Weten

Klooien met kwast en water - Is dit wiskunde? (jrg 39 nr 1, 2019)

In veel activiteiten van jonge kinderen schuilt wiskunde. Het is de taak van de leerkracht of pedagogisch medewerker om dit door verkennen en verbinden te achterhalen en zonodig te verrrijken.

Weten

To be or to Bee-Bot - Programmeren in de onderbouw (jrg 39 nr 1, 2019)

ICT heeft op school steeds vaker de status van een serieus vak. Hoe pak je dat op de juiste manier aan in groep 1/2 waar het aanbod moet aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen en moet passen bij het leren van enthousiaste en leergierige kleuters? Ilse Borst onderzocht hoe bewegen en programmeren samen kun...

Weten

Lesson Study in Japan - Begrip van delen (jrg 39 nr 1, 2019)

In dit artikel beschrijft Henk Logtenberg een Japanse reken-wiskundeles in groep 5 die gaat over opdelen.

Ontwikkeling en onderzoek

Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek - Redactioneel (Jrg 39 nr 1, 2019)

Hoofdredacteur van Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek Ronald Keijzer vertelt over de 2 artikelen die zijn verschenen bij deze editie.

Columns

NVORWO - Van de voorzitter (jrg 39 nr 1, 2019)

NVORWO-voorzitter Jenneken van der Mark vertelt over de rekenen-wiskunde die zij in de dagelijkse praktijk tegenkomt. Rekenen is overal, en je moet het vooral DOEN!

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - XO Brainer (jag 39 nr 1, 2019)

XO Brainer is een spel voor kinderen vanaf eind groep 3 dat je kunt vergelijken met een spel als schaken. Je moet analyseren, logisch denken en redeneren en vooruit denken.

Ontwikkeling en onderzoek

Ontwikkeling en Onderzoek - Verslag van de 37e Panama-conferentie 'Rekenen-wiskunde DOEN' (Jrg 38 nr 5, 2019)

Het conferentiethema van de 37e Panama-conferentie ‘Rekenen-wiskunde DOEN’ refereert aan wiskunde als menselijke activiteit. Dit verslag van de conferentie beschrijft hoe dit thema naar voren kwam in beschrijvingen van wiskunde als rijke activiteit, het ontwikkelen van onderwijs, toetsen en het doen van onderzoek te...

Ontwikkeling en onderzoek

Ontwikkeling en Onderzoek - Directe instructie en probleemoplossen op basis van een cognitieve onderwijstheorie (jrg 38 nr 5, 2019)

Men kan leerlingen beter via directe instructie laten (in)zien hoe je problemen oplost, dan ze zelf problemen te laten oplossen – aldus de basisstelling van de zogenoemde Cognitive Load Theory (CLT). Sweller, de grondlegger van deze onderwijstheorie, heeft onlangs beschreven hoe hij tot deze opzienbarende opva...

Redactioneel

Van de redactie - De waarde van geld (jrg 38 nr 5, 2019)

Cathe Notten, hoofdredacteur van Volgens Bartjens, vertelt over de inhoud en de thema's van deze editie van het blad.

Weten

Probleemoplossen voor alle leerlingen (jrg 38 nr 5, 2019)

Probleemoplossen is leuk en belangrijk voor alle leerlingen. Het stimuleren van probleemoplossende vaardigheden als analytisch en creatief wiskundig denken is daarom in alle groepen en voor alle leerlingen van belang. In dit artikel geeft Marc van Zanten hiervoor vier concrete ideeën die elke leerkracht eenvoudig ka...

Weten

De wiskunde van het touwtrekken (jrg 38 nr 5, 2019)

Het spelen van jonge kinderen in de voorschoolse situatie is heel geschikt voor het leren van taal en rekenen-wiskunde. Nu is het eenvoudiger om vooraf activiteiten rond wiskundige begrippen te bedenken dan deze wiskunde te herkennen in spontaan spel van kinderen. Maar door het spel door een wiskundige bril te bekij...

