Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactie_w400_h260_bg.png)
'Gevangen' in ons rekenonderwijs - Hoe creëren we weer ruimte? (Jrg. 38 nr 4, 2019)
Belinda Terlouw
Zowel leerkrachten als leerlingen ervaren druk en een strak keurslijf als het om rekenen gaat. Belinda Terlouw sprak met leerlingen en hun leerkrachten en ziet veel mogelijkheden om ruimte te creëren in de rekenles.
_w400_h260_bg.jpg)
Kwartetten met trio's - Anders beginnen met de procedures voor vermenigvuldigen en delen (Jrg. 38 nr. 4, 2019)
Dolf Janson
De kans is groot dat je bij het woord 'vermenigvuldigen' eerder denkt aan tafels dan aan delen. Dit is één van de redenen om de introductie van vermenigvuldigen en delen nog eens onder de aandacht te brengen. Dolf Janson wil dit anders aanpakken. Waarom en hoe lees je in dit artikel.
_w400_h260_bg.jpg)
Meer dan rekenvaardig (jrg. 38 nr. 3, 2019)
Geeke Bruin-Muurling
Dit schooljaar komt een aantal uitgeverijen op de NOT met een nieuwe of vernieuwende rekenmethode. Voor veel scholen is dit ook het jaar dat zij een nieuwe editie van hun eigen methode kiezen. Of switchen ze naar een andere methode?
_w400_h260_bg.jpg)
Hoe denken wij over ons rekenonderwijs? (jrg. 38 nr 3, 2019)
Margreeth Mulder en Marije Bakker
Op veel scholen wordt in de komende jaren gezocht naar een nieuwe reken-wiskundemethode. Hoe kies je een methode die past bij de visie van je school? De auteurs pleiten om het eigen reken-wiskundeonderwijs eerst eens kritisch te bekijken, zodat een school beter weet aan welke criteria een nieuwe methode zou moeten v...
_w400_h260_bg.jpg)
Rekenen op kaartjes (jrg. 38 nr. 3, 2019)
Geeke Bruin-Muurling en Anneke Noteboom
De auteurs beschrijven hoe je als leerkracht of rekencoördinator spellen kunt zoeken die niet alleen specifiek passen bij de doelen van de rekenles maar juist ook hoe je zelf bij bepaalde rekendoelen een eenvoudig spel kunt bedenken of kinderen aanmoedigen om dit te doen.
_w400_h260_bg.jpg)
Probleemoplossen in reken-wiskundemethodes (Jrg. 38 nr. 3, 2019)
Marc van Zanten en Marja van de Heuvel - Panhuizen
In dit artikel wordt gekeken naar probleemoplossen: Welke aanknopingspunten bieden methodes om dat te leren en wat kunnen leerkrachten doen om het te stimuleren?
_w400_h260_bg.jpg)
Een nieuw curriculum voor rekenen en wiskunde (Jrg. 38, nr. 3, 2019)
Cathe Notten, Monique van Tiel en Sabine Brugman
Onder de noemer Curriculum.nu begonnen begin 2018 meer dan 130 leraren en schoolleiders vanuit Ontwikkelteams voor negen leergebieden met het beschrijven van een nieuw curriculum. In deze bijdragen vragen we twee direct betrokkenen wat hun werkzaamheden en ervaringen zijn.
_w400_h260_bg.jpg)
Aandachtspunten bij het kiezen van een rekenwiskunde-methode basisonderwijs (Jrg. 38 nr. 3, 2019)
Jenneken van der Mark, Kees Hoogland en Dolf Janson
Op de meeste basisscholen wordt rekenwiskunde-onderwijs gegeven aan de hand van een methode. De auteurs geven een aantal overwegingen mee bij het aanschaf van rekenles-materiaal als een checklist voor betekenisvol en toekomstgericht rekenonderwijs.
_w400_h260_bg.jpg)
Verhuisdoos als rijke context (Jrg. 38 nr. 2, 2018)
Ronald Keijzer
Een rijke context alleen is geen garantie voor denkwerk op niveau door leerlingen. Een leerkracht die gericht vragen weet te stellen, kan hiervoor wel een aanzet geven.
