Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.
Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieHet Kanaal nummer 97 - Is er iets nieuws onder de zon?
R. Keijzer & H. ter Heege
R. Keijzer & H. ter Heege - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Parel in MILE - Interactie à la Minke en à la Paul
M. van Zanten
M. van Zanten - Hs Edith Stein / Onderwijscentrum Twente
Begleiding aan het woord - Verschillen erkennen
T. van der Heiden
T. van der Heiden - HCO, Den Haag
Panama Praktijktip nummer 97 - 300 Millimeter regen
A. Fase
A. Fase - Hs IPABO Amsterdam / Alkmaar
Vierkant tegen zelfstandig werken
A. Treffers & E. de Goeij
A. Treffers & E. de Goeij - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Het probleem van de maand op het RekenWeb
F. van Galen & V. Jonker
F. van Galen & V. Jonker - Freudenthal Inistituut, Universiteit Utrecht
Het Kanaal nummer 95 - Een zoektocht naar domeinspecifieke vakkennis
M. Kool
Verslag ICME-10, Kopenhagen 2004 - M. Kool - Hogeschool Domstad, Utrecht
Parel in MILE - Fadoua telt terug
M.J. Kieft
M. J. Kieft - Katholieke Pabo, Zwolle
Begeleiding aan het woord - Er valt nog veel winst te boeken
S.A. Lit
In gesprek met D. Doïng - S.A. Lit, Hs Domstand, Utrecht
Panama Praktijktip numme 96 - Feestmutsen
A.C. Alberts
A.C. Alberts - Fontys Hogescholen, Tilburg
De 22e Panama-conferentie - impressies en trends
E. de Goeij & W. Oonk
E. de Goeij & W. Oonk (red.) - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Realistisch rekenen door slechtziende kinderen en zeer zwakke rekenaars
J.G. van Hell, N. Boswinkel, Y.A.J.M. Zeeuwen & S.
J.G. van Hell, N. Boswinkel, Y.A.J.M. Zeeuwen & S.J.A. de Crom - Radboud Universiteit Nijmegen Freudenthal Instituut, Pl-school Hondsberg, SBO De Spreekhoorn
Dyscalculie: een 'onheus' begrip of 'onheus' benaderd - impressies en trends
A. Desoete
A. Desoete - Vakgroep Experimenteel-Klinische en Gezondheidspsychologie, Universiteit Gent, België
Het Kanaal nummer 94 - In gesprek met rekenzwakke VMBO-leerlingen
J. Winnubst
J. Winnubst - Giralis, locatie Ede
Parel in MILE - MILE en humor
J.F.M. Buist
J.F.M. Buist - Gereformeerde Hogeschool, Zwolle
Panama Praktijktip nummer 95 - Studenten als toetsenbakkers
A.B. van Gool
A.B. van Gool - Fontys Hogeschool Tilburg
Begeleiding aan het woord - Verslag Netwerkdag begeleiders - '...dat moet Inge weten ...'
R. Keijzer
R. Keijzer - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Traditionele en realistische algoritmen bij het oplossen van deelsommen in groep 8
G. Rademakers, C. van Putten, M. Beishuizen & J. J
Een nadere analyse van PPON-materiaal uit 1997 - G. Rademakers, C. van Putten, M. Beishuizen & J. Janssen - Hs InHolland, Rotterdam, Universiteit Leiden, Citogroep, Arnhem
Dyscalculie, zin en onzin
J.E.H. van Luijt & A.J.J.M. Ruijssenaars
J.E.H. van Luit & A.J.J.M. Ruijssenaars - Opleiding Pedagogiek, Universiteit Utrecht, Opleiding Pedagogiek, Rijks Universiteit Groningen
Dyslexie en dyscalculie - Opvattingen en onderzoek
J.M.C. Nelissen
J.M.C. Nelissen - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Het Kanaal nummer 92 - Dyscalculie als biologisch gegeven
E. van Loosbroek
E. van Loosbroek - Onderzoeksgroep Developmental Cognitive Neuroscience, Faculteit der Psychologie, Universiteit Maastricht
Gecijferdheid beïnvloed(t)
S. van Os
S. van Os - Hs Domstad, Utrecht
Begeleiding aan het woord - Leerkrachtvaardigheden in het realistisch reken-wiskundeonderwijs
J.F. de With
J.F. de With - CED-Groep Rotterdam
Panama Praktijktip nummer 95 - Vouwen zijn recht en krom
A. Goddijn
A. Goddijn - Freudenthal Instituut Universiteit Utrecht
Verschil maken - De ontwikkeling in denkbeelden over het omgaan met verschillen tussen leerlingen
K.P.E. Gravemeijer & H.A.A. van Eerde
K.P.E. Gravemeijer & H.A.A. van Eerde - Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Met het oog op het leren van rekenen-wiskunde in het digitale tijdperk
R. Noss
R. Noss - London University, Department of Mathematics
Verslag begeleidersnetwerk - Hoeveel rek zit er in rekenen?
A. Oving
A. Oving - IJsselgroep, Dronten
Begeleiding aan het woord - Wat de invoering van een nieuwe methode al niet teweeg kan brengen!
C. Borghouts
Een succesvol invoeringstraject - C. Borghouts - SAC, Utrecht
Parel in MILE - Een zoektocht in MILE
M.H.P. Bos
M.H.P. Bos - Hs De Kempel, Helmond
Competentiegericht opleiden - Pleidooi voor een apart assessment reken-wiskundeonderwijs
R. Keijzer, L. Kerstens, G. Baars & W. Uittenbogaa
R. Keijzer, L. Kerstens, G. Baars & W. Uittenbogaard - Panama / Freudenthal Instituut Utrecht, OECR / Erasmus Universiteit, Rotterdam
Compacten in het reken-wiskundeonderwijs voor (hoog)begaafde leerlingen in het basisonderwijs
A. Noteboom & J. Klep
A. Noteboom & J. Klep - SLO, Enschede