Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactie_w400_h260_bg.png)
Kinderen die niet weten wat ze weten. Oefening en begrip horen in de gereedschapskist voor rekenen
Jo Nelissen
Moet er eerst begrip worden gevormd voordat men mag gaan oefenen met rekenen, of is het eerder zo dat oefenen op den duur leidt tot begrip? En is het erg als oefenen niet leidt tot begrip? Jo Nelissen gaat hier in dit artikel dieper op in.
_w400_h260_bg.png)
Gedachtenvol oefenen. Werken aan een getallennetwerk - Ine Meijers.
Ine Meijers
Dit artikel gaat over het handig en gedachtenvol opbouwen van een getallennetwerk. Een goed gevuld getallennetwerk stelt kinderen namelijk in staat om handiger te rekenen en gedachtenvoller te oefenen.
_w400_h260_bg.png)
Van welk kind is deze schaduw? Nieuwe toets Rekenen voor Kleuters van Cito - Irma Koerhuis
Irma Koerhuis
In schooljaar 2010-2011 vervangt Cito de toetspakketten Ordenenen Ruimte & Tijd door een geheel nieuw toetspakket: Rekenen voor kleuters. Dit artikel van Irma Koerhuis gaat in op op het belang van het meten van rekenvaardigheid bij jonge kinderen.
_w400_h260_bg.png)
Meten in de methode: Zes methodes over meten
Sjoerd Huitema, Ans Veltman, Joop Bokhove, Yvonne
Veel scholen zijn toe aan de aanschaf van een nieuwe rekenmethode. In januari 2010 kregen 6 rekenmethodes 1 pagina om te beschrijven op welke manier oefenen en onderhouden wordt aangepakt. Ook wordt uitgelegd hoe het leerstofdomein meten wordt opgebouwd.
_w400_h260_bg.png)
Fileer de methode. Scholen willen sterk rekenonderwijs - Marcel van Oosterwijk
Marcel van Oosterwijk
In dit artikel wordt ingegaan op de problemen bij het kiezen en implementeren van een nieuwe rekenmethode en de hulp die daarbij van buitenaf kan worden ingeroepen.
_w400_h260_bg.png)
Gedachtenvol oefenen. Mini-lesjes en oefenen met relaties tussen sommen
An te Selle, Nisa Figueiredo en Maarten Dolk
In reken-wiskundeboeken staan veel rijtjes met sommen. Hoeveel leren kinderen van deze rijtjes, hoe bewust zijn ze bezig?
_w400_h260_bg.png)
Gedachtenvol oefenen - Welke sommen horen bij elkaar? (jrg. 29 nr. 4, 2010)
Ceciel Borghouts en Francien Garssen
In reken-wiskunde boeken staan veel rijtjes met sommen. Deze rijtjes staan er niet voor niets; ook bij rekenen is het belangrijk dat kinderen veel oefenen. Maar hoe worden deze rijtjes vaak gemaakt? Hoeveel leren kinderen van deze rijtjes, hoe bewust of ‘gedachtenvol’ zijn ze bezig?
_w400_h260_bg.png)
Breek je hoofd niet over breuken. Over breuken en de leerlijn getallen en bewerkingen vanaf groep 3
Mieke Abels en Iris Verbruggen
Veel leerlingen in het sbo komen niet aan breuken toe. Dat heeft gevolgen voor het vervolgonderwijs. Mieke Abels en Iris Verbruggen laten zien hoe breuken toegankelijk worden voor alle leerlingen.
_w400_h260_bg.png)
Wie is dit kind en hoe kan het zich veilig voelen? Interview met Belinda Terlouw door Cathe Notten
Cathe Notten
Belinda Terlouw is pabodocent in Zwolle, ontwikkelaar bij het Freudenthal Instituut (bij het project Speciaal Rekenen) en nascholer. Zij staat middenin de discussie rond het rekenonderwijs en kreeg zelfs een maatschappelijke prijs uitgereikt...
_w400_h260_bg.png)
Zo doen wij dat. Zes rekenmethodes over oefenen, automatiseren en onderhoud.
Nico van Beusekom
Veel scholen zijn toe aan de aanschaf van een nieuwe rekenmethode. Maar hoe kies je nou de beste voor je school? Zes methodemakers vertellen hoe er in hun methode wordt omgegaan met oefenen, automatiseren en onderhouden.
_w400_h260_bg.png)
Gedachtenvol oefenen. Werken aan een houding verandering - Francien Garssen
Francien Garssen
In dit artikel staat het bevorderen van een kritische houding bij het maken van oefenrijtjes centraal.