_w400_h260_bg.jpg)
De ontwikkeling van meetkundig inzicht (jrg 38 nr. 1, 2018)
Jo Nelissen (met voorwoord van Cathe Notten)
Dit artikel schetst de achtergronden bij de Doolhoven-editie van de Draad van Ariadne elders in dit nummer.
Binnen het reken-wiskundeonderwijs worden vaak drie niveaus van handelen onderscheiden: concreet, schematisch en mentaal. Ook in het meetkundeonderwijs blijkt het zinvol te zijn om leerlingen inzet leerproces ...
_w400_h260_bg.jpg)
Probleemoplossen, modelleren en abstraheren (jrg 38 nr. 2, 2018)
Cathe Notten
In de openbare les ter gelegenheid van zijn benoeming tot lector in de didactiek van wiskunde en rekenen bij de Hogeschool Utrecht hield Paul Drijvers, tevens hoogleraar in de didactiek van de wiskunde aan de Universiteit Utrecht, op 11 oktober 2018 zijn electorale rede met als titel 'Hoofd in de wolken, voeten op d...
_w400_h260_bg.png)
De bouwstenen bedacht, en nu bouwen! (jrg 38 nr. 2, 2018)
Vincent Jonker, Ronald Keijzer en Martine van Schaik
Jaarlijks komt een grote groep rekencoördinatoren bij elkaar tijdens de Nationale rekencoördinator dag. In dit bijtank- en bijpraat-moment voor al deze leerkrachten worden workshops en lezingen gegeven. De komende bijeenkomst staat in het teken van curriculum.nu. In dit artikel wordt beschreven hoe er aan dit onde...
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens heeft iets gelezen (jrg 38 nr. 2, 2018)
Cathe Notten
De redactie kwam drie mooie boeken tegen van, met of over rekenen en bespreekt die in dit artikel.
_w400_h260_bg.jpg)
Panama-conferentie 2019 over reken-wiskundeonderwijs (jrg 38 nr. 2, 2018)
Marc van Zanten
Marc van Zanten vertelt over de 37e Panama-conferentie in 2019 met als thema 'Rekenen-wiskunde doen' en nodigt u hiervoor uit.
_w400_h260_bg.jpg)
De jonge sterke rekenaar (jrg 38 nr. 1, 2018)
Suzanne Sjoers
In dit artikel beschrijft de auteur hoe je als leerkracht de jonge sterke rekenaars met behulp van uitdagende rekenvragen kunt prikkelen en hen verder kunt helpen in het ontwikkelen van hun reken-wiskunde-vaardigheden.
_w400_h260_bg.jpg)
Zullen we nog een spelletje doen? Executieve vaardigheden en het reken-wiskundeonderwijs (jrg 38 nr. 1, 2018)
Marthe Postma en Marije Bakker
Vooral jonge kinderen hebben veel stimulans nodig op het gebied van bepaalde vaardigheden of functies.
In dit artikel bespreken de auteurs acht belangrijke executieve functies.
Inhoud (Jrg. 37 nr. 5, 2018)
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
_w400_h260_bg.jpg)
Inzicht ontwikkelen (Jrg. 37 nr. 5, 2018)
Frans van Galen en Annette Markusse
In de veranderende maatschappij lijkt er meer behoefte te zijn aan mensen die zelf hebben leren denken tijdens hun rekenwiskundeonderwijs dan aan mensen die alleen maar kunnen reproduceren. De auteurs houden een pleidooi voor Guided Reinvention, ofwel Geleid Heruitvinden, een aanpak die Hans Freudenthal in de jaren ...
_w400_h260_bg.jpg)
Conceptuele doelen (jrg. 37 nr. 5, 2018)
Geeke Bruin-Muurling & Ronald Keijzer
In een themanummer rond de wiskunde in het rekenwiskundeonderwijs mag een artikel over doelen niet ontbreken. De auteurs gaan in op de vraag welke doelen nu en in de nabije toekomst van belang zijn.
