Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactie
Ontwikkeling en onderzoek - Rekenen-wiskunde over( )denken - Verslag van de 34e Panama-conferentie (jrg. 35 nr. 5, 2016)
Lit, S.A., & Keijzer, R. (2016)
Ieder jaar vindt in januari de Panama-conferentie plaats. In 2016 was het thema: ‘Rekenen-wiskunde over()denken’. Dit verslag laat zien hoe de conferentie onder andere plaats bood aan het overdenken van de toekomst van het reken-wiskundeonderwijs.

Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek - Van de redactie (jrg 35 nr. 5 2016)
Ronald Keijzer
Hoofdredacteur van Volgens Bartjens Onwikkeling en Onderzoek Ronald Keijzer vertelt over de inhoud van de twee nieuwe artikelen van Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek.

Ontwikkeling en Onderzoek - Peilingsonderzoek rekenen-wiskunde in het basisonderwijs - Balans van 25 jaar PPON (jrg 35 nr. 4 2016)
Van Weerden, J., Janssen,J. & Scheltens, F. (2016)
In dit artikel benadrukken de auteurs het belang van het ontwerp van PPON en gaan zij in op de lessen die geleerd kunnen worden op basis van die uitkomsten voor de inrichting en het ontwerp van toekomstig peilingsonderzoek bij rekenen-wiskunde.

Ontwikkeling en onderzoek - Actualiseren van de post-hbo-opleiding rekencoƶrdinator (jrg 35 nr. 3 2016)
Compagnie, C. & Keijzer, R. (2016)
Dit artikel schetst de uitgangspunten van de post-hbo-opleiding rekencoördinator, de ontwikkelingen die leidden tot deze opleiding en de ideeën die er op dit moment leven over de actualisering van de opleiding van rekencoördinatoren.

Ontwikkeling en onderzoek - Een educatief computerspel voor rekenen bij kleuters (jrg 35 nr. 3 2016)
Kirshner, F. & Kroesbergen E. (2016)
Kan het educatieve computerspel 'Tel je ZOO', samen met een visualisatie-tool helpen bij de grote individuele verschillen in getalbegrip bij kleuters?

Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek - Van de redactie (jrg 35 nr. 3 2016)
Ronald Keijzer
Vanaf jaargang 35 nummer 3 (januari 2016) verschijnen er bij Volgens Bartjens 2 verdiepende bijlagen op de website, Volgens Bartjens Ontwikkeling & Onderzoek. De bijlagen bieden achtergronden bij actuele ontwikkelingen in het reken-wiskundeonderwijs.
Big Ideas
J.M.C. Nelissen
J.M.C. Nelissen - Fisme, Universiteit Utrecht
Formatief toetsen: toetsen om wijzer van te worden
M. v.d. Heuvel, I. Friso , M. Abels
M. van den Heuvel - Panhuizen, I. Friso - van den Bos & M. Abels - Universiteit Utrecht
Vijfentwintig miljoen is dat veel? Panama Praktijktip nummer 132
A. Fase
A. Fase - Hogeschool iPabo Amsterdam / Alkmaar
Rekenen-wiskunde in perspectief - verslag 33ste Panama-conferentie
R. Keijzer & S.A. Lit
R. Keijzer & S.A. Lit - Hs. iPabo Amsterdam / Alkmaar
Het Kanaal nummer 143 - Kanaal digitaal
G. Boersma & L. Schuringa
G. Boersma & L. Schuringa - Hs. Arnhem-Nijmegen / Thomas More Hs. Rotterdam
Studielast rekenen - wiskunde: ontwikkeling 2009 - 2015
R. Keijzer
R. Keijzer - Hs. iPabo, Amsterdam / Alkmaar / ELWIER

