Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.
Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieRekenen op begrip - Kiezen voor de juiste vorm van instructie
Arlette Buter en Margreeth Mulder
Directe instructie is bij rekenen eigenlijk alleen in de fase van procedureontwikkeling een goede instructievorm en het is zeker niet het enige instructiemodel dat in de rekenles gebruikt zou moeten worden. In dit artikel willen de auteurs laten zien wanneer en hoe Directe Instructie in de rekenles goed ingezet kan ...
Op onderzoek - Leren onderzoeken en ontwerpen in de rekenles
Ons rekenonderwijs kan wel wat avontuurlijker, bepleit Albert Oving, de auteur van dit artikel. Dat betekent niet dat leerkrachten heel veel meer werk moeten doen om van het rekenen een avontuur te maken. De leerlingen met goede open vragen aan het werk of aan het denken zetten is vaak al genoeg.
Nationale Rekencoördinator Dag
Vooruitkijken naar de Nationale Rekencoördinator Dag met als thema: Wiskundige geletterdheid. Hoe makkelijk kan ht zijn?
Leren leren - Het belang van executieve vaardigheden
Corinne Harten
In dit artikel bespreekt de auteur wat executieve functies zijn, hoe je ze bij je leerlingen kunt stimuleren en waarom het belangrijk is om dit te doen.
Groot denken - Ontwerpend leren tijdens Grote Rekendag
Ronald Keijzer, Vincent Jonker en Marian Habermehl-Ooms
Dit jaar wordt voor de 15e keer een Grote Rekendag gehouden. Deze dag staat in het teken van ‘Meten, bewegen en construeren’. De bedoeling van een Grote Rekendag is, dat kinderen en leraren ondervinden hoe leuk en gevarieerd en het vak rekenen-wiskunde is.
Kinderen die vragen... - Leren in de rekenles
Belinda Terlouw
Het is een wijdverbreid misverstand dat kinderen alleen geholpen worden door ze na te laten doen wat wij ze voordoen. Leren heeft met zelf denken te maken, met vrijheid, met zelfvertrouwen en met vragen stellen. Ons rekenonderwijs zou daar ruimte voor moeten bieden. Er gaat veel creativiteit verloren als we niet ber...
Volgens Bartjens heeft iets gelezen - Kijk twee zijn gelijk, Wetenschapper in de dop en Labyrinten
Boekbesprekingen van 'Kijk twee zijn gelijk' van Britta Teckentrup, 'Wetenschapper in de dop' van Dagmar Jeurissen en 'Labyrinten' van Theo Guignard.
Van de voorzitter - januari 2017
Francis Meester
Francis Meester is de voorzitter van de NVORWO. Ze vertelt over de conferentie PO-VMBO, de Rapportage Referentieniveaus en TIMSS.
Keuzes en accenten - Breuken in het po en vmbo
Bronja Versteeg
In dit artikel worden enkele knelpunten in de aansluiting po op vmbo-basis en kader onder de loep genomen en worden suggesties gedaan voor verdergaande afstemming en versterking.
Meekijken in het hoofd - Noteren en evalueren in het rekenonderwijs
Kris Verbeeck
'In het basisonderwijs zijn leerlingen te veel gericht op het antwoord' is een veelgehoorde klacht van leraren uit het voortgezet onderwijs. Leren hoe je moet opschrijven via welke stappen je tot een uitkomst komt zorgt voor veel inzicht.
Een wiskobaas op elke school - De rekencoördinator in po en vo
Vincent Jonker en Monica Wijers
In het basisonderwijs zijn veel rekencoördinatoren werkzaam, leerkrachten die extra taken hebben op het gebied van rekenen. In maart wordt voor de derde keer de landelijke Nationale Rekencoördinator Dag (NRCD) georganiseerd voor deze leerkrachten.
Bewijs uit het gerijmde - Schone wiskunsten
Jaap van Lakerveld
De kijk van Jaap van Lakerveld op de wereld van de wiskunst... op rijm!
