Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.
Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieHet Kanaal nummer 140 - Redeneren als kern van het rekenen
R. Keijzer & A. van Gool
R. Keijzer & A. van Gool - ELWIeR / Hs. iPabo Amsterdam, Ontwikkelaar rekenmaterialen
Van begrip tot begrip - ervaringen met een nieuwe opleidingsdidactiek
S.A. Lit
S.A. Lit
Over de muurtjes - verslag van een discussieronde tijdens de ELWIeR-conferentie
R. Keijzer, E. de Goeij, V. Jonker, J. Kaskens, M.
R. Keijzer, E. de Goeij, V. Jonker, J. Kaskens, M. Kool & M. Wijers
Panama Praktijktip nummer 129 - Een eerste lesontwerp voor de wetenschappelijke notiatie
L. Schuringa
L. Schuringa - Thomas More Hogeschool, Rotterdam
De 'aaneensluiting' - de psychologie van het leren denken ten tijde van Kohnstamm
J.M.C. Nelissen
J.M.C. Nelissen - Fisme, Universiteit Utrecht
Een learning study voor het verbeteren van het onderwijs in rekendidactiek aan een lerarenopleiding
J. van Bommel
J. van Bommel - Karlstads universitet, Zweden
Reken-wiskundeonderwijs XL - verslag Panama-conferentie 2014 -
R. Keijzer & S.A. Lit
R. Keijzer & S.A. Lit - ELWIeR & Hs iPabo, Amsterdam / Alkmaar
Panama Praktijktip nummer 130 - Puntmutsen met patronen
A. Goddijn
A. Goddijn - FIsme, Universiteit Utrecht
Invloed structureringsactiviteiten bij uitvoeren van samengestelde bewerkingsopdrachten in groep 7
G. Roorda, T. Kleefsman & M. Wittenholt
G. Roorda, T. Kleefsman & M. Wittenholt - Rijksuniversiteit Groningen / Hanzehogeschool Groningen
Hoe rekenen sbo-leerlingen?
J. Oude Oosterik & J. Hollenberg
Onderzoek naar de relatie tussen strategiegebruik en instructie in het kader van PPON Rekenen-Wiskunde sbo - J. Oude Oosterik & J. Hollenberg - Cito-groep, Arnhem
Lesson Study - methodiek voor teamleren bij instructie
H. Logtenberg & S. de Lange
H. Logtenberg & S. de Lange - CPS Onderwijsontwikkeling en advies, Amersfoort
Panama Praktijktip 130 - Wiscodans en Keerdans
A. Markusse
Leren over symmetrie via dans - A. Markusse - Hs. iPabo, Amsterdam
Het Kanaal nummer 139 - Rekendocent in vo en mbo
R. Keijzer
Beschouwing naar aanleiding van een studieochtend rond het Raamwerk rekendocent in vo en mbo -
R.Keijzer -
ELWIeR/Hs. iPabo Amsterdam
Instructie in rationale getallen: moeilijkheden en uitdagingen
F. Depaepe, P. Van Roy, I. Hawrijk, A. Palmaerts,
F. Depaepe, P. Van Roy, I. Hawrijk, A. Palmaerts, N. Vermeersch, J. Torbeyns, L. Verschaffel & W. Van Dooren -
Katholieke Universiteit Leuven, België
Passende perspectieven - rekenen voor kinderen die 1F niet halen
N. Boswinkel en K. Buijs
N. Boswinkel en K. Buijs -
Slo, Enschede
Rekentalenten: een studie naar excellente leerlingen in TIMSS
R.A. Punter & M.R.M. Meelissen
R.A. Punter & M.R.M. Meelissen -
Universiteit Twente, Enschede
Opportunity-to-learn van aftrekken tot 100 in twee reken-wiskundemethodes
M. van Zanten & M. van den Heuvel-Panhuizen
M. van Zanten & M. van den Heuvel-Panhuizen -
Saxion Lerarenopleiding Hengelo / FIsme, Universiteit Utrecht
'Verder met rekenen' als voorbeeld van evidence-based onderwijsontwikkeling