Doen

En de winnaar is... (jrg 38 nr 5, 2019)

De vijfde rekenspellenwedstrijd voor scholen en pabostudenten leverde weer veel mooie spellen op. Het was dan ook niet makkelijk voor de jury om het beste rekenspel te kiezen. Maar uiteindelijk waren ze eruit: Het Dierenspel won de eerste prijs!

Columns

Groetjes van groep 4 - Geld (jrg 38 nr 5, 2019)

Als juf Lia van Diem aan 'haar' groep vier vraagt wie er wel eens naar de stad gaat met zijn ouders en wat ze daar vooral kopen, ontstaat een mooi rekengesprek over geld.

Weten

De waarde van geld

Volgens Bartjens vroeg een aantal leerkrachten, pabodocenten, onderzoekers, onderwijsadviseurs en nascholend wat in hun ogen de rol van geld in het huidige reken-wiskundeonderwijs is. We vroegen hen naar veranderingen in het omgaan met geld in de samenleving en in het onderwijs.

Draad van Ariadne

De draad van Ariadne - Over piraten en geld (jrg 38 nr 5, 2019)

Rubriek met wiskunde voor 4 tot 12 jarigen, met in deze editie rekenpuzzels, rekenspelletjes en raadsels en weetjes over geld.

Draad van Ariadne

Handleiding van de Draad van Ariadne - Over piraten en geld (jrg 38 nr 5, 2019)

Bekijk de handleiding bij deze editie van de Draad van Ariadne.

Doen

Liever gamen dan sommen maken (jrg 38 nr 5, 2019)

In het januarinummer 2019 bespraken we een aantal rekengames. Een daarvan, Garfield’s count me in, is specifiek ontwikkeld om het automatiseren te bevorderen. In dit artikel vertelt de auteur erover.

Zeker weten? Onderzoekspraktijk rekenen-wiskunde (jrg 38 nr 5, 2019)

Kees Hoogland bespreekt opvallend wetenschappelijk onderzoek naar rekenen-wiskunde in het basisonderwijs.

Kwartetten met de handelingsniveaus (jrg 38 nr 5, 2019)

In dit artikel lees je hoe je in spelvorm kunt werken aan een grotere bekendheid met het handelingsmodel door gebruik te maken van zelfgemaakte foto’s.

Columns

Kleine kinderen worden groot - Een financieel genie (jrg 38 nr 5, 2019)

Bodhi is nu bijna drie-en-een-half en begint te ontdekken dat er naast pinnen nog een andere manier bestaat om aan gewenste producten te komen, namelijk geld!

Weten

Doeners aan zet! (jrg 38 nr 5, 2019)

Niet alle kinderen leren op dezelfde manier. Voor sommige leerlingen speelt het leren zich vooral af in hun hoofd. Voor anderen is praktisch bezig zijn vaak een betere manier om tot leren te komen. In dit artikel leest u over de praktijk van een Klusklas, een klas speciaal voor kinderen die liever met hun handen leren.

Ontwikkeling en onderzoek

Volgens Bartjens Ontwikkeling en onderzoek (jrg 38 nr 5, 2019)

Ronald Keijzer vertelt over de twee artikelen over ontwikkeling en onderzoek bij deze editie.

Columns

Bewijs uit het gerijmde - Dief van je eigen portemonnee (jrg 38 nr 5, 2019)

Jaap van Lakerveld bespreekt op rijm het nut van rekenen voor het hebben van geld....

Columns

Van de voorzitters... (jrg 38 nr 5, 2019)

NVORWO-voorzitter Jenneken van der Mark bespreekt het laatste nieuws uit reken-wiskundeland.