_w400_h260_bg.png)
Op zoek naar een startsom. Een artikel over gedachtenvol oefenen van Maarten Dolk en An te Selle
Maarten Dolk en An te Selle
In dit artikel geven de auteurs ideeën om leerlingen eerst te laten denken en dan te laten oefenen. De ideeën zijn in het HaVER-project en het Nadima-project ontstaan en in de klas uitgeprobeerd.
_w400_h260_bg.png)
De staartdeling is nooit weggeweest. Over de nuance in een richtingenstrijd - Lonneke Boels
Lonneke Boels
Regelmatig duikt in de media de discussie over de staartdeling op. Kinderen zouden deze niet meer leren en dat zou één van de vele verklaringen zijn voor tegenvallende resultaten. Maar... de staartdeling bestaat nog wel, alleen in een andere vorm.
_w400_h260_bg.png)
Van informeel handelen naar formeel rekenen: preventie van rekenproblemen.
Mieke van Groenestijn
Auteur Mieke van Groenestijn gaat dieper in op de preventie van rekenproblemen en de noodzaak van vroegtijdige signalering.
_w400_h260_bg.png)
Individuele leerlijn rekenen? Liever niet. Meedoen is belangrijk; ook voor zwakke leerlingen
Klaske Duursma
Ambulant begeleider Klaske Duursma pleit voor meedoen met de groep, ook voor zwakke rekenaars.
_w400_h260_bg.png)
Kansen bieden en kansen grijpen. Doorlopende leerlijnen rekenen-wiskunde - J. Kaskens.
J. Kaskens
Handreikingen voor een goede (warme) overdracht en een betere aansluiting van leerlijnen van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs.
_w400_h260_bg.png)
Rekenmethodes en rekenonderwijs. Kiezen voor een rekenmethode - Willem Vermeulen
Willem Vermeulen
Centrale vraag bij het kiezen van een rekenmethode moet zijn: Hoe leren kinderen hun reken-wiskundekennis opbouwen en hoe kan de school daarbij de beste ondersteuning bieden?
_w400_h260_bg.png)
Getalbeelden en het rekenrek. Een uitgebreide kijk op het gebruik van rekenrekjes - J. Winnubst
Johan Winnubst
Het rekenrek wordt ingezet om de strategie van tellend rekenen te verlaten. Het is een hulpmiddel bij het vormen van getalbeelden.
_w400_h260_bg.png)
Minder maar beter. Keuzes maken, ook voor zwakkere leerlingen - Anneke Noteboom
Anneke Noteboom
Omgaan met verschillen organisatorisch en inhoudelijk bekeken. Hoe maak je keuzes uit wat de methode biedt?
_w400_h260_bg.png)
Hoe kies je een geschikte reken-wiskundemethode?
Marije Bakker, Margreeth Mulder, Cathe Notten, An
Marije Bakker, Margreeth Mulder, Cathe Notten, An te Selle en Jaap Vedder leggen uit hoe een school tot een geschikte reken-wiskundemethode kunt komen.
_w400_h260_bg.png)
Hoe schrijf je dat netjes op? - Kees Buijs
Kees Buijs
Leerlingen die leren hoe ze bij het oplossen van rekenvraagstukken systematisch hulpnotaties en kladpapier kunnen gebruiken scoren niet alleen beter, maar werken ook overzichtelijker. Een verslag van een onderwijsexperiment.
_w400_h260_bg.png)
Verschillende oplossingsstrategieën variëren of vermijden? - Marc van Zanten
Marc van Zanten
In dit artikel wordt bekeken welke rol beoogde leerprocessen en leerdoelen spelen bij het maken van de keuze om slechts één, of toch meer oplossingsstrategieën aan de orde te stellen.
_w400_h260_bg.png)
Over testen en toetsen - Willem Vermeulen
Willem Vermeulen
Is het mogelijk om objectief vast te stellen wat leerlingen kunnen op het gebied van rekenen-wiskunde? Elke toets heeft zijn eigen haken en ogen, maar als leerkrachten zich dat bewust zijn en toetsen combineren met goede observaties
kom je een eind.
_w400_h260_bg.png)
Protocol rekengesprek - Henk Logtenberg
Henk Logtenberg
Henk Logtenberg heeft samen met drie studenten het Protocol ‘Rekengesprek’ ontwikkeld. Door dit protocol te volgen, kan de leerkracht snel en effectief inzicht krijgen in de pedagogische en didactische problematiek van leerlingen met rekenproblemen.