K. Buijs, C.M. van Putten, E. Folmer & N. Nieveen
- pleidooi voor het combineren van effectevaluatie met procesanalyse - K. Buijs, C.M. van Putten, E. Folmer & N. Nieveen - SLO, Enschede / Universiteit Leiden / SLO, Enschede
Ontwikkeling van beroeps-specifieke wiskundekennis op de pabo
M. Kool
Leerlingenwerk voor een wiskundige opleidingsactiviteit - M. Kool - Instituut Theo Thijssen, Hs. Utrecht
Ontwikkeling studielast rekenen-wiskunde op de pabo in de periode 2009 - 2013
R. Keijzer
R. Keijzer - Hs. iPabo Amsterdam / Alkmaar
Wiskundetoetsen voor pabo-studenten vergeleken
R. Keijzer & P. Hendrikse
R. Keijzer & P. Hendrikse - Hs. iPabo Amsterdam / Alkmaar / KPZ Zwolle
Reken-wiskundeonderwijs en mathematics anxiety
J. ter Heege
J. ter Heege
Panama Praktijktip nummer 128 - Maak eens een tekeningetje
V. Duman & A. Fase
V. Duman & A. Fase - Hs iPabo Amsterdam / Alkmaar
Het Kanaal nummer 137 - Verkenning van emotionele problemen in het reken-wiskundeonderwijs
J. ter Heege
J. ter Heege
Rekenen - wiskunde op niveau - verslag 31e Panama-conferentie in 2013
R. Keijzer
R. Keijzer - Hs. iPabo Amsterdam / Alkmaar - ELWiER / FIsme, Universiteit Utrecht
Het Kanaal nummer 138 - Mag dat dan?
D. Janson
D. Janson - JansonAdvies, Hengelo (Gld.)
Heerlijk om weer nieuwe dingen te testen - startbekwaam met een onderzoekende houding
J. van der Linden
J. van der Linden - Hs. iPabo Amsterdam / Alkmaar
Reken-wiskundeonderwijs anno 2007 - tussen oude waarden en nieuwe uitdagingen -
K.P.E. Gravemeijer
K.P.E. Gravemeijer - FIsme, Langeveld Instituut, Universiteit Utrecht
De kwaliteit van het reken-wiskundeonderwijs - een virtueel vraaggesprek -
A. treffers
A. Treffers - FIsme, Universiteit Utrecht
Marja van den Heuvel - Panhuizen - hoogleraar - een interview
J. ter Heege & R. Keijzer
J. ter Heege & R. Keijzer - FIsme, Universiteit Utrecht
Het Kanaal nummer 111 - Op weg naar het advies van de 'Expertgroep Doorlopende Leerlijnen'
J. ter Heege
- een reflectief verslag van de veldraadpleging - J. ter Heege - FIsme, Universiteit Utrecht
Panama Praktijktip nummer 108 - Bartjens rekendictee 2007
R. Keijzer, J.G.C.J. Haarsma & N.T.E. de Weerd
R. Keijzer, J.G.C.J. Haarsma & N.T.E. de Weerd -
FIsme/ELWIeR, Universiteit Utrecht/Hs Windesheim/ELWIeR, Zwolle
RRASS!: realistisch reken-wiskundeonderwijs aan leerlingen met een autisme spectrum stoornis
E.J. van Houten-van den Bosch & E. Bierdrager-van
E.J. van Houten-van den Bosch & E. Bierdrager-van der Meij - RU Groningen, afdeling orthopedagogiek
Regionaal Expertisecentrum Noord Nederland, cluster 4
Leerstoflijnen in methoden - Leerstoflijnen uit 'Speciaal Rekenen' nader toegelicht
N. Boswinkel & J. Nelissen
N. Boswinkel & J. Nelissen - FIsme, Universiteit Utrecht
Gecijferdheid, vier eeuwen ontwikkeling - perspectieven voor de opleiding
W. Oonk, M. van Zanten & R. Keijzer
W. Oonk, M. van Zanten & R. Keijzer - FIsme, Universiteit Utrecht
Kenmerken van vakdidactische theorie - implicaties voor de pabo
W. Oonk
W. Oonk - FIsme, Universiteit Utrecht