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Brikks (Jrg. 38 nr. 5, 2019)

Brikks is een spel dat je in je eentje kunt spelen om jezelf uit te dagen, of met 2-4 spelers waarbij je er ook naar kunt streven om je eigen record te verbreken. Want bij Brikks blijf je nadenken over welke strategieën handig of het meest handig zijn. En daar heb je niet zo snel antwoord op.

Ontwikkeling en onderzoek

Ontwikkeling en Onderzoek - Meetkunst op de Pabo Hogeschool Rotterdam (Jrg. 38 nr. 4, 2019)

Wat hebben tweedejaars pabostudenten nodig om een meetkunstactiviteit te doordenken, te ontwerpen en uit te voeren op de basisschool?

Ontwikkeling en onderzoek

Ontwikkeling en Onderzoek - Een ezel stoot zich in het algemeen... Reflectie naar aanleiding van de PME42 in Ulmeå, Zweden (jrg. 38 nr.4, 2019)

In dit artikel worden belangrijke vragen over het onderwijs aangestipt naar aanleiding van het bezoek aan een conferentie.

Redactioneel - Niet zonder problemen (Jrg. 38 nr. 4, 2019)

Redactioneel van de hoofdredacteur van Volgens Bartjens, Cathe Notten.

Weten

Leren rekenen zonder problemen? Directe instructie met uitgewerkte voorbeelden (Jrg. 38 nr. 4, 2019)

In de kerndoelen van het rekenonderwijs lezen we dat de rekenkennis- en vaardigheden in praktische situaties toepasbaar moeten zijn. Die toepasbaarheid wordt echter sterk belemmerd als het onderwijs uitsluitend is gericht op het aanleren van rekentrucjes en procedures zonder inzicht. Directe instructie met uitgewerk...

Columns

Kleine kinderen worden groot - Ontdekkingen (Jrg. 38 nr. 4, 2019)

Tijdens de fietstocht van school naar huis vertelt Joris van 10 over de rekenontdekking die hij op school heeft gedaan.

Columns

Bewijs uit het gerijmde - Breuken hou je toch! (Jrg. 38 nr. 4, 2019)

Wel of geen breuken in het basisonderwijs? Jaap van Lakerveld rijmt er het zijne van...

Weten

Denken over getalrelaties - Onderzoekend puzzelen met getallenpuzzels (jrg. 38 nr. 4, 2019)

In dit artikel lees je hoe je met eenvoudige middelen leerlingen uit groep 6, 7 of 8 op heel verschillende niveau’s kunt leren nadenken over getallen en getalsrelaties. Alle leerlingen kunnen meedoen doordat tussentijds wordt gereflecteerd en iedereen weer verder kan met de bevindingen. Dit artikel is een aanvullin...

Draad van Ariadne

Draad van Ariadne - Puzzelen - Handleiding en printblad (jrg. 38 nr. 4, 2019)

Bekijk hier de puzzels van de Draad van Ariadne van deze editie.

Download het printblad

Draad van Ariadne

Draad van Ariadne - Puzzelen (jrg. 38 nr 4, 2019)

In deze editie van de Draad van Ariadne gaan de kinderen aan de slag met getallenpuzzels.

Wil je meer weten over de achtergrond van getallenpuzzels? Lees dan het bijbehorende artikel van Annette Markusse: Denken over getalrelaties - Onderzoekend puzzelen met getallenpuzzels.

Weten

'Gevangen' in ons rekenonderwijs - Hoe creëren we weer ruimte? (Jrg. 38 nr 4, 2019)

Zowel leerkrachten als leerlingen ervaren druk en een strak keurslijf als het om rekenen gaat. Belinda Terlouw sprak met leerlingen en hun leerkrachten en ziet veel mogelijkheden om ruimte te creëren in de rekenles.

Columns

Groetjes van groep 4 - Foldermateriaal (Jrg. 38 nr. 4, 2019)

Juf Lia van Diem heeft folders meegenomen om te bekijken. En daar rolt een mooi rekengesprek uit met groep vier!