Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.
Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieWiskunde leren is complexer dan je denkt
K.P.E. Gravemeijer
Reactie op 'Vraagtekens bij realistisch reken-wiskundeonderwijs' - K.P.E. Gravemeijer - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Kanttekeningen bij de vergelijking van drie opbrengstpeilingen
H. ter Heege
H. ter Heege - Freudenthal Instituut, Univerrsiteit Utrecht
Het Kanaal nummer 104 - Kerndoelen en de inhoud van het onderwijs; overdenkingen na een discussie
R. Keijzer & H. ter Heege
R. Keijzer & H. ter Heege - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Het leren van leraren: onderwijs voor velen of voor weinigen?
F. van Mulken
F. van Mulken - Hogeschool Avans, Breda
Het Kanaal nummer 103 - Gecijferdheid op de Pabo: leren versus selecteren
M. van Zanten
M. van Zanten - Hs Edith Stein / Panama
Het Kanaal nummer 101 - Het nieuwe onderwijzen
D. Janson
D. Janson - Marant Educatieve Diensten, Elst (Gld.)
Waarom spelen kinderen (RekenWeb)spelletjes?
M. Klop, V. Jonker, M. Wijers & F. van Galen
M. Klop, V. Jonker, M. Wijers & F. van Galen - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Is coöperatief rekenen op multiculturele basisscholen effectiever dan klassikaal rekenen?
M.B. Oortwijn, M. Boekaerts & P. Vedder
M.B. Oortwijn, M. Boekaerts & P. Vedder - Onderwijsstudies, Universiteit Leiden
Vraagtekens bij realistisch reken-wiskundeonderwijs
M.R. Opmeer
M.R. Opmeer - Mathematisch Instituut, Rijksuniversiteit Groningen
Het Kanaal nummer 102 - Verslag van de 'ICMI Study 15' conferentie
M. van den Heuvel - Panhuizen, E. de Goeij & W. Oo
Impressies over het opleiden en nascholen van leraren - M. van den Heuvel-Panhuizen, E. de Goeij & W. Oonk - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Begeleiding aan het woord - Met sprongen vooruit
A. Lanting
A. Lanting - IJsselgroep, Zwolle
Panama Praktijktip nummer 99 - Een meetkundeactiviteit voor de bovenbouw van het basisonderwijs
E. Feijs
E. Feijs - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Retrospectief
Mirjam Freudenthal
Mirjam Freudenthal
Het Kanaal nummer 99 - Freudenthal als eerste redacteur van "Educational Studies in Mathematics"
Hans ter Heege
Hans ter Heege - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Het Kanaal nummer 100 - Wiskunde-onderwijs anno 2000
Hans Freudenthal
Hans Freudenthal
'Common sense' rekenen-wiskunde
Marjolein Peltenburg
Marjolein Peltenburg - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Wiskunde en psychologie - de brug en de kloof tussen Freudenthal en Van Parreren
Dolly van Eerde
Dolly van Eerde - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
De meetlijn van Freudenthal
Ed de Moor
Ed de Moor - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Twee 'didactikids' over de lege getallenlijn - Freudenthals observaties als inspiratiebron
Marja van den Heuvel - Panhuizen
Marja van den Heuvel - Panhuizen - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Over memoriseren - ontwikkelingen in het onderwijs in vermenigvuldigen
Hans ter Heege
Hans ter Heege - SLO, Enschede / Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Wiskunde leren - een kwestie van steeds gezonder verstand
Kees Buijs
Kees Buijs - SLO, Enschede
Revisiting 'Mathematics eductaion revisited'
Koeno Gravemeijer
Koeno Gravemeijer - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Professor Freudenthal op de Pedagogische Academie
Fred Goffree & Huub Jansen
Fred Goffree & Huub Jansen
Stilstaan bij enkele grondgedachten uit Freudenthals laatste werk - een recensie in revisie
Jo Nelissen
Jo Nelissen - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Celia Hoyles on Freudenthal - an interview
Arthur Bakker
Arthur Bakker - Institute of Education, University of London
De (on)navolgbare Freudenthal
Adri Treffers
Adri Treffers - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
De verbeelding van het mathematisch-didactisch denken
Wil Oonk
Wil Oonk - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Freudenthals vervulde toekomstvisie
Edu Wijdeveld
Edu Wijdeveld
Competenties en vakinhouden - impressie studiedag opleiders rekenen-wiskunde & didactiek
A. Lek
A. Lek - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Nogmaals dyscalculie - overpeinzingen naar aanleiding van een discussie
C. Borhouts
C. Borghouts - Eduniek, locatie Utrecht
Breuken, verhoudingen, procenten en kommagetallen in discussie
R. Keijzer & K.P.E. Gravemeijer
R. Keijzer & K.P.E. Gravemeijer - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Breuk, komma, getal
A. Goddijn
A. Goddijn - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Panama Praktijktip nummer 98 - Babylonische rekenkunst
M. Kindt
M. Kindt - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Het Kanaal nummer 98 - MILE in de opleiding: een investering waard
P.A. van den Brom - Snijders & R. Keijzer
P.A. van den Brom - Snijders & R. Keijzer - Hs INHolland, Rotterdam, Hs IPABO Amsterdam / Alkmaar
Redeneren als basis voor begripsontwikkeling
A. Bakker
A. Bakker - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Van procedure- naar begrips-gericht onderwijs - Voorbeeld van een leerlijn kommagetallen
K. Buijs
K. Buijs - SLO, Enschede