Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieRetrospectief
Mirjam Freudenthal
Mirjam Freudenthal
Het Kanaal nummer 99 - Freudenthal als eerste redacteur van "Educational Studies in Mathematics"
Hans ter Heege
Hans ter Heege - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Het Kanaal nummer 100 - Wiskunde-onderwijs anno 2000
Hans Freudenthal
Hans Freudenthal
'Common sense' rekenen-wiskunde
Marjolein Peltenburg
Marjolein Peltenburg - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Wiskunde en psychologie - de brug en de kloof tussen Freudenthal en Van Parreren
Dolly van Eerde
Dolly van Eerde - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
De meetlijn van Freudenthal
Ed de Moor
Ed de Moor - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Twee 'didactikids' over de lege getallenlijn - Freudenthals observaties als inspiratiebron
Marja van den Heuvel - Panhuizen
Marja van den Heuvel - Panhuizen - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Over memoriseren - ontwikkelingen in het onderwijs in vermenigvuldigen
Hans ter Heege
Hans ter Heege - SLO, Enschede / Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Wiskunde leren - een kwestie van steeds gezonder verstand
Kees Buijs
Kees Buijs - SLO, Enschede
Revisiting 'Mathematics eductaion revisited'
Koeno Gravemeijer
Koeno Gravemeijer - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Professor Freudenthal op de Pedagogische Academie
Fred Goffree & Huub Jansen
Fred Goffree & Huub Jansen
Stilstaan bij enkele grondgedachten uit Freudenthals laatste werk - een recensie in revisie
Jo Nelissen
Jo Nelissen - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Celia Hoyles on Freudenthal - an interview
Arthur Bakker
Arthur Bakker - Institute of Education, University of London
De (on)navolgbare Freudenthal
Adri Treffers
Adri Treffers - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
De verbeelding van het mathematisch-didactisch denken
Wil Oonk
Wil Oonk - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Freudenthals vervulde toekomstvisie
Edu Wijdeveld
Edu Wijdeveld
Competenties en vakinhouden - impressie studiedag opleiders rekenen-wiskunde & didactiek
A. Lek
A. Lek - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Nogmaals dyscalculie - overpeinzingen naar aanleiding van een discussie
C. Borhouts
C. Borghouts - Eduniek, locatie Utrecht
Breuken, verhoudingen, procenten en kommagetallen in discussie
R. Keijzer & K.P.E. Gravemeijer
R. Keijzer & K.P.E. Gravemeijer - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Breuk, komma, getal
A. Goddijn
A. Goddijn - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Panama Praktijktip nummer 98 - Babylonische rekenkunst
M. Kindt
M. Kindt - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Het Kanaal nummer 98 - MILE in de opleiding: een investering waard
P.A. van den Brom - Snijders & R. Keijzer
P.A. van den Brom - Snijders & R. Keijzer - Hs INHolland, Rotterdam, Hs IPABO Amsterdam / Alkmaar
Redeneren als basis voor begripsontwikkeling
A. Bakker
A. Bakker - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Van procedure- naar begrips-gericht onderwijs - Voorbeeld van een leerlijn kommagetallen
K. Buijs
K. Buijs - SLO, Enschede
De volgende ronde - Nieuw leren vraagt meer mogelijkheden in de rekenles
D. Janson
D. Janson - Marant Educatieve Diensten, Arnhem
Het Kanaal nummer 97 - Is er iets nieuws onder de zon?
R. Keijzer & H. ter Heege
R. Keijzer & H. ter Heege - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Parel in MILE - Interactie à la Minke en à la Paul
M. van Zanten
M. van Zanten - Hs Edith Stein / Onderwijscentrum Twente
Begleiding aan het woord - Verschillen erkennen
T. van der Heiden
T. van der Heiden - HCO, Den Haag
Panama Praktijktip nummer 97 - 300 Millimeter regen
A. Fase
A. Fase - Hs IPABO Amsterdam / Alkmaar
Vierkant tegen zelfstandig werken
A. Treffers & E. de Goeij
A. Treffers & E. de Goeij - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Het probleem van de maand op het RekenWeb
F. van Galen & V. Jonker
F. van Galen & V. Jonker - Freudenthal Inistituut, Universiteit Utrecht
Het Kanaal nummer 95 - Een zoektocht naar domeinspecifieke vakkennis
M. Kool
Verslag ICME-10, Kopenhagen 2004 - M. Kool - Hogeschool Domstad, Utrecht
Parel in MILE - Fadoua telt terug
M.J. Kieft
M. J. Kieft - Katholieke Pabo, Zwolle
Begeleiding aan het woord - Er valt nog veel winst te boeken
S.A. Lit
In gesprek met D. Doïng - S.A. Lit, Hs Domstand, Utrecht
Panama Praktijktip numme 96 - Feestmutsen
A.C. Alberts
A.C. Alberts - Fontys Hogescholen, Tilburg
De 22e Panama-conferentie - impressies en trends
E. de Goeij & W. Oonk
E. de Goeij & W. Oonk (red.) - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht