Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactiePassende perspectieven - rekenen voor kinderen die 1F niet halen
N. Boswinkel en K. Buijs
N. Boswinkel en K. Buijs -
Slo, Enschede
Rekentalenten: een studie naar excellente leerlingen in TIMSS
R.A. Punter & M.R.M. Meelissen
R.A. Punter & M.R.M. Meelissen -
Universiteit Twente, Enschede
Opportunity-to-learn van aftrekken tot 100 in twee reken-wiskundemethodes
M. van Zanten & M. van den Heuvel-Panhuizen
M. van Zanten & M. van den Heuvel-Panhuizen -
Saxion Lerarenopleiding Hengelo / FIsme, Universiteit Utrecht
'Verder met rekenen' als voorbeeld van evidence-based onderwijsontwikkeling
K. Buijs, C.M. van Putten, E. Folmer & N. Nieveen
- pleidooi voor het combineren van effectevaluatie met procesanalyse - K. Buijs, C.M. van Putten, E. Folmer & N. Nieveen - SLO, Enschede / Universiteit Leiden / SLO, Enschede
Ontwikkeling van beroeps-specifieke wiskundekennis op de pabo
M. Kool
Leerlingenwerk voor een wiskundige opleidingsactiviteit - M. Kool - Instituut Theo Thijssen, Hs. Utrecht
Ontwikkeling studielast rekenen-wiskunde op de pabo in de periode 2009 - 2013
R. Keijzer
R. Keijzer - Hs. iPabo Amsterdam / Alkmaar
Wiskundetoetsen voor pabo-studenten vergeleken
R. Keijzer & P. Hendrikse
R. Keijzer & P. Hendrikse - Hs. iPabo Amsterdam / Alkmaar / KPZ Zwolle
Reken-wiskundeonderwijs en mathematics anxiety
J. ter Heege
J. ter Heege
Panama Praktijktip nummer 128 - Maak eens een tekeningetje
V. Duman & A. Fase
V. Duman & A. Fase - Hs iPabo Amsterdam / Alkmaar
Het Kanaal nummer 137 - Verkenning van emotionele problemen in het reken-wiskundeonderwijs
J. ter Heege
J. ter Heege
Rekenen - wiskunde op niveau - verslag 31e Panama-conferentie in 2013
R. Keijzer
R. Keijzer - Hs. iPabo Amsterdam / Alkmaar - ELWiER / FIsme, Universiteit Utrecht
Het Kanaal nummer 138 - Mag dat dan?
D. Janson
D. Janson - JansonAdvies, Hengelo (Gld.)
Heerlijk om weer nieuwe dingen te testen - startbekwaam met een onderzoekende houding
J. van der Linden
J. van der Linden - Hs. iPabo Amsterdam / Alkmaar
Reken-wiskundeonderwijs anno 2007 - tussen oude waarden en nieuwe uitdagingen -
K.P.E. Gravemeijer
K.P.E. Gravemeijer - FIsme, Langeveld Instituut, Universiteit Utrecht
De kwaliteit van het reken-wiskundeonderwijs - een virtueel vraaggesprek -
A. treffers
A. Treffers - FIsme, Universiteit Utrecht
Marja van den Heuvel - Panhuizen - hoogleraar - een interview
J. ter Heege & R. Keijzer
J. ter Heege & R. Keijzer - FIsme, Universiteit Utrecht
Het Kanaal nummer 111 - Op weg naar het advies van de 'Expertgroep Doorlopende Leerlijnen'
J. ter Heege
- een reflectief verslag van de veldraadpleging - J. ter Heege - FIsme, Universiteit Utrecht
Panama Praktijktip nummer 108 - Bartjens rekendictee 2007
R. Keijzer, J.G.C.J. Haarsma & N.T.E. de Weerd
R. Keijzer, J.G.C.J. Haarsma & N.T.E. de Weerd -
FIsme/ELWIeR, Universiteit Utrecht/Hs Windesheim/ELWIeR, Zwolle
RRASS!: realistisch reken-wiskundeonderwijs aan leerlingen met een autisme spectrum stoornis
E.J. van Houten-van den Bosch & E. Bierdrager-van
E.J. van Houten-van den Bosch & E. Bierdrager-van der Meij - RU Groningen, afdeling orthopedagogiek
Regionaal Expertisecentrum Noord Nederland, cluster 4
Leerstoflijnen in methoden - Leerstoflijnen uit 'Speciaal Rekenen' nader toegelicht
N. Boswinkel & J. Nelissen
N. Boswinkel & J. Nelissen - FIsme, Universiteit Utrecht
Gecijferdheid, vier eeuwen ontwikkeling - perspectieven voor de opleiding
W. Oonk, M. van Zanten & R. Keijzer
W. Oonk, M. van Zanten & R. Keijzer - FIsme, Universiteit Utrecht
Kenmerken van vakdidactische theorie - implicaties voor de pabo
W. Oonk
W. Oonk - FIsme, Universiteit Utrecht
Panama Praktijktip nummer 107 - Vakantiegroeten
R. van Tricht
R. van Tricht - FIsme, Universiteit Utrecht
Realistisch reken-wiskundeonderwijs in het speciaal basisonderwijs
I. Verbruggen, M. Frickel, J. van Hell & N. Boswinkel
Attitude van leerkrachten en lesgedrag in de klas - I. Verbruggen, M. Frickel, J. van Hell & N. Boswinkel - FIsme, Universiteit Utrecht/KU Leuven/Radboud Universiteit Nijmegen,
FIsme, Universiteit Utrecht
Het Kanaal nummer 110 - Opleidingen verder in beeld
R. Keijzer & J. Haarsma
R. Keijzer & J. Haarsma - FIsme, Universiteit Utrecht/ELWIeR Hs Windesheim/ ELWIeR
De toekomst van het reken-wiskundeonderwijs - Verslag 25ste Panama-conferentie
R. Keijzr
R. Keijzer (red.) - FIsme, Universiteit Utrecht
Bij het begin beginnen
D. Janson
D.Janson - Marant adviseurs in leren en ontwikkeling, Elst
Het actor's en observer's perspectief: een analyse vanuit een meetkundeapplet
N. Figueiredo, K.P.E. Gravemeijer & F.H.J. van Gal
N. Figueiredo, K.P.E. Gravemeijer & F.H.J. van Galen - FIsme, Universiteit Utrecht
De ambities van professor J. van Maanen - enkele gedachten naar aanleiding van diens oratie
E. de Moor
E. de Moor
Het Kanaal nummer 109 - Meten in het zml-onderwijs
J. ter Heege
J. ter Heege - SLO, Enschede
Gecijferdheid: vraag jezelf eens wat af!
F. B. Garssen
F.B. Garssen - Pabo De Eekhorst, Assen / Kenniskring geïnspireerd leren
Het Kanaal nummer 108 - Beleidsagenda lerarenopleiding leidt tot niveauverlaging
M. van Zanten & P. van den Brom-Snijders
Gehanteerde rekenvaardigheids- en gecijferdheidstoetsen - M. van Zanten & P. van den Brom-Snijders - Panama/FIsme, Universiteit Utrecht
Recent onderzoek naar transfer
J.M.C. Nelissen
J.M.C. Nelissen - FIsme, Universiteit Utrecht
Hoe Juliette en Jonas leren rekenen - Appels en peren - naar Hans Freudenthal
W. Uittenbogaard
W. Uittenbogaard
Panama Praktijktip nummer 105 - Groen in de stad
R. Keijzer & R. van Tricht
R. Keijzer & R. van Tricht - FIsme, Universiteit Utrecht
Over een probleemstellende aanpak en guided reinvention
P.L. Lijnse
P.L. Lijnse - FIsme, Universiteit Utrecht