_w400_h260_bg.jpg)
Klopt dit wel? (jrg. 37 nr. 5, 2018)
Marc van Zanten, Geeke Bruin-Muurling en Marike Verschoor
Kunnen we leerlingen in het basisonderwijs al beter voorbereiden op de digitale maatschappij waarin nepnieuws een steeds grotere rol speelt? In dit artikel delen de auteurs de resultaten van een verkennend onderzoek dat ze naar aanleiding van o.a. deze vraag uitvoerden.
_w400_h260_bg.jpg)
Het Go-Lab (jrg. 37 nr. 5, 2018)
Joep van der Graaf, Casper de Jong en Ton de Jong
Onderzoekend leren in de context van wiskunde biedt een uitstekende mogelijkheid om verschillende 21e-eeuwse vaardigheden op te doen. De auteurs van dit artikel houden een warm pleidooi voor het onderzoekend leren en hoe dit goed ingezet kan worden in de reken-wiskundelessen.
_w400_h260_bg.jpg)
Leren representeren (Jrg. 37 nr. 5, 2018)
Anneke Harmsen, Anne Vermijs, Marianne van den Hurk
De auteurs van dit artikel beschouwen het representeren van een rekenprobleem als een belangrijk onderdeel in het oplossingsproces. Zij analyseerden welke representaties leerlingen in de brugklas maken en welke representaties het vaakst leiden tot een goed antwoord.
_w400_h260_bg.jpg)
Begrip ontstaat niet vanzelf - Interview met Zalman Usiskin over de voor- en nadelen van digitale reken-wiskundemethodes (Jrg 38 nr. 4, 2018)
Marjolein Kool
Digitale reken-wiskundemethodes hebben steeds meer te bieden. Ze kunnen een enorme verrijking van het rekenwiskundeonderwijs
zijn en de mogelijkheden van de leerkracht vergroten als het gaat om het volgen, ondersteunen en uitdagen van leerlingen.
_w400_h260_bg.jpg)
Een objectieve meting van het niveau - Kiezen uit de verplichte eindtoetsen (Jrg. 37 nr. 4, 2018)
Corinne Harten
Tegenwoordig kunnen scholen kiezen uit zes eindtoetsen. Wat zijn de verschillen tussen deze eindtoetsen en hoe kies je een eindtoets die goed bij de school en je leerlingen past? Corinne Harten vergeleek de verschillende toetsen.
_w400_h260_bg.jpg)
Denken in doelen - rekenen zonder methode op de basisschool (Jrg. 37 nr. 4, 2018)
Eva van den Berg & Birgitte Ackermans
Rekenonderwijs op de basisschool kan anders, is het betoog van twee bevlogen IB’ers die samen een aanpak voor het rekenonderwijs ontwikkelden gebaseerd op doelen, niet op een methode. In dit artikel nemen zij u mee in het ontstaan en de werkwijze van Denken in doelen.
_w400_h260_bg.jpg)
Vandaag beginnen - reken-wiskundeonderwijs voor de toekomst (Jrg. 37 nr. 4, 2018)
Geeke Bruin-Muurling, Marike Verschoor & Anneke Aartsen
De auteurs van dit artikel laten zien hoe je de leerlingen kunt voorbereiden op wat de maatschappij van hen vraagt door binnen het huidige reken-wiskundeonderwijs de focus te verleggen.
_w400_h260_bg.png)
Kan dit altijd zo? - Computational thinking in elke rekenwiskundeles (Jrg. 37 nr. 4, 2018)
Anna Hotze & Ronald Keijzer
Tot de 21e eeuwse vaardigheden wordt ook computational thinking gerekend. Anna Hotze en Ronald Keijzer geven een aantal voorbeelden en laten zien hoe u deze kunt gebruiken in uw onderwijs.
_w400_h260_bg.jpg)
Niets erbij, niets eraf - Hoe leer je kinderen splitsen? (jrg 37 nr 3, 2018)
Ceciel Borghouts
Een van de doelen eind groep 3 is het memoriseren van de splitsingen t/m 10. Memoriseren betekent dat de leerlingen niet meer (op hun vingers) tellen. In dit artikel vertelt Ceciel Borghouts hoe u vrij simpel voor elkaar kunt krijgen dat uw leerlingen dit belangrijke doel behalen.