Panama Post Online
Ronald Keijzer
Op de website van Volgens Bartjens vindt u tegenwoordig ook de artikelen van Panama-Post online. Deze artikelen bieden de achtergronden bij de actualiteit van het reken-wiskundeonderwijs. Ronald Keijzer beschrijft artikelen die in 2014 verschenen zijn.
Wiskundig denken stimuleren bij aanstaande leraren
R. Keijzer B. Zwaneveld, J.W. Brandsma, J. Faarts
- verslag van een discussieronde tijdens de ELWIeR-conferentie 2014 - R. Keijzer, B. Zwaneveld, J.W. Brandsma, J. Faarts en I. Meijers
Het Kanaal nummer 142 - De rekentoets halen in het vmbo? Zeker weten!
F. van Merwijk & A. Lek
F. van Merwijk & A. Lek - Hs. Arnhem en Nijmegen / Marant, Elst
Sterke rekenaars op de iPabo - een differentiatievraagstuk
V. Duman
V. Duman - Hogeschool iPabo, Amsterdam
In Memoriam: Sjoerd Huitema
K. Buijs & A. Lek
K. Buijs & A. Lek - SLO, Enschede / Marant, Elst
Ingrediƫnten voor een breed gedragen rekenonderwijs
R. Brandt-Bosman & P. Gerrits
R. Brandt-Bosman & P. Gerrits - CPS, Amsersfoort
Hoofdrekenen met papier - hoe zit dat met leerlingen die cijferen?
F. Scheltens, M. Hickendorff et al.
F. scheltens, M. Hickendorff, Th. J.H.M. Eggen & L.A. Hiddink - Cito Arnhem, Universiteit Leiden, Universiteit Twente
Op weg naar beter reken-wiskunde-onderwijs: kansen en bedreigingen
D. Janson
Het Kanaal nummer 141 - D. Janson - Janson Academy
En nu in rekentaal! - Talige ondersteuning bieden in een meertalige klas
J. Smit
J. Smit - Hogeschool Saxion / APO, Deventer
Panama Praktijktip nummer 131 - Een Fiat vol pepernoten - een rijk probleem voor pabo-studenten
A. Markusse
A. Markusse - Hs. iPabo, Amsterdam
Het Kanaal nummer 140 - Redeneren als kern van het rekenen
R. Keijzer & A. van Gool
R. Keijzer & A. van Gool - ELWIeR / Hs. iPabo Amsterdam, Ontwikkelaar rekenmaterialen
Van begrip tot begrip - ervaringen met een nieuwe opleidingsdidactiek
S.A. Lit
S.A. Lit
Over de muurtjes - verslag van een discussieronde tijdens de ELWIeR-conferentie
R. Keijzer, E. de Goeij, V. Jonker, J. Kaskens, M.
R. Keijzer, E. de Goeij, V. Jonker, J. Kaskens, M. Kool & M. Wijers
Panama Praktijktip nummer 129 - Een eerste lesontwerp voor de wetenschappelijke notiatie
L. Schuringa
L. Schuringa - Thomas More Hogeschool, Rotterdam
De 'aaneensluiting' - de psychologie van het leren denken ten tijde van Kohnstamm
J.M.C. Nelissen
J.M.C. Nelissen - Fisme, Universiteit Utrecht
Een learning study voor het verbeteren van het onderwijs in rekendidactiek aan een lerarenopleiding
J. van Bommel
J. van Bommel - Karlstads universitet, Zweden
Reken-wiskundeonderwijs XL - verslag Panama-conferentie 2014 -
R. Keijzer & S.A. Lit
R. Keijzer & S.A. Lit - ELWIeR & Hs iPabo, Amsterdam / Alkmaar
Panama Praktijktip nummer 130 - Puntmutsen met patronen
A. Goddijn
A. Goddijn - FIsme, Universiteit Utrecht
Invloed structureringsactiviteiten bij uitvoeren van samengestelde bewerkingsopdrachten in groep 7
G. Roorda, T. Kleefsman & M. Wittenholt
G. Roorda, T. Kleefsman & M. Wittenholt - Rijksuniversiteit Groningen / Hanzehogeschool Groningen
Hoe rekenen sbo-leerlingen?
J. Oude Oosterik & J. Hollenberg
Onderzoek naar de relatie tussen strategiegebruik en instructie in het kader van PPON Rekenen-Wiskunde sbo - J. Oude Oosterik & J. Hollenberg - Cito-groep, Arnhem
Lesson Study - methodiek voor teamleren bij instructie
H. Logtenberg & S. de Lange
H. Logtenberg & S. de Lange - CPS Onderwijsontwikkeling en advies, Amersfoort
Panama Praktijktip 130 - Wiscodans en Keerdans
A. Markusse
Leren over symmetrie via dans - A. Markusse - Hs. iPabo, Amsterdam
Het Kanaal nummer 139 - Rekendocent in vo en mbo
R. Keijzer
Beschouwing naar aanleiding van een studieochtend rond het Raamwerk rekendocent in vo en mbo -
R.Keijzer -
ELWIeR/Hs. iPabo Amsterdam
Instructie in rationale getallen: moeilijkheden en uitdagingen
F. Depaepe, P. Van Roy, I. Hawrijk, A. Palmaerts,
F. Depaepe, P. Van Roy, I. Hawrijk, A. Palmaerts, N. Vermeersch, J. Torbeyns, L. Verschaffel & W. Van Dooren -
Katholieke Universiteit Leuven, België