leerkrachten bij de rubriek De Draad van Ariadne.

Ontwikkeling en onderzoek

Ontwikkeling en Onderzoek - Haal ik de kennisbasistoets rekenen-wiskunde? (jrg 38 nr. 1, 2018)

De auteurs onderzochten of er een manier was om vroegtijdig te signaleren welke pabo-studenten extra rekenhulp nodig hadden en vroeg moesten starten met de voorbereiding van de kennisbasistoets rekenen-wiskunde.

Ontwikkeling en onderzoek

Ontwikkeling en onderzoek - Basisproblemen bij kubisch vergroten (jrg 38 nr. 1, 2018)

De auteurs onderzochten wat situaties met kubisch vergroten voor pabo-studenten zo lastig maakt.

Redactioneel

Redactioneel - Jong geleerd (jrg 38 nr. 1, 2018)

De hoofdredacteur van Volgens Bartjens, Cathe Notten, bespreekt de inhoud van deze editie van het blad.

Draad van Ariadne

Het Ei van Columbus krijgt een opvolger (jrg 38 nr. 1, 2018)

Hoofdredacteur Cathe Notten vertelt over de opvolger van de populaire puzzelrubriek Het Ei van Columbus: De Draad van Ariadne.

Alles is moeilijk voor het makkelijk wordt - Programmeren in de reken-wiskundeles (jrg 38 nr. 1, 2018)

Hoe kan computational thinking op de basisschool worden ontwikkeld in combinatie met vakinhoud die al jaren op ht rooster staat? De auteur legt op praktische wijze uit hoe leerkrachten dit in de klas kunnen toepassen en bespreekt het HIP-model.

Columns

Bewijs uit het gerijmde - Jong geleerd (jrg 38 nr. 1, 2018)

Jaap van Lakerveld geeft al rijmend veel voorbeelden van hoe er van kinds af aan overal rekenen-wiskunde is, als je het maar wilt zien...

Probleemoplossen en gecijferdheid (jrg 38 nr. 1, 2018)

Deze zomer zette Jos van den Bergh een punt achter zijn onderwijscarrière. Hij gaf een afscheidscollege in stijl – vol reken-wiskundige ‘ei-genaardigheden’ – en met een duidelijke boodschap voor het reken-wiskundeonderwijs.

Weten

De jonge sterke rekenaar (jrg 38 nr. 1, 2018)

In dit artikel beschrijft de auteur hoe je als leerkracht de jonge sterke rekenaars met behulp van uitdagende rekenvragen kunt prikkelen en hen verder kunt helpen in het ontwikkelen van hun reken-wiskunde-vaardigheden.

Ontwikkeling en onderzoek

Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek - Van de redactie (jrg 38 nr. 1)

De hoofdredacteur van Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek bespreekt de artikelen over ontwikkeling en onderzoek bij deze editie van Volgens Bartjens.

Draad van Ariadne

De draad van Ariadne - De blauwe vinvis (jrg 38 nr. 1, 2018)

In deze rubriek voor leerlingen en leerkrachten leren kinderen van 4 tot 12 jaar op een speelse manier de wiskunde om hen heen te zien en er plezier in te krijgen om problemen op te lossen.

Doen

Kwartetten in de speelzaal (jrg 38 nr. 1, 2018)

Dit artikel beschrijft de activiteit 'Kwartetten in de speelzaal', waarmee kleuters oefenen met tellen en inventariseren.