_w400_h260_bg.jpg)
Weinig verschillen tussen scholen in rekenprestaties (jrg 37 nr 3, 2018)
Cathe Notten
De prestatieverschillen in rekenprestaties tussen Nederlandse basisschoolleerlingen laten zich voor het overgrote deel verklaren uit factoren op leerlingniveau, blijkt uit een overzichtsstudie van de Universiteit Leiden van het rekenonderwijs op Nederlandse basisscholen.
_w400_h260_bg.png)
De Kangoeroe is jarig - De 25e editie van de w4kangoeroe wedstrijd (jrg 37 nr 3, 2018)
Martin Winkel
Elk voorjaar doen over de hele wereld leerlingen op basisscholen en in het voortgezet onderwijs mee aan een erg leuke reken-wiskundewedstrijd. Ook in Nederland doen veel kinderen mee maar nog lang niet genoeg want deze wedstrijd is leuk voor alle kinderen.
_w400_h260_bg.jpg)
Kleuterwiskunde - Niet alleen voor kleuters (jrg 37 nr 3, 2018)
Aafke Bouwman en Ineke Bruning
De overgang van groep 2 naar groep 3 kan in veel gevallen beter. De auteurs van dit artikel laten u zien hoe goed overdachte rekenhoeken zowel voor groep 2 als voor groep 3 voldoende uitdaging kunnen bieden.
_w400_h260_bg.jpg)
Succesvol leren rijgen - Aftrekopgaven met tientaloverschrijding (jrg 37 nr 3, 2018)
Marije van der Laan
In de cursus Met Sprongen Vooruit neemt het rijgen op de lege getallenlijn een belangrijke plaats in. In dit artikel laat Marije van der Laan zien dat de keuze voor deze strategie bij het leren rekenen tot en met 100 gerechtvaardigd is. Vervolgens doet ze een aantal aanbevelingen hoe de lege getallenlijn geïntroduce...
_w400_h260_bg.jpg)
Toekomstbestendig reken-wiskundeonderwijs - ontwikkelteams curriculum.nu van start (jrg 37 nr 3, 2018)
Kees Hoogland
In het komend jaar wordt door een ontwikkelteam gewerkt aan een toekomstig curriculum voor rekenen-wiskunde. Kees Hoogland licht het standpunt van de NVORWO toe.
_w400_h260_bg.jpg)
Tussendoelen Rekenen-Wiskunde - Voor primair onderwijs (jrg 37 nr 2, 2017)
Bronja Versteeg
Onlangs heeft SLO het document ‘Tussendoelen rekenen-wiskunde voor het primair onderwijs: uitwerking van rekendoelen voor groep 2 tot en met 8 op weg naar referentieniveau 1S’ gepubliceerd. Waarom en voor wie zijn deze tussendoelen gemaakt en wat kun je er mee? Bronja Versteeg vroeg het aan Anneke Noteboom, hoofdaut...
_w400_h260_bg.jpg)
Kleuters in de hoek - Haal meer uit je rekenhoek (jrg 37 nr 2, 2017)
Aafke Bouwman en Ineke Bruning
Kleuters leren vooral door te spelen, maar wat ze leren wordt bepaald door het aanbod van materiaal, de opdrachten die ze krijgen, de interventies van de leraar en ga zo maar door. Aafke Bouwman en Ineke Bruning hoe leraren de kwaliteit van rekenactiviteiten kunnen verhogen.
_w400_h260_bg.jpg)
Vooraf toetsen - In 6 veelgestelde vragen (jrg 37 nr 2, 2017)
Yvonne van der Eerden en Marianne Espeldoorn
Op veel scholen wordt een vorm van vooraf toetsen ingezet. Er zijn ook onderwijsadviseurs die deze vorm van toetsen aanraden. Een kritische beschouwing van deze praktijk lijkt dan ook op z’n plaats.