_w400_h260_bg.png)
Een onderwijs leertraject van meercijferig vermenigvuldigen - Marjolein Kool
Marjolein Kool
Op 19 mei2008 promoveerde Kees Buijs op een onderzoek over een door hem ontwikkeld onderwijsleertraject op het domein van vermenigvuldigen.
_w400_h260_bg.png)
Een kind met een spraakprobleem leren tellen - Maaike Vernooij
Maaike Vernooij
Het leren tellen gaat bij de meeste kinderen volgens voorspelbare stappen. Maar wat doe je als een kind, al dan niet met een handicap, zijn eigen eigenwijze ontwikkeling volgt?
_w400_h260_bg.png)
Integratie van rekenen&wiskunde en natuur&techniek. Kees Buijs
Kees Buijs
Een samenwerkingsproject tussen SLO en NVORWO heeft een interessant boekje opgeleverd. Laat u inspireren door rijke lesideeën die overeenkomsten en verschillen tussen de exacte vakken uitbuiten en met elkaar combineren.
_w400_h260_bg.png)
Intuitie en rekenen-wiskunde leren, hindernis of steun? - Jo Nelissen.
Jo Nelissen
Bij het oplossen van een probleem waar geen pasklare oplossing voor bestaat, gebruik je je intuïtie door het onmiddellijk, spontaan, creatief inzetten van kennis en ervaringen of een plotseling optredend inzicht. Hoe werkt dat bij rekenen-wiskunde?
_w400_h260_bg.png)
Basisvaardigheden in het realistisch reken-wiskundeonderwijs - Willem Vermeulen
Willem Vermeulen
Leren kinderen tegenwoordig niet meer rekenen? Of leren ze andere kennis en vaardigheden dan vroeger? En wat vinden we daarvan? Willem Vermeulen mengt zich in de actuele discussie over het realistische reken-wiskundeonderwijs.
_w400_h260_bg.png)
Een schatter kan niet zonder redeneren; Waarom schatten waardevol is - Dolf Janson
Dolf Janson
Schattend rekenen is een ondergewaardeerde variant van rekenen. Niet terecht, want schatten is niet alleen handig in het dagelijks gebruik, maar ook nuttig vanwege het redeneren dat daarbij nodig is. Leren schatten vraagt echter wel een specifieke aanpak.
_w400_h260_bg.png)
Een leraar zonder kennis is gewichtloos - Frans van Mulken
Frans van Mulken
Frans van Mulken interviewt Jan van Maanen, hoogleraar - directeur van het Freudenthal Instituut.
_w400_h260_bg.png)
Levert zelfstandig werken effectief onderwijs op? Rekenen-wiskunde en het vernieuwingsonderwijs
Hans Wolthuis
Door zelfstandig werken is differentiatie mogelijk, kan een hoger leerrendement bereikt worden, ontwikkelen kinderen gevoel voor planning en verantwoordelijkheid en krijgen ze een beter inzicht in hun eigen leerproces. Maar is het leren wel effectief?
_w400_h260_bg.png)
De kunst van het luisteren - Jolanda Jager
Jolanda Jager
Dat het voor leerlingen moeilijk is om goed te luisteren naar wat de leerkracht zegt, wist u waarschijnlijk al. Maar hoe goed lukt het u om te luisteren naar wat de leerling zegt en bedoelt? Bent u zich bewust van het belang van luisteren naar kinderen?
_w400_h260_bg.png)
Met taal kun je rekenen - De rol van taalvaardigheid en tekstbegrip bij wiskunde
Joanneke Prenger
Volgens de "realistische" visie op het reken-wiskundeonderwijs moeten leerlingen zelf de wiskunde (her)ontdekken. Om dit mogelijk te maken worden de opgaven in een (vaak talige) context geplaatst. Welke rol speelt taal bij het goed kunnen rekenen?
_w400_h260_bg.png)
Leren klokkijken - Klokkijken is complexer dan je zou denken - Dolf Janson (jrg 26 nr. 4, 2007)
Dolf Janson
Er zijn kinderen die er heel lang over doen om te leren klokkijken. Waarom is klokkijken voor hen zo moeilijk? We zetten het eens voor u op een rijtje en geven tips om het te oefenen.
_w400_h260_bg.png)
Hoezo concreet? - Koeno Gravemeijer en Jo Nelissen
Koeno Gravemeijer en Jo Nelissen
Concrete materialen kunnen het wiskundig denken ondersteunen. De grote vraag daarbij is wel of de concretiseringen werkelijk aansluiten bij redeneringen en ontdekkingen van kinderen of dat het materialen zijn die het volwassen denken concreet maken.