Zachtjes over de drempel - Doorgaande lijnen in het rekenonderwijs van po en vo
Martijn ten Berge en Kim ten Breteler - Kroezen
In Neede hebben scholen van het basis- en het middelbaar onderwijs een goed functionerende samenwerking opgezet om ervoor te zorgen dat de leerlingen geen grote schokken ervaren bij de overgang van de basisschool naar de brugklas.
Volgens Bartjens heeft iets gelezen - Scratch jr. en De Tangramkat
Maike den Houting en Liesbeth Rosendaal
Boekbesprekingen van 'Scratch jr' van Marina Umaschi Bers en Mitchel Resnick en 'De Tangramkat' van Maranke Rinck en Martijn van der Linden
Meetkunde, kunst en creativiteit - Een lessenserie ook voor zwakkere rekenaars
E. Schoevers, E. Kroesbergen, R. Keijzer V. Jonker
De auteurs vertellen over hun lessenserie, waar meetkunde, creativiteit en beeldende kunst centraal staan.
Versoepel de doorstroming - De drempels po-vmbo ingekleurd vanuit de reken-wiskundepraktijk
Annette Koopmans - van Noorel
Ondanks alle inspanningen zijn het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs nog vaak behoorlijk verschillende werelden, waardoor het in de praktijk moeilijk is om te zorgen voor een 'drempelloze' inhoudelijke aansluiting.
Rijzende Sterre - Passende perspectieven rekenen in de overgang van po naar vmbo
Ria Brandt en Henk Logtenberg
In dit artikel leggen de auteurs enkele praktische ervaringen naast elkaar over het werken met Passende Perspectieven in de praktijk. De focus ligt hierbij op de overgang van het primair onderwijs naar het vmbo.
Goed en fout in het reken-wiskundeonderwijs - De 35e Panama-conferentie
Marc van Zanten
Op 19 en 20 januari 2017 vindt de 35e Panama-conferentie plaats in Veldhoven. Leraren en andere professionals rekenen-wiskunde ontmoeten elkaar hier ervaringen te delen, van gedachten te wisselen en op de hoogte te blijven van actuele ontwikkelingen.
Van de voorzitter - november 2016
Francis Meester
Francis Meester is de voorzitter van de NVORWO. Ze vertelt over de conferentie po-vmbo voor rekenen-wiskunde, rekencoördinatoren en de jaarvergadering en studiedag van de NVORWO op 7 april 2017.
Opvattingen over rekenen - wiskunde
Hanneke van Doornik, Ronald Keijzer, Marc van Zant
Een oproep aan iedereen die beroepsmatig werkt aan rekenen-wiskunde in het basisonderwijs
Een goede rekenstart - Een doorgaande lijn naar groep 3
Margreeth Mulder
Een deel van de leerlingen heeft moeite met het strakkere regime in groep 3. Scholen kunnen voor deze leerlingen de druk weghalen door een doorgaande lijn te realiseren, waarbij de ontwikkeling en de wijze waarop jonge kinderen leren leidend is.
Ruimte vangen - Meetkunde en kunst
M. Wijers, E. Schoevers, V. Jonker, R. Keijzer
Wiskundig denken en redeneren, creativiteit en probleemoplossend vermogen worden gezien als belangrijke 21e eeuwse vaardigheden. Het vak rekenen-wiskunde biedt leraren en leerlingen veel mogelijkheden om aan deze vaardigheden te werken.
Bewijs uit het gerijmde - Een goed begin is het halve werk
Jaap van Lakerveld
Een baby leert steeds meer, vertelt Jaap van Lakerveld in rijm...
Groeien in de lengte en de breedte - Lesson Study in het rekenonderwijs
Henk Logtenberg en Linda Odenthal
Lesson Study is een vorm van teamleren die in Japan is bedacht. De methodiek wordt daar gebruikt bij het voorbereiden, uitvoeren en nabespreken van reken-wiskundelessen. Hoe werkt de methode in de praktijk? Uitleg en een voorbeeld...
Dit wiel is te klein - Begeleid rollenspel versterkt rekentaal
Aafke Bouwman
Het begeleiden van rollenspel blijkt een effectieve manier te zijn om specifieke reken- en wiskundige begrippen aan te reiken, waarna kinderen deze in het spel gaan toepassen.
Gaan en staan - Een lessenserie voor de bovenbouw SBO
Willem Uittenbogaard
De Tweern in Goes is een basisschool voor speciaal onderwijs. Ze zijn daar de laatste jaren druk bezig om STEM-lessen in het onderwijs te vervlechten (STEM staat in het Engels voor: Science, Technology, Engineering and Mathematics).
Van de voorzitter....
Francis Meester
NVORWO-voorzitter Francis Meester vertelt over de oneindigheid van getallen, rekenen op het voortgezet onderwijs en de doorgaande lijn van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs.
Taal stimuleren tijdens de rekeninstructie - De rol van de leraar bij schooltaalbevordering
Nanke Dokter, Rian Aarts en Anje Ros
Tijdens de rekenlessen wordt regelmatig een andere taal gesproken dan thuis. We hebben het dan niet over kinderen die thuis een andere taal dan Nederlands spreken, maar over gebruikte rekentaal op school. Het reken-succes blijkt ervan afhankelijk.
Haal alles uit de toets - Analyseren met digitale of papieren analyse
Judith Hollenberg
Toetsen kun je analyseren met de categorieënanalyse uit het computerprogramma LOVS of ook met de papieren categorieënoverzichten bij toetsen 3.0. Wat is precies het verschil en wat zijn de overeenkomsten?
Ontwikkeling en Onderzoek - Zalogo (Jrg 35 nr. 4 2016)
Markusse, A. (2016)
Het strategiespel Zalogo biedt kansen om met pabostudenten getalrelaties te verkennen. Het vraagt van de studenten dat ze op onderzoek gaan in de getallenwereld. Deze verkenning leert de studenten hoe je kinderen de getalrelaties kunt laten onderzoeken.
Lala en de hangmobiel - Redeneren met onbekenden
M. Otten, M. v.d. Heuvel en M. Veldhuis
Het reken-wiskundecurriculum van de basisschool richt zich vooral op het leren uitvoeren van rekenoperaties. Aan het redeneren met getallen wordt doorgaans niet veel aandacht besteed. Toch is het belangrijk om vroeg te beginnen met algebraïsch redeneren
Gooien met één dobbelsteen - Redeneren over kans in groep 7
Roos Blankespoor en Marja van den Heuvel - Panhuiz
Wat gebeurt er als je vaak met een dobbelsteen achter elkaar gooit? In het kader van het project Beyond Flatland wordt onderzocht of kans geen onderdeel van het basisschoolcurriculum zou moeten zijn.
Erkenning en draagvlak - De positie van de rekencoördinator in de school
Nienke Okkema
Op veel scholen is inmiddels een aparte rekencoördinator aanwezig, maar rekencoördinatoren worden lang niet altijd voldoende gefaciliteerd en gestimuleerd. Een rekencoördinator heeft erkenning en draagvlak nodig, is het pleidooi van Nienke Okkema die aan de Rijksuniversiteit Groningen op verzoek van Bureau Meestersc...
Het prioriteitenspel - Rekenbeleid: werken aan draagvlak en betrokkenheid
Marc van Zanten
De rekencoördinator is de motor achter de verbetering van het reken-wiskundeonderwijs op de basisschool. Maar dat betekent niet dat hij of zij al het werk doet. Integendeel! Het Prioriteitenspel brengt het gesprek over rekenen in een schoolteam op gang.
Leren van en met elkaar - Beter rekenonderwijs door professionele leergemeenschappen
R. Keijzer, F. Munk, J. Smit en A. Bakker
Overal in het land starten lerende netwerken die zich gezamenlijk buigen over een grote verscheidenheid aan onderwerpen. Zo heeft het schoolbestuur Sarkon rekencoördinatoren bovenschools in een Professionele Leergemeenschap (PLG) samengebracht.
Robotdans - Codetaal en dans tijdens de Grote Rekendag 2016
Floortje Kroeze en Annette Markusse
Floortje Kroeze, een ondernemende rekencoördinator in spe, verzorgde een uitprobeer-sessie van een onderdeel van de Grote Rekendag 2016: de Robotdans. Ze ontdekte dat de kinderen deze opdracht met open armen ontvingen.